Lidt brokkeri – men kun lidt

10-02-2021 06:49

Lone Rytter

Jeg vil lyve, hvis jeg sagde, at hestene altid gør mig glad og lykkelig. Faktisk kan jeg også være en lille brokkerøv, hvis jeg skal være helt ærlig. Altså sådan en, der går og småbander lidt og går foroverbøjet henover gårdspladsen, når jeg skal i stalden

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

For godt nok er jeg vild med sne, men til gengæld hader jeg den pivkolde blæst, der har fuldstændig frit spil her i marsken, og som mest af alt giver en fornemmelse af, at man er i Sibirien.

Frosten giver mig en del ekstraarbejde med hestene, så lige nu synes jeg, det udelukkende handler om at få alt det praktiske klaret hver dag, og så må nusseri, hygge og andet sjov vige.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Min stald er jo indrettet i en tidligere maskinhal. Det gjorde vi ganske bevidst dengang, vi købte ejendommen. Godt nok har vi en fin muret stald med hvælvingeloft i direkte forbindelse med stuehuset, men jeg ville hellere have hestene i laden. Her er der nemlig højt til loftet og altid god luft. Jeg kunne få mine bokse muret op med åbne sider, og der er god plads til halm og wrap også. Til gengæld er der ikke indlagt vand i laden. Det betyder, at hestene får vand i krybber, der hænger på deres bokslåger. Det er sådan set fint, og normalt tager det ikke lang tid at fylde krybberne med vandslangen, der altid ligger fremme. Det kan den så ikke nu, for så fryser den. Så min taktik er nu at finde vandslangen frem hver anden dag og fylder to store baljer, jeg har sat ind i laden, med vand. Men selvom jeg dækker det til, så bliver vandet stadig hundekoldt, og nogle gange kommer der endda papirstyndt is på det. 

Copyright Ridehesten.com

Og jeg har opdaget, at hestene kun drikker en brøkdel, når de får koldt vand. Det kan jeg jo holde øje med, når de drikker af krybber. Så lige nu bliver de serviceret med spandevis af varmt vand. Og da vi er ved at bygge lidt om i førnævnte stald med hvælvingeloft, så må jeg ind i stuehuset og hente vandet i bryggerset. Så cirka 10-12 gange om dagen trasker jeg afsted med to spande varmt vand fra stuehus, gennem stald over gårdspladsen og til laden – og så er det altså, at jeg godt kan finde på, at sige bandeord og have lidt ondt af mig selv. Det stopper dog som regel, så snart hestene ivrigt tømmer spandene for varmt vand, for så ved jeg, at jeg da nok ikke kommer til at skulle tilkalde dyrlægen, fordi de får forstoppelse af at drikke for lidt – det sker jo desværre ikke så sjældent for heste i denne tid.

Nå, men langt de fleste stunder er jeg glad, og ind imellem tænker jeg også, at det er ganske fint at skulle slæbe vand, for det er sundt at røre sig og bruge sine muskler. Jeg har dog en plan om at erstatte spandene med dunke, får så kan jeg jo have tre gange så meget vand med ad gangen, hvis jeg kører det på trillebør eller en lille vogn. Ellers går det fint. Hopperne kommer stadig i regelmæssige brunster, selvom jeg troede, at det ville stoppe nu. Appetitten er god, de fælder og alt er, som det skal være, så ikke mere brok fra mig.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Hvordan skal mit hestehold se ud?

22-03-2021 06:23, af Lone Rytter

Det med at have heste som hobby er jo på mange områder helt fantastisk – og selvfølgelig skal der være heste i stalden på Kærvang mange år endnu. Spørgsmålet er hvor mange og hvilke

Lad os nu passe på hestene under rytter

23-02-2021 18:23, af Lone Rytter

I år starter livet som ridehest for Saga og Safran, der begge fylder tre år. Og jeg har gjort mig rigtig mange tanker og overvejelser omkring det. Ikke mindst fordi, jeg jævnligt kender eller hører om heste, der er blevet presset alt for meget i deres unge år – og som for nogles vedkommende ender med aldrig at blive rideheste, mens andre skal ”rettes op”

Så skal der vælges hingste….

