Sidste springstævne levede ikke op til vores forventninger

13-03-2020 07:31, af Annika Knudsen Lorentsen

Stævnet på Riders Cup i sidste weekend levede langt fra op til vores forventninger, men hvorfor? Læs med i denne blog hvor jeg kommer med min ærlige mening om hvad der gik galt

Copyright Ridehesten.com
Foto: Privat

I sidste uge var Armantic og jeg til stævne ude på Riders Cup, hvilket hidtil nok har været vores dårligste præstation ever. Vi har været derude en gang før tilbage i november, hvor vi havde nogle rigtig gode ture, og hvor Armantic var med mig hele vejen. Denne gang var alting dog anderledes.

Ude på opvarmningen var Armantic som sædvanligt oppe i højt gear, og var lidt svær at styre rundt, men ikke mere end sidste gang. Vi havde denne gang sat en stor rød sløjfe i halen for at undgå, at andre heste kom for tæt på hans bagpart, da han er meget sart med heste der kommer bagfra. Dette var dog ikke til den store hjælp, da jeg lidt følte at folk var ligeglade med denne, og jeg følte ikke at folk generelt tog så meget hensyn til hinanden. Trods dette fik vi egentlig nogle super gode opvarmningsspring, hvor Armantic sprang med god energi og masser af overskud.

Vi havde meldt til i 2 gange 90 cm metode B0, og vi havde kun en rytter imellem vores to runder, hvilket var rigtig fint, for så skulle vi ikke vente så længe på at ride anden runde. Da vi så kom ind på banen stod den som sædvanlig snorlige med masser af pynt og farver, og der var som altid styr på afviklingen. Da vi fik startsignal, var det lidt som om at Armantics humør vendte brat på en tallerken. Da vi red hen mod første spring klodsede han bremsen i og nægtede at hoppe over. Trods flere forsøg, hvor jeg prøver at ramme ham ind, lykkedes det mig ikke at få ham over en eneste gang på de to runder, og da vi forlod banen var jeg skuffet over vores præstation, men jeg vidste samtidig også, at jeg havde gjort alt hvad jeg kunne for at få en god tur. Alle afstandene hen mod første spring passede helt perfekt og Armantic hverken kiggede eller var bange for springet. Han havde simpelthen bare sat sig for, at han ikke ville over, og da han er en hest med et kæmpe ego, kan det til tider være svært at ændre hans indstilling. Det er selvfølgelig helt klart noget vi skal arbejde videre på, men jeg har aldrig oplevet ham sådan til et stævne før, så det kom lidt bag på mig. Når alt kommer til alt ved jeg hvordan Armantic kan være, så derfor lader jeg hurtig en præstation som denne flyve ud af hovedet. Det vigtigste er at tænke fremad, og tage vores dårlige ture med et smil på læben, for det er her man finder ud af hvad man skal gå hjem og arbejde ekstra meget på. Der er ikke andet for end at træne videre, og med vores nye mulige springunderviser ser fremtiden lys ud.

Til sidst vil jeg også lige komme med en høflig opfordring til at man passer på hinanden i opvarmningen, uanset alder niveau osv.

Jeg håber, at i kunne lide at læse med.

KH Rebecca

Læs også

Sammenhold, planlægning og grundridning

24-01-2020 12:47, af Rebecca Sofie Larsen

Clinic med Rolf-Göran Bengtsson: Kender du også til følelsen af at din hest løber efter springene? Har du svært ved at finde den rigtige hest for dig? Eller bliver du bare super nervøs, når du skal til stævner? Her er samlet nogle af de vigtigste pointer fra søndagens clinic med Rolf-Göran Bengtsson

År 2019: Et af de mest turbulente og lærerige år

31-12-2019 18:53, af Rebecca Sofie Larsen

2019 er næsten ovre, og for mit vedkommende har det været et meget turbulent og lærerigt år på mange måder, både i forhold til hestedelen, og på det personlige plan. I denne blog vil jeg kort fortælle om de mest væsentlige ting i forhold til hestedelen, som jeg vil tage med videre i livet, og hvad der har været godt og skidt i løbet af året

Hvad er et godt råd egentlig? Trailertræning – Part 2

07-11-2019 09:29, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og hør hvordan anden del af trailertræningen forløb, samt en god definition på et godt råd - for hvornår er et råd godt, og hvornår er det ikke?

