Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35, af Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Copyright Ridehesten.com

For det er ofte kvinder, sætningen kommer fra:

Du ved, “ja, jeg er nødt til at holde styr på ALT, ellers vælter det hele jo!”

MEN.

Dette ”gen” – kontrolgenet, er faktisk ikke et gen. Det er et resultat af, at vi bare gerne vil have en finger med i ALT. – fordi vi fejlagtigt tror, at kærlighed og taknemmelighed fra andre, blandt andet kommer herfra.

- Og nej, det er ikke noget kun kvinder ejer. Desværre mænd.

(I har allerede den med ”at kvinder ikke kan køre bil”, det må være fint nok for jer ...)

Jeg oplever faktisk lige så mange mænd, som jeg oplever kvinder, gå rundt og prøve på at kontrollere. Det er som om det giver os en følelse af orden og ro.

Hvordan ved vi så det? Hvordan ved vi, at alt vælter uden os?

Af bitter erfaring, eller fordi vi har overbevist os selv om, at vi er uundværlige og er NØDT til, at sidde i kontroltårnet konstant?

Fordi verden vælter, hvis vi ikke kører vores lille Kim Jong-un projekt på vores familie, arbejde og venner?

Søde du. Verden vælter ikke, selvom du ikke er der til at kontrollere det hele.

Det kan godt være, at den lige skal genstartes. Kalibreres.

- Altså, fordi du har styret den med hård hånd så længe.

Men, den går ikke under.

Du har bare brug for at føle dig uundværlig, har du ikke?

Du har brug for at have en finger med i det hele, fordi det er en del af dig at være sådan, ikke sandt?

Copyright Ridehesten.com
Lad andre hjælpe til. Ræk hånden ud og se hvad der sker. Du vil blive overrasket.

Men hør her.

Lad de andre komme til. Lad dem vise dig, at de godt kan hjælpe til og elske dig ligeså højt, selvom de tager noget af byrden i hverdagen.

Der er også andre der kan stå for gavekassen, aftensmaden, dyrene, tøjvasken, støvsugningen og festudvalget.

Du skal elskes for den du er og ikke for den der gør alting for andre. Du er god nok, selvom du ikke er flittig og arbejdsom hele tiden.

Og øhm, den snak du har med dig selv lige nu, ikk? Den der stemme, som fortæller dig, at du enten er nødt til at stå for alting, fordi de andre ikke kan eller gider. Det er din hjerne der prøver på at få dig til at forblive den du er. Den vil gerne have, at du bare gør som du plejer, pr automation. – det ser din hjerne som overlevelse. – men det er en snak vi kan tage en anden dag.

Lige nu skal du holde fokus på at øve dig i, at være mere af den du gerne vil være.

Når du vil have kontrollen over det hele, så kører du dig selv ud på et sidespor.

Du bliver træt og manipulerende i længden, når du bruger al din energi på at være en blæksprutte.

Øv dig i, at lade én ting falde, hver dag. Én lille ting. Se, at den falder til jorden og verden alligevel går videre. Eller se, at den bliver grebet af en anden.

JA det vil føles faretruende. Du vil også føle dig selv som en fiasko, fordi du pludselig gør noget du ikke er vant til og er usikker på er rigtigt. - og det vil være skræmmende.

Men, som du har hørt mig sige før, så er det den eneste vej frem. Udvikling føles skræmmende. Det er ikke alle der kan, fordi de ikke tør.

Men, DU tør! Det ved jeg!

Slip nu kontrollen lidt. Livet er også dit. Du er ikke sat her for at være serviceorgan. Jeg ved godt det føles sådan nogle gange. – Og nu er jeg lidt hård ved dig.

DET ER DIN EGEN SKYLD!

DU har selv tilladt at det er sådan du vil ses.

- Men du kan ændre det!

Forestil dig lige nu (og uden at din hjerne blander sig!) hvor befriende det vil være, at kunne sætte andre i sving med nogle af dagligdagens gøremål. Hvad ville du bruge tiden på, hvis du fremover beder om hjælp?

Copyright Ridehesten.com
Når du giver slip, giver du plads til noget nyt. Lad det nye du inviterer ind, være noget der giver dig overskud og ro.

Ville du gøre noget mere for dig selv?

Ville du måske:

Løbe en tur?

Læse en bog?

Hvile dig lidt?

