Line Hass deler ud af sine erfaringer

30-04-2019 16:12, af Line Hass

Dressur skal være harmonisk og med samspil mellem hest og rytter. Udfordringer skal løses ved at analysere sig frem til tekniske løsninger. Læs med og få tips til din egen træning fra Line

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Kære Læsere

 Min rolle som dressurunderviser er i høj grad baseret på mine egne erfaringer som dressurrytter. At jeg har mærket tingene på egen krop, og selv har været igennem en lang læringsproces som rytter - og stadig er det! Som professionel har jeg redet mange forskellige heste, og det har givet mig en mere bredspektret værktøjskasse, som jeg kan bruge, når jeg underviser. Jeg uddanner også egne heste i mit eget tempo, hvilket giver mig mulighed for eksperimentering og fordybelse, som jeg også tager med mig i min undervisning. Ingen heste eller ryttere er ens, og derfor er det vigtigt med en stor værktøjskasse, når man arbejder med uddannelse af hest og rytter.

Jeg har dog ét mål, som jeg ønsker, skal præge både min undervisning og min egen ridning: Dressur skal være harmonisk og med samspil mellem hest og rytter. Og udfordringer skal løses ved at analysere sig frem til tekniske løsninger. Det er helt klart nemmere sagt end gjort, men det er, hvad jeg stræber efter.

Som underviser finder jeg stor glæde i at forbedre dette samspil mellem hest og rytter, og jeg har en vigtig opgave i at bryde tingene ned og gøre det enkelt og håndgribeligt for rytteren at uddanne hesten.

Her er to af mine tips til træningen:

Nyheden fortsætter efter annoncen

Tip 1: Klem ikke med knæene, mens du rider: Ved en træningssamling med Nathalie fik jeg gentaget vigtigheden af ikke at klemme med knæene. At klemme med knæene gør ikke noget godt, og det forhindrer sædet i at arbejde korrekt. Mærk efter, mens du rider, om du klemmer med knæene. I stedet skal baglårene ligge naturligt og lukke tæt til sadlen, så knæene er åbne. Mærk hvordan din numse placeres bedre i sadlen. Dette er igen et godt eksempel på, at selvbalance og kropskontrol er vigtigt og har indflydelse på rytterens indvirken.

Tip 2: Placer schenklen optimalt: Som underviser er jeg meget opmærksom på, om rytteren placerer sin schenkel optimalt i forhold til, hvor rytteren ønsker at indvirke. Schenklens placering har nemlig stor indflydelse på, hvor på hesten man korrigerer og dermed på, hvordan hesten korrigeres. Det virker banalt, men mange ryttere er ikke bevidste om, hvor deres schenkler ligger, mens de rider. Og de tænker ikke over, om schenklen placeres optimalt i forhold til, hvor på hesten man ønsker at indvirke. Rytteren kan med fordel placere sin schenkel lidt længere bagud, når bagbenet korrigeres, mens schenklen med fordel placeres længere fremme, hvis skulderen eller forparten skal korrigeres. Når schenklen ligger sit naturlige sted, så indvirker rytteren i særlig grad ved hestens mavemuskler, som netop aktiverer overlinjen og kan give runding i hele hesten. Dette er også et eksempel på, at kropsbevidsthed og kropskontrol er smadder vigtigt.

 Rigtig god fornøjelse!

 Jeg driver Dressurundervisning.dk, som du kan følge på facebook og instagram og få tips og inspiration til din daglige træning.

 Mvh. Line Hermann Hass

Læs også

Et tæt samarbejde med avler er vigtigt

11-12-2019 16:11, af Line Hermann Hass

Det er en stor tillidssag at stå for uddannelse, fremvisning og salg af andres heste. I mit arbejde som selvstændig er et tæt samarbejde med avler om deres hest helt nødvendigt for et godt forløb

Tips til Den halve parade

12-09-2019 16:25, af Line Hermann Hass

Denne sommer fik jeg afholdt min første DressurCamp siden jeg startede Dressurundervisning.dk sidste år, og det var en rigtig god oplevelse

Videofilm af min træning

09-07-2019 16:03, af Line Hermann Hass

En fællesnævner for de sidste par uger har været et videokamera! Jeg har videofilmet min egen træning, jeg har afprøvet Pixio robotkamera, og vi har optaget salgsvideo

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Tophesten Hedelunds Anakin er ikke mere

25-10-2020 08:38, af Thomas Bach Jensen

Dressurrytter Ditte Mikkelsen har mistet sin 5-årige tophest Hedelunds Anakin , der var en af kandidaterne til UVM-deltagelsen i kommende uge

Hestemisbruger taget på fersk gerning

25-10-2020 14:09, af Thomas Bach Jensen

Natten til torsdag havde en 28-årig mand skaffet sig adgang til en stald, men blev af staldens ejer afsløret i at berøre en af hestene. Efter en halvtimes jagt kunne Nordsjællands Politi anholde manden, der står over for en række alvorlige sigtelser, herunder overtrædelse af dyreværnsloven

Det betyder de nye restriktioner for ridesporten

26-10-2020 14:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Siden i fredags har hestebranchen ventet spændt på hvad de nye corona-restriktioner får af betydning for ridesporten, og Dansk Ride Forbund har nu offentliggjort en række svar på de oftest stillede spørgsmål, i forhold til de nye restriktioner, som berører både ridestævner og almindelig klubdrift

Ryttere jagtet af vred lodsejer i bil

27-10-2020 10:45, af Annika Knudsen Lorentsen

Fire personer var tidligere på året ude at ride i skoven ved Restrup Enge, hvor de blev jagtet af en lodsejer i bil, hvilket resulterede i, at en faldt af og pådrog sig flere voldsomme skader - i morgen skal sagen for retten

Hvad betyder ny COVID-19-situation for ridesporten?

23-10-2020 19:34, af Thomas Bach Jensen

På aftenens pressemøde offentliggjorde myndighederne en række stramninger af de gældende COVID-19-retningslinjer og indførte desuden en række nye tiltag. Dansk Ride Forbund går i dialog med Dansk Idrætsforbund for hurtigst muligt at kunne give en videre udmelding

Landstræneren og eleven går sammen

21-10-2020 18:30, af Hannah Duelund Liltoft

Dennis Fisker der i uge 42 var repræsenteret til World Cup stævnet på Vilhelmsborg er en travl herre. Tirsdag aften gav han en lektion i opdragelse af forældre og et anderledes indblik i livet som landstræner

Præmiehingst til Danmark (VIDEO)

23-10-2020 16:16, af Hannah Duelund Liltoft

En af præmiehingstene fra Hannoveranerhingstekåringen, blev efterfølgende udbudt på den spektakulære auktion over springhingste i Verden, Torsdag aften. Én af hingstene endte på dansk grund

Endnu en præmieret springhingst til Danmark (VIDEO)

23-10-2020 20:34, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Danske springhesteavlere bliver forkælet med nye spændende springhingste til Danmark. Det forlyder nu, at ikke blot en men hele to præmiehingste fra Verden er kommet på danske hænder. Det gælder nemlig også den skimlede Zirocco Blue-søn

Tyskland har sat et stærkt UVM-hold