LIVE: Tegn abonnement på magasinet Ridehesten

10:05 senest den 20. januar - og få januar måneds magasin gratis med!

Blog: De bedste 3 år

09-01-2019 20:20, af Amira Aasted Jespersen

Amira har haft tre fantastiske år med ponyen Topper, men nu er det på tide, at Topper skal finde en nyt hjem. Læs alt om deres fantastiske rejse

Copyright Ridehesten.com

Jeg har nu været ejer til en helt fantastisk pony i 3 år. Men nu er det på tide, at vores veje skal skilles. Selvom jeg kun er 14 år, er jeg bare blevet for høj nu. et er på tide at finde hans nye rytter, som han for tredje gang kan ride op på internationalt plan, ligesom hans gamle ejer og mig selv.

 

Copyright Ridehesten.com

Det er blevet til mange stævner
Mange år er der gået, mange timer er der blevet redet, og mange stævner er det blevet til. Og nu er det så endelig på tide at finde Toppers nye ejer.
Jeg har været mange ting igennem med ham. Jeg fik ham hjem fra Finland, d. 16 januar 2016, og vi red vores første stævne i februar, som var en LA2 og LA4, og vi vandt.
Vi red vores første landsstævne i april samme år, hvor vi red PRT til 72% og vi blev henholdsvis A-rytter og A-pony i første forsøg. Jeg red også mit andet landsstævne på Hovgaard som blev til en 1.plads, en 2. plads og en 4.plads. Jeg red også mit første DM på ham i 2016.
Tiden gik hen over vinteren, og vi blev inviteret til samling på Vilhelmsborg sammen med alle de andre talenter.

Vores første internationale stævne
I slutningen af april 2017, blev vi ringet op af landstræneren og blev inviteret til vores første internationale stævne i Aalborg, hvor jeg blev nr. 5 i finalen. Efter dette stævne gik det hele så stærkt. Vi blev inviteret op - vi skulle ride Nations Cup til Equitour Aalborg 2017. Der blev jeg nr. 2 første dagen, så nr 5. og til sidst i finalen blev jeg nr. 4 - endda på min fødselsdag. Oppe til Equitour blev Topper og jeg udtaget til Nordisk Mesterskab i Sverige.
Til Nordisk vandt vi alle dage, og vi vandt guld for hold og så vandt vi også individuel. Og kunne nu kalde os for Nordisk Mester.

 

Copyright Ridehesten.com


Men i December blev han skadet, og dyrlægen gav os et valg, om jeg ville lade ham stå i så lang tid, indtil vi skulle kæmpe om en plads til EM, eller om jeg ville være sikker på, at han ville kunne holde de næste mange år. Og jeg var slet ikke i tvivl, for jeg ville ikke kunne klare at hans skade vil bryde op igen. Så han endte med at stå stille i 4 måneder og 4 måneders genoptræning, dobbelt så lang tid han egentlig havde brug for. Men vores første stævne igen blev så DM, og det var så dejligt at være tilbage i rideverden efter at have været ude i 8 måneder.

Heldigvis havde jeg et DM hold og nogle fantastiske veninder, som var sikker på at Topper og jeg ville være klar til DM hold, og derfor havde holdt en plads til mig på holdet. Og Topper og jeg blev klar og mere til, og vi endte med at ride 74,8%, som også endte med at blive den højeste procent til hele stævnet. Vores hold vandt DM guld, med over 15 % ned til nr. 2. Det var fantastisk at være tilbage på banerne med min bedste ven. Men vi havde lidt at indhentet, hvis vi gerne ville med til Ecco finalen i december. Men vi fik lov til at starte et internationalt stævne i Holland, som gik over alt forventning. Vi blev nemlig nr. 4 og nr. 3. Det lykkes at få et Wild card til Ecco finalen, så vi kunne få lov til at være med til årets sidste landstævne.

Copyright Ridehesten.com

 

De 3 år er gået så stærkt. Men jeg er glad for, at jeg altid kan se tilbage på min pony-tid med glæde. Men nu er jeg også nået til den konklusion, at det er på tide Topper kan komme videre ud og opleve alt det som vi har oplevet og mere til med en ny rytter. Jeg håber på at kunne finde det perfekte hjem til min bedste ven.  

Mange hilsner 
Amira og Topper

Læs også

Blog: Vintertid er træningstid

10-01-2019 17:21, af Johanne Jensen

Vinter betyder masser af træning for Johannes ponyer. Den seneste tid har blandt andet budt på et julekursus, hvor der er produceret et flot Kür-program til pony Da Capo

Et skridt tilbage kan også være vejen frem

20-12-2018 09:35, af Rebecca Sofie Larsen

Der er ingen tvivl om at når jeg sætter mig i sadlen, er det med et fast mål for øje også selvom vejen derhen kan være lang, sådan fortæller Junior-blogger Rebecca i denne måneds blogindlæg

