Blog: Det handler om at se muligheder i stedet for begrænsninger

15-02-2019 21:23, af Rebecca Sofie Larsen

For Rebecca handler det ikke om at finde den perfekte hest, men om at se muligheder i stedet for begrænsninger

Copyright Ridehesten.com

Du kender måske til følelsen af, at du har det her billede inde i hovedet af, hvordan din drømmehest skal se ud; hvilket køn den skal være, alder osv. Men det er vigtigt at huske på, at et liv med heste handler om mere end bare at finde sin drømmehest. - Det handler nemlig om, hvordan du kan blive den ideelle partner for din hest, sådan at jeres samarbejde kan fungere bedst muligt.

Jeg møder ofte folk, som udelukkende fokuserer på, hvem hesten er efter, om det er en hoppe, vallak eller hingst og om den er rød og har tre eller fire hvide sokker. Det er der som udgangspunkt heller ikke noget galt med, hvis eksempelvis køn/afstamning eller alder har en betydning for det, man gerne vil bruge den til. Min opfattelse er desværre bare, at nogle mennesker vælger heste fra, fordi de ikke lige har de der fire hvide sokker eller fordi den ikke har en fin afstamning. Personligt har jeg da også haft et indre billeder af, hvordan min ”drømmehest” skal være, men jeg synes det er vigtigt ikke at låse sig fast på en masse krav om, hvordan den eksempelvis skal se ud. For mig handler det om, at finde en hest man føler sig tilpas med og som man føler, at man kan arbejde med. Det handler om, hvordan du kan være din bedste udgave af dig selv, når du er sammen med de kære dyr, og det kan man altså ikke, hvis man ikke har den rette ”connection” mellem hest og rytter.

Mit liv med hestene handler meget om, hvordan jeg sammen med hesten kan udvikle mig og drage erfaringer af mine oplevelser, derfor er det vigtigt for mig altid at se muligheder i stedet for begrænsninger - selv om det til tider kan være svært. 

Den hest jeg har nu, kræver eksempelvis meget viden om adfærd, da han har en del med sig i bagagen fra tidligere steder. Jeg prøver at læse en masse og søge professionel hjælp, når der er brug for det.

For mig at se handler det også om at sørge for at ”sætte en masse penge i banken” så jeg senere kan hæve dem igen. Jeg er med andre ord nødt til at fylde en masse positive oplevelser i min hest, og herved vil han også hjælpe mig, når der er brug for dette. Feks når vi er på stævnepladsen.

Mange hilsner Rebecca

Læs også

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

På besøg hos RIDEHESTEN - 3 ting jeg ikke vidste

19-06-2019 09:04, af Rebecca Sofie Larsen

I sidste uge afholdt RIDEHESTEN et arrangement, hvor vi bloggere blev inviteret indenfor. I denne blog vil jeg fortælle om min oplevelse og de 3 ting, som overraskede mig mest

Ressourcespild uden hestevelfærd

31-05-2019 20:38, af May-Britt Kattrup fra Liberal Alliance
Blog|

Igen og igen ser vi hestetrailer og lastbiler blive stoppet på vej til stævner, kåringer el. lign. Total spild af politiets ressourcer, som i stedet burde bruges på at komme ud, når folk oplever indbrud eller bliver overfaldet

– Centrum er min øjesten

02-04-2018 11:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Stjerneponyen Centrum på 20 år kan sin dressur. Ponyrytter Rebecca Holm Sylvest beskriver Centrum som sin bedste ven, og den udfordrende herre er også noget helt specielt. Centrum var med til at kickstarte Nanna Merralds dressurkarriere, og hun ejer stadig Centrum 

Når man skal finde en ny springunderviser

03-06-2019 15:06, af Rebecca Sofie Larsen

Lige efter Armantic blev skadet, meddelte vores daværende springunderviser, at han startede et nyt job i Tyskland, hvilket jo betød, at han skulle flytte til Tyskland og at vi nu skulle ud og finde en ny. Dette har dog vist sig at være lettere sagt end gjort… Læs her hvorfor

Forbered dig og din hest mentalt til stævne

30-04-2019 08:22, af Rebecca Sofie Larsen

Kender du til følelsen af, at nervøsiteten påvirker din mentale parathed til stævnerne? Eller har du svært ved at slippe skuffelsen efter en dårlig præstation? Jeg deler i denne blog min erfaring med, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig og min hest mentalt til et stævne.

