Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Copyright Ridehesten.com
Når du fokuserer på opgaven - og intet andet - har du de absolut bedste vilkår for at opnå det mål du har sat dig. Foto: Privat

Men, det første først.

Når du skal præstere, er det super vigtigt at kunne holde hovedet koldt. Det kunne for eksempel være til en jobsamtale, en konkurrence, en eksamen, eller noget helt andet.

Hvis du ikke holder hovedet koldt, agerer du ikke som du plejer. Derfor, i forbindelse med fx en konkurrence, handler du ikke som du gjorde hjemme under træningen.

Det er her du øver dig. Det er hjemme du justerer de små finesser, så du bliver bedre og bedre.

Men, når du så skal ud og vise hvad du har øvet dig i. Når du skal ud og tjekke formen af - for det er det konkurrencer handler om. Ikke en skid andet. Men det kan vi tage en anden god gang. - så er der jo ikke nogen form at tjekke af, når du ikke gør det du har øvet dig i.

Når dit fokus fx. ligger på dine konkurrenter eller på publikum, så koncentrerer du dig ikke. Og når du ikke koncentrerer dig, guess what... så gør du ikke som du havde øvet derhjemme.

DERFOR er det uhyre vigtigt at holde sit fokus!

Nu kommer vi til det sjove.

Copyright Ridehesten.com
Husk at det du gør, bliver du god til. Så sørg for at øve dig i det du gerne vil være mere af. Foto: Privat

Tak dig selv, fordi du bevarede tålmodigheden. For nu er du bedre rustet til at gå ud og bruge det jeg lærer dig nu.

Du skal gøre følgende :

1) KUN koncentrere dig om dine styrker - altså, det du er god til.

2) Finde 2-3 fokuspunkter som du skal holde fokus på, når du skal på banen.

Der må da følge en forklaring med, tænker du nok. Og ja! Det gør der selvfølgelig også!

Den kommer her!

På selve dagen for, lad os i dette tilfælde sige stævnet, må du KUN fokusere på dine og din hests styrker. INTET andet! Der må ikke tænkes på ting I ikke kan, ikke er så gode til eller ikke har fået øvet godt nok. KUN styrker. - og så mange som du orker. ALT kan bruges. (- også bare det faktum at du er verdensmester i at sadle op, flette eller strigle) Intet er for småt!

Gevinst? - du får boostet din selvtillid, det kan din hest mærke og den finder ro i dig. Og så kommer du til at glæde dig. Ja, glæde dig til stævnet. Dét er faktisk ret vigtigt. For jo mere vi glæder os, jo federe tur får vi!

Når du når til, (igen vælger vi et stævne) banen og det er jeres tur, så holder du fokus på det du skal huske. Det kunne være at holde din hest lidt tilbage, eller modsat at huske at holde takten eller farten. Det kunne også være at huske at galopere stort, eller huske at holde på udvendige side, så den ikke skyder skulderen. Mulighederne er mange. Kun du ved, hvad din hest har brug for på banen.

Gevinst? Når du kun tænker på dine 2-3 fokuspunkter, så har du ikke tid til at koncentrere dig om alt det rundt om dig. Så har du kun tid til at koncentrere dig om det du skal. Nemlig styre din hest rundt, SOM DU PLEJER AT GØRE, hjemme under træningen.

Når de af mine klienter som er ryttere, skal til stævne, er det her noget af det vi bruger meget tid på at finjustere. Det er GULD værd. Deres mindset ændrer sig på et split sekund og deres fokus flytter sig til det der virkeligt gælder!

Prøv det af, hvis du har lyst. 

Du bliver overrasket over hvor fedt det er at kunne netop dét her. 

Kh Anja 

Læs også

Tips til mentalt fokus når du skal til stævne (video)

28-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Når du skal til stævne, er det super vigtigt at du forbereder dig mentalt. Det er faktisk lige så vigtigt (hvis ikke mere) som al træningen og klargøring af det rette udstyr

Det er på tide, at du dropper den forargelse

22-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Kender du det. Du sidder med en indædt følelse i maven over, at hende Kirsten henne i stalden, endnu engang har taget for meget wraphø og nu kan det simpelthen være nok

En ting du aldrig må gøre når du skal acceptere noget

02-06-2020 17:12, af Anja Nielsen

At acceptere noget, bliver ofte defineret på en måde der ikke gavner vores proces i forhold til netop at skulle acceptere det skete

Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Har du nogensinde taget den "farlige" vej?

15-11-2019 11:40, af Anja Nielsen

Vi har en tendens til at tage den vej vi kender. Vi laver helst ikke noget om. Vi bliver i vores gamle mønstre

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Så mange forliste relationer….

20-08-2019 08:41, af Anja Nielsen

Hvor mange gange har du brugt alt for meget tid på en sms en ven har skrevet til dig? Hvor mange gange har du siddet og bagtalt din kæreste, veninde, en bekendt? Hvor mange gange har du sagt ”efter alt hvad jeg har gjort for X, så er det her hvad jeg får til gengæld”?

Vil du have opskriften på et lettere liv?

04-02-2020 10:01, af Anja Nielsen

Så synes jeg du skal læse med her. Jeg giver dig de samme ingredienser, som mine klienter får, til at designe et lettere liv her

At blive trådt over foden af din hest gør mindre ondt!

27-02-2020 11:23, af Anja Nielsen

Jeg lover dig for, at når du har læst lidt mere af den her artikel, vil du give mig fuldstændig ret i, at en bar fod under en hestesko, med en hest ovenpå den sko, gør mindre ondt end denne følelse

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Søren Wind til Nordentoft Equestrian

01-07-2020 09:06, af Thomas Bach Jensen

Efter fem gode år hos Helgstrand Dressage, hvor han har afsluttet sin berideruddannelse, forlader Søren Wind sin hidtidige arbejdsplads for at tage nye og spændende udfordringer op hos Nordentoft Equestrian, der har oprustet stærkt 

Med Ridehesten hos Nordentoft (video)

05-07-2020 14:48, af Thomas Bach Jensen

Du kan komme med magasinet Ridehesten på besøg hos Nordentoft Equestrian på Krastrup Herregaard i det nye julinummer af magasinet, der netop er på gaden nu

Alexander Godsk er en ambitiøs ung mand