Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40

Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Det kunne for så vidt også have været:

Din mor
Din far
Din kæreste
Din hest
Din kammerat
Et eller andet på selve stedet

Det er ligegyldigt.

Problemet er det samme.

Situationen kunne også have været en anden. Det kunne fx. have været på dit arbejde, hvor din kollega havde påvirket dig.

Skab selv historien og undskyldningen, som passer ind i din fortælling.

Det korte af det lange er, at du IKKE kan give noget eller nogen skylden for hvad DU gør – eller ikke gør.

Okay, okay, okay. Jeg ved det. Jeg ved godt hvor irriterende det kan være at blive irettesat!

MEN, sagen er den, at vi ikke kan give andre skylden for noget der er sket mod os. Vi har et ansvar. Vi skal passe på os selv og hvis der er noget eller nogen i vores liv, som ikke virker for os, så har vi følgende tre valgmuligheder:

Accepter det som det er, UDEN brok.
Søg at forbedre tingene. Kom med løsninger.
Forlad det du er i. Enten ved at gå væk, eller ved at stoppe med at diskutere osv.

Søg altid at tilpasse tingene, så de arbejder for dig. Hvis det er uundgåeligt, at du står i en situation som er presset, så kig på dine tre valgmuligheder.

Hvilken mulighed passer bedst til det du står i?

Et eksempel:

Jeg talte forleden med en af mine kunder. Hun var tidligere faldet af sin hest og er en lille smule bange for den nu. Hver gang den nu bliver lidt vild, bliver hun mindet om det der skete og fryser.

Her talte vi også om de tre valgmuligheder.

Uheldet er sket, det er sådan det er. Nu fokuserer vi på nuet.
Hvad kan vi gøre, for at søge at undgå, at noget lignende ikke sker igen.
Køb en anden hest

Nyheden fortsætter efter annoncen

Nuvel, jeg ved det er meget forenklet, det her. I en strategisession taler vi også blandt andet om selve styrtet og hvordan hun kan arbejde med de tilbagevendende tanker. Vi taler også om værktøjer til at vælge en tilstand, der kan bringe hende i den bedst mulige mentale form, til at kunne håndtere noget lignende. Vi taler om mange forskellige metoder og scenarier.

Men pointen er, at vi skal tage ansvar for det vi lever i og med. Så snart vi begynder at tale om, at noget er uundgåeligt, ikke til at komme udenom, andres skyld, osv., så vælger vi offervejen. Så tager vi ikke ansvar. Det er så nemt at springe på offertoget, fordi vi så ikke behøver at træffe en beslutning. Måske tager nogen beslutningen for os, og så kan vi blive trøstet og bekræftet i, at det er synd for os. 

Det samme gælder for den indledende historie, som handlede om den dumme veninde der var skyld i et dårligt resultat. 

DET ER DIT ANSVAR AT BANE VEJEN FOR DIG SELV, hvad enten du vil det eller ej.

Copyright Ridehesten.com
Accepter situationen som den er. Slip forventningerne og vær i nuet. Kig på udfordringen og vær ærlig overfor dig selv. HVAD skal DU gøre, for at ændre den situation du står i?

Så snart du finder ud af, at jo mindre forventninger du har til omverden, jo mere stille bliver der på første sal. Når du ser hvad det kan gøre for dig og din hjerne (dine tanker), at du ikke har forventninger til andre end dig selv, så bliver ALT nemmere.

Kig på dig selv og accepter at du er som du er. Måske er du hende eller ham, der lige nu peger for meget på andre. Måske forventer du lige rigeligt meget af omverdenen. Men, sådan er du også. Du skal bare lige acceptere det først. Du kan ikke ændre det før.

Du bruger for meget energi på at spekulere over hvad andre gør og ikke gør. Den energi kan du bruge på dig selv.

Du fatter slet ikke hvor meget energi du får, når du slipper dine forventninger til alt andet end dig selv.

Når du gør det, kan ingen røre dig, for du har ingen forventninger.

Er det let? NEJ.

Kan det lade sig gøre? JA.

Men, som alt andet, så handler det om lyst, disciplin og kontinuerlighed. – også kaldet beslut dig og træn, træn, træn.

Forventninger til andre ting og mennesker, er noget af det vi taler mest om i forløb os mig. Det er så enormt vigtigt at får styr på netop dét, fordi det frigiver så meget frihed og energi, når vi slipper forventningerne til alt andet end os selv.

Hop med på båden og træn sammen med alle de andre der allerede er i gang!

Where focus goes, energy flows.

Kh Anja

Læs også

Hvorfor kan du ikke mærke det du vil, når du skal til stævne?

