Nytårsforsæt for ridepigen - ifølge den bedre halvdel

06-01-2020 16:32, af Philip Chr. Ulrich

Det er sæson for gode intentioner, når vi alle her i januar laver nytårsforsæt, som skal føre til en eller anden ændring i vores tilværelse for det bedre

Copyright Ridehesten.com

Alle jer hestepiger har det sikkert også. I skal huske noget i jeres ridning, som skal gøres bedre. I skal huske at få pudset saddeltøjet noget mere i år end sidste år. I skal have ordnet det dækken som gik i stykker på folden for noget tid siden, som I ikke lige har fået ordnet, fordi I alligevel har en million andre dækkener, som I kan bruge i stedet.

Men jeg vil her tillade mig at komme med nogle forslag til nytårsforsæt, som jeres bedre halvdele måske ville sætte pris på. Medmindre de også er hestemennesker, i hvilket tilfælde de jo allerede er udenfor pædagogisk rækkevidde.

  • ”I 2020, når jeg siger ’jeg er hjemme om en time’, så mener jeg en time”. Vi har snakket om det før. I er jo afsindigt dårlige til at vurdere, hvor lang tid ting tager i stalden. I snakker og snakker, og så skal der rides en (eller flere heste), så skal der muges, så skal der gives mad, så skal der redes hår, så skal der (indsæt selv en af de 10 millioner ting I tilsyneladende kan få tiden til at gå med i en stald). Som ikke-hestemenneske er jeg stadig ikke helt klar på hvordan min hustrus tidsregning hænger sammen, jeg ved bare at den ikke gør det.
  • ”Jeg vil huske at tage hånd om min bedre halvdel ude til stævner”. Som ikke-hestemenneske kan man være pænt tabt på en stævneplads. Der er en masse heste som render rundt med ryttere på ryggen som har minimalt overskud til, at man står i vejen for dem. Eller hjælpere som har endnu mindre overskud og overblik, og derfor potentielt set kan støde ind i en, hvis man står i vejen, med større kraft end det 500 kilo flugtdyr, som rytteren sidder ovenpå.
  • ”Jeg vil i højere grad huske min ’hestesprog til dansk’ ordbog, når jeg taler med min bedre halvdel”. Vær nu ærlige. De fleste af de ord og udtryk I går og bruger omkring hestene eksisterer jo ikke i virkeligheden. De har ikke nogen mening, men I er bare blevet enige om at sige dem, for at forvirre os stakler som ikke ved noget om heste. Det er ligesom med advokater. De siger alt muligt volapyk, som jeg heller ikke er overbevist om eksisterer i virkeligheden, men til gengæld er de virkelig dyre i drift, mens de taler sort. Det lyder sgu næsten som hestepiger.

(Her finder vi jo så nok også roden til nogle af mine problemer. Jeg er gift med en juridisk uddannet hestepige…)

Det var et lille hurtigt blogindlæg med nogle forslag til nytårsforsæt. Fortsæt gerne listen selv – eller tag jeres bedre halvdel med på råd. Jeg er sikker på, at der er masser af forslag derude.

Læs også

Når man efterlades alene med farmen

27-03-2020 19:55, af Philip Chr. Ulrich

Hvis du har slået pjalterne sammen med en hestepige, og I endda har købt et sted sammen, hvor hestene også bor, så kan det være du kommer i denne situation: fruen vil gerne ud og hyppe hoppe (eller danse) et eller andet sted i Danmark

Sandheden bag de gode grunde til at date en ridepige

21-01-2020 11:57, af Philip Chr. Ulrich

Det er et emne, som der med jævne mellemrum deles lidt om på sociale medier blandt ridepiger: En række gode grunde til hvorfor man skal date en ridepige. Men som med så meget andet propagandamateriale, så er der en sandhed bag de gode grunde og løfter

Så du vil fri til en hestepige? Good luck with that

19-11-2019 10:47, af Philip Chr. Ulrich

Facebook mindede mig for nyligt om, at det den 6. november var to år siden, at jeg havde friet til min hustru. Det bragte selvfølgelig mange tanker frem om perioden op til og de mange overvejelser man har

Min dag i Den Røde Hær

10-09-2019 08:01, af Philip Chr. Ulrich

For andet år i træk har jeg været med til følskue hos Dansk Varmblod. For vores vedkommende foregik det i Vallensbæk, og som så meget andet i hesteverdenen er det voldsomt meget arbejde for en ganske kort præsentation. Oh. My. God!

Hestepiger og deres fornemmelse for tid

19-06-2019 13:21, af Philip Chr. Ulrich

Jeg er uddannet historiker, og på studiet har jeg selvfølgelig lært, at man igennem tiden har gjort tid op på forskellige måder. Forskellige civilisationer har igennem historien haft forskellige kalendere og måder at holde øje med tiden på

Helgstrand: Talent er ikke lig med penge

16-04-2009 12:03, af Grethe Næsby
De bedste internationale heste er i dag i en prisklasse, hvor kun få kan være med. De kan dog stadig ikke gå konkurrence uden flid og talent fra rytterens side, beretter Ulf Helgstrand i sin nyeste blog

Ulf Helgstrands blog: To sjæle én tanke

19-02-2009 14:34, af Grethe Næsby
Formanden for Dansk Ride Forbund har netop været til Dansk Varmblods repræsentantskabsmøde, hvor han er blevet inspireret til sit nye blogindlæg på Dansk Ride Forbunds hjemmeside.

