Lad os nu passe på hestene under rytter

23-02-2021 18:23

Lone Rytter

I år starter livet som ridehest for Saga og Safran, der begge fylder tre år. Og jeg har gjort mig rigtig mange tanker og overvejelser omkring det. Ikke mindst fordi, jeg jævnligt kender eller hører om heste, der er blevet presset alt for meget i deres unge år – og som for nogles vedkommende ender med aldrig at blive rideheste, mens andre skal ”rettes op”

Copyright Ridehesten.com
Kærvangs Saga e. Gørklintgårds Santos/Romanov/Don Schufro. Hendes mor, Kærvangs Roma Nova, blev i sin tid beste hoppeføl på Blue Hors og i region 4, og var udtaget til eliteskue som 2-års. Foto: Privat
Nyheden fortsætter efter annoncen

Lige for at gøre det klart, så er jeg ikke imod, at vi rider hestene til som 3-års. Jeg har heller ikke noget imod, at de skal gå sadelkåring. Men desværre synes jeg, at jeg igen og igen hører om ungheste, der presses så meget, at de får så alvorligere skader, at de begynder at reagere, så de bliver betegnet som ”uregerlige” eller, at man simpelthen opgiver dem. Bare i denne uge kender jeg til fire helt konkrete tilfælde.

Jeg har min ene hest opstaldet et sted, hvor der jævnligt kommer ungheste ind, som skal rettes op, fordi de er blevet fejlredet – og meget tit har hestene sagt fra ved enten at stejle, løbe eller bukke. Jeg kender avlere, der har måttet hente deres heste hjem fra professionelle træningsstalde, fordi hesten er blevet redet for hårdt i forhold til, hvad den kan klare både fysisk og psykisk  - og så er hesten blevet betegnet som dum og uridelig. Og mon ikke vi alle kender ungheste, der må trækkes fra sport pga. skader – heste som vi aldrig kommer til at høre mere til.

Det gør mig ked af det, men også en smule vred. Jeg synes, at vi alle har et ansvar for, at vi behandler hestene ordentligt. Problemet er ofte, at de unge heste hurtigt skal vise, at de ”kan noget” – i hvert fald, hvis det er heste, der skal sælges.

Jeg var forrige år til et avler-arrangement, hvor Bjarne Nielsen sagde, at det værste en hest kan være det er salgshest. Jeg har så tit tænkt på det efterfølgende. Og hvor er det rigtigt – desværre.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Som sagt har jeg ikke noget imod, at man sætter de unge heste i gang. Forskning viser faktisk, at de har godt af det – så længe det gøres stille og roligt.  Og det er nok her, at det glipper for de heste, der ikke klarer tilridningen og unghesteårene så godt, selvom det er gode og velgående heste. Der er ikke tid til pauser eller perioder, hvor der arbejdes meget let. De skal hurtigt vise store gangarter, flot holdning i nakken og somme tider rides der lige vel hårdt frem med ben og sæde, mens der er godt fat i tøjlerne – noget som kan være svært for unge heste at være i, og så må de sige fra.

I år har jeg som nævnt Saga og Safran, der skal tilrides. Det er kun Saga, der skal kåres i år, så hun kommer afsted her til marts, hvor hun gøres let ridevant. Jeg har valgt et sted, der gør det på sådan lidt ”horsemanships-maner”, for det har jeg det bedst med. Så skal hun afsted igen og rides af en dressurrytter forud for sadelkåring i august, og her har det også været super vigtigt for mig at finde et sted, hvor speederen ikke bare bliver trykket i bund. Jeg skal ikke risikere at få mine heste ødelagt, fordi de skal presses udover deres grænser – så hellere en lidt dårligere kåring men til gengæld en glad hest, der holder i længden.

Når jeg har mine allertristeste øjeblikke så tænker jeg, at jeg slet ikke har lyst til at avle, fordi jeg jo skal sælge ind i mellem – og jeg har faktisk ikke lyst til, at de skal ende hos ryttere, der presser dem for meget.

