Hvad har du fokus på, når du skal til stævne?

01-06-2021 09:16

Anja Nielsen

Stævnerne er i fuld gang og rigtig mange ryttere, er gået direkte fra utålmodighed pga. ventetid, til at være halvstressede. De vil gerne nå så mange stævner som muligt, fordi der har været så mange ophold, blandt andet pga. Corona, og fordi de har ventet sååå længe på at komme ud og mærke suset

Copyright Ridehesten.com
Stævner er til for at teste formen af. Du får kun det resultat, som dit arbejde tilsvarer.
Nyheden fortsætter efter annoncen

Så, nu skal det være!

Det er så dejligt at se, at stævnerne bugner af glade ryttere igen.

Men, der er nemlig også et men.

Denne venten har for mange bevirket, at de nu har vendt deres utålmodighed og frustration, til at være stressede over alle stævnerne de gerne vil med til, samt tanken om, hvad alle de andre nu tænker om dem, når de kommer ud og skal vise, hvor gode de er blevet imens de ventede.

”Er jeg blevet god nok?”

”Synes de andre, at jeg har flyttet mig?”

”Jeg vil så gerne imponere dem.”

”Er de andre blevet meget dygtigere end mig?”

Og så videre.

Kan du genkende tankerne?

Jeg siger det samme, hver gang jeg får lignende spørgsmål; Stævner er til for at teste formen af. Du får kun det resultat, som dit arbejde tilsvarer. Med andre ord, hvis du ikke har trænet nok, vil det vise sig på banen, og så er der kun ét at gøre: hjem på træningsbanen igen og øv dig.

Ærgrelserne tjener dig ikke, for du lærer ikke imens du ærgrer og bekymrer dig. Hold derfor i stedet MAX fokus på det er foregår på banen, så du kan tage AL læringen med hjem og blive bedre til næste stævne. Det er den eneste vej til stjernerne.

Hav en strategi for at nå dit procesmål, altså det du skal teste på banen, om du har forbedret siden sidst og hav dernæst et resultatmål, altså en forventning til det resultat du ønsker. Når du dine to mål, så har du løst opgaven og du tager hjem med ny læring, som du kan sætte to nye mål med til næste stævne. Når du ikke dine to mål, har du vundet en masse erfaring, og skal reflektere MAX, for at få så meget læring med hjem, så du kan justere og forbedre, og så sætte næsen efter at nå dine to mål, næste gang du skal til stævne.

Hér er der ikke plads til frustration og ærgrelse, for så misser du det gyldne øjeblik, hvor du trækker al den læring ud af turen på banen, som overhovedet muligt. Ærgrelsen må altså vente, til du har fået reflekteret og noteret dig, hvad du skal hjem og træne mere af.

Kig hele tiden fremad og hav maximalt fokus på, hvad du kan forbedre til næste gang og hav styr på dine to mål. Sigt efter dem og gør det der skal til, for at nå dem hver gang.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Målet er ekstremt vigtigt, for at du har noget at visualisere og sigte efter.

De ryttere der arbejder sammen med mig, tager ikke til stævne uden en klar strategi og en helt klar målsætning. For hvis du tager til stævne og bare rider på held og skyder med spredehagl, vil du ikke nå de mål du ønsker dig.

Strategien er ekstremt vigtig.

Derfor; sæt dig et procesmål og et resultatmål og lav arbejdet hjemmefra så godt, at du VED at du når dine mål, hvis du rider som du gør på træningsbanen.

Tag temperaturen på dit humør, skal det justeres ?, eller er det hvor du ønsker det skal være, for at opnå dine målsætninger?

Beslut dig for hvilke fokuspunkter du skal holde fast i, når du er på banen. Hvad har din hest brug for af støtte, imens I performer?

Hæv din selvtillid, ved at have fokus på det I er gode til og hvilke styrker I har sammen.

Synes du det er svært? – Så gør det alligevel. Når vi skaber nye mønstre, kræver det at vi gør noget nyt, igen og igen, også selvom det er svært i starten.

Du kan også, det ved jeg!

Jeg tror på dig.

Vi ses derude.

God tur!

Kh

Anja

Powermind Academy

Følg mig på Facebook her, på Instagram her og find min hjemmeside her

Læs også

Hvordan du får lazerfokus på under 10 minutter

21-05-2021 06:46, af Anja Nielsen

Oooookayy, ro på Anja. Under 10 minutter? – Skal der ikke mere til? NEJ! – og jo. Lad mig forklare

Hvorfor kan du ikke mærke det du vil, når du skal til stævne?

28-04-2021 09:51, af Anja Nielsen

Ofte når jeg taler med ryttere, så fortæller de mig, at de nogle gange ikke helt er klar over, at de lukker ned, når de rider ind på banen. De mærker ganske simpelt ikke hvad der sker, når de pludseligt ændrer adfærd pga. nervøsitet

Det handler ikke om HVAD du er bange for, men HVORDAN du er bange

04-04-2021 06:45, af Anja Nielsen

Der er stor forskel på, om du bruger tid på at tænke på dét du er bange for, eller om du bruger tid på at tænke på hvordan du er bange

En ting du aldrig må gøre når du skal acceptere noget

02-06-2020 17:12, af Anja Nielsen

At acceptere noget, bliver ofte defineret på en måde der ikke gavner vores proces i forhold til netop at skulle acceptere det skete

At blive trådt over foden af din hest gør mindre ondt!

