Hvorfor fikser du alting omkring dig?

11-02-2020 08:09

Anja Nielsen

I stedet for at fikse dig selv? Ja, hva faen mener jeg nu med det? Det skal jeg fortælle dig

Copyright Ridehesten.com
Så mange fikser på et ydre i stedet for at fikse på det der virkeligt betyder noget.
Nyheden fortsætter efter annoncen

Jeg kender det alt for godt! Jeg har selv været der.

Jeg lavede om i min lejlighed. Jeg gik til frisøren. Jeg købte en hund. Jeg fik nye briller. Jeg gav min kæreste noget nyt tøj. Og så videre……..

Jeg forsøgte at få kontrol over situationen. Jeg forsøgte at finde roen.

- For når alt det omkring mig spillede, måtte det vel for fanden da også begynde at spille indeni mig. Ikk?!

MEN DET GJORDE DET JO IKKE!

Jeg blev jo ikke mere glad. Jeg pegede jo stadigvæk på andre og ville have dem til at fikse mig. De måtte ikke gøre mig ked af det. De skulle være i verden, sådan som jeg synes de skulle være.

Men det virkede jo ikke! For DE kunne ikke gøre mig glad. Jeg havde fokus på det forkerte!

ALT andet end MIG!

Ja, okay. Det med frisøren og brillerne var jo ”fokus på mig”. Det ved jeg godt. Men ikke det fokus der kunne fikse det der var galt.

Det indeni, som var ked af det, frustreret, i afmagt, vred. Det kunne en frisør altså ikke fikse. Selvom det ville have været nemt, hva?

Så, da jeg én gang for alle fattede det.

Fattede at det ikke handlede om at der skulle tages action på alt det udenom mig, der ændrede tingene sig for alvor. Så blev det sjovt at være i live!

Jeg tør være stolt, jeg tror på mig selv, jeg er glad, jeg roser mig selv og jeg er skide ligeglad med andres forventninger. For det handler ikke om mig. Det handler om den måde de ser verden på.

Copyright Ridehesten.com
Da jeg først fangede essensen i at få styr på mine tanker, der steg min selvtillid og mit selvværd til helt nye højder.

Når jeg holder foredrag, så laver jeg ofte følgende øvelse med deltagerne:

Kender du det her:

  • Så får børnene nyt tøj
  • Så får du nyt tøj
  • Så køber du noget lækkert til hesten
  • Så køber du en lækker pude, eller et tæppe, eller em plante eller….
  • Så laver du om i huset
  • Så går du på slankekur

Ja, jeg kunne blive ved. Alt sammen et eksempel på, at du tager action de forkerte steder.

Det du gør her, er bare en ”pis i bukserne – løsning”. Det føles rart i kort tid.

Og når det heller ikke virker, så skal der købes noget mere, eller noget andet. Og sådan fortsætter det, lige indtil at du indser, at det handler om dit mindset. Det handler om det du siger til dig selv og det du bilder dig selv ind.

DET HANDLER OM DINE TANKER.                  

Det er såre simpelt. Succes er NEMT. Men der er ikke mange der har det, fordi vi har en grim tendens til, at ville gøre tingene sværere end de i virkeligheden er.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Hvorfor?

Fordi vi på den måde, kan undgå at tage action. Vi GIDER nemlig ikke at tage action på vores indre. Vi vil gerne have det godt, men vi GIIIIDER ikke. Så vi gør det sværere end det er. Dét at flytte sig.

Forskellen på en taber og en vinder er vedholdenhed. Intet mere. Indre mindre.

Nu ved jeg, at du synes jeg forenkler det. Det er sådan jeg kan. Altså forudse sådan noget.

Og når det sker, har jeg kun én ting at svare; Så gå lige tilbage i teksten og læs det med at komplicere tingene igen.

Jeg ved det her rører noget i dig. Hvis du altså har engageret dig i indlægget. Det er det der er formålet med denne tekst.

Jeg vil have dig til at tage stilling.

Bruger du tid på det forkerte fokus? Tager du masser af action, men bare ikke på det der virkeligt mangler fokus og action?

Hvis du gerne vil flytte dig fra A – B, så kræver det én ting.

AT DU BEGYNDER AT GÅ MOD B. Det er den hurtigste vej til B.

Når du giver undskyldninger plads på vejen derhen, så forsinker du ankomsttidspunktet.

Det jeg taler med mine klienter om, det er overtænkning og hvordan vores resultater påvirker vores dømmekraft og vores slutmål. Når der er styr på den del, er det næste skridt at få fokus på HVAD der så skal til for at få kontrollen over overtænkningen.

Overtænkning kan blokere alle veje til dit mål.

Overtænker du?

Prøv at finde ud af hvem du gerne vil være.

Hvordan ser han/hun ud, hvordan møder han/hun modstand, hvilket humør er han/hun i – osv. Lige indtil du har et helt klart billede af, hvem DU gerne vil være.

Begynd at tilpasse ALT du gør, så det gavner den persona du lige har skabt inde i dit hoved.