At være hjælper til distancestævner

25-09-2019 17:23, af Rikke Arkesteijn

Jeg har i nogle af mine tidligere blogindlæg skrevet om mine hjælpere til stævner, og vi er altid afsted som et samlet team til stævnerne. I dette blogindlæg vil jeg uddybe hjælperens rolle til distancestævner, og forklare hvorfor det er vigtigt at have hjælpere med til stævner

Har du set Ridehestens blog?

02-04-2019 15:25, af Annika Knudsen Lorentsen

Her på Ridehesten.com finder du vores nye bloggersite, hvor du kan møde forskellige folk fra hesteverdenen. De tager dig ind i deres hverdag, hvor de blogger omkring deres erfaringer, oplevelser og meget mere

World Cup i Herning var en fantastisk oplevelse

25-10-2019 18:42, af Johanne Kofod Jensen

I weekenden har jeg været til World Cup i Herning. Det var en fantastisk oplevelse, som jeg er meget taknemlig for.  Jeg fik mulighed for at snakke med både Cathrine Dufour og Jens Trabjerg. Læs mere om min oplevelse her

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Politi: I disse tilfælde må du benytte ridehallen

20-03-2020 12:34, af Annika Knudsen Lorentsen

Der er lavet forbud mod alle indendørs sportsaktiviteter, og det gælder også brugen af ridehaller landet over - der er dog nogle undtagelser hvor ridehallen alligevel må benyttes

HOSK takler corona-situationen med respekt

21-03-2020 08:06, af Annika Knudsen Lorentsen

Det er en svær tid for landets rideklubber, for det er svært at vide præcis hvilke regler og retningslinjer man skal følge i forhold til corona-restriktionerne. I Holstebro Sportsrideklub takler man situationen med respekt for både myndighederne og hestenes velfærd

BREAKING: OL 2020 udsættes til næste år

24-03-2020 13:56, af Annika Knudsen Lorentsen

Det er nu officielt, at OL i Tokyo 2020 udsættes til 2021 - det er IOC-præsident Thomas Bach og Japans premierminister nu blevet enige om

Helgstrands tidligere Grand Prix-hest Carabas er død

24-03-2020 10:39, af Annika Knudsen Lorentsen

Grand Prix-hingsten Carabas er død i en alder af 22 år, det meddeler familien på Helenenhof, som har ejet hingsten de sidste mange år

Ungdomslandsholdshesten Donna Fetti er død

24-03-2020 09:59, af Annika Knudsen Lorentsen

Langkjærgaard's Donna Fetti er død i en alder af 19 år efter en succesfuld karriere først som ung under Andreas Helgstrand og Anna Kasprzak og senere på det danske ungdomslandshold under Mille Larsen Warncke og Victoria Kuusisto Pedersen

Søren Vallentin: Ud og nyd det gode vejr

22-03-2020 11:35, af Annika Knudsen Lorentsen

Berider Søren Vallentin foreslår alle der har muligheden for at ride udendøre, at nyde det gode vejr og få det bedste ud af situationen vi befinder os i på grund af corona - og så anbefaler han at klubber såvel som private skære ned på omkostningerne, så man kan holde forretningen kørende så længe som muligt

Vi skal afsted til ridestævne i morgen

21-03-2020 12:45, af Annika Knudsen Lorentsen

Mette Vester Reymert er bosat i Sverige, og hun fortæller, at i Sverige fortsætter mange ting som normalt, dog med enkelte restriktioner på grund af corona-pandemien. Så i morgen tager Mette og hendes klub afsted med 8 ponyer til holdkonkurrence nær Göteborg

Kære forældre til en rytter

19-03-2020 11:01, af Lars Mars

Det kan kræve store ressourcer af forældre i disse corona-tider – her vil jeg dog nøjes mig at skabe fokus på forældres rolle til rytteren og ”mennesket inde i rytteren”.

Hest til salg og fremvisning under corona

27-03-2020 09:30, af Annika Knudsen Lorentsen

Som hobby rytter, er der ofte mange ting der spiller ind, når økonomi og heste skal forsøge at løbe rundt, for os er det en hobby man gerne investere i, men hvad med de professionelle og hvad med salg af heste, her i uge 3, af corona-krisen i Danmark?

Corona-hilsen fra landstræner Dennis Fisker (video)

21-03-2020 13:26, af Annika Knudsen Lorentsen

Disse dage er en udfordring for mange ryttere, som er underlagt de restriktioner som regeringen har indført i forhold til indendørs sportsaktiviteter, men landstræner for pony, junior- og ungryttere i dressur, Dennis Fisker forsøger at få noget positivt ud af situationen