Weekendens ECCO Cup-kvalifikation i Herning

18-03-2018 16:33, af Thomas Bach Jensen
Pony|

Herning Rideklub har i weekenden afholdt ponylandsstævne i dressur med ECCO Cup-kvalifikation, hvor en nordjysk rytter synes at gå i sin fars fodspor

At være handicappet kan også være en fordel

19-12-2018 16:41, af Rebecca Sofie Larsen

Øgning skråt igennem, vend op ad midterlinjen, se hen mod næste spring, - ja det er måske ikke det sværeste for langt de fleste ryttere, men for mig er det. For mig er hver form for ridning en daglig udfordring.  Jeg er nødt til konstant at ride på fornemmelsen og tilliden til min hest er altafgørende, fortæller Ridehesten Juniors nye blogger Rebecca Sofie Larsen

Hvordan kan man udnytte tiden bedst muligt med sin hest, når den er skadet?

19-03-2019 11:26, af Rebecca Sofie Larsen

Har du også svært ved at finde ud af, hvordan du skal stimulere din hest, når den står med en skade? Jeg fortæller i denne blog om, hvad jeg har gjort for at stimulere min skadede hest

Kender du også til følelsen af ikke at have tid nok med din hest?

09-04-2019 13:28, af Rebecca Sofie Larsen

Bruger du også ofte mange timer på skole, afleveringer, lektier eller arbejde? Og føler du, at du ind imellem må gå på kompromis med tiden, som du bruger sammen med din hest/part for at kunne nå det hele?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

Så enkelt fjerner du hestebremseæg

24-06-2019 15:37, af Merete Haahr

Hvorfor er det så svært at fjerne hestebremseæg, når nu hestene bare kan slikke dem af? Det spørgsmål undrede Emelie Tapper, som til dagligt arbejder som hovsmed. Hun har nu fundet sin egen opskrift på, hvordan man kommer plagen til livs

Med 7-års hestene er UVM-holdet fuldendt

25-06-2019 14:33, af Thomas Bach Jensen

Det bliver for Danmark et spændende UVM i dressur i Ermelo til august, hvor tolv talentfulde DV-heste skal forsvare de danske farver. Her i eftermiddag har dommerne sat et 7-års hold, der bl.a. omfatter en tidligere UVM-medaljevinder

5- og 6-års holdene til UVM i dressur er sat

25-06-2019 12:55, af Thomas Bach Jensen

I sommervarmen på Vilhelmsborgs gårdsplads har dommere og publikum nydt den høje kvalitet i 5-års og 6-års holdene, og dommerne har nu sat navne på de hold, der skal repræsentere Danmark i Ermelo til august

Helgstrand-hingste videre i UVM-udtagelse (video)

21-06-2019 12:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Hingsten Jovian er videre til UVM i Ermelo efter den endelige udtagelse i Holland, mens det ved den første kvalifikationsrunde i Tyskland lykkedes for Helgstrand Dressage at få tre af deres hingste med videre til den anden og endelige kvalifikationsrunde, som afholdes i Tyskland om et par uger

Massevis af dødsfald på amerikansk væddeløbsbane

23-06-2019 12:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I Californien er en væddeløbsbane blevet udsat for had fra dyreaktivister, ligesom de har været mange anklager om dyremishandling, på grund af et stort antal dødsfald blandt hestene

God start for Hallundbæk ved GCL i Portugal (video)

21-06-2019 09:05, af Annika Knudsen Lorentsen

I går, torsdag, red Emil Hallundbæk to fejlfrie runder ved Longines Global Champions Tour-stævnet i Cascais i Portugal, hvor han blandt andet er til start i holdkonkurrencen Global Champions League

Ohlala er blevet pensioneret