Det hér var jo ikke planen!

22-11-2020 17:08

Anja Nielsen

”Jeg skulle jo have været til Christmas Show” og nu er det OGSÅ aflyst! Kender du dén sætning? Det gør jeg, kan jeg godt hilse dig at sige

Copyright Ridehesten.com
Så snart du accepterer at det skete er sket, vil du mærke en forløsning indeni med det samme. Foto: Privat
Nyheden fortsætter efter annoncen

Da Christmas Show blev aflyst, hørte jeg det næsten fra alle mine klienter de efterfølgende dage.

De var mildest talt MEGET pressede!

Vil du vide, hvad jeg blandt andet talte med dem om, for at få dem til at ændre fokus?

Jeg bad dem sætte sig ned og acceptere tingene som de var.

Det her med accept, er noget at det jeg lærer alle der søger hjælp hos mig. Det er SÅ vigtigt!

Det gør nemlig, at der ikke er ret meget der irriterer os længere, når vi mestrer netop dén Ninja-skill som er kaldet accept.

Vi arbejdede med at acceptere, at det var sket. Intet andet end, at det ikke kunne laves om. Ikke at det var okay, ikke at det skulle føltes retfærdig, ikke at det var fair.

Det er nemlig ikke det accept er.

Accept er blot at acceptere, at det skete er sket. I dette tilfælde, at Christmas Show var aflyst.

Det var blevet udmeldt. No more. Intet mindre. Intet mere. Nada. KUN accept af, at det allerede var meldt ud. Showet var aflyst.

Derefter bad jeg dem om at sætte sig ned og skrive mindst tre ting ned, som de kunne lave i stedet for.

Det behøvede ikke have noget med træning og stævner at gøre.

De svar de oftest kom med, var at de jo faktisk kunne se deres venner noget mere. At det ikke plejede at være det de havde fokus på op til Christmas Show, men at det jo faktisk kunne være ret hyggeligt!

Det dér med at finde en løsning på en udfordring. Eller som jeg plejer at kalde det, at knække koden på en  udfordring.

Det er den BEDSTE følelse jeg kan få!

Den følelse af at udfordringen giver slip og jeg får lidt bobler i maven, fordi jeg nu har skabt et nyt værktøj til min værktøjskasse, som jeg kan tage frem i lignende situationer, det er det fedeste!

Nyheden fortsætter efter annoncen

Så, søg at finde en løsning, så snart at du har accepteret, at det skete er sket.

Du skal ikke acceptere mere end det. Det er ok som en start. Med tiden, uden du tænker dybere over det, belønner din krop dig med en dybere form for accept at tingene.

Det er det der sker, når du ikke forcerer processen. For hvis du føler, at når du skal acceptere noget, så betyder det, at du skal være ok med det skete, så sker det sjældent, for du er ikke klar til dén form for accept fra start.

Med tiden vil du begynde at føle, at det er ”fint nok” og at du bare fandt på noget andet at lave.

Hvis du går rundt og ærgrer dig over noget, så prøv at acceptere at der er sket og dernæst sætte dig ned og skrive mindst tre ting ned, som du kan lave i stedet.

Når du accepterer tingene er sket, kan du hurtigere komme videre og bruge tiden på noget der er meget sjovere, end at sidde og ærgre dig over noget du ikke kan ændre.

Det er vigtigt for mig at sige, at når boget sket for dig, med dig eller imod dig, er det okay at føle noget. Den følelse du får, når noget sker, er en vejviser som har til formål at fortælle dig om du skal fortsætte med at gøre det du gør eller ej. Følelser er helt okay og SKAL være der.

Når du skal øve dig i accept, er det fordi du ikke skal stå fast i følelsen. Hvis ikke du accepterer, at det skete er sket, kan du ende med at gå i flere dage og tale med dig selv og dine venner om, hvor uretfærdigt det er.

Og, det du gør, bliver du jo som sagt god til .

Så hvorfor ikke øve dig i at finde en løsning, eller et bedre alternativ, i stedet for at bruge tid, overskud og energi på at ærgre dig over noget, som du ikke har nogen indflydelse på.

Du kan give øvelsen et skud og se om det ikke også kan flytte dit fokus.

Jeg ved det virker på os selv og de ryttere der mentaltræner sammen med mig. Så, hey, det virker helt sikker også for dig.

Kærlig hilsen

Anja

Powermind Academy

Hvis du har lyst til at få mentaltræne endnu mere, kan du finde flere øvelser her.

Læs også

Hvad har du fokus på, når du skal til stævne?

01-06-2021 09:16, af Anja Nielsen

Stævnerne er i fuld gang og rigtig mange ryttere, er gået direkte fra utålmodighed pga. ventetid, til at være halvstressede. De vil gerne nå så mange stævner som muligt, fordi der har været så mange ophold, blandt andet pga. Corona, og fordi de har ventet sååå længe på at komme ud og mærke suset

Hvordan du får lazerfokus på under 10 minutter

21-05-2021 06:46, af Anja Nielsen

Oooookayy, ro på Anja. Under 10 minutter? – Skal der ikke mere til? NEJ! – og jo. Lad mig forklare

Hvorfor kan du ikke mærke det du vil, når du skal til stævne?