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

BREAKING: OL 2020 udsættes til næste år

24-03-2020 13:56, af Annika Knudsen Lorentsen

Det er nu officielt, at OL i Tokyo 2020 udsættes til 2021 - det er IOC-præsident Thomas Bach og Japans premierminister nu blevet enige om

Helgstrands tidligere Grand Prix-hest Carabas er død

24-03-2020 10:39, af Annika Knudsen Lorentsen

Grand Prix-hingsten Carabas er død i en alder af 22 år, det meddeler familien på Helenenhof, som har ejet hingsten de sidste mange år

Ungdomslandsholdshesten Donna Fetti er død

24-03-2020 09:59, af Annika Knudsen Lorentsen

Langkjærgaard's Donna Fetti er død i en alder af 19 år efter en succesfuld karriere først som ung under Andreas Helgstrand og Anna Kasprzak og senere på det danske ungdomslandshold under Mille Larsen Warncke og Victoria Kuusisto Pedersen

Hest til salg og fremvisning under corona

27-03-2020 09:30, af Annika Knudsen Lorentsen

Som hobby rytter, er der ofte mange ting der spiller ind, når økonomi og heste skal forsøge at løbe rundt, for os er det en hobby man gerne investere i, men hvad med de professionelle og hvad med salg af heste, her i uge 3, af corona-krisen i Danmark?

VIR: Vi har sendt medarbejdere hjem

28-03-2020 11:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Viborg Rideklub har lukket ned for al elevundervisning, ligesom klubben også har været nødt til at sende flere medarbejdere hjem, blandt andet deres daglige leder og berider. Corona-pandemien kommer til at koste klubben mange penge, men samtidig oplever de et fantastisk sammenhold og en fælles vilje til at kæmpe for klubbens eksistens

Mulighed for kompensation til rideklubber

23-03-2020 14:57, af Annika Knudsen Lorentsen

Som følge af COVID-19 har Folketinget vedtaget en ny, stor hjælpepakke til erhvervslivet, og denne indbefatter bl.a. en midlertidig kompensation for virksomhedens faste udgifter. Denne del af hjælpepakken kan være interessant for en række klubber - få et overblik her

Politi: I disse tilfælde må du benytte ridehallen

20-03-2020 12:34, af Annika Knudsen Lorentsen

Der er lavet forbud mod alle indendørs sportsaktiviteter, og det gælder også brugen af ridehaller landet over - der er dog nogle undtagelser hvor ridehallen alligevel må benyttes

Søren Vallentin: Ud og nyd det gode vejr

22-03-2020 11:35, af Annika Knudsen Lorentsen

Berider Søren Vallentin foreslår alle der har muligheden for at ride udendøre, at nyde det gode vejr og få det bedste ud af situationen vi befinder os i på grund af corona - og så anbefaler han at klubber såvel som private skære ned på omkostningerne, så man kan holde forretningen kørende så længe som muligt

Solen skinner og livet er godt – trods alt

27-03-2020 12:54, af Thomas Bach Jensen

Vi har talt med den danske landsholdsrytter i dressur, Blue Hors-rytter Agnete Kirk Thinggaard, der er lykkedes med at få sine heste hjem fra USA og her fortæller om en ny hverdag i Corona-Danmark

Mathilde Lind Skjøtt: Det kan du lave udendørs (video)

27-03-2020 17:15, af Annika Knudsen Lorentsen

Ridehesten har været på besøg hos springrytter Mathilde Lind Skjøtt, som har nok at se til med at få trænet alle hestene, og hun har også et par idéer til hvad man kan lave med hestene udenfor hvis man gerne vil afveksle træningen lidt