At være handicappet kan også være en fordel

19-12-2018 16:41, af Rebecca Sofie Larsen

Øgning skråt igennem, vend op ad midterlinjen, se hen mod næste spring, - ja det er måske ikke det sværeste for langt de fleste ryttere, men for mig er det. For mig er hver form for ridning en daglig udfordring.  Jeg er nødt til konstant at ride på fornemmelsen og tilliden til min hest er altafgørende, fortæller Ridehesten Juniors nye blogger Rebecca Sofie Larsen

Blog: Turen gik til Anna Kasprzak ( Vindt et sponsorat i 2018 )

08-03-2018 16:35, af Amira Aasted

Amira tog den lange tur fra Sjælland mod Jylland for at besøge Anna Kasprzak.  Amira vandt sidste år konkurrencen Vind et sponsorat - og nu skulle der optages en video til næste års konkurrence

Blog: Topper til DM

07-09-2018 11:53, af Amira Aasted

Amira og Topper har været til endnu et DM, men denne gang var det med stævnestart efter længere tids pause. Måneden har også budt på ophør af et spændende samarbejde med Stutteri Enshøj

Blog: En ekstra travl måned

08-05-2018 12:13, af Amira Aasted

En fuld stævnekalender, kursus hos Hasse Hoffmann og  konfirmation har givet Ridehesten Juniors faste blogger Amira sved på panden. Læs alt om Amiras særdeles travle måned

Blog: Til internationalt stævne i Holland

06-11-2018 21:24, af Amira Aasted

Ridehesten Juniors faste blogger Amira Aasted og hendes pony Topper har netop været til internationalt stævne i Holland. Læs alt om turen på Ridehesten Junior

Blog: Hvordan får man en hverdag med heste og skole til at hænge sammen?

04-04-2018 16:15, af Amira Aasted

Ja, det er ikke altid lige nemt,  og jeg ville aldrig kunne få det til at gå op i større enhed uden min mor, sådan fortæller Amira Aasted i denne måneds blogindlæg

Amira – bedste dansker i Nations Cup Kür

04-06-2017 08:26, af Cecilie Lindahl

Både de danske Juniorer og ponyryttere har i dag været på banen i Nations Cup Kür ved Equitour Aalborg i Uggerhalne. Danskerne dominerede hos Juniorerne, mens Amira Aasted Jespersen blev dansker hos ponyrytterne

Amira Aasted Jespersen fik sit sponsorat

11-03-2017 19:43, af Cecilia Lindahl

Amira Aasted Jespersen blev den heldige vinder af Vind et Sponsorat, og i dag blev hun hyldet i forbindelse med Dansk Varmblods hingstekåring i Herning og messen Hest & Rytter

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kampagnefilm: ”Jeg vil have min bedste ven tilbage”

14-01-2019 10:23, af Mathilde Brejner

Siden 2010 er der rapporteret om mere end 2000 hesterelaterede ulykker på vejene i England. Heraf har 230 heste og 39 ryttere mistet livet. Det er alt for mange, så derfor har universitetsstuderende Holly Woollock lavet en stærk kampagnefilm, der skal sætte fokus på problemet 

Hvordan ryttere bruger penge

14-01-2019 14:29, af Kristine Ulsø Olsen

Har du lige købt et svimlende dyrt vinterdækken til din hest, mens du igen i år må vente med at købe ny vinterjakke til dig selv? Se her 11 påstande om hvordan ryttere bruger deres penge i forhold til almindelige mennesker

Blue Hors Don Schufro er WFFS-positiv

16-01-2019 15:44, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Da flere forhold har peget i retning af, at Blue Hors Don Schufro er bærer af WFFS-genet, har hingstestationen Blue Hors ladet hingsten teste, og han har vist sig at være positiv

Dressursportens fremtid samlet i Tønder (video)

12-01-2019 15:48, af Britt Carlsen

Der er i år 13. gang Toosbuys Fond og ECCO Centeret i Tønder støtter op omkring en talentsamling for de unge dressurryttere - uden hest - og dagen i dag har budt på en høj grad af engagement fra de unge ryttere

Sådan hjælper du din hest med strækøvelser

12-01-2019 08:31, af Cecilia Lindahl

En god træningstime kan faktisk begynde dagen forinden, såfremt man har giver sig tid til at strække hesten godt ud efter endt træning. Gitte Andersen Søby fra Mysir Osteopati og Hestemassage giver en række gode råd til udstrækningsøvelser til hesten, som man kan udføre efter endt træning

Hest aflivet efter World Cup-ulykke

15-01-2019 18:46, af Cecilia Lindahl

Den 13-årige hingst Chagrannus blev skadet under lørdagens World Cup-stævne i Basel. Desværre stod hingstens liv ikke til at redde

Dufour: Det er hårdt, men det virker (video)

13-01-2019 11:07, af Britt Carlsen

Ved weekendens træningssamling for de unge dressurryttere på ECCO Center i Tønder har rytterne fået input til fysisk træning ved siden af ridning, og OL-rytter Cathrine Dufour fortalte om, hvordan den træning har gavnet hende

Hööks Hestesport solgt