Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Copyright Ridehesten.com

Det kunne for så vidt også have været:

Din mor
Din far
Din kæreste
Din hest
Din kammerat
Et eller andet på selve stedet

Det er ligegyldigt.

Problemet er det samme.

Situationen kunne også have været en anden. Det kunne fx. have været på dit arbejde, hvor din kollega havde påvirket dig.

Skab selv historien og undskyldningen, som passer ind i din fortælling.

Det korte af det lange er, at du IKKE kan give noget eller nogen skylden for hvad DU gør – eller ikke gør.

Okay, okay, okay. Jeg ved det. Jeg ved godt hvor irriterende det kan være at blive irettesat!

MEN, sagen er den, at vi ikke kan give andre skylden for noget der er sket mod os. Vi har et ansvar. Vi skal passe på os selv og hvis der er noget eller nogen i vores liv, som ikke virker for os, så har vi følgende tre valgmuligheder:

Accepter det som det er, UDEN brok.
Søg at forbedre tingene. Kom med løsninger.
Forlad det du er i. Enten ved at gå væk, eller ved at stoppe med at diskutere osv.

Søg altid at tilpasse tingene, så de arbejder for dig. Hvis det er uundgåeligt, at du står i en situation som er presset, så kig på dine tre valgmuligheder.

Hvilken mulighed passer bedst til det du står i?

Et eksempel:

Jeg talte forleden med en af mine kunder. Hun var tidligere faldet af sin hest og er en lille smule bange for den nu. Hver gang den nu bliver lidt vild, bliver hun mindet om det der skete og fryser.

Her talte vi også om de tre valgmuligheder.

Uheldet er sket, det er sådan det er. Nu fokuserer vi på nuet.
Hvad kan vi gøre, for at søge at undgå, at noget lignende ikke sker igen.
Køb en anden hest

Nuvel, jeg ved det er meget forenklet, det her. I en strategisession taler vi også blandt andet om selve styrtet og hvordan hun kan arbejde med de tilbagevendende tanker. Vi taler også om værktøjer til at vælge en tilstand, der kan bringe hende i den bedst mulige mentale form, til at kunne håndtere noget lignende. Vi taler om mange forskellige metoder og scenarier.

Men pointen er, at vi skal tage ansvar for det vi lever i og med. Så snart vi begynder at tale om, at noget er uundgåeligt, ikke til at komme udenom, andres skyld, osv., så vælger vi offervejen. Så tager vi ikke ansvar. Det er så nemt at springe på offertoget, fordi vi så ikke behøver at træffe en beslutning. Måske tager nogen beslutningen for os, og så kan vi blive trøstet og bekræftet i, at det er synd for os. 

Det samme gælder for den indledende historie, som handlede om den dumme veninde der var skyld i et dårligt resultat. 

DET ER DIT ANSVAR AT BANE VEJEN FOR DIG SELV, hvad enten du vil det eller ej.

Copyright Ridehesten.com
Accepter situationen som den er. Slip forventningerne og vær i nuet. Kig på udfordringen og vær ærlig overfor dig selv. HVAD skal DU gøre, for at ændre den situation du står i?

Så snart du finder ud af, at jo mindre forventninger du har til omverden, jo mere stille bliver der på første sal. Når du ser hvad det kan gøre for dig og din hjerne (dine tanker), at du ikke har forventninger til andre end dig selv, så bliver ALT nemmere.

Kig på dig selv og accepter at du er som du er. Måske er du hende eller ham, der lige nu peger for meget på andre. Måske forventer du lige rigeligt meget af omverdenen. Men, sådan er du også. Du skal bare lige acceptere det først. Du kan ikke ændre det før.

Du bruger for meget energi på at spekulere over hvad andre gør og ikke gør. Den energi kan du bruge på dig selv.

Du fatter slet ikke hvor meget energi du får, når du slipper dine forventninger til alt andet end dig selv.

Når du gør det, kan ingen røre dig, for du har ingen forventninger.

Er det let? NEJ.

Kan det lade sig gøre? JA.

Men, som alt andet, så handler det om lyst, disciplin og kontinuerlighed. – også kaldet beslut dig og træn, træn, træn.

Forventninger til andre ting og mennesker, er noget af det vi taler mest om i forløb os mig. Det er så enormt vigtigt at får styr på netop dét, fordi det frigiver så meget frihed og energi, når vi slipper forventningerne til alt andet end os selv.

Hop med på båden og træn sammen med alle de andre der allerede er i gang!

Where focus goes, energy flows.

Kh Anja

Læs også

Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Har du nogensinde taget den "farlige" vej?

15-11-2019 11:40, af Anja Nielsen

Vi har en tendens til at tage den vej vi kender. Vi laver helst ikke noget om. Vi bliver i vores gamle mønstre

Lucky Punch blev årets dressurhoppe i DSP

01-09-2019 14:26, af Camilla Tiefensee Schrøder
Avl|

Søstrene Anja og Gitte Kjelstrup fra Stald Søgaard har avlet guldmedaljehoppen Søgaards Lucky Punch, som denne weekend blev kåret som årets dressurhoppe ved Dansk Sportsponyavls Eliteskue i Ikast

Motivation er spild af tid!

22-05-2019 16:47, af Anja Nielsen

Vi har så mange drømme og idéer og vi tror motivation er det der mangler. Det er det ikke. Det er ikke der problemet ligger

Så mange forliste relationer….

20-08-2019 08:41, af Anja Nielsen

Hvor mange gange har du brugt alt for meget tid på en sms en ven har skrevet til dig? Hvor mange gange har du siddet og bagtalt din kæreste, veninde, en bekendt? Hvor mange gange har du sagt ”efter alt hvad jeg har gjort for X, så er det her hvad jeg får til gengæld”?

Jeg kan ikke holde det ud!

06-05-2019 16:29, af Anja Nielsen

Hvorfor er jeg så skide uheldig hele tiden? Kender du dén følelse? Har du nogensinde sagt det til dig selv? Læs med her og få tips til mental udvikling af Anja fra Powermind Academy

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Ville du spise en rådden tomat?

04-06-2019 17:36, af Anja Nielsen

Nej vel? Det ville ingen jo gøre. Den er jo rådden! Men, hvis du ikke vil fodre dig selv med rådne tomater, hvorfor er du så villig til at lappe utallige rådne, onde og nedbrydende tanker i dig på daglige basis?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Anne-Marie og Kenneth går egne veje

11-01-2020 11:01, af Thomas Bach Jensen

De to Helgstrand-beridere Anne-Marie Hosbond Berthelsen og Kenneth Damgaard åbner egen forretning dagen efter Dansk Varmblods hingstekåring

Swarovski får stor erstatning efter Donna Asanas død

12-01-2020 12:51, af Camilla Tiefensee Schrøder

Næsten ti år efter, at DV-hesten Donna Asana e. Don Schufro døde efter et dyrlægebesøg, har hestens østrigske ejer Evely Haim-Swarovski nu vundet retssagen mod dyrlægen og får udbetalt en erstatning på 250.000 euro

Ny forskning: Heste reagerer på dine følelser