27-02-2020 11:23, af Anja Nielsen

Jeg lover dig for, at når du har læst lidt mere af den her artikel, vil du give mig fuldstændig ret i, at en bar fod under en hestesko, med en hest ovenpå den sko, gør mindre ondt end denne følelse

Med én lille ændring, falder brikkerne(endelig) på plads

02-04-2020 14:12, af Anja Nielsen

Sådan som du ser det nu, er en fin måde at se det på - Men lige om lidt, så ved du så meget mere, og det vil ændre din måde at se verden på

Så mange forliste relationer….

20-08-2019 08:41, af Anja Nielsen

Hvor mange gange har du brugt alt for meget tid på en sms en ven har skrevet til dig? Hvor mange gange har du siddet og bagtalt din kæreste, veninde, en bekendt? Hvor mange gange har du sagt ”efter alt hvad jeg har gjort for X, så er det her hvad jeg får til gengæld”?

Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Bliver du (også) ofte skuffet over dit resultat?

12-10-2020 12:53, af Anja Nielsen

Der er da ikke noget mere ærgerligt, end at komme ud af banen med rygsækken fyldt af fejl og skuffelse! Det forstår jeg godt

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Marie Helene Rigård Rohleder
20 24 29 28
mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Disse dressurryttere skal ride NM og EM i 2021

14-06-2021 10:28, af Kristine Ulsø Olsen

Landstræner Dennis Fisker har nu udtaget de pony-, junior- og ungryttere, der skal til Nordisk Mesterskab i Ypäjä, Finland, i uge 26 samt de junior- og ungryttere, der skal til EM i Oliva Nova, Spanien, i uge 27

Landstræner Bo K. Møller: De er mulige OL-deltagere

13-06-2021 16:14, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 22. juni udtages den rytter, som forventes at repræsentere Danmark ved dette års OL i Tokyo, og valget bliver mellem Emil Hallundbæk, Andreas Schou og Zascha Nygaard Andreasen - det fortæller landstræner, Bo K. Møller

Kusk død efter tragisk hestevognsulykke i Roskilde

14-06-2021 08:28, af Marie Helene Rigård Rohleder

Flere personer kom til skade efter en alvorlig hestevognsulykke fandt sted nær Roskilde i går. En kvindelig 63-årig kusk mistede livet efter, at hun blev kørt over af en hestevogn og trukket gennem skoven

Politiet rejser sag mod Molslaboratoriet

17-06-2021 09:14, af Kristine Ulsø Olsen

Østjyllands Politi er færdig med at efterforske sagen mod Molslaboratoriet, og de har besluttet at rejse sag mod Naturhistorisk Museum for overtrædelse af dyrevelfærdsloven

– Det har været en mega fed rejse

16-06-2021 10:11, af Kristine Ulsø Olsen

I søndags gik en drøm i opfyldelse for Nadja Aaboe Sloth, da hun og 8-årige Favour Gersdorf red op ad midterlinjen i Grand Prix ved landsstævnet i Vallensbæk. Nadia har ejet DV-vallakken siden han var to år gammel og selv redet ham op til Grand Prix

Fuld fart fremad og sejr til DK i Nations Cup (video)

11-06-2021 19:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Danmark har netop vundet EEF Series Nations Cup på hjemmebane i Uggerhalne, og dermed sikret sig en plads i finalen ved EEF Series ligafinalen 2021, efter at Zascha Nygaard Andreasen leverede et vanvittigt omspringningsridt

Lille Millione på det amerikanske OL-bruttohold

14-06-2021 18:48, af Thomas Bach Jensen

DV-hesten Millione, der er en del af det amerikanske OL-bruttohold, er en lille 18-års DV-hest med en sjov historie

Berider Nis Valdemar fylder 90 år i morgen

15-06-2021 06:18, af Thomas Bach Jensen

Berider Nis Valdemar fylder 90 år i morgen den 16. juni, og han har besluttet sig for at forlade plejehjemmet i nogle time for at markere dagen sammen med venner på en god restaurant

Syv 2-års hopper udtaget til Eliteskuet

14-06-2021 12:48, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Ved Dansk Varmblods 2-års skue og eksteriørkåring i Region 6 i Ikast søndag den 13. juni blev tre springbetonede og fire dressurbetonede 2-års hopper udtaget til Eliteskuet

Tina Lund: EM og OL bliver nok ikke en realitet (video)

11-06-2021 13:30, af Annika Knudsen Lorentsen

Tina Lund rider i denne uge ved Equitour i Uggerhalne, og hun har netop redet en flot placering hjem i 140 cm-klassen. Tina Lund fortæller i et interview til Ridehesten.com, lidt om sommerens stævneplaner, ligesom hun også fortæller, at EM eller OL nok ikke bliver en realitet, da hendes bedste hest er blevet skadet