Bliv forelsket i processen

27-10-2020 16:54, af Anja Nielsen

Hvis du spørger mig, hvad én af hovedingredienserne er i opskriften på en vinder, så er det evnen til at skille fårene fra bukkene

Copyright Ridehesten.com
Når du er fokuseret på at finde læring i turen rundt på banen, som du kan øve dig i når du kommer hjem, så er du flere meter foran de andre ryttere. Foto: Shutterstock
Nyheden fortsætter efter annoncen

Sagt på en anden måde, evnen til at kunne skelne mellem det ønskede mål og rejsen derhen.

Vi har nemlig en tendens til at have fokus på målet. Vi søger ikke at blive klogere på os selv, på vejen hen til målet. Vi vil bare gerne i mål, hurtigst muligt.

Prøv lige at mærke efter hos dig selv. Hvor ofte har du glemt hvordan du fik det bedre, efter at have haft en dag med tungt humør?

Eller, hvor ofte har du været mere interesseret i, at finde ud af hvordan du får tingene til at virke hjemme i ridehallen, fremfor at måle dine succeser i antallet af rosetter?

Jeg oplever ofte, hos mine klienter, at de glemmer at være nysgerrige på processen. Men, det sjove ved det hele er, at det er hér og kun her, at vi rent faktisk lærer noget værdifuldt om os selv.

Rosetten er blot et symbol på, at det du har lært, rent faktisk virkede – i hvert fald denne gang.

Så netop det at forelske sig i processen, er noget af det første jeg tager fat i, når du arbejder sammen med mig.

Men, hvis du ikke har styr på dit mindset og på hvad du rent faktisk gjorde, da det hele bare virkede og I nærmest smeltede sammen inde på banen til stævnet, så har du heller ikke en kinamands chance for, at kunne gøre netop dét igen og igen.

På den måde kan du ikke sikre det samme resultat om og om igen – for du ved jo ikke, hvad du gjorde… - du håbede bare, at hesten ville forstå hvad den skulle og så krydsede du fingrene så hårdt du kunne, at du næsten ikke kunne holde ved tøjlerne.

Det samme med alle andre mål.

Hvis du kun halser afsted for at nå de -10 kg, kun har fokus på hvordan dit liv bliver NÅR du har knækket koden til bedre selvværd eller hvis du bladrer løs igennem bogen, for at nå til slutningen, så du også kan vinge dén bog af, så lærer du ikke en skid.

Hvis du har mere travlt med at holde øje med, hvem der er med i din klasse og fokuserer på IKKE at fejle, så fejler du med statsgaranti.

For lige netop dét fokus, er ikke det samme som når du rolig og tilstede, rider derhjemme og træner.

Nå, men så har vi vidst styr på det.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Lad os så komme til hvad du så skal gøre i stedet for, altså hvis du spørger mig.

Du skal vende det hele på hovedet. Du skal blive forelsket i vejen til målet.

Blive nysgerrig og videbegærlig på, at finde ud af hvad der virker og hvad der ikke virker.

Du skal i bund og grund, begynde at blive så nysgerrig på, at knække enhver kode til de udfordringer der kommer i hverdagen, at du har en hel rygsæk af nærstuderet viden om dig selv og om jer som equipage, at du præcis ved hvad du skal gøre, når du møder en udfordring på stævnebanen.

Jeg glæder mig fx sjældent til at nå målet. For lige bag ved målet, stopper læringen om dén ting.

Det er ikke BAG det opnåede mål, at læringen findes. Det er FØR målet er nået. Der er guld i rejsen.

Det er også kun sjovt på dagen hvor du får rosetten. Allerede når du kører hjem, så er det allerede ”hverdag” igen og du er nu i gang med at finde et nyt mål.

Og hvis ikke du var opmærksom på, hvad du gjorde for at få dén roset, så har du tabt det hele på gulvet. - for hvordan skal du kunne opretholde og bibeholde målet, hvis ikke du ved hvor du skal sætte ind, når hverdagen rammer igen?

Det kræver at du kigger de rigtige steder, hvis du vil blive forelsket i læringen og rejsen.

Det er noget af dét jeg lærer mine klienter, for det er SÅÅÅÅ så vigtigt at mestre, for at blive verdensmester i egen udvikling

Hvis du gerne vil have ro i maven i hverdagen, både som menneske og som rytter, så er mit råd, at du kigger på hvem du bliver dag for dag, når du udvikler dig. At have øjnene på DIG og det livet lærer dig, og at have øjne på hvad der gik galt til weekendens stævne, som du kan justere til næste gang, dét er her guldet ligger.

Bliv vild med at lære nye ting om dig selv. Knæk koden til udfordringerne. Så vokser der er ustoppelig power indeni dig. Får når du har knækket koden til en udfordring, vil du ikke føle dig hjælpeløs overfor en lignende udfordring igen.

