Bliv forelsket i processen

27-10-2020 16:54

Anja Nielsen

Hvis du spørger mig, hvad én af hovedingredienserne er i opskriften på en vinder, så er det evnen til at skille fårene fra bukkene

Copyright Ridehesten.com
Når du er fokuseret på at finde læring i turen rundt på banen, som du kan øve dig i når du kommer hjem, så er du flere meter foran de andre ryttere. Foto: Shutterstock
Nyheden fortsætter efter annoncen

Sagt på en anden måde, evnen til at kunne skelne mellem det ønskede mål og rejsen derhen.

Vi har nemlig en tendens til at have fokus på målet. Vi søger ikke at blive klogere på os selv, på vejen hen til målet. Vi vil bare gerne i mål, hurtigst muligt.

Prøv lige at mærke efter hos dig selv. Hvor ofte har du glemt hvordan du fik det bedre, efter at have haft en dag med tungt humør?

Eller, hvor ofte har du været mere interesseret i, at finde ud af hvordan du får tingene til at virke hjemme i ridehallen, fremfor at måle dine succeser i antallet af rosetter?

Jeg oplever ofte, hos mine klienter, at de glemmer at være nysgerrige på processen. Men, det sjove ved det hele er, at det er hér og kun her, at vi rent faktisk lærer noget værdifuldt om os selv.

Rosetten er blot et symbol på, at det du har lært, rent faktisk virkede – i hvert fald denne gang.

Så netop det at forelske sig i processen, er noget af det første jeg tager fat i, når du arbejder sammen med mig.

Men, hvis du ikke har styr på dit mindset og på hvad du rent faktisk gjorde, da det hele bare virkede og I nærmest smeltede sammen inde på banen til stævnet, så har du heller ikke en kinamands chance for, at kunne gøre netop dét igen og igen.

På den måde kan du ikke sikre det samme resultat om og om igen – for du ved jo ikke, hvad du gjorde… - du håbede bare, at hesten ville forstå hvad den skulle og så krydsede du fingrene så hårdt du kunne, at du næsten ikke kunne holde ved tøjlerne.

Det samme med alle andre mål.

Hvis du kun halser afsted for at nå de -10 kg, kun har fokus på hvordan dit liv bliver NÅR du har knækket koden til bedre selvværd eller hvis du bladrer løs igennem bogen, for at nå til slutningen, så du også kan vinge dén bog af, så lærer du ikke en skid.

Hvis du har mere travlt med at holde øje med, hvem der er med i din klasse og fokuserer på IKKE at fejle, så fejler du med statsgaranti.

For lige netop dét fokus, er ikke det samme som når du rolig og tilstede, rider derhjemme og træner.

Nå, men så har vi vidst styr på det.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Lad os så komme til hvad du så skal gøre i stedet for, altså hvis du spørger mig.

Du skal vende det hele på hovedet. Du skal blive forelsket i vejen til målet.

Blive nysgerrig og videbegærlig på, at finde ud af hvad der virker og hvad der ikke virker.

Du skal i bund og grund, begynde at blive så nysgerrig på, at knække enhver kode til de udfordringer der kommer i hverdagen, at du har en hel rygsæk af nærstuderet viden om dig selv og om jer som equipage, at du præcis ved hvad du skal gøre, når du møder en udfordring på stævnebanen.

Jeg glæder mig fx sjældent til at nå målet. For lige bag ved målet, stopper læringen om dén ting.

Det er ikke BAG det opnåede mål, at læringen findes. Det er FØR målet er nået. Der er guld i rejsen.

Det er også kun sjovt på dagen hvor du får rosetten. Allerede når du kører hjem, så er det allerede ”hverdag” igen og du er nu i gang med at finde et nyt mål.

Og hvis ikke du var opmærksom på, hvad du gjorde for at få dén roset, så har du tabt det hele på gulvet. - for hvordan skal du kunne opretholde og bibeholde målet, hvis ikke du ved hvor du skal sætte ind, når hverdagen rammer igen?

Det kræver at du kigger de rigtige steder, hvis du vil blive forelsket i læringen og rejsen.

Det er noget af dét jeg lærer mine klienter, for det er SÅÅÅÅ så vigtigt at mestre, for at blive verdensmester i egen udvikling

Hvis du gerne vil have ro i maven i hverdagen, både som menneske og som rytter, så er mit råd, at du kigger på hvem du bliver dag for dag, når du udvikler dig. At have øjnene på DIG og det livet lærer dig, og at have øjne på hvad der gik galt til weekendens stævne, som du kan justere til næste gang, dét er her guldet ligger.