Spørg dig selv ”Vil det gavne den jeg gerne vil være mere af, at jeg handler sådan her lige nu?”

Jeg lover dig, at du vil mærke forskel, hvis du er vedholdende og fokuseret.

Kærlig hilsen

Anja

Læs også

Hvorfor kan du ikke mærke det du vil, når du skal til stævne?

28-04-2021 09:51, af Anja Nielsen

Ofte når jeg taler med ryttere, så fortæller de mig, at de nogle gange ikke helt er klar over, at de lukker ned, når de rider ind på banen. De mærker ganske simpelt ikke hvad der sker, når de pludseligt ændrer adfærd pga. nervøsitet

Det handler ikke om HVAD du er bange for, men HVORDAN du er bange

04-04-2021 06:45, af Anja Nielsen

Der er stor forskel på, om du bruger tid på at tænke på dét du er bange for, eller om du bruger tid på at tænke på hvordan du er bange

Den største belønning du kan give dig selv er..

25-03-2021 14:56, af Anja Nielsen

I dag vil jeg vie hele mit blogindlæg til denne ene ting. Det her er det mest energiskabende og selvkærlige du kan gøre for dig selv. Det er en kunst at mestre og jo før du kommer i gang med at træne det her, jo før mærker du er frihed, som går udover noget du nogensinde har oplevet

Tips til mentalt fokus når du skal til stævne (video)

28-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Når du skal til stævne, er det super vigtigt at du forbereder dig mentalt. Det er faktisk lige så vigtigt (hvis ikke mere) som al træningen og klargøring af det rette udstyr

Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Flyt dig så hurtigt du kan

08-08-2020 13:25, af Anja Nielsen

Kender du det? Du har en veninde, kammerat, kæreste, arbejdskollega etc. som er i super dårligt humør, og det bliver du påvirket af

Du er ikke som de andre – elsk det

26-08-2020 07:28, af Anja Nielsen

Du er ikke som de andre, du er noget for dig selv, som den gamle danske sang lyder. Og der er noget om netop dén påstand

En ting du aldrig må gøre når du skal acceptere noget

02-06-2020 17:12, af Anja Nielsen

At acceptere noget, bliver ofte defineret på en måde der ikke gavner vores proces i forhold til netop at skulle acceptere det skete

Bliv forelsket i processen

27-10-2020 16:54, af Anja Nielsen

Hvis du spørger mig, hvad én af hovedingredienserne er i opskriften på en vinder, så er det evnen til at skille fårene fra bukkene

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Marie Helene Rigård Rohleder
20 24 29 28
mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Landsstævnedebut til Kronprinsesse Mary (video)

09-05-2021 13:25, af Kristine Ulsø Olsen

For blot otte måneder siden, red H. K. H. Kronprinsesse Mary sit første dressurstævne, og i denne weekend tog hun skridtet videre og debuterede med Blue Hors Edelman ved landsstævnet i Frederiksværk

Vanrøgtede Little Hope græsser nu i hestehimlen

12-05-2021 10:23, af Liv Haumann
Pony|

Det var et vendepunkt for den vanrøgtede pony Little Hope, da 16-årige Camilla Rask tog hende under sine vinger, tilbage i januar 2021. Desværre havde livet været for hårdt for Little Hope, og den lille pony har nu fået fred på de evige græsmarker

Sandra Enemark åbner op om en svær tid

11-05-2021 15:33, af Annika Knudsen Lorentsen

For 9 år siden mistede Sandra Enemark sin eneste søster, topspringrytteren Camilla Enemark. I et personligt interview fortæller Sandra om tiden mens Camilla var syg, og om tiden efter, at søsteren gik bort

Fra sorg til solstrålehistorie

06-05-2021 14:14, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Hos Stald Lindballe ved Holstebro har foråret budt på en svær foling, der efterfølgende har ført til store komplikationer for hoppen, der til sidst måtte aflives. Da slaget for at redde hoppen var tabt, handlede det om at finde en ammehoppe til føllet, og det krævede flere forsøg og til sidst en hel masse køresygetabletter

Flere flotte debuter i Frederiksværk (video)

07-05-2021 20:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Landsstævnet hos Frederiksværk Rideklub startede i dag med en sejr til Liva Addy Guldager Nielsen i MB1, mens Cathrine Dufour red en sejr hjem i den 7-årige Eternitys Prix St. Georg-debut. Anne Troensegaard tog sejren i Intermediaire II, mens Nadja Aaboe Sloth red sig til en andenplads i sin debut i Intermediaire med den 8-årige Favour Gersdorf

Dufour og Vamos Amigos dansede i aftensolen (video)

08-05-2021 22:22, af Kristine Ulsø Olsen

Der blev vist dressur på særdeles højt niveau ved dagens landsstævne i Frederiksværk, hvor der blev redet alt fra MB0 til Bundgaard Byg Cup og afslutningsvis Grand Prix, som Cathrine Dufour og Vamos Amigos trak sig sejrsrigt ud af med over 77%

Springbank II VH og Valverde solgt til Tyskland