Når en ukendt virus vender alting op og ned

12-10-2020 16:48

Rebecca Sofie Larsen

For en lille måned siden blev Armantic ramt af en kraftig virus i luftvejene, som medførte store temperaturforskelle med bl.a. høj feber, men ingen kunne sige præcis, hvad der var galt på trods af grundige undersøgelser. I det følgende vil jeg fortælle nærmere om den lidt mærkværdige og specielle situation

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Det er nu omkring en måned siden, at jeg en mandag morgen blev ringet op af staldpersonalet på det opstaldningssted, hvor Armantic står opstaldet. De fortalte, at han ikke ville røre sin mad, men stod og nippede lidt til halmen i boksen. Fordi Armantic er meget madglad, vidste jeg med det samme, at der var et eller andet galt og jeg kontaktede hurtigt en dyrlæge, som på det tidspunkt kunne konstatere, at der nok var tale om en virus i luftvejene, fordi han ømmede sig da hun rørte oppe omkring den øverste del af halsen. Jeg fik udskrevet noget smertestillende medicin som jeg skulle give ham en gang om dagen de næste fem dage. Jeg tjekkede med jævne mellemrum Armantics temperatur, og om aftenen steg temperaturen til 40,6, og jeg valgte derfor at kontakte den vagthavende dyrelæge, som sagde at jeg skulle give ham lidt mere smertestillende for at se om han så ville drikke og spise lidt. Det lykkedes efter en times tid at få lidt væske i ham og temperaturen var faldet, så jeg vurderede i samarbejde med dyrelægen, at der ikke skulle gøres mere den aften.

Dagen efter var temperaturen faldet til 38,6 om morgenen, hvilket jo var meget positivt, men det skulle vise sig at være starten på 5 dage med relativt store temperaturforskelle, hor temperaturen svingede mellem 38 og 41,1, hvor aftentimerne var værst. Da jeg efter 2 aftener i træk kunne konstatere, at temperaturforskellene fra morgen til aften var relativt store, kontaktede jeg igen en dyrelæge. Denne gang kom der en dyrelæge som tog nogle blodprøver, podede ham og undersøgte ham fra top til tå. Hun sagde, at vi skulle fortsætte med selvisolation indtil vi vidste nærmere om prøverne.

Samme dag fik vi svar på blodprøverne som viste, at der som først antaget var tale om en form for virus og at hans væsketal lige i underkanten. De andre prøver skulle sendes til Tyskland, så der var tidsligst svar et par dage senere. Da vi når fredag (fem dage efter det hele startede) kontaktede jeg igen min dyrelæge, fordi der stadigvæk var store temperaturforskelle og vi fik nu udskrevet noget antibiotika, for at se om det kunne have en effekt. Senere samme dag fik vi også svar på prøverne fra Tyskland som blot kunne konstatere at det ikke var nogle af de kendte ”farlige” virusser såsom herpes, kværke og influenza etc., men de kunne simpelthen ikke finde ud af hvad det var for en virus Armantic havde. Det hele var lidt nervepirrende, da min søsters hest skulle opereres et par dage senere, og da den går på fold med Armantic var vi jo selvfølgelig bekymret for, om den kunne være blevet smittet.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Heldigvis har Armantic det godt igen, og ingen andre heste (inklusiv min søsters hest) på stedet er blevet smittet. Hele situationen var meget mærkelig, især fordi vi ikke fandt ud af, hvad det præcis var for en virus og fordi jeg skulle have en form for ”beskyttelsesdragt” på når jeg var sammen med Armantic, for at være sikker på ikke at bringe noget videre. Dog vil jeg lige til sidst skynde mig at sige, at dette ikke skal forbindes ellers forveksles med Covid-19, bare så vi lige har det på plads! 

Hav en skøn dag.

Kærligst Rebecca.

Læs også

Fra succes til fiasko eller fra fiasko til succes?

29-11-2020 09:57, af Rebecca Sofie Larsen

Det er ikke altid at tingene går som man forventer, og man må tage hver en glæde – stor som lille, med sig og fokuserer på det rigtige. Vi lærer noget nyt hver dag i vores omgang med hestene, men spørgsmålet er, hvornår kan vi snakke om succes og fiasko? Og hvor skal man lægge sit fokus?

