Når en ukendt virus vender alting op og ned

12-10-2020 16:48

Rebecca Sofie Larsen

For en lille måned siden blev Armantic ramt af en kraftig virus i luftvejene, som medførte store temperaturforskelle med bl.a. høj feber, men ingen kunne sige præcis, hvad der var galt på trods af grundige undersøgelser. I det følgende vil jeg fortælle nærmere om den lidt mærkværdige og specielle situation

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Det er nu omkring en måned siden, at jeg en mandag morgen blev ringet op af staldpersonalet på det opstaldningssted, hvor Armantic står opstaldet. De fortalte, at han ikke ville røre sin mad, men stod og nippede lidt til halmen i boksen. Fordi Armantic er meget madglad, vidste jeg med det samme, at der var et eller andet galt og jeg kontaktede hurtigt en dyrlæge, som på det tidspunkt kunne konstatere, at der nok var tale om en virus i luftvejene, fordi han ømmede sig da hun rørte oppe omkring den øverste del af halsen. Jeg fik udskrevet noget smertestillende medicin som jeg skulle give ham en gang om dagen de næste fem dage. Jeg tjekkede med jævne mellemrum Armantics temperatur, og om aftenen steg temperaturen til 40,6, og jeg valgte derfor at kontakte den vagthavende dyrelæge, som sagde at jeg skulle give ham lidt mere smertestillende for at se om han så ville drikke og spise lidt. Det lykkedes efter en times tid at få lidt væske i ham og temperaturen var faldet, så jeg vurderede i samarbejde med dyrelægen, at der ikke skulle gøres mere den aften.

Dagen efter var temperaturen faldet til 38,6 om morgenen, hvilket jo var meget positivt, men det skulle vise sig at være starten på 5 dage med relativt store temperaturforskelle, hor temperaturen svingede mellem 38 og 41,1, hvor aftentimerne var værst. Da jeg efter 2 aftener i træk kunne konstatere, at temperaturforskellene fra morgen til aften var relativt store, kontaktede jeg igen en dyrelæge. Denne gang kom der en dyrelæge som tog nogle blodprøver, podede ham og undersøgte ham fra top til tå. Hun sagde, at vi skulle fortsætte med selvisolation indtil vi vidste nærmere om prøverne.

Samme dag fik vi svar på blodprøverne som viste, at der som først antaget var tale om en form for virus og at hans væsketal lige i underkanten. De andre prøver skulle sendes til Tyskland, så der var tidsligst svar et par dage senere. Da vi når fredag (fem dage efter det hele startede) kontaktede jeg igen min dyrelæge, fordi der stadigvæk var store temperaturforskelle og vi fik nu udskrevet noget antibiotika, for at se om det kunne have en effekt. Senere samme dag fik vi også svar på prøverne fra Tyskland som blot kunne konstatere at det ikke var nogle af de kendte ”farlige” virusser såsom herpes, kværke og influenza etc., men de kunne simpelthen ikke finde ud af hvad det var for en virus Armantic havde. Det hele var lidt nervepirrende, da min søsters hest skulle opereres et par dage senere, og da den går på fold med Armantic var vi jo selvfølgelig bekymret for, om den kunne være blevet smittet.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Heldigvis har Armantic det godt igen, og ingen andre heste (inklusiv min søsters hest) på stedet er blevet smittet. Hele situationen var meget mærkelig, især fordi vi ikke fandt ud af, hvad det præcis var for en virus og fordi jeg skulle have en form for ”beskyttelsesdragt” på når jeg var sammen med Armantic, for at være sikker på ikke at bringe noget videre. Dog vil jeg lige til sidst skynde mig at sige, at dette ikke skal forbindes ellers forveksles med Covid-19, bare så vi lige har det på plads! 

Hav en skøn dag.

Kærligst Rebecca.

Læs også

Fra succes til fiasko eller fra fiasko til succes?

29-11-2020 09:57, af Rebecca Sofie Larsen

Det er ikke altid at tingene går som man forventer, og man må tage hver en glæde – stor som lille, med sig og fokuserer på det rigtige. Vi lærer noget nyt hver dag i vores omgang med hestene, men spørgsmålet er, hvornår kan vi snakke om succes og fiasko? Og hvor skal man lægge sit fokus?

