Lidt brokkeri – men kun lidt

10-02-2021 06:49

Lone Rytter

Jeg vil lyve, hvis jeg sagde, at hestene altid gør mig glad og lykkelig. Faktisk kan jeg også være en lille brokkerøv, hvis jeg skal være helt ærlig. Altså sådan en, der går og småbander lidt og går foroverbøjet henover gårdspladsen, når jeg skal i stalden

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

For godt nok er jeg vild med sne, men til gengæld hader jeg den pivkolde blæst, der har fuldstændig frit spil her i marsken, og som mest af alt giver en fornemmelse af, at man er i Sibirien.

Frosten giver mig en del ekstraarbejde med hestene, så lige nu synes jeg, det udelukkende handler om at få alt det praktiske klaret hver dag, og så må nusseri, hygge og andet sjov vige.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Min stald er jo indrettet i en tidligere maskinhal. Det gjorde vi ganske bevidst dengang, vi købte ejendommen. Godt nok har vi en fin muret stald med hvælvingeloft i direkte forbindelse med stuehuset, men jeg ville hellere have hestene i laden. Her er der nemlig højt til loftet og altid god luft. Jeg kunne få mine bokse muret op med åbne sider, og der er god plads til halm og wrap også. Til gengæld er der ikke indlagt vand i laden. Det betyder, at hestene får vand i krybber, der hænger på deres bokslåger. Det er sådan set fint, og normalt tager det ikke lang tid at fylde krybberne med vandslangen, der altid ligger fremme. Det kan den så ikke nu, for så fryser den. Så min taktik er nu at finde vandslangen frem hver anden dag og fylder to store baljer, jeg har sat ind i laden, med vand. Men selvom jeg dækker det til, så bliver vandet stadig hundekoldt, og nogle gange kommer der endda papirstyndt is på det. 

Copyright Ridehesten.com

Og jeg har opdaget, at hestene kun drikker en brøkdel, når de får koldt vand. Det kan jeg jo holde øje med, når de drikker af krybber. Så lige nu bliver de serviceret med spandevis af varmt vand. Og da vi er ved at bygge lidt om i førnævnte stald med hvælvingeloft, så må jeg ind i stuehuset og hente vandet i bryggerset. Så cirka 10-12 gange om dagen trasker jeg afsted med to spande varmt vand fra stuehus, gennem stald over gårdspladsen og til laden – og så er det altså, at jeg godt kan finde på, at sige bandeord og have lidt ondt af mig selv. Det stopper dog som regel, så snart hestene ivrigt tømmer spandene for varmt vand, for så ved jeg, at jeg da nok ikke kommer til at skulle tilkalde dyrlægen, fordi de får forstoppelse af at drikke for lidt – det sker jo desværre ikke så sjældent for heste i denne tid.

Nå, men langt de fleste stunder er jeg glad, og ind imellem tænker jeg også, at det er ganske fint at skulle slæbe vand, for det er sundt at røre sig og bruge sine muskler. Jeg har dog en plan om at erstatte spandene med dunke, får så kan jeg jo have tre gange så meget vand med ad gangen, hvis jeg kører det på trillebør eller en lille vogn. Ellers går det fint. Hopperne kommer stadig i regelmæssige brunster, selvom jeg troede, at det ville stoppe nu. Appetitten er god, de fælder og alt er, som det skal være, så ikke mere brok fra mig.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Lad os nu passe på hestene under rytter

23-02-2021 18:23, af Lone Rytter

I år starter livet som ridehest for Saga og Safran, der begge fylder tre år. Og jeg har gjort mig rigtig mange tanker og overvejelser omkring det. Ikke mindst fordi, jeg jævnligt kender eller hører om heste, der er blevet presset alt for meget i deres unge år – og som for nogles vedkommende ender med aldrig at blive rideheste, mens andre skal ”rettes op”

Så skal der vælges hingste….

19-01-2021 08:02, af Lone Rytter

Nu varer det jo ikke længe, inden ifolingssæsonen går i gang. Så jeg har travlt med at studere hingste – eller det vil sige, at det har jeg sådan set haft siden efteråret. Og jeg må bare konstatere, at jeg har for få hopper, for jeg tror, at jeg har de første 10 hingste, jeg godt kunne tænke mig at bruge

Når man finder en rigtig heste-facebook-ven

29-12-2020 16:34, af Lone Rytter

Når man har hestene hjemme, så kan det nogle gange blive lidt ensomt hvad hestesnak angår – for selvom hestene gerne stiller op og ser interesserede ud, når jeg snakker til dem, så tvivler jeg faktisk på, at de har de helt store meninger om hingstevalg, ridning, foder, tilskud og alt muligt andet, som er spændende at snakke om, når man avler

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste dør på stribe af herpesvirus til stævne i Spanien (video)

28-02-2021 14:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

De danske springryttere ved stævnet i Valencia, Spanien, gennemlever deres livs værste mareridt. Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for deres ni heste efter, at stævnet er blevet ramt af herpesvirus 1. Stævnearrangørerne har ikke taget truslen alvorligt, og der er først i går, at de gav lov til at adskille de raske heste fra de syge (Opdateret med billeder)

Sophie Schwarck: Virussen slog min hest ihjel (video)

02-03-2021 10:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Sophie Schwarck Asmussen mistede i søndags en af sine heste under herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og hendes to andre heste er også ramt af virussen, og kæmper for deres liv. Sophie beskriver forløbet som forfærdeligt, uvirkeligt og fuldstændig ude af kontrol, og så fortæller hun, at på trods af, at hendes heste alle er vaccineret mod virussen, så lader det til, at de ingen beskyttelse har haft

Familien Truelsen: Vi beder for vores hestes liv

02-03-2021 15:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for at redde deres ni heste, som de tog med til springstævne i Valencia, Spanien. Stævnet er ramt af en ekstrem aggressiv variant af herpesvirus 1 og flere heste er døde 

Rikke Andersen om Valencia-tur: Jeg er så lettet!

03-03-2021 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Rikke Andersen var blandt de danske ryttere til start i Valencia, men sammen med sit team nåede hun at forlade stævnepladsen med sine heste i god behold. Hun fortæller, at hun er lettet, men samtidig chokeret over, at hun potentielt kunne have stået i samme situation, som hendes mange rytterkollegaer, der lige nu kæmper for, at så mange heste som muligt overlever virusudbruddet

Udendørs stævner er tilladt igen

27-02-2021 09:22, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hvis du overholder forsamlingsforbuddet på 25 personer, så er det igen muligt at afholde udendørs stævner og afvikle undervisning udendørs. Læs de nye retningslinjer her 

Dyrlæger går imod ændring af købeloven – den danske hesteverden er rystet

25-02-2021 16:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Købelovens forbrugerafsnit har i utallige sager skabt store økonomiske problemer for de danske avlere, når de har solgt heste til private. Nu giver et nyt EU-direktiv mulighed for at undtage handel med levende dyr fra købelovens forbrugerafsnit. Det bakker SEGES Heste og Landsudvalget for Heste fuldt op omkring, men Den Danske Dyrlægeforening går imod en årelang kamp for at ændre købeloven

Fire heste rejste fra Valencia til Doha