Sidste springstævne levede ikke op til vores forventninger

13-03-2020 07:31, af Annika Knudsen Lorentsen

Stævnet på Riders Cup i sidste weekend levede langt fra op til vores forventninger, men hvorfor? Læs med i denne blog hvor jeg kommer med min ærlige mening om hvad der gik galt

Sammenhold, planlægning og grundridning

24-01-2020 12:47, af Rebecca Sofie Larsen

Clinic med Rolf-Göran Bengtsson: Kender du også til følelsen af at din hest løber efter springene? Har du svært ved at finde den rigtige hest for dig? Eller bliver du bare super nervøs, når du skal til stævner? Her er samlet nogle af de vigtigste pointer fra søndagens clinic med Rolf-Göran Bengtsson

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bo K. Møller: Vi har mistet en mand på holdet

10-06-2021 20:56, af Kristine Ulsø Olsen

Det internationale springstævne i Uggerhalne blev i dag skudt i gang  og i morgen tages der hul på EEF Series Nations Cup. Her skal fire danske springryttere repræsentere Danmark, hvor landstræner Bo K. Møller har måttet ændre på holdsammensætningen

Fuld fart fremad og sejr til DK i Nations Cup (video)

11-06-2021 19:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Danmark har netop vundet EEF Series Nations Cup på hjemmebane i Uggerhalne, og dermed sikret sig en plads i finalen ved EEF Series ligafinalen 2021, efter at Zascha Nygaard Andreasen leverede et vanvittigt omspringningsridt

Pony blev ramt af tog, men er tilbage på S-niveau

08-06-2021 18:28, af Annika Knudsen Lorentsen

I december var springponyen Ballybaloo ude for en ulykke, hvor han blev ramt af et tog. Herefter fjernede dyrlægerne hans højre øje, og konstaterede, at han havde fået et mindre kraniebrud. På trods af den voldsomme ulykke er den velspringende pony tilbage i sporten, og han har gået S-klasser flere gange siden ulykken

– Jeg mistede mine to heste til herpes

07-06-2021 18:33, af Marie Helene Rigård Rohleder

Da Stutteri Svalegaard i slutningen af marts blev ramt af den frygtelige herpesvirus 1, blev hesteejer Kirstine Ringsborgs liv ødelagt på blot en uge. Efter et ubarmhjertigt og ødelæggende sygdomsforløb måtte hun aflive sine to elskede heste samme dag 

Landstræner Bo K. Møller: De er mulige OL-deltagere

13-06-2021 16:14, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 22. juni udtages den rytter, som forventes at repræsentere Danmark ved dette års OL i Tokyo, og valget bliver mellem Emil Hallundbæk, Andreas Schou og Zascha Nygaard Andreasen - det fortæller landstræner, Bo K. Møller

Tina Lund: EM og OL bliver nok ikke en realitet (video)

11-06-2021 13:30, af Annika Knudsen Lorentsen

Tina Lund rider i denne uge ved Equitour i Uggerhalne, og hun har netop redet en flot placering hjem i 140 cm-klassen. Tina Lund fortæller i et interview til Ridehesten.com, lidt om sommerens stævneplaner, ligesom hun også fortæller, at EM eller OL nok ikke bliver en realitet, da hendes bedste hest er blevet skadet

Søskendepar til dressurstævnet Future Champions

07-06-2021 06:34, af Thomas Bach Jensen

Astrid og Kristian Würtz Green, der er lillesøster og storebror, drager tirsdag afsted til det internationale dressurstævne "Future Champions", der afholdes hos familien Kasselmann i Hagen a.T.W., hvor også det store Horses & Dreams-stævne afholdes

Disse springryttere skal til NM og EM 2021

08-06-2021 16:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Nu har landstræner Bo K. Møller udtaget de unge springryttere, der skal repræsenterer Danmark ved EM i Portugal og NM i Finland denne sommer

Konstantin Künnemann er klar til Nations Cup (video)

11-06-2021 11:48, af Annika Knudsen Lorentsen

Konstantin Deeken Künnemann, som oprindeligt var holdet reserve, fortæller, at han er klar til at ride Nations Cup senere, selvom han er ked af, at han skal overtage pladsen fra Lars Nørgaard Pedersen, som desværre er kommet til skade efter et styrt i gårsdagens klasse

Nis Valdemars talentpris uddelt til tre glade ryttere