19-01-2021 08:02, af Lone Rytter

Nu varer det jo ikke længe, inden ifolingssæsonen går i gang. Så jeg har travlt med at studere hingste – eller det vil sige, at det har jeg sådan set haft siden efteråret. Og jeg må bare konstatere, at jeg har for få hopper, for jeg tror, at jeg har de første 10 hingste, jeg godt kunne tænke mig at bruge

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bo K. Møller: Vi har mistet en mand på holdet

10-06-2021 20:56, af Kristine Ulsø Olsen

Det internationale springstævne i Uggerhalne blev i dag skudt i gang  og i morgen tages der hul på EEF Series Nations Cup. Her skal fire danske springryttere repræsentere Danmark, hvor landstræner Bo K. Møller har måttet ændre på holdsammensætningen

Fuld fart fremad og sejr til DK i Nations Cup (video)

11-06-2021 19:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Danmark har netop vundet EEF Series Nations Cup på hjemmebane i Uggerhalne, og dermed sikret sig en plads i finalen ved EEF Series ligafinalen 2021, efter at Zascha Nygaard Andreasen leverede et vanvittigt omspringningsridt

Pony blev ramt af tog, men er tilbage på S-niveau

08-06-2021 18:28, af Annika Knudsen Lorentsen

I december var springponyen Ballybaloo ude for en ulykke, hvor han blev ramt af et tog. Herefter fjernede dyrlægerne hans højre øje, og konstaterede, at han havde fået et mindre kraniebrud. På trods af den voldsomme ulykke er den velspringende pony tilbage i sporten, og han har gået S-klasser flere gange siden ulykken

– Jeg mistede mine to heste til herpes

07-06-2021 18:33, af Marie Helene Rigård Rohleder

Da Stutteri Svalegaard i slutningen af marts blev ramt af den frygtelige herpesvirus 1, blev hesteejer Kirstine Ringsborgs liv ødelagt på blot en uge. Efter et ubarmhjertigt og ødelæggende sygdomsforløb måtte hun aflive sine to elskede heste samme dag 

Landstræner Bo K. Møller: De er mulige OL-deltagere

13-06-2021 16:14, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 22. juni udtages den rytter, som forventes at repræsentere Danmark ved dette års OL i Tokyo, og valget bliver mellem Emil Hallundbæk, Andreas Schou og Zascha Nygaard Andreasen - det fortæller landstræner, Bo K. Møller

Tina Lund: EM og OL bliver nok ikke en realitet (video)

11-06-2021 13:30, af Annika Knudsen Lorentsen

Tina Lund rider i denne uge ved Equitour i Uggerhalne, og hun har netop redet en flot placering hjem i 140 cm-klassen. Tina Lund fortæller i et interview til Ridehesten.com, lidt om sommerens stævneplaner, ligesom hun også fortæller, at EM eller OL nok ikke bliver en realitet, da hendes bedste hest er blevet skadet

Søskendepar til dressurstævnet Future Champions

07-06-2021 06:34, af Thomas Bach Jensen

Astrid og Kristian Würtz Green, der er lillesøster og storebror, drager tirsdag afsted til det internationale dressurstævne "Future Champions", der afholdes hos familien Kasselmann i Hagen a.T.W., hvor også det store Horses & Dreams-stævne afholdes

Disse springryttere skal til NM og EM 2021

08-06-2021 16:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Nu har landstræner Bo K. Møller udtaget de unge springryttere, der skal repræsenterer Danmark ved EM i Portugal og NM i Finland denne sommer

Konstantin Künnemann er klar til Nations Cup (video)

11-06-2021 11:48, af Annika Knudsen Lorentsen

Konstantin Deeken Künnemann, som oprindeligt var holdet reserve, fortæller, at han er klar til at ride Nations Cup senere, selvom han er ked af, at han skal overtage pladsen fra Lars Nørgaard Pedersen, som desværre er kommet til skade efter et styrt i gårsdagens klasse

Nis Valdemars talentpris uddelt til tre glade ryttere