Tid til forandring - Ny dressurunderviser

02-09-2019 12:04, af Rebecca Sofie Larsen

Læs her 3 gode og simple øvelser, der hjælper i den daglige træning, samt hvorfor jeg valgte at skifte underviser

Copyright Ridehesten.com

Lad os spole tiden tilbage til slutningen af maj måned, hvor Armantic og jeg endelig var færdige med vores genoptræning. Her begyndte jeg så småt at spekulere lidt over, om det ikke var på tide med lidt forandring i hverdagen samt et nyt perspektiv på min ridning. Jeg følte lidt at vi begge trængte til en ny start  med et boost af ny inspiration, og at vi havde brug for at komme tættere på hinanden med nye udfordringer i nye omgivelser. Blandt andet derfor valgte jeg at gå på udkig efter en ny underviser.

Som tidligere nævnt i andre blogs er Armantic en lidt speciel hest, som både er enormt sensitiv, og samtidig også en kæmpe energibombe, der har brug for konstant stimulering. Derudover har han også et temperament, som man ikke skal tage fejl af. Derfor var det vigtigt for mig at  finde en underviser med en masse erfaring, samt empati og indlevelse for hver enkelt ekvipage.

Mit endelige valg blev dressurunderviser John Hvalsøe Saul. Det var egentlig ikke nogen svær beslutning, for efter første undervisningstime havde jeg en følelse af at det her samarbejde nok skal blive godt.

Copyright Ridehesten.com

Vi har nu været nede og træne hos John i alt 5 gange, og på de få gange har jeg fået allerede fået den del gode værktøjer/øvelser til hvordan jeg bedre kan tackle Armantic, når han har tendens til at blive ukoncentreret.

Jeg  vil her kort fortælle om 3 helt basale øvelser vi har trænet på, som er gode til at bevare Armantics koncentration.

Se nærmere beskrevet under videoen, som du finder her.

  • Schenkelvigning med små volter.

Armantic har til tider tendens til at stive sig lidt op i halsen, når vi laver schenkelvigninger, derfor er vi nu begyndt at bruge de små volter meget mere inde i selve schenkelvigningen, sådan at han har den rigtige runding og form under selve schenkelvigningen.

  • Slangegang på 3 buer med 10 meter volter.

Denne øvelse er god; fordi den sørger for; at man hele tiden skal have hesten rammet ind. Denne her øvelse fungerer rigtigt fint for Armantic, da den både træner runding og form, samt ligeudretning og fokus.

  • Firkanter indenfor hovslaget

Disse rides 3—4 meter inden for hovslaget hele vejen rundt, og er gode til at hjælpe med at jeg bliver opmærksom på ligeudretning især i galoppen, hvor Armantic har tendens til at stikke bagparten indad således, at han går på 2 spor.

Disse er blot 3 af mange gode øvelser og værktøjer vi har fået på de få gange vi har været afsted, og som sagt er jeg meget begejstret. Min største drøm er at blive en del af det danske para dressurlandshold, og med dette samarbejde ser fremtiden lys ud.

Jeg håber at disse øvelser kan hjælpe nogle af jer derude. God dag, Kh Rebecca

PS. hvis i vil følge med i min hverdag så hop ind og følg min Instagram @rebecca_and_armantic

Læs også

År 2019: Et af de mest turbulente og lærerige år

31-12-2019 18:53, af Rebecca Sofie Larsen

2019 er næsten ovre, og for mit vedkommende har det været et meget turbulent og lærerigt år på mange måder, både i forhold til hestedelen, og på det personlige plan. I denne blog vil jeg kort fortælle om de mest væsentlige ting i forhold til hestedelen, som jeg vil tage med videre i livet, og hvad der har været godt og skidt i løbet af året

Hvad er et godt råd egentlig? Trailertræning – Part 2

07-11-2019 09:29, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og hør hvordan anden del af trailertræningen forløb, samt en god definition på et godt råd - for hvornår er et råd godt, og hvornår er det ikke?

Vær altid to trin foran hesten, trailerlæsning - part 1

28-10-2019 13:32, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og følg med i hvordan hesteekspert i horsemanship, Torben Andersen går til værks, når han skal lære Armantic at gå i trailer + generelle tips og gode råd der er værd at tage med videre

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Iben Salling Syrik formodes dræbt

17-01-2020 18:29, af Thomas Bach Jensen

Springrytteren Iben Salling Syrik, der i december måned blev fundet død i et sommerhusområde i Midtjylland, formodes af sin familie at måtte lade livet ufrivilligt

Ny forskning: Heste reagerer på dine følelser

14-01-2020 08:43, af Merete Haahr

Heste suger vores følelser til sig, og de reagerer meget stærkt og hurtigt på dem. En gruppe fritgående hopper, der ikke tidligere har haft megen kontakt med mennesker, udviste henholdsvis stress eller  afslapning, som reaktion på ”vrede” og ”glade” ansigtsudtryk og lyde

Swarovski får stor erstatning efter Donna Asanas død

12-01-2020 12:51, af Camilla Tiefensee Schrøder

Næsten ti år efter, at DV-hesten Donna Asana e. Don Schufro døde efter et dyrlægebesøg, har hestens østrigske ejer Evely Haim-Swarovski nu vundet retssagen mod dyrlægen og får udbetalt en erstatning på 250.000 euro

Anne-Marie og Kenneth går egne veje

11-01-2020 11:01, af Thomas Bach Jensen

De to Helgstrand-beridere Anne-Marie Hosbond Berthelsen og Kenneth Damgaard åbner egen forretning dagen efter Dansk Varmblods hingstekåring

Flotte Grand Prix-debuter i Esbjerg (video)

17-01-2020 21:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev debutant-heste der tog sig af de bedste placeringer i Grand Prix-klassen ved landsstævnet i Esbjerg i dag, sejren gik til Blue Hors St. Schufro redet af Nanna Skodborg Merrald, mens den bare 8-årige hingst Ferrari placerede sig som nr. 2 med Andreas Helgstrand i sadlen

Henrik Palm Toft ny rytter på Bregnerødgård