Tale med en veninde?

Meditere?

- Ja, hvad ved jeg? – Det eneste jeg ved med sikkerhed det er, at du vil blive mere rummelig, kærlig, rolig, afstresset og glad!

Den frihedsfølelse du mærker, bliver dit nye drug. Du finder ud af, at livet bliver nemmere og overskuddet bliver større.

Det lover jeg dig.

For ved du hvad?

Jeg har selv været der.

Kærlig hilsen

Anja
Powermind Academy

Følg mig her:
Facebook
Instagram
www.powermindacademy.dk

Læs også

Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Har du nogensinde taget den "farlige" vej?

15-11-2019 11:40, af Anja Nielsen

Vi har en tendens til at tage den vej vi kender. Vi laver helst ikke noget om. Vi bliver i vores gamle mønstre

Lucky Punch blev årets dressurhoppe i DSP

01-09-2019 14:26, af Camilla Tiefensee Schrøder
Avl|

Søstrene Anja og Gitte Kjelstrup fra Stald Søgaard har avlet guldmedaljehoppen Søgaards Lucky Punch, som denne weekend blev kåret som årets dressurhoppe ved Dansk Sportsponyavls Eliteskue i Ikast

Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Jeg kan ikke holde det ud!

06-05-2019 16:29, af Anja Nielsen

Hvorfor er jeg så skide uheldig hele tiden? Kender du dén følelse? Har du nogensinde sagt det til dig selv? Læs med her og få tips til mental udvikling af Anja fra Powermind Academy

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Ville du spise en rådden tomat?

04-06-2019 17:36, af Anja Nielsen

Nej vel? Det ville ingen jo gøre. Den er jo rådden! Men, hvis du ikke vil fodre dig selv med rådne tomater, hvorfor er du så villig til at lappe utallige rådne, onde og nedbrydende tanker i dig på daglige basis?

Så mange forliste relationer….

20-08-2019 08:41, af Anja Nielsen

Hvor mange gange har du brugt alt for meget tid på en sms en ven har skrevet til dig? Hvor mange gange har du siddet og bagtalt din kæreste, veninde, en bekendt? Hvor mange gange har du sagt ”efter alt hvad jeg har gjort for X, så er det her hvad jeg får til gengæld”?

Motivation er spild af tid!

22-05-2019 16:47, af Anja Nielsen

Vi har så mange drømme og idéer og vi tror motivation er det der mangler. Det er det ikke. Det er ikke der problemet ligger

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Iben Salling Syrik formodes dræbt

17-01-2020 18:29, af Thomas Bach Jensen

Springrytteren Iben Salling Syrik, der i december måned blev fundet død i et sommerhusområde i Midtjylland, formodes af sin familie at måtte lade livet ufrivilligt

Ny forskning: Heste reagerer på dine følelser

14-01-2020 08:43, af Merete Haahr

Heste suger vores følelser til sig, og de reagerer meget stærkt og hurtigt på dem. En gruppe fritgående hopper, der ikke tidligere har haft megen kontakt med mennesker, udviste henholdsvis stress eller  afslapning, som reaktion på ”vrede” og ”glade” ansigtsudtryk og lyde

Swarovski får stor erstatning efter Donna Asanas død

12-01-2020 12:51, af Camilla Tiefensee Schrøder

Næsten ti år efter, at DV-hesten Donna Asana e. Don Schufro døde efter et dyrlægebesøg, har hestens østrigske ejer Evely Haim-Swarovski nu vundet retssagen mod dyrlægen og får udbetalt en erstatning på 250.000 euro

Anne-Marie og Kenneth går egne veje

11-01-2020 11:01, af Thomas Bach Jensen

De to Helgstrand-beridere Anne-Marie Hosbond Berthelsen og Kenneth Damgaard åbner egen forretning dagen efter Dansk Varmblods hingstekåring

Flotte Grand Prix-debuter i Esbjerg (video)

17-01-2020 21:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev debutant-heste der tog sig af de bedste placeringer i Grand Prix-klassen ved landsstævnet i Esbjerg i dag, sejren gik til Blue Hors St. Schufro redet af Nanna Skodborg Merrald, mens den bare 8-årige hingst Ferrari placerede sig som nr. 2 med Andreas Helgstrand i sadlen

Henrik Palm Toft ny rytter på Bregnerødgård