Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Copyright Ridehesten.com
Når du fokuserer på opgaven - og intet andet - har du de absolut bedste vilkår for at opnå det mål du har sat dig. Foto: Privat

Men, det første først.

Når du skal præstere, er det super vigtigt at kunne holde hovedet koldt. Det kunne for eksempel være til en jobsamtale, en konkurrence, en eksamen, eller noget helt andet.

Hvis du ikke holder hovedet koldt, agerer du ikke som du plejer. Derfor, i forbindelse med fx en konkurrence, handler du ikke som du gjorde hjemme under træningen.

Det er her du øver dig. Det er hjemme du justerer de små finesser, så du bliver bedre og bedre.

Men, når du så skal ud og vise hvad du har øvet dig i. Når du skal ud og tjekke formen af - for det er det konkurrencer handler om. Ikke en skid andet. Men det kan vi tage en anden god gang. - så er der jo ikke nogen form at tjekke af, når du ikke gør det du har øvet dig i.

Når dit fokus fx. ligger på dine konkurrenter eller på publikum, så koncentrerer du dig ikke. Og når du ikke koncentrerer dig, guess what... så gør du ikke som du havde øvet derhjemme.

DERFOR er det uhyre vigtigt at holde sit fokus!

Nu kommer vi til det sjove.

Copyright Ridehesten.com
Husk at det du gør, bliver du god til. Så sørg for at øve dig i det du gerne vil være mere af. Foto: Privat

Tak dig selv, fordi du bevarede tålmodigheden. For nu er du bedre rustet til at gå ud og bruge det jeg lærer dig nu.

Du skal gøre følgende :

1) KUN koncentrere dig om dine styrker - altså, det du er god til.

2) Finde 2-3 fokuspunkter som du skal holde fokus på, når du skal på banen.

Der må da følge en forklaring med, tænker du nok. Og ja! Det gør der selvfølgelig også!

Den kommer her!

På selve dagen for, lad os i dette tilfælde sige stævnet, må du KUN fokusere på dine og din hests styrker. INTET andet! Der må ikke tænkes på ting I ikke kan, ikke er så gode til eller ikke har fået øvet godt nok. KUN styrker. - og så mange som du orker. ALT kan bruges. (- også bare det faktum at du er verdensmester i at sadle op, flette eller strigle) Intet er for småt!

Gevinst? - du får boostet din selvtillid, det kan din hest mærke og den finder ro i dig. Og så kommer du til at glæde dig. Ja, glæde dig til stævnet. Dét er faktisk ret vigtigt. For jo mere vi glæder os, jo federe tur får vi!

Når du når til, (igen vælger vi et stævne) banen og det er jeres tur, så holder du fokus på det du skal huske. Det kunne være at holde din hest lidt tilbage, eller modsat at huske at holde takten eller farten. Det kunne også være at huske at galopere stort, eller huske at holde på udvendige side, så den ikke skyder skulderen. Mulighederne er mange. Kun du ved, hvad din hest har brug for på banen.

Gevinst? Når du kun tænker på dine 2-3 fokuspunkter, så har du ikke tid til at koncentrere dig om alt det rundt om dig. Så har du kun tid til at koncentrere dig om det du skal. Nemlig styre din hest rundt, SOM DU PLEJER AT GØRE, hjemme under træningen.

Når de af mine klienter som er ryttere, skal til stævne, er det her noget af det vi bruger meget tid på at finjustere. Det er GULD værd. Deres mindset ændrer sig på et split sekund og deres fokus flytter sig til det der virkeligt gælder!

Prøv det af, hvis du har lyst. 

Du bliver overrasket over hvor fedt det er at kunne netop dét her. 

Kh Anja 

Læs også

Har du nogensinde taget den "farlige" vej?

15-11-2019 11:40, af Anja Nielsen

Vi har en tendens til at tage den vej vi kender. Vi laver helst ikke noget om. Vi bliver i vores gamle mønstre

Lucky Punch blev årets dressurhoppe i DSP

01-09-2019 14:26, af Camilla Tiefensee Schrøder
Avl|

Søstrene Anja og Gitte Kjelstrup fra Stald Søgaard har avlet guldmedaljehoppen Søgaards Lucky Punch, som denne weekend blev kåret som årets dressurhoppe ved Dansk Sportsponyavls Eliteskue i Ikast

Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Motivation er spild af tid!

22-05-2019 16:47, af Anja Nielsen

Vi har så mange drømme og idéer og vi tror motivation er det der mangler. Det er det ikke. Det er ikke der problemet ligger

Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Så mange forliste relationer….

20-08-2019 08:41, af Anja Nielsen

Hvor mange gange har du brugt alt for meget tid på en sms en ven har skrevet til dig? Hvor mange gange har du siddet og bagtalt din kæreste, veninde, en bekendt? Hvor mange gange har du sagt ”efter alt hvad jeg har gjort for X, så er det her hvad jeg får til gengæld”?

Jeg kan ikke holde det ud!

06-05-2019 16:29, af Anja Nielsen

Hvorfor er jeg så skide uheldig hele tiden? Kender du dén følelse? Har du nogensinde sagt det til dig selv? Læs med her og få tips til mental udvikling af Anja fra Powermind Academy

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Ville du spise en rådden tomat?

04-06-2019 17:36, af Anja Nielsen

Nej vel? Det ville ingen jo gøre. Den er jo rådden! Men, hvis du ikke vil fodre dig selv med rådne tomater, hvorfor er du så villig til at lappe utallige rådne, onde og nedbrydende tanker i dig på daglige basis?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Iben Salling Syrik formodes dræbt

17-01-2020 18:29, af Thomas Bach Jensen

Springrytteren Iben Salling Syrik, der i december måned blev fundet død i et sommerhusområde i Midtjylland, formodes af sin familie at måtte lade livet ufrivilligt

Ny forskning: Heste reagerer på dine følelser

14-01-2020 08:43, af Merete Haahr

Heste suger vores følelser til sig, og de reagerer meget stærkt og hurtigt på dem. En gruppe fritgående hopper, der ikke tidligere har haft megen kontakt med mennesker, udviste henholdsvis stress eller  afslapning, som reaktion på ”vrede” og ”glade” ansigtsudtryk og lyde

Swarovski får stor erstatning efter Donna Asanas død

12-01-2020 12:51, af Camilla Tiefensee Schrøder

Næsten ti år efter, at DV-hesten Donna Asana e. Don Schufro døde efter et dyrlægebesøg, har hestens østrigske ejer Evely Haim-Swarovski nu vundet retssagen mod dyrlægen og får udbetalt en erstatning på 250.000 euro

Anne-Marie og Kenneth går egne veje

11-01-2020 11:01, af Thomas Bach Jensen

De to Helgstrand-beridere Anne-Marie Hosbond Berthelsen og Kenneth Damgaard åbner egen forretning dagen efter Dansk Varmblods hingstekåring

Flotte Grand Prix-debuter i Esbjerg (video)

17-01-2020 21:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev debutant-heste der tog sig af de bedste placeringer i Grand Prix-klassen ved landsstævnet i Esbjerg i dag, sejren gik til Blue Hors St. Schufro redet af Nanna Skodborg Merrald, mens den bare 8-årige hingst Ferrari placerede sig som nr. 2 med Andreas Helgstrand i sadlen

Henrik Palm Toft ny rytter på Bregnerødgård