Lad os nu passe på hestene under rytter

23-02-2021 18:23

Lone Rytter

I år starter livet som ridehest for Saga og Safran, der begge fylder tre år. Og jeg har gjort mig rigtig mange tanker og overvejelser omkring det. Ikke mindst fordi, jeg jævnligt kender eller hører om heste, der er blevet presset alt for meget i deres unge år – og som for nogles vedkommende ender med aldrig at blive rideheste, mens andre skal ”rettes op”

Copyright Ridehesten.com
Kærvangs Saga e. Gørklintgårds Santos/Romanov/Don Schufro. Hendes mor, Kærvangs Roma Nova, blev i sin tid beste hoppeføl på Blue Hors og i region 4, og var udtaget til eliteskue som 2-års. Foto: Privat
Nyheden fortsætter efter annoncen

Lige for at gøre det klart, så er jeg ikke imod, at vi rider hestene til som 3-års. Jeg har heller ikke noget imod, at de skal gå sadelkåring. Men desværre synes jeg, at jeg igen og igen hører om ungheste, der presses så meget, at de får så alvorligere skader, at de begynder at reagere, så de bliver betegnet som ”uregerlige” eller, at man simpelthen opgiver dem. Bare i denne uge kender jeg til fire helt konkrete tilfælde.

Jeg har min ene hest opstaldet et sted, hvor der jævnligt kommer ungheste ind, som skal rettes op, fordi de er blevet fejlredet – og meget tit har hestene sagt fra ved enten at stejle, løbe eller bukke. Jeg kender avlere, der har måttet hente deres heste hjem fra professionelle træningsstalde, fordi hesten er blevet redet for hårdt i forhold til, hvad den kan klare både fysisk og psykisk  - og så er hesten blevet betegnet som dum og uridelig. Og mon ikke vi alle kender ungheste, der må trækkes fra sport pga. skader – heste som vi aldrig kommer til at høre mere til.

Det gør mig ked af det, men også en smule vred. Jeg synes, at vi alle har et ansvar for, at vi behandler hestene ordentligt. Problemet er ofte, at de unge heste hurtigt skal vise, at de ”kan noget” – i hvert fald, hvis det er heste, der skal sælges.

Jeg var forrige år til et avler-arrangement, hvor Bjarne Nielsen sagde, at det værste en hest kan være det er salgshest. Jeg har så tit tænkt på det efterfølgende. Og hvor er det rigtigt – desværre.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Som sagt har jeg ikke noget imod, at man sætter de unge heste i gang. Forskning viser faktisk, at de har godt af det – så længe det gøres stille og roligt.  Og det er nok her, at det glipper for de heste, der ikke klarer tilridningen og unghesteårene så godt, selvom det er gode og velgående heste. Der er ikke tid til pauser eller perioder, hvor der arbejdes meget let. De skal hurtigt vise store gangarter, flot holdning i nakken og somme tider rides der lige vel hårdt frem med ben og sæde, mens der er godt fat i tøjlerne – noget som kan være svært for unge heste at være i, og så må de sige fra.

I år har jeg som nævnt Saga og Safran, der skal tilrides. Det er kun Saga, der skal kåres i år, så hun kommer afsted her til marts, hvor hun gøres let ridevant. Jeg har valgt et sted, der gør det på sådan lidt ”horsemanships-maner”, for det har jeg det bedst med. Så skal hun afsted igen og rides af en dressurrytter forud for sadelkåring i august, og her har det også været super vigtigt for mig at finde et sted, hvor speederen ikke bare bliver trykket i bund. Jeg skal ikke risikere at få mine heste ødelagt, fordi de skal presses udover deres grænser – så hellere en lidt dårligere kåring men til gengæld en glad hest, der holder i længden.

Når jeg har mine allertristeste øjeblikke så tænker jeg, at jeg slet ikke har lyst til at avle, fordi jeg jo skal sælge ind i mellem – og jeg har faktisk ikke lyst til, at de skal ende hos ryttere, der presser dem for meget.

