Hvad har du fokus på, når du skal til stævne?

01-06-2021 09:16

Anja Nielsen

Stævnerne er i fuld gang og rigtig mange ryttere, er gået direkte fra utålmodighed pga. ventetid, til at være halvstressede. De vil gerne nå så mange stævner som muligt, fordi der har været så mange ophold, blandt andet pga. Corona, og fordi de har ventet sååå længe på at komme ud og mærke suset

Copyright Ridehesten.com
Stævner er til for at teste formen af. Du får kun det resultat, som dit arbejde tilsvarer.
Nyheden fortsætter efter annoncen

Så, nu skal det være!

Det er så dejligt at se, at stævnerne bugner af glade ryttere igen.

Men, der er nemlig også et men.

Denne venten har for mange bevirket, at de nu har vendt deres utålmodighed og frustration, til at være stressede over alle stævnerne de gerne vil med til, samt tanken om, hvad alle de andre nu tænker om dem, når de kommer ud og skal vise, hvor gode de er blevet imens de ventede.

”Er jeg blevet god nok?”

”Synes de andre, at jeg har flyttet mig?”

”Jeg vil så gerne imponere dem.”

”Er de andre blevet meget dygtigere end mig?”

Og så videre.

Kan du genkende tankerne?

Jeg siger det samme, hver gang jeg får lignende spørgsmål; Stævner er til for at teste formen af. Du får kun det resultat, som dit arbejde tilsvarer. Med andre ord, hvis du ikke har trænet nok, vil det vise sig på banen, og så er der kun ét at gøre: hjem på træningsbanen igen og øv dig.

Ærgrelserne tjener dig ikke, for du lærer ikke imens du ærgrer og bekymrer dig. Hold derfor i stedet MAX fokus på det er foregår på banen, så du kan tage AL læringen med hjem og blive bedre til næste stævne. Det er den eneste vej til stjernerne.

Hav en strategi for at nå dit procesmål, altså det du skal teste på banen, om du har forbedret siden sidst og hav dernæst et resultatmål, altså en forventning til det resultat du ønsker. Når du dine to mål, så har du løst opgaven og du tager hjem med ny læring, som du kan sætte to nye mål med til næste stævne. Når du ikke dine to mål, har du vundet en masse erfaring, og skal reflektere MAX, for at få så meget læring med hjem, så du kan justere og forbedre, og så sætte næsen efter at nå dine to mål, næste gang du skal til stævne.

Hér er der ikke plads til frustration og ærgrelse, for så misser du det gyldne øjeblik, hvor du trækker al den læring ud af turen på banen, som overhovedet muligt. Ærgrelsen må altså vente, til du har fået reflekteret og noteret dig, hvad du skal hjem og træne mere af.

Kig hele tiden fremad og hav maximalt fokus på, hvad du kan forbedre til næste gang og hav styr på dine to mål. Sigt efter dem og gør det der skal til, for at nå dem hver gang.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Målet er ekstremt vigtigt, for at du har noget at visualisere og sigte efter.

De ryttere der arbejder sammen med mig, tager ikke til stævne uden en klar strategi og en helt klar målsætning. For hvis du tager til stævne og bare rider på held og skyder med spredehagl, vil du ikke nå de mål du ønsker dig.

Strategien er ekstremt vigtig.

Derfor; sæt dig et procesmål og et resultatmål og lav arbejdet hjemmefra så godt, at du VED at du når dine mål, hvis du rider som du gør på træningsbanen.

Tag temperaturen på dit humør, skal det justeres ?, eller er det hvor du ønsker det skal være, for at opnå dine målsætninger?

Beslut dig for hvilke fokuspunkter du skal holde fast i, når du er på banen. Hvad har din hest brug for af støtte, imens I performer?

Hæv din selvtillid, ved at have fokus på det I er gode til og hvilke styrker I har sammen.

Synes du det er svært? – Så gør det alligevel. Når vi skaber nye mønstre, kræver det at vi gør noget nyt, igen og igen, også selvom det er svært i starten.

Du kan også, det ved jeg!

Jeg tror på dig.

Vi ses derude.

God tur!

