Slip kontrollen, for Guds skyld!

26-08-2019 11:35

Anja Nielsen

Kontrol, kontrol, kontrol! Hvorfor vil vi så gerne kontrollere? Er det et gen, kun kvinder er født med? De mandlige læsere, vil heeeelt sikkert give os ret!

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

For det er ofte kvinder, sætningen kommer fra:

Du ved, “ja, jeg er nødt til at holde styr på ALT, ellers vælter det hele jo!”

MEN.

Dette ”gen” – kontrolgenet, er faktisk ikke et gen. Det er et resultat af, at vi bare gerne vil have en finger med i ALT. – fordi vi fejlagtigt tror, at kærlighed og taknemmelighed fra andre, blandt andet kommer herfra.

- Og nej, det er ikke noget kun kvinder ejer. Desværre mænd.

(I har allerede den med ”at kvinder ikke kan køre bil”, det må være fint nok for jer ...)

Jeg oplever faktisk lige så mange mænd, som jeg oplever kvinder, gå rundt og prøve på at kontrollere. Det er som om det giver os en følelse af orden og ro.

Hvordan ved vi så det? Hvordan ved vi, at alt vælter uden os?

Af bitter erfaring, eller fordi vi har overbevist os selv om, at vi er uundværlige og er NØDT til, at sidde i kontroltårnet konstant?

Fordi verden vælter, hvis vi ikke kører vores lille Kim Jong-un projekt på vores familie, arbejde og venner?

Søde du. Verden vælter ikke, selvom du ikke er der til at kontrollere det hele.

Det kan godt være, at den lige skal genstartes. Kalibreres.

- Altså, fordi du har styret den med hård hånd så længe.

Men, den går ikke under.

Du har bare brug for at føle dig uundværlig, har du ikke?

Du har brug for at have en finger med i det hele, fordi det er en del af dig at være sådan, ikke sandt?

Copyright Ridehesten.com
Lad andre hjælpe til. Ræk hånden ud og se hvad der sker. Du vil blive overrasket.

Men hør her.

Lad de andre komme til. Lad dem vise dig, at de godt kan hjælpe til og elske dig ligeså højt, selvom de tager noget af byrden i hverdagen.

Der er også andre der kan stå for gavekassen, aftensmaden, dyrene, tøjvasken, støvsugningen og festudvalget.

Du skal elskes for den du er og ikke for den der gør alting for andre. Du er god nok, selvom du ikke er flittig og arbejdsom hele tiden.

Og øhm, den snak du har med dig selv lige nu, ikk? Den der stemme, som fortæller dig, at du enten er nødt til at stå for alting, fordi de andre ikke kan eller gider. Det er din hjerne der prøver på at få dig til at forblive den du er. Den vil gerne have, at du bare gør som du plejer, pr automation. – det ser din hjerne som overlevelse. – men det er en snak vi kan tage en anden dag.

Lige nu skal du holde fokus på at øve dig i, at være mere af den du gerne vil være.

Når du vil have kontrollen over det hele, så kører du dig selv ud på et sidespor.

Du bliver træt og manipulerende i længden, når du bruger al din energi på at være en blæksprutte.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Øv dig i, at lade én ting falde, hver dag. Én lille ting. Se, at den falder til jorden og verden alligevel går videre. Eller se, at den bliver grebet af en anden.

JA det vil føles faretruende. Du vil også føle dig selv som en fiasko, fordi du pludselig gør noget du ikke er vant til og er usikker på er rigtigt. - og det vil være skræmmende.

Men, som du har hørt mig sige før, så er det den eneste vej frem. Udvikling føles skræmmende. Det er ikke alle der kan, fordi de ikke tør.

Men, DU tør! Det ved jeg!

Slip nu kontrollen lidt. Livet er også dit. Du er ikke sat her for at være serviceorgan. Jeg ved godt det føles sådan nogle gange. – Og nu er jeg lidt hård ved dig.

DET ER DIN EGEN SKYLD!

DU har selv tilladt at det er sådan du vil ses.

- Men du kan ændre det!

Forestil dig lige nu (og uden at din hjerne blander sig!) hvor befriende det vil være, at kunne sætte andre i sving med nogle af dagligdagens gøremål. Hvad ville du bruge tiden på, hvis du fremover beder om hjælp?

Copyright Ridehesten.com
Når du giver slip, giver du plads til noget nyt. Lad det nye du inviterer ind, være noget der giver dig overskud og ro.

Ville du gøre noget mere for dig selv?

Ville du måske:

Løbe en tur?

Læse en bog?

Hvile dig lidt?

Tale med en veninde?

Meditere?

- Ja, hvad ved jeg? – Det eneste jeg ved med sikkerhed det er, at du vil blive mere rummelig, kærlig, rolig, afstresset og glad!

Den frihedsfølelse du mærker, bliver dit nye drug. Du finder ud af, at livet bliver nemmere og overskuddet bliver større.

Det lover jeg dig.

For ved du hvad?

Jeg har selv været der.

Kærlig hilsen

Anja
Powermind Academy

Følg mig her:
Facebook
Instagram
www.powermindacademy.dk

Læs også

Brug stævnebanen til miljøtræning

21-09-2021 20:47, af Anja Nielsen

Okay, lad os lige begynde fra begyndelsen. Hver dag taler jeg med kvindelige ryttere, som for alt i verden, ønsker at ride stævner hvor de har HELT ro i maven

Når du står i kviksand til halsen

15-09-2021 19:41, af Anja Nielsen

Kviksand, det er en fæl fætter. Og man kan faktisk drukne i det! Når jeg bruger ovenstående sætning, så er det for at skabe at billede for dig. På den måde er det jeg skal til at fortælle dig, meget nemmere at forstå

Brug stævnebanen til miljøtræning

27-08-2021 12:19, af Anja Nielsen

Okay, lad os lige begynde fra begyndelsen. Hver dag taler jeg med kvindelige ryttere, som for alt i verden, ønsker at ride stævner, hvor de har HELT ro i maven. Det er den primære årsag til, at ryttere kontakter mig

Så mange forliste relationer….

