Ponyfar - Man sælger da ikke et familiemedlem, gør man?

03-02-2020 12:46

Thomas Pelle Veng

For de fleste af os er nytårsaften en festlig begivenhed. Champagne, sikkerhedsbriller og kransekager. Rammen er sat, og begyndelsen på noget nyt og spændende er lige om hjørnet

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Det er dog ikke alle, der er lige begejstrede. For rigtig mange ridepiger og -drenge er den 31. december i det år, hvor de er fyldt 16 år, nemlig ensbetydende med, at det nu er slut med at stille op til ponystævner.

Der, hvor Ponyfar år efter år blot ønsker sig en ny skjorte og en 10 kilo lettere ponyfar-krop uden øl-bule og borgmestersnuder, er status quo det eneste, teenage-rytterne ønsker sig.

Min første indskydelse, da jeg hørte om denne aldersdiskriminerende ”OUT”-regel, var, at så er der dømt vinterhi på sofaen med Netflix og fingre, der lugter af osterejer. Store beslutninger, som skal jeg tage en morfar? eller se endnu et afsnit? virkede meget tillokkende.

I virkeligheden ved jeg godt, at det ikke er sådan, det kommer til at gå, for ligesom min datter og tusindvis af andre unge piger og drenge frygter jeg også den 31. december 2020.

Jeg forestiller mig hele familien i hjørnesofaen syngende All By Myself i bedste Bridget Jones stil med en ske i hånden og en bøtte smeltet is i skødet. For det kære ponydyr er gået hen og blevet en del af familien, og det er svært sådan at skulle sælge et familiemedlem… medmindre man er så uheldig at have en krammeglad onkel Armhule med dårlig ånde, plettet net-undertrøje og en hang til Eau de toilet, for han er sikkert billigt til salg.

Hvor kom jeg fra? Jo, i vores familie er der nu under et år til, at det bliver datterens tur til at tage den svære beslutning. Uanset om hun vælger at opgradere ponydyret til hest, begynder til kæphest på rulleskøjter eller tager et sabbatår fra ridning, støtter vi hende i den svære beslutning. Hun kan selvfølgelig også beholde ponydyret, men så skal hun til at konkurrere mod heste, og det er jeg ikke sikker på, hun ønsker. Godt det ikke er mig, som skal tage den beslutning.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Hvor er det dog tarveligt, at det netop er det tidspunkt i livet, hvor de unge lige er begyndt på en uddannelse, det modsatte køn for alvor er ved at blive interessant, og deres hjerne er under total ombygning, at de skal tvinges til at tage den beslutning.

Hvorfor kan man ikke flytte aldersgrænsen til det år, rytteren fylder 72, har fået udbetalt sin pension og alligevel ikke skal op på arbejde? På det tidspunkt i livet har det modsatte køn måske mistet lidt af mystikken, hjernen er færdigrenoveret og bankoaftenerne er synkroniseret med ens toiletbesøg.

Det er ikke til at komme uden om. De unge ryttere skal tage den for manges vedkommende største beslutning i deres liv det år, de fylder 16 år, og det eneste, vi ponyfædre og -mødre kan gøre, er, at sparre med dem og støtte dem i deres beslutning.

Det er ok at lytte til staldens mange varmblods-helte og deres formentlig lige så mange forskellige råd, men glem nu ikke at det kun er jer, som ved, hvad der er rigtigt for netop jeres familie.

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Ponyfar - Er det slut nu?

23-03-2021 14:42, af Thomas Pelle Veng

Sidste år faldt min datter. Ikke af hesten heldigvis, men for aldersgrænsen, og vores, ja, jeg mener vores, sidste år som ponystævnefamilie fik, som alle andre med en rytter fra 2004, en brat afslutning ved udgangen af 2020

Ponyfar - Fra curlingfar til bowlingfar

17-02-2021 09:53, af Thomas Pelle Veng

Har du nogen sinde hørt om en bowlingfar? Hvis ikke så lad mig tage dig med på en kort evolutionær rejse gennem tiden

OL i Tokyo

22-01-2021 19:34, af Thomas Pelle Veng

Denne måneds ”gæst” hedder Kazuki Sado. Kazuki kommer fra Kyoto, cirka 500 kilometer vest for den olympiske by i Tokyo, og er en af de fire dressur-samuraier, som har fået æren af at repræsentere solens rige ved det forestående OL

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Marie Helene Rigård Rohleder

Marie Helene Rigård Rohleder
20 24 29 28
mhr@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Landsstævnedebut til Kronprinsesse Mary (video)

09-05-2021 13:25, af Kristine Ulsø Olsen

For blot otte måneder siden, red H. K. H. Kronprinsesse Mary sit første dressurstævne, og i denne weekend tog hun skridtet videre og debuterede med Blue Hors Edelman ved landsstævnet i Frederiksværk

Vanrøgtede Little Hope græsser nu i hestehimlen

12-05-2021 10:23, af Liv Haumann
Pony|

Det var et vendepunkt for den vanrøgtede pony Little Hope, da 16-årige Camilla Rask tog hende under sine vinger, tilbage i januar 2021. Desværre havde livet været for hårdt for Little Hope, og den lille pony har nu fået fred på de evige græsmarker

Sandra Enemark åbner op om en svær tid

11-05-2021 15:33, af Annika Knudsen Lorentsen

For 9 år siden mistede Sandra Enemark sin eneste søster, topspringrytteren Camilla Enemark. I et personligt interview fortæller Sandra om tiden mens Camilla var syg, og om tiden efter, at søsteren gik bort

Fra sorg til solstrålehistorie

06-05-2021 14:14, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Hos Stald Lindballe ved Holstebro har foråret budt på en svær foling, der efterfølgende har ført til store komplikationer for hoppen, der til sidst måtte aflives. Da slaget for at redde hoppen var tabt, handlede det om at finde en ammehoppe til føllet, og det krævede flere forsøg og til sidst en hel masse køresygetabletter

Flere flotte debuter i Frederiksværk (video)

07-05-2021 20:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Landsstævnet hos Frederiksværk Rideklub startede i dag med en sejr til Liva Addy Guldager Nielsen i MB1, mens Cathrine Dufour red en sejr hjem i den 7-årige Eternitys Prix St. Georg-debut. Anne Troensegaard tog sejren i Intermediaire II, mens Nadja Aaboe Sloth red sig til en andenplads i sin debut i Intermediaire med den 8-årige Favour Gersdorf

Dufour og Vamos Amigos dansede i aftensolen (video)

08-05-2021 22:22, af Kristine Ulsø Olsen

Der blev vist dressur på særdeles højt niveau ved dagens landsstævne i Frederiksværk, hvor der blev redet alt fra MB0 til Bundgaard Byg Cup og afslutningsvis Grand Prix, som Cathrine Dufour og Vamos Amigos trak sig sejrsrigt ud af med over 77%

Springbank II VH og Valverde solgt til Tyskland