Men hvor vil jeg ønske, at det her var noget, som vi turde tale højt og åbent om. Både avlere, ryttere og avlsforbund. Vi skal sammen finde ud af, hvordan vi giver de unge heste de bedste vilkår for at blive gode, sunde og holdbare heste – det er jo det, det hele i sidste ende handler om.

Læs også

Lidt brokkeri – men kun lidt

10-02-2021 06:49, af Lone Rytter

Jeg vil lyve, hvis jeg sagde, at hestene altid gør mig glad og lykkelig. Faktisk kan jeg også være en lille brokkerøv, hvis jeg skal være helt ærlig. Altså sådan en, der går og småbander lidt og går foroverbøjet henover gårdspladsen, når jeg skal i stalden

Så skal der vælges hingste….

19-01-2021 08:02, af Lone Rytter

Nu varer det jo ikke længe, inden ifolingssæsonen går i gang. Så jeg har travlt med at studere hingste – eller det vil sige, at det har jeg sådan set haft siden efteråret. Og jeg må bare konstatere, at jeg har for få hopper, for jeg tror, at jeg har de første 10 hingste, jeg godt kunne tænke mig at bruge

Når man finder en rigtig heste-facebook-ven

29-12-2020 16:34, af Lone Rytter

Når man har hestene hjemme, så kan det nogle gange blive lidt ensomt hvad hestesnak angår – for selvom hestene gerne stiller op og ser interesserede ud, når jeg snakker til dem, så tvivler jeg faktisk på, at de har de helt store meninger om hingstevalg, ridning, foder, tilskud og alt muligt andet, som er spændende at snakke om, når man avler

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste dør på stribe af herpesvirus til stævne i Spanien (video)

28-02-2021 14:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

De danske springryttere ved stævnet i Valencia, Spanien, gennemlever deres livs værste mareridt. Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for deres ni heste efter, at stævnet er blevet ramt af herpesvirus 1. Stævnearrangørerne har ikke taget truslen alvorligt, og der er først i går, at de gav lov til at adskille de raske heste fra de syge (Opdateret med billeder)

Sophie Schwarck: Virussen slog min hest ihjel (video)

02-03-2021 10:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Sophie Schwarck Asmussen mistede i søndags en af sine heste under herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og hendes to andre heste er også ramt af virussen, og kæmper for deres liv. Sophie beskriver forløbet som forfærdeligt, uvirkeligt og fuldstændig ude af kontrol, og så fortæller hun, at på trods af, at hendes heste alle er vaccineret mod virussen, så lader det til, at de ingen beskyttelse har haft

Dyrlæger går imod ændring af købeloven – den danske hesteverden er rystet

25-02-2021 16:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Købelovens forbrugerafsnit har i utallige sager skabt store økonomiske problemer for de danske avlere, når de har solgt heste til private. Nu giver et nyt EU-direktiv mulighed for at undtage handel med levende dyr fra købelovens forbrugerafsnit. Det bakker SEGES Heste og Landsudvalget for Heste fuldt op omkring, men Den Danske Dyrlægeforening går imod en årelang kamp for at ændre købeloven

Familien Truelsen: Vi beder for vores hestes liv

02-03-2021 15:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for at redde deres ni heste, som de tog med til springstævne i Valencia, Spanien. Stævnet er ramt af en ekstrem aggressiv variant af herpesvirus 1 og flere heste er døde 

Rikke Andersen om Valencia-tur: Jeg er så lettet!

03-03-2021 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Rikke Andersen var blandt de danske ryttere til start i Valencia, men sammen med sit team nåede hun at forlade stævnepladsen med sine heste i god behold. Hun fortæller, at hun er lettet, men samtidig chokeret over, at hun potentielt kunne have stået i samme situation, som hendes mange rytterkollegaer, der lige nu kæmper for, at så mange heste som muligt overlever virusudbruddet

Udendørs stævner er tilladt igen

27-02-2021 09:22, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hvis du overholder forsamlingsforbuddet på 25 personer, så er det igen muligt at afholde udendørs stævner og afvikle undervisning udendørs. Læs de nye retningslinjer her 

FEI aflyser europæiske stævner i marts på grund af virusudbrud