Kh

Anja

Powermind Academy

Følg mig på Facebook her, på Instagram her og find min hjemmeside her

Læs også

Når du står i kviksand til halsen

15-09-2021 19:41, af Anja Nielsen

Kviksand, det er en fæl fætter. Og man kan faktisk drukne i det! Når jeg bruger ovenstående sætning, så er det for at skabe at billede for dig. På den måde er det jeg skal til at fortælle dig, meget nemmere at forstå

Brug stævnebanen til miljøtræning

27-08-2021 12:19, af Anja Nielsen

Okay, lad os lige begynde fra begyndelsen. Hver dag taler jeg med kvindelige ryttere, som for alt i verden, ønsker at ride stævner, hvor de har HELT ro i maven. Det er den primære årsag til, at ryttere kontakter mig

Hvordan du får lazerfokus på under 10 minutter

21-05-2021 06:46, af Anja Nielsen

Oooookayy, ro på Anja. Under 10 minutter? – Skal der ikke mere til? NEJ! – og jo. Lad mig forklare

Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

En ting du aldrig må gøre når du skal acceptere noget

02-06-2020 17:12, af Anja Nielsen

At acceptere noget, bliver ofte defineret på en måde der ikke gavner vores proces i forhold til netop at skulle acceptere det skete

Så mange forliste relationer….

20-08-2019 08:41, af Anja Nielsen

Hvor mange gange har du brugt alt for meget tid på en sms en ven har skrevet til dig? Hvor mange gange har du siddet og bagtalt din kæreste, veninde, en bekendt? Hvor mange gange har du sagt ”efter alt hvad jeg har gjort for X, så er det her hvad jeg får til gengæld”?

Motivation er spild af tid!

22-05-2019 16:47, af Anja Nielsen

Vi har så mange drømme og idéer og vi tror motivation er det der mangler. Det er det ikke. Det er ikke der problemet ligger

At blive trådt over foden af din hest gør mindre ondt!

27-02-2020 11:23, af Anja Nielsen

Jeg lover dig for, at når du har læst lidt mere af den her artikel, vil du give mig fuldstændig ret i, at en bar fod under en hestesko, med en hest ovenpå den sko, gør mindre ondt end denne følelse

Flyt dig så hurtigt du kan

08-08-2020 13:25, af Anja Nielsen

Kender du det? Du har en veninde, kammerat, kæreste, arbejdskollega etc. som er i super dårligt humør, og det bliver du påvirket af

Det hér var jo ikke planen!

22-11-2020 17:08, af Anja Nielsen

”Jeg skulle jo have været til Christmas Show” og nu er det OGSÅ aflyst! Kender du dén sætning? Det gør jeg, kan jeg godt hilse dig at sige

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Individuel EM-sølv i Kür til Dufour og Bohemian (video)

11-09-2021 17:14, af Kristine Ulsø Olsen

EM i dressur i Hagen: Det var ridning i absolut verdensklasse, som vi var vidne til under seniorenes kür-finale ved EM. Bohemian satte nærmest ikke en hov forkert til tonerne af les miserables, og dermed lykkedes det for Cathrine Dufour at opnå seniorkarrierens første individuelle sølvmedalje

Ramoneur tabte kampen til forfangenhed

10-09-2021 11:11, af Thomas Bach Jensen

OL-hesten Ramoneur, der blev dårlig i Tokyo og fik konstateret forfangenhed kort før konkurrencerne og måtte udgå, er nu blevet aflivet i armene på sin rytter Tanya Karen Seymor

Isabell Werth går på pension

14-09-2021 20:04, af Christine Krogh Frausing

Isabell Werth har nu offentliggjort hvornår hun har tænkt sig endegyldigt at hoppe ud af sadlen, til German Press Agency. Der er et par mål inden hendes pension, men tidspunktet er dog sat fast

Dufour og Bohemian gjorde det - individuel EM bronze!

09-09-2021 23:58, af Kristine Ulsø Olsen

EM i dressur i Hagen: Det er på alle måder en magisk aften her ved EM i Hagen. Cathrine Dufour og Bohemian tog revance fra Tokyo og vandt deres første individuelle medalje ved et internationalt mesterskab og ydermere sikrede Danmark sig at have tre ekvipager kvalificeret til kür finalen

Det sker ved EM i dag lørdag