Så du vil fri til en hestepige? Good luck with that

19-11-2019 10:47, af Philip Chr. Ulrich

Facebook mindede mig for nyligt om, at det den 6. november var to år siden, at jeg havde friet til min hustru. Det bragte selvfølgelig mange tanker frem om perioden op til og de mange overvejelser man har

Copyright Ridehesten.com

Enhver mand som skal fri er ude på dybt vand. Så snart han nærmer sig en smykkebutik og begynder at kigge på ringe, så kan du nærmest se dollartegnene springe ud af øjnene på ekspedienterne. ”Han er forelsket, og skal bruge hvad der er muligt på at gøre det så godt som muligt. Tjatjing!”

Når så man står og skal vælge en ring, så er det igen en stor beslutning for enhver mand. Hvad hvis hun ikke synes om den? Lidt antiklimatisk at fri, vise ringen og så står en udkårne med et ansigtsudtryk, der får Hillary Clinton til at se overskudsagtig ud efter hun tabte til Donald Trump.
Når man skal finde en ring til en hestepige, så er der dog lige et par overvejelser, som skal med. For almindelige mennesker, så er det oplagt at overveje en rigtig prinsessering med en stor sten ovenpå – ikke hvis du skal fri til en hestepige. For her lurer en stor fare: ridehandsken (og generelt arbejdet i stalden). Hvis man skal have en ridehandske på, eller bruge en greb til at muge ud hos hesten(e ), så går det ikke med en sten, som rager ud.

Så langt så godt. Hvis man altså vil have pigen til at gå med ringen (og det er jo lidt meningen), så er det altså en god idé at overveje sådanne ting. Så der var kun tilbage at se efter en ring med sten som integreret del af ringen. Men her kommer endnu en overvejelser, for ringen skal jo også kunne holde til lidt tæv i stalden.

Nå, men operationen lykkedes og kontoen døde – der blev fundet en ring.

Så kommer det næste spørgsmål for enhver mand på frierfødder: Hvor skal det ske henne? For mit vedkommende var der ingen tvivl om, at der skulle være heste involveret.

For flere år siden gjorde Charlotte dog klart for mig, at hvis jeg friede ude til et stævne, så ville hun klart overveje at sige ”nej” og efterfølgende slå mig ihjel af ren flovhed. Så tænkte det var en dårlig plan at arbejde ud fra.

Men på det tidspunkt var vi flyttet på gård. Jeg begyndte at kigge på ring ret kort tid efter, at vi var flyttet derud, så det blev ret oplagt, at arbejde med et sted på gården – det var vores eget drømmested og omgivet af heste.

I sidste ende faldt planen på plads. Ringen var købt, stedet på gården valgt og en idé om tidspunkt var også valgt. Så kom udfordringen: at få det hele til at klappe. Og her viste hestepigen sig igen at være den største planlægningsmæssige udfordring.

Vi havde haft en lidt travl periode (det har man faktisk hele tiden med en hestepige og gård), så jeg havde sørget for at aftale med min søde bedre halvdel, at vi skulle holde søndagen fri, så vi kunne være sammen. Planen var så, at jeg skulle fri sen eftermiddag (mens solen var på vej ned i horisonten), og så havde vi i forvejen planlagt, at vi skulle ud og spise. En genial plan! Intet kunne gå galt. Men som med enhver Olsen Banden-plan, så overlevede den ikke mødet med virkeligheden. Min bedre halvdel var ikke helt med på, hvor fast en aftale det var, at vi skulle holde søndagen fri sammen, så hun lavede aftale med nogle venner om at hjælpe dem med et eller andet – hvad kan jeg ikke huske. Hmm, så måtte frieriet jo udskydes, for jeg kunne jo ligesom ikke komme med en god forklaring på, hvorfor jeg mente hun skulle blive hjemme.

Anledningen kom dagen efter, og hun sagde heldigvis ”ja”. Vi var ude med traktoren på folden (hvorfor kan jeg igen ikke huske), og vi holdt en kort pause, og nød solnedgangen – heeelt tilfældigt selvfølgelig. På toppen af en bakke med udsigt over vores gård, omgivet af hestene, i solnedgangens skær – og en traktormotors diskrete rumlen i baggrunden – fik jeg stillet spørgsmålet.

En sidste note ift. processen med at gifte sig med en hestepige, så skal du lige være klar på én ting: Du kan meget vel risikere at hestene skal være del af bryllupsbillederne, så find en fotograf som kan håndtere det. Vi var meget heldige med vores fotograf, og han tog udfordringen i stiv arm.

Heste definerer mange aspekter af ens liv med en hestepige, og et højdepunkt som et frieri er ingen undtagelse. En god indikator på ”things to come”.

Følg med i det daglige på min Facebookside: ”Fra bydreng til bonderøv”

Læs også

Når du skal med hos hestene

30-09-2019 16:09, af Philip Chr. Ulrich

Lørdag var jeg med til stævne med min hustru. Det var egentlig ikke meningen. Mellem os så havde jeg lidt set frem til at slappe lidt af en lørdag formiddag. Så jeg lå i min seng og halvsov og læste nyheder. Så kom opkaldet… ”Kan du ikke komme op med min stævnejakke?”

Min dag i Den Røde Hær

10-09-2019 08:01, af Philip Chr. Ulrich

For andet år i træk har jeg været med til følskue hos Dansk Varmblod. For vores vedkommende foregik det i Vallensbæk, og som så meget andet i hesteverdenen er det voldsomt meget arbejde for en ganske kort præsentation. Oh. My. God!

