Portrætterer med perfektionistisk detaljesans

09-03-2019 08:01

Mathilde Louise Stenild Brejner

Når den efterhånden garvede kunstner Thomas Bach Jensen portrætterer Årets Hingst, sker det med eksplicit sans for detaljen. Falder lyset forkert på hestens pels, kan det få muskulaturen til at fremstå forkert. I år afsløres det 22. portræt af Årets Hingst under Dansk Varmblods Hingstekåring i Herning

Copyright Ridehesten.com
Thomas Bach Jensen er manden, der har malet samtlige 21 og snart 22 portrætter af Årets Hingst.
Nyheden fortsætter efter annoncen

Hvis han får drejet armen om på ryggen, må han faktisk indrømme det. Han er både stolt og rørt over at se sit gigantiske samlede arbejde, som hvert eneste år siden 2005 har bestået af at portrættere Årets Hingst.

I anledning af Dansk Varmblods 40-års jubilæum har man samlet alle Thomas Bach Jensens portrætter af Årets Hingst igennem snart 22 år på én stor væg. Bagtæppet er sort, hvad der til Thomas' store fornøjelse klæder hingsteportrætterne.

– Når jeg ser på portrætterne, kan jeg huske de mange timers arbejde, der er lagt i dem, siger Thomas Bach Jensen, som udover at være kunstner også står for kommunikation og presse hos Ridehesten og er pressechef for Dansk Varmblod.

Copyright Ridehesten.com
Besøgende på Dansk Varmblods Hingstekåring 2019 kan se samtlige portrætter af Årets Hingst samlet på én stor planche.

Et talent over det gennemsnitlige
Til hverdag hænger de mange originale portrætter af Årets Hingst samlet i Dansk Varmblods sekretariat på Vilhelmsborg, men til glæde for de besøgende i MCH Messecenter Herning kan man i år danne sig et indtryk af, hvordan avlen har udviklet sig, når man ser på Thomas' detaljerede portrætter.

Netop detaljerne som lyset, der changerer i hingstenes pels og muskulatur, og hestenes linjer på de enkelte portrætter er meget præcise, så derfor kan det måske være lidt overraskende, at Thomas Bach Jensen er selvudlært udi at male med oliemaling.

– Jeg begyndte at tegne allerede som dreng, men da jeg blev en voksen 30-årig mand, genoptog jeg det at tegne og senere at male med oliemaling, siger Thomas Bach Jensen, som senere fik pudset teknikken af med undervisning i at beherske pensel, palet og oliemaling.

Det viste sig, at Thomas' talent for at male var lidt ud over det sædvanlige, og derfor kom der da også efterhånden kunder i boden. Startskuddet gik, da Dansk Varmblods tidligere sekretariatschef Lars Anthony bestilte Thomas til at portrættere Dansk Varmblods formand Jan Pedersens guldmedaljehoppe i anledning af, at han fyldte 50 år.

I en årrække fyldte kunsten så meget, at Thomas kunne nøjes med en deltidsstilling og så i øvrigt forsørge sig ved at male. Han fandt ud af, at han særligt holdt af at male heste, fordi han som avler af DV-heste har et ekstraordinært stort indblik i, hvordan deres anatomi hænger sammen.

– For 12 år siden fik jeg mit nuværende fuldtidsarbejde, og fordi det er tidskrævende, får jeg mere eller mindre kun malet det ene portræt om året, siger Thomas Bach Jensen.

En proces man går fra og til

Thomas Bach Jensen beskriver processen med at male Årets Hingst som én, han må gå til og fra i flere omgange, fordi malingen skal tørre, og små detaljer skal tilføres eller rettes til.

Nyheden fortsætter efter annoncen

– Tilfreds bliver man aldrig som perfektionist. Det er super vigtigt at træde væk fra lærredet og se portrættet lidt på afstand. Ofte skal jeg bruge et fotografi af portrættet, før jeg kan se, om der er en detalje ved eksempelvis hestens ben, som skal ændres, siger Thomas Bach Jensen.

Den første hingst, Thomas malede, var Solos Landtinus i 2005, men da man besluttede, at det fremadrettet skulle være tradition at male et portræt af Årets Hingst én gang om året, blev det besluttet, at også hingstene fra de syv foregående år skulle portrætteres.

Når man står og ser på portrætterne af nogle af de første hingste som Lucky Light, Midt-West Ibi-Light og Schwadroneur vækker det nok hos mange en form for nostalgiske følelser, fordi man husker en tid, hvor de pågældende hingste brillerede i sport og avl.

Portrætterne er klassiske i deres udføring, og derfor virker de aktuelle uden forstyrrende elementer, der er påvirket af tendenser, som kommer og går. Netop dét er en af grundene til, at man husker hingstene præcis som de var way back then, when…

Thomas holder dog særligt af et af portrætterne. Der er tale om portrættet af Casir Ask, som var Årets Hingst i 2008. På portrættet kan man se, hvordan hingstens farver changerer på musklerne, selvom hingsten er skimmel. Dertil kommer, at hingsten fremstår ekstra skarpt og fremtrædende, fordi den er portrætteret på et vinrødt baggrundstæppe.

Copyright Ridehesten.com
Portrættet af Casir Ask, som blev Årets Hingst i 2008, er blandt Thomas Bach Jensens favoritter.

– Der er jo mange brune hingste, så det er lidt sjovt, når det engang imellem er en skimmel eller en fuks, som bliver Årets Hingst. Så sker der jo lidt noget andet, siger Thomas Bach Jensen.

Ydmyg men stolt af arbejdet
Personligt har det aldrig været fordi, Thomas har gjort noget særligt ud af at fortælle, at det faktisk er ham, der har malet samtlige af de snart kendte 22 hingsteportrætter. Derfor har det også været ganske rørende for ham, at der pludselig er kommet fokus på ham og hans kæmpestore arbejde med at portrættere hingstene.

– Det giver mig en slags stolthedsfølelse. Og det var da også tæt på, at jeg fik lidt blanke øjne, da jeg så samtlige hingsteportrætter samlet på et sted, siger Thomas Bach Jensen.

Når man spørger Thomas Bach Jensen om, hvor længe han gerne vil stå for at portrættere Årets Hingst, svarer han, at han gerne vil blive ved, så længe som det er muligt. Engang imellem kan han godt savne, at der var lidt mere tid til at fordybe sig i billedkunsten, som kræver, at man glemmer tid og sted, fortæller Thomas Bach Jensen.

Sikkert og vist er det dog, at Thomas Bach Jensens 22. hingsteportræt traditionen tro afsløres lørdag den 9. marts 2019 på Dansk Varmblods Hingstekåring i forbindelse med, at man kårer Årets Hingst i Herning.

 

Thilde Alsing

Har du en nyhed eller god historie?

Kontakt Thilde Alsing