Det er på tide, at du dropper den forargelse

22-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Kender du det. Du sidder med en indædt følelse i maven over, at hende Kirsten henne i stalden, endnu engang har taget for meget wraphø og nu kan det simpelthen være nok

Copyright Ridehesten.com
Forargelse og berettigelse er en farlig cocktail.

Du skriver en besked på jeres fælles facebookside i rideklubben og opfordrer ALLE til at følge reglerne! At det jo simpelthen ikke kan være rigtigt, at I andre skal mangle hø pga. ”nogen” ikke kan finde ud af at overholde reglementet for stalden! Du trykker på ”send” og får en følelse af forløsning, for nu kan Kirsten få sig den lærestreg som hun længe har haft undervejs.

Men, det stopper ikke der.

For du taler også med dine veninder om det og I bliver enige om, at I jo faktisk har ret og Kristen er forkert på den. Ha, så kan kun lære det.

Forargelse og berettigelse er en farlig cocktail
– Og det er lige præcis sådan en cocktail du lige har blandet.

Du har sat dig lig midt i en hvepserede. For det her bliver og er til dato ikke første eller sidste gang du kommer til at føle dig forarget over et andet menneskes adfærd. Det bliver heller ikke sidste gang, at du føler dig berettiget til, at udtrykke din mening om netop dén adfærd.

Det er det der er galt med verden i dag, som jeg ser det. Verden er blevet ufatteligt lille, fordi vi har SoMe overalt. Vi har nemmere og nemmere ved at kunne skrive hvad vi føler og så bare trykke ”post”.

Swhusss. Så er beskeden (og forargelsen) offentliggjort.

Men, der er konsekvenser ved forargelse og berettigelse. Ikke kun for modtageren, som ofte bliver ked af det eller edder-spændt-rasende.

DU kommer også i ubalance. For forargelse er noget du bliver afhængig af at føle. Den ene forargelse, erstatter den næste. Og …. Det du gør, bliver du god til.

I mine forløb, har jeg konstant fokus på at lære mine kunder holde sig rene for bøvl. Ofte har de (jeg selv inkluderet, inden jeg lærte at lade være) fokus på hvad andre gør mod dem eller andre. Der hersker en slags omvendt retfærdighedskamp i forargelse og berettigelse. Men, det er en forklædt fjende. For forargelse og berettigelse er IKKE sammenlignelig med retfærdighed.

Det er derimod en følelse og et behov vi er blevet afhængige af. For det føles rart at føle sig forarget. Det betyder at ”DE” er forkerte på den og VI er rigtige på den.

Men, hvad nu hvis du vendte den om?

Hvad nu hvis du i stedet kiggede på, hvad der i virkeligheden foregår. Hvad er det der er med dig? Hvorfor bliver du provokeret? Hvorfor har du brug for at være forarget over en andens adfærd?

Det er lidt mere komplekst end som så at filtre ud. Men, har du læst nogle af mine andre artikler her, eller på min facebookside, så ved du også at jeg er ”Super-Bruger-Nørd” i mentaltræning og mental kvindepower. - At det godt kan være svært at knække koden, MEN at det bestemt er muligt OG at det skal være letoptageligt og sjovt samtidig. Derfor vil jeg også invitere dig til at afprøve en lille sjov øvelse, som kan få dig til at blive mere nysgerrig på hvorfor du bliver (så) forarget. 

Har du lyst til at prøve ?

Copyright Ridehesten.com
Husk, at hvis du synes nogen er for meget eller for lidt, så er du (højst sandsynligt) det modsatte.

Husk at hvis du synes nogen er for meget eller for lidt, så er du (højst sandsynligt) det modsatte.

Here goes…

Hver gang du bliver forarget, så prøv at stille dig selv følgende spørgsmål:

Hvad er jeg forarget over?

Hvad får det mig til at føle?

Hvad synes jeg personen er for meget eller for lidt af?

Er jeg (og det er du 9 ud af 10 gange) så det modsatte?

