Med én lille ændring, falder brikkerne(endelig) på plads

02-04-2020 14:12

Anja Nielsen

Sådan som du ser det nu, er en fin måde at se det på - Men lige om lidt, så ved du så meget mere, og det vil ændre din måde at se verden på

Copyright Ridehesten.com

Mange mennesker ser tingene på en skala fra 0-10.

Det kan være super godt i nogle tilfælde. Men ikke helt nok i dette tilfælde.

Kender du denne sætning; ”Hvordan er dit humør på en skala fra 0-10?”

Det er jo bare velmenende mennesker, som bare gerne vil spore sig ind på, hvordan du har det. De gør det bedste de kan, med de vilkår de har. Og det er okay. 

Lige om lidt, kan du gå ud i verden og være ambassadør for en helt anden måde at se det der humør på.

Men, inden vi går videre, vil jeg bede dig om at se en spiral foran dig. Spiralen går fra 0 – ”YES! Min dag er fantastisk og jeg føler ultimativ lykke”. Men den går også fra 0 – Dit mørkeste mørke, hvor alt er sort og intet lys kan ses forude.

Copyright Ridehesten.com
Forestil dig en spiral, som bevæger sig fra nul og op til dit højeste og lykkeligste og fra nul til dit absolutte laveste.

Er du med så langt?

Super godt! Du er skide god.

Når du bliver spurgt, hvordan dit humør er, på en skala fra 0-10, så begrænser det dig. Så har du ikke mulighed for at kunne arbejde dig op over nul-punktet. For der findes ikke noget under. 

Skalaen hvor du BÅDE har over, men også under nul-punktet, er du nødt til at have, så du (bevidst) kan styre hvor du er. Du skal altid gå efter at være over nul-punktet. 

Fx i denne Corona-tid, bevæger de fleste af os ned under 0. Vi har fået rykket vores sikkerhedsnet væk under os, og vi reagerer derfor i vrede og afmagt. Vi føler irritation over mindre og mindre ting, fordi vi ikke er bevidste om, at vi lige så stille glider ned under 0. 

Nu hvor du kender til denne skala eller spiral, så er du allerede mere bevidst. 

For nu ved du, at det hele tiden handler om at komme op over 0. 

Dvs. at hvis du vågner en morgen og er i totalt underskud, så er der kun én vej ud.

Eller op. 

Det er at tage kontrol-hatten på, og tage kontrollen over dine tanker. Når du begynder at styre dine tanker op mod lyset, så kommer du tættere på skæringspunktet. Altså nul-punktet. 

Og når du kan kontrollere dine tanker, så vil hele dit liv ændre sig! 

At være på +1 er altså sindssygt godt her. For så er du i lyset. 

Er du under skæringspunktet, er du i minus, og her er mørkt. Her skal du ikke være. 

Vidste du, at det kun tager 7 sekunder at ændre dit humør et trin op? 

Ved at være bevidst om, hvilket humør du er i lige nu, så har du den perfekte mulighed for at tage kontrollen og ændre dit humør bare én tak op. 

Det kan fx se sådan her ud:

Afmagt -> frustration -> irriteret -> ked af det -> urolig -> accepterende -> okay -> håbefuld -> glad -> fyld selv mere på. 

Du ændrer en følelse op, ved at bruge dine tanker. Når du vender de negative tanker til positive og brugbare tanker, vil dine følelser automatisk følge med. 

Copyright Ridehesten.com
Du skal blot bruge 7 sekunder på at ændre dit humør lidt tættere på skæringspunktet. 7 sekunder, én følelse op.

Forstår du?

Du skal bruge dine tanker til at flytte dig fra underskud til over nul. Måske forventede du, at jeg ville skrive overskud, i stedet for over nul. 

Men det handler ikke om at være i konstant overskud. For det findes ikke. 

Over nul er godt. Det er mere end godt. Det er SUPER godt. 

Men lige over nul, er ikke lig med overskud. Det er bare lig med, at du nu ser (lidt) lysere på tingene og samtidig tager ansvar for dig selv og det du oplever. 

Når bare du er over nul, så kan du godt have alle de samme følelser som du har under nul. Men de føles bare mere overskuelige. Du kan godt være ked af det, irriteret og vred. Men, følelsen definerer dig ikke, når du er over nul. De er der, men du har kontrollen og vigtigst af alt, så tager du ansvar for de følelser du har, når du er over nul. 

Når du er i underskud, definerer følelserne dig og du bruger offer-rollen i stedet for at tage ansvar for det du føler. 

Det her er en meget vigtig ting, som jeg altid lærer mine kunder. Det er så vigtigt at være bevidst og tage ansvar for det du føler. 

Nu er du så meget klogere på dig selv og den skala som er fantastisk at arbejde ud fra, når du kigger på dit humør. 

Hvis jeg skal give dig en sidste ting med, (og det skal jeg selvfølgelig, - altså hvis du spørger mig :D) så skal det være, at du med fordel kan stoppe op i et minut, flere gange på dagen, blot for at spørge dig selv hvilket humør du er i. Ligesom med alt andet, så kræver det mere energi i starten, men når du først har den, så har du den. Og så bliver det til en vane, at du lige stopper op. 