Bliv vild med at lære nye ting om dig selv. Knæk koden til udfordringerne. Så vokser der er ustoppelig power indeni dig. Får når du har knækket koden til en udfordring, vil du ikke føle dig hjælpeløs overfor en lignende udfordring igen.

Held og lykke. Jeg tror på dig.

Kærlig hilsen Anja

Powermind Academy

Læs også

Det handler ikke om HVAD du er bange for, men HVORDAN du er bange

04-04-2021 06:45, af Anja Nielsen

Der er stor forskel på, om du bruger tid på at tænke på dét du er bange for, eller om du bruger tid på at tænke på hvordan du er bange

Den største belønning du kan give dig selv er..

25-03-2021 14:56, af Anja Nielsen

I dag vil jeg vie hele mit blogindlæg til denne ene ting. Det her er det mest energiskabende og selvkærlige du kan gøre for dig selv. Det er en kunst at mestre og jo før du kommer i gang med at træne det her, jo før mærker du er frihed, som går udover noget du nogensinde har oplevet

Hvorfor du ikke når dine resultater

05-02-2021 08:08, af Anja Nielsen

Det er lidt en hård nyser at starte ud med, I know. Men, vi skal jo tage den. Ingen af os kan komme udenom, at have sat os et mål og så aldrig nået dét mål

Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Din telefon er vigtigere end du er

15-09-2020 07:35, af Anja Nielsen

Det er noget af en påstand, jeg ved det. Men, prøv lige at tænke nærmere over det

Det er på tide, at du dropper den forargelse

22-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Kender du det. Du sidder med en indædt følelse i maven over, at hende Kirsten henne i stalden, endnu engang har taget for meget wraphø og nu kan det simpelthen være nok

Hvorfor fikser du alting omkring dig?

11-02-2020 08:09, af Anja Nielsen

I stedet for at fikse dig selv? Ja, hva faen mener jeg nu med det? Det skal jeg fortælle dig

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Bliver du (også) ofte skuffet over dit resultat?

12-10-2020 12:53, af Anja Nielsen

Der er da ikke noget mere ærgerligt, end at komme ud af banen med rygsækken fyldt af fejl og skuffelse! Det forstår jeg godt

Har du nogensinde taget den "farlige" vej?

15-11-2019 11:40, af Anja Nielsen

Vi har en tendens til at tage den vej vi kender. Vi laver helst ikke noget om. Vi bliver i vores gamle mønstre

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Reaktion på Helgstrands nyhedsbrev i dag

13-04-2021 17:26, af Kristine Ulsø Olsen

Nyhedsbrevet ”Opdatering vedrørende manglende indsyning af 3-års hingste” fra Helgstrand Dressage i dag har medvirket til at Dansk Varmblod nu har lavet en redegørelse af forløbet omkring 10-dages testen fra deres side

Farvel til en danmarksmester i paradressur

12-04-2021 09:56, af Kristine Ulsø Olsen

Sidste års danmarksmester, Tina Chabert Jensen, mistede i sidste uge sin mesterskabshest og bedste ven, da Ælling måtte aflives grundet akut tarmslyng

Dorothee Schneider mister hest og er selv indlagt

19-04-2021 08:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I forbindelse med præmieoverrækkelsen ved stævnet i Pforzhein faldt tyske Dorothee Schneider af sin hest Fohlenhofs Rock'n Rose, da hoppen kollapsede og døde formodentligt som følge af et brud på hovedpulsåren

Mistede hest til kolik: Transportør fandt en ny

16-04-2021 10:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

For tre uger siden mistede Preben sin bedste ven på operationsbordet på Højgaard Hestehospital. Det var hestetransportør Jens Overgaard, som kørte hesten til hospitalet, og bagefter besluttede han at hjælpe med at finde en ny rolig koldblodshest til Preben, som bor på et bosted. I går flyttede shiren Kong Arthur ind 

Fra narkohandler i Spanien til ridehest i Danmark

18-04-2021 12:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Mette Weye tog til Spanien for at arbejde og fandt ved et tilfælde sin drømmehest Alondra, som var blevet konfiskeret fra en 16-årig narkohandler. Hun tog Alondra med hjem til Danmark, men det var ikke helt uden besvær 

Per Vintersbølle og Michellino genforenet

11-04-2021 09:09, af Thomas Bach Jensen

I forbindelse med elitehingsten Michellinos 30-års fødselsdag manden, der importerede hingsten, Per Vintersbølle, aflagt Michellino besøg på Østergaard

Sodashi – det hvide lyn fra Japan (video)

15-04-2021 10:45, af Thomas Bach Jensen

I japan kniber det for alle galopheste med at følge med den hvide hoppe Sodashi, der foreløbigt er ubesejret

Tre Grand Prix-heste med til Hagen