Det er på tide, at du dropper den forargelse

22-06-2020 07:37

Anja Nielsen

Kender du det. Du sidder med en indædt følelse i maven over, at hende Kirsten henne i stalden, endnu engang har taget for meget wraphø og nu kan det simpelthen være nok

Copyright Ridehesten.com
Forargelse og berettigelse er en farlig cocktail.
Nyheden fortsætter efter annoncen

Du skriver en besked på jeres fælles facebookside i rideklubben og opfordrer ALLE til at følge reglerne! At det jo simpelthen ikke kan være rigtigt, at I andre skal mangle hø pga. ”nogen” ikke kan finde ud af at overholde reglementet for stalden! Du trykker på ”send” og får en følelse af forløsning, for nu kan Kirsten få sig den lærestreg som hun længe har haft undervejs.

Men, det stopper ikke der.

For du taler også med dine veninder om det og I bliver enige om, at I jo faktisk har ret og Kristen er forkert på den. Ha, så kan kun lære det.

Forargelse og berettigelse er en farlig cocktail
– Og det er lige præcis sådan en cocktail du lige har blandet.

Du har sat dig lig midt i en hvepserede. For det her bliver og er til dato ikke første eller sidste gang du kommer til at føle dig forarget over et andet menneskes adfærd. Det bliver heller ikke sidste gang, at du føler dig berettiget til, at udtrykke din mening om netop dén adfærd.

Det er det der er galt med verden i dag, som jeg ser det. Verden er blevet ufatteligt lille, fordi vi har SoMe overalt. Vi har nemmere og nemmere ved at kunne skrive hvad vi føler og så bare trykke ”post”.

Swhusss. Så er beskeden (og forargelsen) offentliggjort.

Men, der er konsekvenser ved forargelse og berettigelse. Ikke kun for modtageren, som ofte bliver ked af det eller edder-spændt-rasende.

DU kommer også i ubalance. For forargelse er noget du bliver afhængig af at føle. Den ene forargelse, erstatter den næste. Og …. Det du gør, bliver du god til.

I mine forløb, har jeg konstant fokus på at lære mine kunder holde sig rene for bøvl. Ofte har de (jeg selv inkluderet, inden jeg lærte at lade være) fokus på hvad andre gør mod dem eller andre. Der hersker en slags omvendt retfærdighedskamp i forargelse og berettigelse. Men, det er en forklædt fjende. For forargelse og berettigelse er IKKE sammenlignelig med retfærdighed.

Det er derimod en følelse og et behov vi er blevet afhængige af. For det føles rart at føle sig forarget. Det betyder at ”DE” er forkerte på den og VI er rigtige på den.

Men, hvad nu hvis du vendte den om?

Hvad nu hvis du i stedet kiggede på, hvad der i virkeligheden foregår. Hvad er det der er med dig? Hvorfor bliver du provokeret? Hvorfor har du brug for at være forarget over en andens adfærd?

Det er lidt mere komplekst end som så at filtre ud. Men, har du læst nogle af mine andre artikler her, eller på min facebookside, så ved du også at jeg er ”Super-Bruger-Nørd” i mentaltræning og mental kvindepower. - At det godt kan være svært at knække koden, MEN at det bestemt er muligt OG at det skal være letoptageligt og sjovt samtidig. Derfor vil jeg også invitere dig til at afprøve en lille sjov øvelse, som kan få dig til at blive mere nysgerrig på hvorfor du bliver (så) forarget. 

Nyheden fortsætter efter annoncen

Har du lyst til at prøve ?

Copyright Ridehesten.com
Husk, at hvis du synes nogen er for meget eller for lidt, så er du (højst sandsynligt) det modsatte.

Husk at hvis du synes nogen er for meget eller for lidt, så er du (højst sandsynligt) det modsatte.

Here goes…

Hver gang du bliver forarget, så prøv at stille dig selv følgende spørgsmål:

Hvad er jeg forarget over?

Hvad får det mig til at føle?

Hvad synes jeg personen er for meget eller for lidt af?

Er jeg (og det er du 9 ud af 10 gange) så det modsatte?

Husk at hvis du synes nogen er for meget eller for lidt, så er du (højst sandsynligt) det modsatte.

Når du får styr på de 4 spørgsmål, så slipper forargelsen som dug for solen. For så fjerner du dig fra dine følelser og du hæver dig over bøvlet og tager samtidig ansvar.

For når du finder ud af hvad den anden er for meget eller for lidt at, og du det modsatte af, så kan du nemmere se HVORFOR du bliver forarget. Det er fordi han eller hun gør noget du ikke tror du kan eller må gøre eller være.

Og, det er faktisk okay at være det modsatte af dig. Så sænk skuldrene og smil.

Giv det en chance, jeg lover det vil sætte tingene i et helt andet perspektiv.

Kh Anja

Find mig på Facebook her eller her.

Læs også

Hvorfor kan du ikke mærke det du vil, når du skal til stævne?