Husk at hvis du synes nogen er for meget eller for lidt, så er du (højst sandsynligt) det modsatte.

Når du får styr på de 4 spørgsmål, så slipper forargelsen som dug for solen. For så fjerner du dig fra dine følelser og du hæver dig over bøvlet og tager samtidig ansvar.

For når du finder ud af hvad den anden er for meget eller for lidt at, og du det modsatte af, så kan du nemmere se HVORFOR du bliver forarget. Det er fordi han eller hun gør noget du ikke tror du kan eller må gøre eller være.

Og, det er faktisk okay at være det modsatte af dig. Så sænk skuldrene og smil.

Giv det en chance, jeg lover det vil sætte tingene i et helt andet perspektiv.

Kh Anja

Find mig på Facebook her eller her.

Læs også

Tips til mentalt fokus når du skal til stævne (video)

28-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Når du skal til stævne, er det super vigtigt at du forbereder dig mentalt. Det er faktisk lige så vigtigt (hvis ikke mere) som al træningen og klargøring af det rette udstyr

En ting du aldrig må gøre når du skal acceptere noget

02-06-2020 17:12, af Anja Nielsen

At acceptere noget, bliver ofte defineret på en måde der ikke gavner vores proces i forhold til netop at skulle acceptere det skete

Med én lille ændring, falder brikkerne(endelig) på plads

02-04-2020 14:12, af Anja Nielsen

Sådan som du ser det nu, er en fin måde at se det på - Men lige om lidt, så ved du så meget mere, og det vil ændre din måde at se verden på

Ville du spise en rådden tomat?

04-06-2019 17:36, af Anja Nielsen

Nej vel? Det ville ingen jo gøre. Den er jo rådden! Men, hvis du ikke vil fodre dig selv med rådne tomater, hvorfor er du så villig til at lappe utallige rådne, onde og nedbrydende tanker i dig på daglige basis?

At blive trådt over foden af din hest gør mindre ondt!

27-02-2020 11:23, af Anja Nielsen

Jeg lover dig for, at når du har læst lidt mere af den her artikel, vil du give mig fuldstændig ret i, at en bar fod under en hestesko, med en hest ovenpå den sko, gør mindre ondt end denne følelse

Vil du have opskriften på et lettere liv?

04-02-2020 10:01, af Anja Nielsen

Så synes jeg du skal læse med her. Jeg giver dig de samme ingredienser, som mine klienter får, til at designe et lettere liv her

Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Motivation er spild af tid!

22-05-2019 16:47, af Anja Nielsen

Vi har så mange drømme og idéer og vi tror motivation er det der mangler. Det er det ikke. Det er ikke der problemet ligger

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Alexander Godsk er en ambitiøs ung mand

07-07-2020 07:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Den unge springrytter, Alexander Godsk, er bosat på sine forældres gård på Fyn, og her træner han flittigt for at holde sig selv og sine heste i form til at ride med på højt niveau, og trods sin unge alder, har han allerede flere gange vundet i de højeste seniorklasser

Hest aflivet efter fald fra trailer

08-07-2020 15:05, af Thomas Bach Jensen

I formiddag faldt en hest af en trailer under kørsel på landevejen på Lolland, hvor hesten havde sparket rampen af og derefter rev sig løs. Hesten måtte aflives efter fald fra traileren

Med Ridehesten hos Nordentoft (video)

05-07-2020 14:48, af Thomas Bach Jensen

Du kan komme med magasinet Ridehesten på besøg hos Nordentoft Equestrian på Krastrup Herregaard i det nye julinummer af magasinet, der netop er på gaden nu

Lige ret for alle sportsgrene i Danmark, tak!

08-07-2020 12:30, af Britt Carlsen

Dansk Ride Forbunds formand Ulf Helgstrand retter en skarp kritik mod de ulige retningslinjer i forhold til forsamlingsforbuddet, hvor der åbnes op for tilskuerantallet – kun til fodboldkampe

Rytter og avler i opdrætterfællesskab med dyrlæge