28-04-2021 09:51, af Anja Nielsen

Ofte når jeg taler med ryttere, så fortæller de mig, at de nogle gange ikke helt er klar over, at de lukker ned, når de rider ind på banen. De mærker ganske simpelt ikke hvad der sker, når de pludseligt ændrer adfærd pga. nervøsitet

Det handler ikke om HVAD du er bange for, men HVORDAN du er bange

04-04-2021 06:45, af Anja Nielsen

Der er stor forskel på, om du bruger tid på at tænke på dét du er bange for, eller om du bruger tid på at tænke på hvordan du er bange

Den største belønning du kan give dig selv er..

25-03-2021 14:56, af Anja Nielsen

I dag vil jeg vie hele mit blogindlæg til denne ene ting. Det her er det mest energiskabende og selvkærlige du kan gøre for dig selv. Det er en kunst at mestre og jo før du kommer i gang med at træne det her, jo før mærker du er frihed, som går udover noget du nogensinde har oplevet

Flyt dig så hurtigt du kan

08-08-2020 13:25, af Anja Nielsen

Kender du det? Du har en veninde, kammerat, kæreste, arbejdskollega etc. som er i super dårligt humør, og det bliver du påvirket af

Din telefon er vigtigere end du er

15-09-2020 07:35, af Anja Nielsen

Det er noget af en påstand, jeg ved det. Men, prøv lige at tænke nærmere over det

Ville du spise en rådden tomat?

04-06-2019 17:36, af Anja Nielsen

Nej vel? Det ville ingen jo gøre. Den er jo rådden! Men, hvis du ikke vil fodre dig selv med rådne tomater, hvorfor er du så villig til at lappe utallige rådne, onde og nedbrydende tanker i dig på daglige basis?

Tips til mentalt fokus når du skal til stævne (video)

28-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Når du skal til stævne, er det super vigtigt at du forbereder dig mentalt. Det er faktisk lige så vigtigt (hvis ikke mere) som al træningen og klargøring af det rette udstyr

Du er ikke som de andre – elsk det

26-08-2020 07:28, af Anja Nielsen

Du er ikke som de andre, du er noget for dig selv, som den gamle danske sang lyder. Og der er noget om netop dén påstand

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Marie Helene Rigård Rohleder
20 24 29 28
mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Landsstævnedebut til Kronprinsesse Mary (video)

09-05-2021 13:25, af Kristine Ulsø Olsen

For blot otte måneder siden, red H. K. H. Kronprinsesse Mary sit første dressurstævne, og i denne weekend tog hun skridtet videre og debuterede med Blue Hors Edelman ved landsstævnet i Frederiksværk

Vanrøgtede Little Hope græsser nu i hestehimlen

12-05-2021 10:23, af Liv Haumann
Pony|

Det var et vendepunkt for den vanrøgtede pony Little Hope, da 16-årige Camilla Rask tog hende under sine vinger, tilbage i januar 2021. Desværre havde livet været for hårdt for Little Hope, og den lille pony har nu fået fred på de evige græsmarker

Sandra Enemark åbner op om en svær tid

11-05-2021 15:33, af Annika Knudsen Lorentsen

For 9 år siden mistede Sandra Enemark sin eneste søster, topspringrytteren Camilla Enemark. I et personligt interview fortæller Sandra om tiden mens Camilla var syg, og om tiden efter, at søsteren gik bort

Fra sorg til solstrålehistorie

06-05-2021 14:14, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Hos Stald Lindballe ved Holstebro har foråret budt på en svær foling, der efterfølgende har ført til store komplikationer for hoppen, der til sidst måtte aflives. Da slaget for at redde hoppen var tabt, handlede det om at finde en ammehoppe til føllet, og det krævede flere forsøg og til sidst en hel masse køresygetabletter

Flere flotte debuter i Frederiksværk (video)

07-05-2021 20:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Landsstævnet hos Frederiksværk Rideklub startede i dag med en sejr til Liva Addy Guldager Nielsen i MB1, mens Cathrine Dufour red en sejr hjem i den 7-årige Eternitys Prix St. Georg-debut. Anne Troensegaard tog sejren i Intermediaire II, mens Nadja Aaboe Sloth red sig til en andenplads i sin debut i Intermediaire med den 8-årige Favour Gersdorf

Dufour og Vamos Amigos dansede i aftensolen (video)

08-05-2021 22:22, af Kristine Ulsø Olsen

Der blev vist dressur på særdeles højt niveau ved dagens landsstævne i Frederiksværk, hvor der blev redet alt fra MB0 til Bundgaard Byg Cup og afslutningsvis Grand Prix, som Cathrine Dufour og Vamos Amigos trak sig sejrsrigt ud af med over 77%

Springbank II VH og Valverde solgt til Tyskland