28-04-2021 09:51, af Anja Nielsen

Ofte når jeg taler med ryttere, så fortæller de mig, at de nogle gange ikke helt er klar over, at de lukker ned, når de rider ind på banen. De mærker ganske simpelt ikke hvad der sker, når de pludseligt ændrer adfærd pga. nervøsitet

Det handler ikke om HVAD du er bange for, men HVORDAN du er bange

04-04-2021 06:45, af Anja Nielsen

Der er stor forskel på, om du bruger tid på at tænke på dét du er bange for, eller om du bruger tid på at tænke på hvordan du er bange

Den største belønning du kan give dig selv er..

25-03-2021 14:56, af Anja Nielsen

I dag vil jeg vie hele mit blogindlæg til denne ene ting. Det her er det mest energiskabende og selvkærlige du kan gøre for dig selv. Det er en kunst at mestre og jo før du kommer i gang med at træne det her, jo før mærker du er frihed, som går udover noget du nogensinde har oplevet

Har du nogensinde taget den "farlige" vej?

15-11-2019 11:40, af Anja Nielsen

Vi har en tendens til at tage den vej vi kender. Vi laver helst ikke noget om. Vi bliver i vores gamle mønstre

Ville du spise en rådden tomat?

04-06-2019 17:36, af Anja Nielsen

Nej vel? Det ville ingen jo gøre. Den er jo rådden! Men, hvis du ikke vil fodre dig selv med rådne tomater, hvorfor er du så villig til at lappe utallige rådne, onde og nedbrydende tanker i dig på daglige basis?

Det hér var jo ikke planen!

22-11-2020 17:08, af Anja Nielsen

”Jeg skulle jo have været til Christmas Show” og nu er det OGSÅ aflyst! Kender du dén sætning? Det gør jeg, kan jeg godt hilse dig at sige

Bliv forelsket i processen

27-10-2020 16:54, af Anja Nielsen

Hvis du spørger mig, hvad én af hovedingredienserne er i opskriften på en vinder, så er det evnen til at skille fårene fra bukkene

Vil du have opskriften på et lettere liv?

04-02-2020 10:01, af Anja Nielsen

Så synes jeg du skal læse med her. Jeg giver dig de samme ingredienser, som mine klienter får, til at designe et lettere liv her

Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Bliver du (også) ofte skuffet over dit resultat?

12-10-2020 12:53, af Anja Nielsen

Der er da ikke noget mere ærgerligt, end at komme ud af banen med rygsækken fyldt af fejl og skuffelse! Det forstår jeg godt

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Landsstævnedebut til Kronprinsesse Mary (video)

09-05-2021 13:25, af Kristine Ulsø Olsen

For blot otte måneder siden, red H. K. H. Kronprinsesse Mary sit første dressurstævne, og i denne weekend tog hun skridtet videre og debuterede med Blue Hors Edelman ved landsstævnet i Frederiksværk

Vanrøgtede Little Hope græsser nu i hestehimlen

12-05-2021 10:23, af Liv Haumann
Pony|

Det var et vendepunkt for den vanrøgtede pony Little Hope, da 16-årige Camilla Rask tog hende under sine vinger, tilbage i januar 2021. Desværre havde livet været for hårdt for Little Hope, og den lille pony har nu fået fred på de evige græsmarker

Sandra Enemark åbner op om en svær tid

11-05-2021 15:33, af Annika Knudsen Lorentsen

For 9 år siden mistede Sandra Enemark sin eneste søster, topspringrytteren Camilla Enemark. I et personligt interview fortæller Sandra om tiden mens Camilla var syg, og om tiden efter, at søsteren gik bort

Fra sorg til solstrålehistorie

06-05-2021 14:14, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Hos Stald Lindballe ved Holstebro har foråret budt på en svær foling, der efterfølgende har ført til store komplikationer for hoppen, der til sidst måtte aflives. Da slaget for at redde hoppen var tabt, handlede det om at finde en ammehoppe til føllet, og det krævede flere forsøg og til sidst en hel masse køresygetabletter

Flere flotte debuter i Frederiksværk (video)

07-05-2021 20:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Landsstævnet hos Frederiksværk Rideklub startede i dag med en sejr til Liva Addy Guldager Nielsen i MB1, mens Cathrine Dufour red en sejr hjem i den 7-årige Eternitys Prix St. Georg-debut. Anne Troensegaard tog sejren i Intermediaire II, mens Nadja Aaboe Sloth red sig til en andenplads i sin debut i Intermediaire med den 8-årige Favour Gersdorf

Dufour og Vamos Amigos dansede i aftensolen (video)

08-05-2021 22:22, af Kristine Ulsø Olsen

Der blev vist dressur på særdeles højt niveau ved dagens landsstævne i Frederiksværk, hvor der blev redet alt fra MB0 til Bundgaard Byg Cup og afslutningsvis Grand Prix, som Cathrine Dufour og Vamos Amigos trak sig sejrsrigt ud af med over 77%

Springbank II VH og Valverde solgt til Tyskland