Ponyfar - Digital stalking to Go!

26-06-2020 16:55, af Ponyfar

Ponyfar, kender du de to apps, der hedder ”DRF Dressur” og ”Equipe”? Hvis ikke så er det vist på tide....

Copyright Ridehesten.com

Ikke nok med at de to apps kan få selv den tungeste ponyfar til at fremstå som en, der ved, hvad der sker rundt om ørerne på ham, så er den næsten umulig at komme uden om, hvis din nano-rytter skal ud og starte stævner. ”DRF Dressur” er Dansk Ride Forbunds officielle dressurapp, og sammen med ”Equipe” er den min bedste ven, når jeg er ude og lufte min datter, ponymor og ponydyret til diverse ridestævner.

Som den ponyfar, jeg nu en gang er, har jeg altid haft svært ved at huske de forskellige dressurprogrammer, min datter rider. Selv om jeg er ret sikker på, at hun kun rider et ad gangen. Men med ”DRF Dressur”-appen er det blevet meget nemmere. I stedet for at have øvelserne stående i noter på min telefon kan jeg med ”DRF Dressur”-appen visuelt se hver enkelt øvelse (og den næste i rækken) ved blot at trykke på en knap. Denne del er rigtig god til indlæring af nye programmer. De letteste programmer (LD1 og LD2) følger med appen, hvilket vil sige, at de er gratis. Sværere programmer kan tilkøbes for 25 kr. pr. program.

Udover stævneprogrammerne finder du også en oversigt over baneskitser og dommerkritik-skabeloner. Oversat til ponyfar-lingo, betyder det de point-skemaer, som dommerne bruger til at vurdere din nano-rytter og pony.

 

Hvis du er lidt af en §-rytter

Udover ovennævnte finder du også nyheder og en del af DRFs forskellige reglementer i appen, men det er normalt her, Ponyfar står af læsehesten, og ponymor tager tøjlerne.

 

DRF Go!

Det er i ”DRF Go!” at jeg, det vil sige ponymor og datter, finder og tilmelder sig ridestævner.

 

DRF Live

Formålet med DRF Live programmet i DRF Dressur appen har jeg haft svært ved at gennemskue. Derfor spurgte jeg de mere end 2.500 medlemmer i den åbne facebookgruppe, der hedder Ponyfar. Og ganske rigtig, ligesom når der skal bakkes med hestetrailer på stævnepladserne, gik der ikke mange minutter, før det første tilbud om hjælp kom.

Tak til alle jer, som har budt ind. I har endnu engang bevist, at hvis der er et sted, man som ponyfar kan få lov til at flage sin uvidenhed, så er det i ponyfar-gruppen. Jeg elsker den balance mellem vidensdeling og kærlig virtuel voksenmobning, vi har fået skabt sammen. Og sjældent har jeg set selvironi blive luftet i så vid en udstrækning.

Back to Live. I stedet for at bruge DRF Live programmet bruger stort set alle nu om dage, så vidt jeg kan forstå, den app, som hedder ”Equipe”. Formålet med de to systemer er det samme, men det lader til, at Equipe er den hest, man skal spille på.

 

Equipe

Adrenalin: Med Equipe-appen kan du stort set i real-time følge med i dommerens bedømmelser af hver enkelt øvelse. Denne fede feature bruges desværre kun til store stævner som World Cup o.l., hvilket jeg lidt tåkrummende først fandt ud af i lørdags.

 

Digital stalking: Hvis du bare vidste, hvor mange gange jeg har stået i en eller anden stald og krydset fingre, tæer, arme og ben, mens jeg fulgte staldkammeraternes stævneridt i hvad, jeg troede, var realtime. Tænk på al den held og lykke og god energi jeg har sendt direkte ud i atmosfæren til ingen verdens nytte.

Jeg kan slet ikke tælle alle de gange, jeg har klappet og hoppet af begejstring, meget stille selvfølgelig, for ellers havde ponymor lagt ørerne tilbage, når vores venners nano-rytteres resultater tikkede ind på min telefon. Og så var skødet allerede været skrevet, og det har blot været indtastningen af resultaterne, jeg har fulgt med i. Det er lidt pinligt, men ok, jeg er jo også bare Ponyfar.

Udover at det er i Equipe, at resultaterne offentliggøres, er det også der, du kan slå notifikationer til for den eller de ryttere, du følger. På den måde behøver du ikke at kunne huske, hvornår alle staldkammeraterne skal til stævner, hvilket, nu jeg tænker over det, også lyder som en helt umulig opgave for en ponyfar. Alt det klarer Equipe for dig. Med nogle få klik kan du få tilsendt startlister og resultater for de enkelte ridt og hele klasser direkte til din telefon. Det har aldrig været nemmere at stalke en, man holder af.

 

Hilsen Ponyfar

Læs også

Spændende tid og føl på vej

30-06-2020 07:03, af Amira Aasted Jespersen

Selvom der har været corona, som har givet nogle lidt svære omstændigheder i forhold til mange ting, så har jeg haft mange nye oplevelser den seneste tid

Hvad skal du vide i folingssæsonen?