Sidste springstævne levede ikke op til vores forventninger

13-03-2020 07:31, af Annika Knudsen Lorentsen

Stævnet på Riders Cup i sidste weekend levede langt fra op til vores forventninger, men hvorfor? Læs med i denne blog hvor jeg kommer med min ærlige mening om hvad der gik galt

Sammenhold, planlægning og grundridning

24-01-2020 12:47, af Rebecca Sofie Larsen

Clinic med Rolf-Göran Bengtsson: Kender du også til følelsen af at din hest løber efter springene? Har du svært ved at finde den rigtige hest for dig? Eller bliver du bare super nervøs, når du skal til stævner? Her er samlet nogle af de vigtigste pointer fra søndagens clinic med Rolf-Göran Bengtsson

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste dør på stribe af herpesvirus til stævne i Spanien (video)

28-02-2021 14:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

De danske springryttere ved stævnet i Valencia, Spanien, gennemlever deres livs værste mareridt. Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for deres ni heste efter, at stævnet er blevet ramt af herpesvirus 1. Stævnearrangørerne har ikke taget truslen alvorligt, og der er først i går, at de gav lov til at adskille de raske heste fra de syge (Opdateret med billeder)

Sophie Schwarck: Virussen slog min hest ihjel (video)

02-03-2021 10:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Sophie Schwarck Asmussen mistede i søndags en af sine heste under herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og hendes to andre heste er også ramt af virussen, og kæmper for deres liv. Sophie beskriver forløbet som forfærdeligt, uvirkeligt og fuldstændig ude af kontrol, og så fortæller hun, at på trods af, at hendes heste alle er vaccineret mod virussen, så lader det til, at de ingen beskyttelse har haft

Familien Truelsen: Vi beder for vores hestes liv

02-03-2021 15:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for at redde deres ni heste, som de tog med til springstævne i Valencia, Spanien. Stævnet er ramt af en ekstrem aggressiv variant af herpesvirus 1 og flere heste er døde 

Rikke Andersen om Valencia-tur: Jeg er så lettet!

03-03-2021 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Rikke Andersen var blandt de danske ryttere til start i Valencia, men sammen med sit team nåede hun at forlade stævnepladsen med sine heste i god behold. Hun fortæller, at hun er lettet, men samtidig chokeret over, at hun potentielt kunne have stået i samme situation, som hendes mange rytterkollegaer, der lige nu kæmper for, at så mange heste som muligt overlever virusudbruddet

Det går fremad i Valencia - også for de danske heste

04-03-2021 17:21, af Kristine Ulsø Olsen

Det begynder så småt at gå fremad for de heste som er fanget i herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og det gælder også for familien Truelsen, som nu kun har en hest tilbage der har brug for ekstra pleje

Fire heste rejste fra Valencia til Doha

04-03-2021 09:54, af Kristine Ulsø Olsen

I den kommende weekend er der sæsonpræmiere på Longines Global Champions Tour i Doha, hvor verdens bedste ryttere samles. Fire heste kom fra herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia og til stævnet i Doha, hvor én af dem er testet positiv for den farlige virus

Udendørs stævner er tilladt igen

27-02-2021 09:22, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hvis du overholder forsamlingsforbuddet på 25 personer, så er det igen muligt at afholde udendørs stævner og afvikle undervisning udendørs. Læs de nye retningslinjer her 

To positive dopingprøver ved kåringen i Westfalen

04-03-2021 13:14, af Kristine Ulsø Olsen

Forleden kom det frem at reservefløjhingsten Darling’s Dream var blevet testet positiv i dopingprøven ved hingstekåringen i Westfalen, og det viser sig nu at det også er tilfældet for hingsten Ferrari Superfast

FEI aflyser europæiske stævner i marts på grund af virusudbrud

02-03-2021 07:12, af Annika Knudsen Lorentsen

Det internationale forbund har valgt at aflyse stævner i 10 europæiske lande i marts måned, og kun enkelte stævner, som allerede er i gang, får lov at køre videre, hvis ingen nye ryttere kommer til

Maria Schou: Jeg vil gerne arbejde med heste (video)

03-03-2021 13:32, af Annika Knudsen Lorentsen

Maria Barnewitz Schou er 18 år, og rider i år sit første år som ungrytter. I sommers færdiggjorde hun gymnasiet, og hun håber på, at hun i fremtiden kan leve af sin sport, og sine evner som springrytter