Men hvor vil jeg ønske, at det her var noget, som vi turde tale højt og åbent om. Både avlere, ryttere og avlsforbund. Vi skal sammen finde ud af, hvordan vi giver de unge heste de bedste vilkår for at blive gode, sunde og holdbare heste – det er jo det, det hele i sidste ende handler om.

Læs også

Hvordan skal mit hestehold se ud?

22-03-2021 06:23, af Lone Rytter

Det med at have heste som hobby er jo på mange områder helt fantastisk – og selvfølgelig skal der være heste i stalden på Kærvang mange år endnu. Spørgsmålet er hvor mange og hvilke

Lidt brokkeri – men kun lidt

10-02-2021 06:49, af Lone Rytter

Jeg vil lyve, hvis jeg sagde, at hestene altid gør mig glad og lykkelig. Faktisk kan jeg også være en lille brokkerøv, hvis jeg skal være helt ærlig. Altså sådan en, der går og småbander lidt og går foroverbøjet henover gårdspladsen, når jeg skal i stalden

Så skal der vælges hingste….

19-01-2021 08:02, af Lone Rytter

Nu varer det jo ikke længe, inden ifolingssæsonen går i gang. Så jeg har travlt med at studere hingste – eller det vil sige, at det har jeg sådan set haft siden efteråret. Og jeg må bare konstatere, at jeg har for få hopper, for jeg tror, at jeg har de første 10 hingste, jeg godt kunne tænke mig at bruge

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Landsstævnedebut til Kronprinsesse Mary (video)

09-05-2021 13:25, af Kristine Ulsø Olsen

For blot otte måneder siden, red H. K. H. Kronprinsesse Mary sit første dressurstævne, og i denne weekend tog hun skridtet videre og debuterede med Blue Hors Edelman ved landsstævnet i Frederiksværk

Vanrøgtede Little Hope græsser nu i hestehimlen

12-05-2021 10:23, af Liv Haumann
Pony|

Det var et vendepunkt for den vanrøgtede pony Little Hope, da 16-årige Camilla Rask tog hende under sine vinger, tilbage i januar 2021. Desværre havde livet været for hårdt for Little Hope, og den lille pony har nu fået fred på de evige græsmarker

Sandra Enemark åbner op om en svær tid

11-05-2021 15:33, af Annika Knudsen Lorentsen

For 9 år siden mistede Sandra Enemark sin eneste søster, topspringrytteren Camilla Enemark. I et personligt interview fortæller Sandra om tiden mens Camilla var syg, og om tiden efter, at søsteren gik bort

Fra sorg til solstrålehistorie

06-05-2021 14:14, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Hos Stald Lindballe ved Holstebro har foråret budt på en svær foling, der efterfølgende har ført til store komplikationer for hoppen, der til sidst måtte aflives. Da slaget for at redde hoppen var tabt, handlede det om at finde en ammehoppe til føllet, og det krævede flere forsøg og til sidst en hel masse køresygetabletter

Flere flotte debuter i Frederiksværk (video)

07-05-2021 20:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Landsstævnet hos Frederiksværk Rideklub startede i dag med en sejr til Liva Addy Guldager Nielsen i MB1, mens Cathrine Dufour red en sejr hjem i den 7-årige Eternitys Prix St. Georg-debut. Anne Troensegaard tog sejren i Intermediaire II, mens Nadja Aaboe Sloth red sig til en andenplads i sin debut i Intermediaire med den 8-årige Favour Gersdorf

Dufour og Vamos Amigos dansede i aftensolen (video)

08-05-2021 22:22, af Kristine Ulsø Olsen

Der blev vist dressur på særdeles højt niveau ved dagens landsstævne i Frederiksværk, hvor der blev redet alt fra MB0 til Bundgaard Byg Cup og afslutningsvis Grand Prix, som Cathrine Dufour og Vamos Amigos trak sig sejrsrigt ud af med over 77%

Springbank II VH og Valverde solgt til Tyskland