Held og lykke. Jeg tror på dig.

Kærlig hilsen Anja

Powermind Academy

Læs også

Det hér var jo ikke planen!

22-11-2020 17:08, af Anja Nielsen

”Jeg skulle jo have været til Christmas Show” og nu er det OGSÅ aflyst! Kender du dén sætning? Det gør jeg, kan jeg godt hilse dig at sige

Bliver du (også) ofte skuffet over dit resultat?

12-10-2020 12:53, af Anja Nielsen

Der er da ikke noget mere ærgerligt, end at komme ud af banen med rygsækken fyldt af fejl og skuffelse! Det forstår jeg godt

Din telefon er vigtigere end du er

15-09-2020 07:35, af Anja Nielsen

Det er noget af en påstand, jeg ved det. Men, prøv lige at tænke nærmere over det

Så mange forliste relationer….

20-08-2019 08:41, af Anja Nielsen

Hvor mange gange har du brugt alt for meget tid på en sms en ven har skrevet til dig? Hvor mange gange har du siddet og bagtalt din kæreste, veninde, en bekendt? Hvor mange gange har du sagt ”efter alt hvad jeg har gjort for X, så er det her hvad jeg får til gengæld”?

Tips til mentalt fokus når du skal til stævne (video)

28-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Når du skal til stævne, er det super vigtigt at du forbereder dig mentalt. Det er faktisk lige så vigtigt (hvis ikke mere) som al træningen og klargøring af det rette udstyr

Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Det er på tide, at du dropper den forargelse

22-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Kender du det. Du sidder med en indædt følelse i maven over, at hende Kirsten henne i stalden, endnu engang har taget for meget wraphø og nu kan det simpelthen være nok

Du er ikke som de andre – elsk det

26-08-2020 07:28, af Anja Nielsen

Du er ikke som de andre, du er noget for dig selv, som den gamle danske sang lyder. Og der er noget om netop dén påstand

Hvorfor fikser du alting omkring dig?

11-02-2020 08:09, af Anja Nielsen

I stedet for at fikse dig selv? Ja, hva faen mener jeg nu med det? Det skal jeg fortælle dig

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Hannah Duelund Liltoft

Webredaktør og nyhedsvagt

Hannah Duelund Liltoft
20 24 29 21
hdl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Grand Prix-hest død på banen

30-11-2020 07:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Ved det internationale stævne i Belgien i den forgangne uge faldt holstenervallakken Tyson død om på banen under torsdagens 140 cm-klasse

DRF ændrer deres licenstyper og priser

30-11-2020 12:05, af Annika Knudsen Lorentsen

Dansk Ride Forbund har meddelt, at de har ændret således, at man kan betale licens fortløbende, og nu har de netop offentliggjort, at de også har valgt at ændre på deres licenstyper og priser fra det nye år 

Hingstekåringen i Herning er aflyst

02-12-2020 11:12, af Britt Carlsen

De senere år har mellem 60.000 og 70.000 gæster fra ind- og udland besøgt Dansk Varmblods Hingstekåring og messen Hest & Rytter i MCH Messecenter Herning i marts. Som en konsekvens af Covid-19 pandemien og usikkerheden omkring forsamlingsforbuddet har arrangørerne set sig nødsaget til at aflyse eventet i Herning

Toppræstation: Danmark 2'er i Nations Cup!

28-11-2020 13:55, af Annika Knudsen Lorentsen

Det var lige ved og næsten for de danske ryttere i dagens Nations Cup i Spanien, hvor de endte på en fornem andenplads lige bag det stærke tyske hold og foran flere andre stærke topnationer

Ridesporten afvikles i Versailles ved OL 2024

30-11-2020 10:29, af Annika Knudsen Lorentsen

Selvom vi lige skal forbi OL i Tokyo, så kan man godt begynde at glæde sig til OL i Paris 2024, og her bliver ridesportsbegivenhederne afholdt i Versailles

Heste kan stresses ved individuel opstaldning

30-11-2020 16:13, af Merete Haahr

En varm og tryg stald, flot indrettet og med masser af hø og god strøelse, det er hvad de fleste forbinder med et godt hesteliv, men for nogle heste, kan det være en trist og stressfyldt oplevelse at stå på stald viser forskning

Over 84 % til Sophia og Adriano (video)

29-11-2020 15:02, af Annika Knudsen Lorentsen

Vinderen af den sidste ECCO Cup-finale 2020 blev Sophia Boje Obel Jørgensen med Adriano B. Hun sluttede virkelig finalestævnet af med manér, og landstræner Dennis Fisker fortæller, at han er overordnet godt tilfreds med rytternes præstationer, og at han ser frem til en ny stævnesæson i det nye år

Tre nykårede sjællandsmestre for ponyer