05-06-2020 10:41, af Philip Chr. Ulrich

Hvis du tror, at du ved at læse denne blog, vil få kvalificeret input til folinger og efterfølgende insemineringer, så må jeg desværre skuffe dig. Kvalificeret information har jeg intet af. Men jeg kan fortælle om, hvad man som pårørende i denne tid skal være forberedt på

Blog: Virtuelt distanceridt var en succes

10-05-2020 07:00, af Rikke Arkesteijn

Det er efterhånden rigtig lang tid siden, at vi sidst har været til stævne. Vi savner det rigtig meget, og jeg kan også mærke på hestene, at de har alt for meget energi og har virkelig brug for at komme ud og bestille noget! Heldigvis var der en dansk distancerytter, som fik en rigtig god idé. Læs med her og hør mere.

Ponyfar på skolebænken #1

22-03-2020 14:36, af Thomas Pelle Veng

Jeg husker tydeligt min første skoledag i stalden. Håret var nyklippet, jeg havde mine fine hvide sneakers på, og jeg kunne næsten ikke vente med at møde alle min nye klassekammerater

Ponyfar - røde sløjfer og enefold

08-04-2020 14:20, af Thomas Pelle Veng

Det er nu mere end fire uger siden, at jeg har være ude af min boks. Med undtagelse af nogle lange ture med hundene, og et par ugentlige besøg i den lokale SuperBrugsen, som altid foregår med en rød sløjfe om armen i fuld gallop og med skyklapper på, så er det bare ikke helt det samme som i gamle dage

Ponyfar - Tømmermænd og galop uden BH

06-01-2020 11:57, af Thomas Pelle Veng

Der lå jeg så. Klokken var 10, og kalenderen skrev 1. januar 2020. Jeg havde ondt i manken og ånde som en hest. Ærligt talt så virkede det ikke som om, at dagen kunne blive meget værre. Hvor tog jeg dog fejl

Ponyfar: En kat, en hund og et føl på tværs

27-05-2020 19:45, af Ponyfar - Thomas Pelle Veng

Rideverdenen er en verden med sit helt eget sprog og til trods for, at der fortsat er masser af ord, jeg ikke forstår eller kan udtale, så er der specielt én sætning, som Ponyfar ikke helt kan få til at passe

Ponyfar til World Cup – Shopping, sjov og sølle 88%

05-11-2019 09:35, af Thomas Pelle Veng

Til daglig er stalden vi står i, sammen med 13 andre heste, nok til at forvirre og til tider presse Ponyfar. Så da den lille familie for 18 dage siden troppede op til World Cup i Jyske Bank Boxen i Herning, og jeg hørte, at der var 700 heste og 60 stande med hestehalløj, var det lige før, Ponyfar hellere ville en tur i IKEA

En guide til livet som PONYFAR

05-12-2019 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Ridehestens blogger PONYFAR er netop udkommet med en bog, som henvender sig til alle ponyfædre og hvem der eller kunne synes det er sjovt at læse om livet som Ponyfar, du kan købe bogen her på Ridehesten.com

Ponyfar - fup eller fakta

20-01-2020 10:15, af Thomas Pelle Veng

Siden min datter begyndte at gå til ridning, har jeg lært rigtigt meget. Min kone og datter har kunnet svare på de fleste af mine mange, mange, mange spørgsmål, men ikke dem alle. I de tilfælde, hvor de ikke har kendt svarene, har jeg fundet dem på internettet

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Alexander Godsk er en ambitiøs ung mand

07-07-2020 07:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Den unge springrytter, Alexander Godsk, er bosat på sine forældres gård på Fyn, og her træner han flittigt for at holde sig selv og sine heste i form til at ride med på højt niveau, og trods sin unge alder, har han allerede flere gange vundet i de højeste seniorklasser

Hest aflivet efter fald fra trailer

08-07-2020 15:05, af Thomas Bach Jensen

I formiddag faldt en hest af en trailer under kørsel på landevejen på Lolland, hvor hesten havde sparket rampen af og derefter rev sig løs. Hesten måtte aflives efter fald fra traileren

Med Ridehesten hos Nordentoft (video)

05-07-2020 14:48, af Thomas Bach Jensen

Du kan komme med magasinet Ridehesten på besøg hos Nordentoft Equestrian på Krastrup Herregaard i det nye julinummer af magasinet, der netop er på gaden nu

Lige ret for alle sportsgrene i Danmark, tak!

08-07-2020 12:30, af Britt Carlsen

Dansk Ride Forbunds formand Ulf Helgstrand retter en skarp kritik mod de ulige retningslinjer i forhold til forsamlingsforbuddet, hvor der åbnes op for tilskuerantallet – kun til fodboldkampe

Rytter og avler i opdrætterfællesskab med dyrlæge