28-04-2021 09:51, af Anja Nielsen

Ofte når jeg taler med ryttere, så fortæller de mig, at de nogle gange ikke helt er klar over, at de lukker ned, når de rider ind på banen. De mærker ganske simpelt ikke hvad der sker, når de pludseligt ændrer adfærd pga. nervøsitet

Bliver du (også) ofte skuffet over dit resultat?

12-10-2020 12:53, af Anja Nielsen

Der er da ikke noget mere ærgerligt, end at komme ud af banen med rygsækken fyldt af fejl og skuffelse! Det forstår jeg godt

Har du nogensinde taget den "farlige" vej?

15-11-2019 11:40, af Anja Nielsen

Vi har en tendens til at tage den vej vi kender. Vi laver helst ikke noget om. Vi bliver i vores gamle mønstre

Hvorfor fikser du alting omkring dig?

11-02-2020 08:09, af Anja Nielsen

I stedet for at fikse dig selv? Ja, hva faen mener jeg nu med det? Det skal jeg fortælle dig

Med én lille ændring, falder brikkerne(endelig) på plads

02-04-2020 14:12, af Anja Nielsen

Sådan som du ser det nu, er en fin måde at se det på - Men lige om lidt, så ved du så meget mere, og det vil ændre din måde at se verden på

Tips til mentalt fokus når du skal til stævne (video)

28-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Når du skal til stævne, er det super vigtigt at du forbereder dig mentalt. Det er faktisk lige så vigtigt (hvis ikke mere) som al træningen og klargøring af det rette udstyr

Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Ville du spise en rådden tomat?

04-06-2019 17:36, af Anja Nielsen

Nej vel? Det ville ingen jo gøre. Den er jo rådden! Men, hvis du ikke vil fodre dig selv med rådne tomater, hvorfor er du så villig til at lappe utallige rådne, onde og nedbrydende tanker i dig på daglige basis?

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bo K. Møller: Vi har mistet en mand på holdet

10-06-2021 20:56, af Kristine Ulsø Olsen

Det internationale springstævne i Uggerhalne blev i dag skudt i gang  og i morgen tages der hul på EEF Series Nations Cup. Her skal fire danske springryttere repræsentere Danmark, hvor landstræner Bo K. Møller har måttet ændre på holdsammensætningen

Fuld fart fremad og sejr til DK i Nations Cup (video)

11-06-2021 19:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Danmark har netop vundet EEF Series Nations Cup på hjemmebane i Uggerhalne, og dermed sikret sig en plads i finalen ved EEF Series ligafinalen 2021, efter at Zascha Nygaard Andreasen leverede et vanvittigt omspringningsridt

Pony blev ramt af tog, men er tilbage på S-niveau

08-06-2021 18:28, af Annika Knudsen Lorentsen

I december var springponyen Ballybaloo ude for en ulykke, hvor han blev ramt af et tog. Herefter fjernede dyrlægerne hans højre øje, og konstaterede, at han havde fået et mindre kraniebrud. På trods af den voldsomme ulykke er den velspringende pony tilbage i sporten, og han har gået S-klasser flere gange siden ulykken

– Jeg mistede mine to heste til herpes

07-06-2021 18:33, af Marie Helene Rigård Rohleder

Da Stutteri Svalegaard i slutningen af marts blev ramt af den frygtelige herpesvirus 1, blev hesteejer Kirstine Ringsborgs liv ødelagt på blot en uge. Efter et ubarmhjertigt og ødelæggende sygdomsforløb måtte hun aflive sine to elskede heste samme dag 

Landstræner Bo K. Møller: De er mulige OL-deltagere

13-06-2021 16:14, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 22. juni udtages den rytter, som forventes at repræsentere Danmark ved dette års OL i Tokyo, og valget bliver mellem Emil Hallundbæk, Andreas Schou og Zascha Nygaard Andreasen - det fortæller landstræner, Bo K. Møller

Tina Lund: EM og OL bliver nok ikke en realitet (video)

11-06-2021 13:30, af Annika Knudsen Lorentsen

Tina Lund rider i denne uge ved Equitour i Uggerhalne, og hun har netop redet en flot placering hjem i 140 cm-klassen. Tina Lund fortæller i et interview til Ridehesten.com, lidt om sommerens stævneplaner, ligesom hun også fortæller, at EM eller OL nok ikke bliver en realitet, da hendes bedste hest er blevet skadet

Søskendepar til dressurstævnet Future Champions

07-06-2021 06:34, af Thomas Bach Jensen

Astrid og Kristian Würtz Green, der er lillesøster og storebror, drager tirsdag afsted til det internationale dressurstævne "Future Champions", der afholdes hos familien Kasselmann i Hagen a.T.W., hvor også det store Horses & Dreams-stævne afholdes

Disse springryttere skal til NM og EM 2021

08-06-2021 16:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Nu har landstræner Bo K. Møller udtaget de unge springryttere, der skal repræsenterer Danmark ved EM i Portugal og NM i Finland denne sommer

Konstantin Künnemann er klar til Nations Cup (video)

11-06-2021 11:48, af Annika Knudsen Lorentsen

Konstantin Deeken Künnemann, som oprindeligt var holdet reserve, fortæller, at han er klar til at ride Nations Cup senere, selvom han er ked af, at han skal overtage pladsen fra Lars Nørgaard Pedersen, som desværre er kommet til skade efter et styrt i gårsdagens klasse

Nis Valdemars talentpris uddelt til tre glade ryttere