”Skal du med til stævne i weekenden?”

06-08-2019 08:16, af Philip Chr. Ulrich

(ja, det skal du). For rigtig mange hestefolk er weekender lig med stævneaktivitet. For os ikke-hestemennesker som alligevel befinder os i dette parallelunivers, er stævner lig med en masse spørgsmål

Til hestefest i Herning

14-03-2019 07:16, af Johanne Kofod Jensen

Junior-blogger Johanne har været til kæmpe hestefest i Herning. En særlig oplevelse var Cathrine Dufours Clinic om torsdagen, der har givet mange træningstips med hjem. Læs alt om, hvordan Johanne vil træne sine heste med gode råd fra Dufour

At være handicappet kan også være en fordel

19-12-2018 16:41, af Rebecca Sofie Larsen

Øgning skråt igennem, vend op ad midterlinjen, se hen mod næste spring, - ja det er måske ikke det sværeste for langt de fleste ryttere, men for mig er det. For mig er hver form for ridning en daglig udfordring.  Jeg er nødt til konstant at ride på fornemmelsen og tilliden til min hest er altafgørende, fortæller Ridehesten Juniors nye blogger Rebecca Sofie Larsen

Blog: En ekstra travl måned

08-05-2018 12:13, af Amira Aasted

En fuld stævnekalender, kursus hos Hasse Hoffmann og  konfirmation har givet Ridehesten Juniors faste blogger Amira sved på panden. Læs alt om Amiras særdeles travle måned

Blog: Travl sommer

07-07-2018 09:34, af Amira Aasted

Amira har haft endnu en travl måned, hvor der både har været fødselsdag og stævnestart på programmet. Lige nu står den dog på masser af træning op til DM på Hovgaard

Rideforbundet træder ud af Vilhelmsborgs bestyrelse

04-02-2009 11:18, af Britt Carlsen
DRF udtræder af den politiske ledelse på Vilhelmsborg, i håbet om at få mere "value for money" ved at stå helt frit i aftaleforhandlingerne fremover, kan man i dag læse i Ulf Helgstrands blog på rideforbundets hjemmeside

Blog: Hvordan får man en hverdag med heste og skole til at hænge sammen?

04-04-2018 16:15, af Amira Aasted

Ja, det er ikke altid lige nemt,  og jeg ville aldrig kunne få det til at gå op i større enhed uden min mor, sådan fortæller Amira Aasted i denne måneds blogindlæg

Blog: Min blinde pony

25-10-2018 07:07, af Caroline Østerby

Mød Ridehesten Juniors nye blogger, Caroline Østerby, der ed en blind pony har en hel speciel historie  at fortælle

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dufour og Rasmine Laudrup indgår samarbejde

04-12-2019 10:22, af Annika Knudsen Lorentsen

Springrytteren Rasmine Roesdahl Laudrup har indgået et samarbejde med den danske dressurstjerne Cathrine Dufour, og det betyder at Rasmine vil drive et mindre staldafsnit med springheste hos Cathrine

Tilfældig byttehandel endte i stor succes

04-12-2019 13:21, af Annika Knudsen Lorentsen

Rigtig mange benytter sig af vores salgsside for heste her på Ridehesten.com og en af dem er springrytter Maria Mols Jakobsen, som for nogle år siden lavede en meget succesfuld byttehandel da hun satte sin pony til salg i håbet om at skaffe penge til hendes kommende springhest

Dufour er 5'er på verdensranglisten

05-12-2019 06:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Weekendens vinder af Saab Top-10, Cathrine Dufour, er kravlet endnu længere op ad FEI Longines Ranking i dressur med hendes makker Atterupgaards Cassidy, og er nu nummer 5

OL-ryttere på startlisten i Aalborg (video)

07-12-2019 18:47, af Britt Carlsen

I denne weekend afvikler Sportsrideklubben Aalborg Jysk Mesterskab i dressur. Og det med OL-ryttere og World Cup-finalister på startlisten, men det var Charlotte Heering som sikrede sejren i dagens Grand Prix

To hestemænd med en fælles mission

06-12-2019 10:30, af Thomas Bach Jensen

Under titlen “One Moment in Time” vil to af verdens dygtigste hestemennesker, spanske Severo Jurado Lopez og australske Will Rogers, føre publikum ind i deres træningsunivers i torsdags aftens showclinic under Dansk Varmblods Hingstekåring 2020 i MCH Messecenter Herning. Den ultimative julegaveidé?

Hjælp Maria Claumarch – hun mangler et rideben

03-12-2019 11:04, af Camilla Tiefensee Schrøder

For et år siden fik Maria Claumarch amputeret sit ene ben pga. en hospitalsfejl. Hun har siden da forgæves forsøgt at få bevilget et rideben, så hun kan komme tilbage i sadlen og til sit daglige arbejde med heste. Hendes veninder har nu startet en indsamling for at hjælpe hende

Aquino og Jeanette tog forsiden

06-12-2019 12:17, af Thomas Bach Jensen

For 20 år siden prydede den nykårede vinderekvipage af dressurchampionatet for 4-års, Aquino og Jeanette Sund, forsiden af magasinet Ridehesten. Hvad der sidenhen blev af denne ekvipage, hvar vi snakket med Jeanette Sund om

Blue Hors-hingste på vej mod varmere himmelstrøg