20-08-2019 08:41, af Anja Nielsen

Hvor mange gange har du brugt alt for meget tid på en sms en ven har skrevet til dig? Hvor mange gange har du siddet og bagtalt din kæreste, veninde, en bekendt? Hvor mange gange har du sagt ”efter alt hvad jeg har gjort for X, så er det her hvad jeg får til gengæld”?

Vil du have opskriften på et lettere liv?

04-02-2020 10:01, af Anja Nielsen

Så synes jeg du skal læse med her. Jeg giver dig de samme ingredienser, som mine klienter får, til at designe et lettere liv her

Din telefon er vigtigere end du er

15-09-2020 07:35, af Anja Nielsen

Det er noget af en påstand, jeg ved det. Men, prøv lige at tænke nærmere over det

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Bliver du (også) ofte skuffet over dit resultat?

12-10-2020 12:53, af Anja Nielsen

Der er da ikke noget mere ærgerligt, end at komme ud af banen med rygsækken fyldt af fejl og skuffelse! Det forstår jeg godt

Med én lille ændring, falder brikkerne(endelig) på plads

02-04-2020 14:12, af Anja Nielsen

Sådan som du ser det nu, er en fin måde at se det på - Men lige om lidt, så ved du så meget mere, og det vil ændre din måde at se verden på

Har du nogensinde taget den "farlige" vej?

15-11-2019 11:40, af Anja Nielsen

Vi har en tendens til at tage den vej vi kender. Vi laver helst ikke noget om. Vi bliver i vores gamle mønstre

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Christine Krogh Frausing

Christine Krogh Frausing
Skribent
53 20 02 00
ckf@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Landmand søger... skikkelig skovturshest

18-10-2021 12:14, af Thomas Bach Jensen

Allan Jensen fra tv-serien "Landmand søger kærlighed", der netop er aktuel på TV2 i denne tid, har også søgt efter en god og rolig skovturshest, og nu har han fundet kærligheden på Vilhelmsborg

Forbilledligt ridelig dressurhoppe tog sejren i 6-års

15-10-2021 15:28, af Thomas Bach Jensen

Sidste indledende dressurklasse ved finalestævnet for Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste var 6-års hestene, hvor der igen blev vist masser af kvalitet, og den meget velgående hoppe RGS Finest Alegra opnåede et 10-tal for ridelighed

Hattrick til Karen Møller Rohde i dag (video)

15-10-2021 22:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde har i dag vundet anden kvalifikation for både 4-, 5- og 6-års, og i den netop overståede 6-års klasse var det i sadlen på den velspringende avlshingst Cassado Ask

Tak for dig, Bjarne – og for de første 50 år (video)

17-10-2021 17:43, af Thomas Bach Jensen

Helt uden Bjarne Nielsens viden var en hyldest for hans 50 års virke som træner sat i værk under dressurfinalerne ved Pavo og Dansk Ride Forbunds Championat for Ungheste på Blue, og det kom helt bag på den meget afholdte træner og højt respekterede dommer

Hold da op! Fuldt fart på fremragende 5-års (video)

16-10-2021 20:51, af Annika Knudsen Lorentsen

Jacob Theodor Schmidt og Bøgegårdens Gladiator lagde stærkt ud i omspringningen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 5-års heste, og selvom de følgende seks omspringningsekvipager gjorde sit, så lykkedes det ingen at slå den 17-årige sønderjyde af pinden

Dramatisk afslutning for vinderen i 4-års kvalifikation (video)

14-10-2021 17:50, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde red den velspringende 4-årige Fi Fi Ask til sejr i første kvalifikation af Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste med en flot runde, som dog sluttede lidt dramatisk, da Karen måtte en tur i sandet lige efter målstregen

Keller tilfreds med hjemmeavlede Galliana KH (video)

15-10-2021 13:50, af Annika Knudsen Lorentsen

Det gør det lidt ekstra sjovt at ride ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championatsfinaler på Blue Hors, når man er til start på et af sine første hjemmeavlede afkom, fortæller Anée Keller, som i går fik fine ord med på vejen fra dommerne efter et fejlfrit ridt på hoppen Galliana KH, som blev belønnet med et 8-tal

Welldone Dallas går på pension

18-10-2021 09:43, af Christine Krogh Frausing

Welldone Dallas går på pension, og skal fra nu nyde sit otium på Grønagergaard. Katrine fortæller om de største øjeblikke i deres karriere, og om hvad der nu skal ske

OL bør ændres mener IDRC

16-10-2021 11:28, af Christine Krogh Frausing

Det seneste OL i Tokyo har vakt interesse, og særligt måden at afvikle dressurkonkurrencerne på, mener The International Dressage Riders’ Club bør revurderes

U2 TD: Fra følauktion til championatsfinale (video)

16-10-2021 09:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Camille Silke Pless købte tilbage i 2017 U2 TD DWB på Dansk Varmblods Elitefølsauktion og i dag kan hun glæde sig over at have præsteret rigtig flot ved finalestævnet i Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste. Camille fortæller, at U2 TD vil gøre alt for hende, ligesom hun vil gøre alt for ham og dette makkerpar kan uden tvivl se frem til mange succesfulde resultater fremover