Og når du stopper op, så smutter der ikke en, to, tre timer med tungt humør, for så tager du ansvar og tænker dig selv ud af det, med det samme.

Tænk på noget der gør sig glad. Vend negative tanker 180 grader. Tal pænt til dig selv. Tal dig selv op. 

Held og lykke.

Hvis du ikke tror på at du kan det her, så bare spørg mig.

For jeg ved du kan. Jeg tror på dig.

Du kan hvad du vil. – og ja, den er god nok. Det kan du faktisk.

Kh Anja

Powermind Academy

Læs også

Er jeg bange eller er jeg spændt?

29-11-2021 15:48, af Anja Nielsen

Det kan faktisk godt være en tricky fætter den hér. For det er faktisk sådan, at følelsen af ??angst/bange er fysiologisk næsten den samme, som følelsen af ??spænding. Begge følelser giver en forhøjet puls og en følelse af sommerfugle i maven. Begge kan få dig til at svede

Du får hvad du forventer..

07-11-2021 19:08, af Anja Nielsen

Kender du det? Du frygter eller forventer et nedslag eller at din hest ikke vil stå stille i paraden. Og hvad sker der? Det du frygtede

Barney har en stor fremtid i sporten

02-11-2021 15:36, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 6-årige Dansk Varmblodsvallak A.N. Barney er opdrættet af Anja og Nielsen Jørgen Nielsen, men blev allerede som føl solgt til Norge. Siden har han igen været et smut forbi Danmark, hvor han blev redet af Karen Møller Rohde fra Stutteri Ask. Nu er han igen udenlands, hvor han rides af den tyske toprytter Philipp Weishaupt

Vil du kunne holde hovedet koldt i pressede situationer?

20-12-2019 18:39, af Anja Nielsen

Hvis ja. Så må du vente lidt endnu, for du skal lige have forhistorien med, for at forstå værktøjerne ordentligt. I slutningen af af denne artikel, får du svaret!

Har du tænkt dig at gå på ferie med dén attitude?

21-06-2019 16:34, af Anja Nielsen

Kender du det? Du er træt. Du er udkørt. Du orker knap nok, at I skal pakke og køre på ferie om et par uger. Du magter egentligt ikke noget

Bliv forelsket i processen

27-10-2020 16:54, af Anja Nielsen

Hvis du spørger mig, hvad én af hovedingredienserne er i opskriften på en vinder, så er det evnen til at skille fårene fra bukkene

Hvorfor fikser du alting omkring dig?

11-02-2020 08:09, af Anja Nielsen

I stedet for at fikse dig selv? Ja, hva faen mener jeg nu med det? Det skal jeg fortælle dig

Jeg kan ikke holde det ud!

06-05-2019 16:29, af Anja Nielsen

Hvorfor er jeg så skide uheldig hele tiden? Kender du dén følelse? Har du nogensinde sagt det til dig selv? Læs med her og få tips til mental udvikling af Anja fra Powermind Academy

Det er på tide, at du dropper den forargelse

22-06-2020 07:37, af Anja Nielsen

Kender du det. Du sidder med en indædt følelse i maven over, at hende Kirsten henne i stalden, endnu engang har taget for meget wraphø og nu kan det simpelthen være nok

Det hele er min venindes skyld

10-07-2019 13:40, af Anja Nielsen

Jeg siger det bare! Hvis ikke hun havde været så skide dum, inden jeg skulle på banen, så var det gået SÅ meget bedre

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Christine Krogh Frausing

Christine Krogh Frausing
Skribent
53 20 02 00
ckf@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Hestevognsulykke kostede kusk livet

27-11-2021 21:58, af Christine Krogh Frausing

En kvindelig kusk kom alvorligt til skade i en hestevognsulykke, hvor kvæstelserne endte med at koste hende livet. Det var en løbsk hest der forårsagede ulykken, hvor hestevognen væltede med passagere i

Pony blev fundet 3 år efter den var forsvundet

24-11-2021 15:45, af Annika Knudsen Lorentsen
Pony|

I et svensk radioprogram kunne man tidligere på ugen høre et indslag om en pony, som for en del år siden forsvandt sporløst fra sin fold i Sverige, hvorefter ejeren lang tid efter blev kontaktet af en kvinde fra Finland, som troede hun havde købt Dumle. En tragisk historie, som endte lykkeligt, da Dumle og hans ejer igen blev forenet efter tre år

Charlotte Dujardin genforenes med Gio

25-11-2021 09:51, af Christine Krogh Frausing

Charlotte Dujardin genforenes med sin OL-hest, Gio, når de til jul skal ride World Cup ved London International Horse Show, hvor danske Nanna Skodborg Merrald ligeledes tilslutter sig

Dansk magtdemonstration i Stockholm af Dufour og Krüth (opdateret)

28-11-2021 14:16, af Kristine Ulsø Olsen

Nærmest alting lykkedes i dag for både Cathrine Dufour og Carina Cassøe Krüth i küren ved Saab Top 10. De to danske piger red begge helt fænomenalt og det sikrede dem på flotteste vis anden- og tredjepladsen blandt verdens bedste ryttere

Helgstrand betaler 7 mio kr. for ny Vitalis-søn