– Min voldelige kæreste tvang mig til at sælge hesten

16-01-2021 14:00

Marie Helene Rigård Rohleder

Marias partner var psykisk og fysisk voldelig mod hende og tvang hende til at sælge sin elskede PRE-hest Malí, da han ville have Maria for sig selv. Men hun gav ikke op og kæmpede en lang og sej kamp for at få sit liv og sin bedste ven tilbage

Copyright Ridehesten.com
Marias elskede hest Malí. Foto: Privat

Tilbage i 2016 blev Maria Hjort Kronholm hesteejer for første gang til den buckskinfarvede PRE-hoppe Malí, som var nytilredet. Maria og Malí udviklede sig sammen, og samværet med hestene var et glædeligt frirum for Maria.

Til daglig var hun selvstændig med sit eget smykkefirma, og fritiden brugte hun så på langdistanceture med Malí.

I 2018 møder hun en ny mand, som for første gang i lang tid så hende. Sådan rigtigt så hende. Hun blev dybt fascineret af ham, og de startede et forhold. Et forhold der hurtigt blev mere og mere giftigt. Han var kontrollerende og aggresiv, og i december 2018 går det helt galt. 

– Han bliver meget vred på mig, og holder mig fast op ad væggen. Og så tager han kvælertag..., fortæller Maria til ridehesten.com. 

– Vores forhold bliver mere og mere giftigt. Han vil hele tiden vide, hvor jeg er, og hvad jeg lavede. Han var aggresiv, kontrollerende og manipulerende. Han begyndte at sige til mig, at jeg skyldte ham penge, og at jeg havde ødelagt hans liv. Og så begyndte han at tale om, at jeg skulle sælge Malí, siger Maria. 

Copyright Ridehesten.com
Malí, Marias nye og gode kæreste Michael og Maria. Foto: Privat

Kontrol. Vold. Magtesløshed. Frygt. Skyldfølelse. 
Når Maria kigger tilbage på forholdet, har hun svært ved at forstå, hvordan det kunne ende så galt.

Hun var bange for ham, og hun begyndte at frygte, at han ville tage ud i stalden og gøre Malí fortræd. 

– Han var et uforudsigeligt rovdyr, som jeg forgæves forsøgte at undvige, fortæller Maria. 

Hun ender med at sælge Malí, da hun frygtede, at han ville sælge hesten selv, udenom hende, hvis hun ikke ville gøre det. 
Da Malí flyttede, var Maria knust af både sorg og skyldfølelse over at sende sin bedste ven væk. 

Har du brug for hjælp?

Kontakt Landsorganisationen for Kvindekrisecentre, LOKK, her. 

Et nyt liv
I november 2019 lykkedes det Maria at flygte over til sin far, og hun fik noget professionel hjælp til at vende tilbage til livet igen. Det var en hård proces, og i lang tid bagefter var Maria angst overfor livet. 

– Efter noget tid møder jeg Michael, som jeg ender med at blive kæreste med. Han hjælper og støtter mig og er så empatisk og god, siger Maria og fortsætter: 

– Jeg fik mit firma tilbage, min bil og mine katte, og jeg begyndte at få det bedre igen. Men jeg savnede Malí. Jeg kunne slet ikke tilgive mig selv, at jeg havde solgt hende. Derfor begyndte jeg at leder efter hende på nettet, og jeg fandt faktisk frem til den nye ejer, som desværre ikke ville sælge hende tilbage, siger Maria. 

Og de levede lykkeligt 
Tiden går, og Maria og Michael lever lykkeligt sammen i et sundt og ligeværdigt forhold, og på den mest romatiske måde frier Michael til Maria. Og som om det ikke er nok med løfte om evig kærlighed, forærer Michael Maria en hest. 

Copyright Ridehesten.com
Michael frier til Maria, som står med hesten Jones. Foto: Privat

– Pludselig kommer der en hestrailer og ud kommer Jones. En smuk palominofarvet vallak. Han er fantastisk, og jeg er helt overvældet, fortæller Maria, når hun tænker tilbage på den dejlige dag, hvor hun blev hesteejer igen. 

Efter kun tre måneder ringer Malís ejer og spørger om, hun alligevel vil købe hende tilbage. Og Marias svar lod bestemt ikke vente på sig. 

– Selvfølgelig skulle Malí hjem til mig. Det var helt vidunderligt at få hende tilbage, og jeg er nu den lykkelige hesteejer af to skønne skønne heste, fortæller Maria afsluttende. 

Copyright Ridehesten.com
Malí og Jones. Foto: Privat

 

Læs også

Hestemisbruger taget på fersk gerning

25-10-2020 14:09, af Thomas Bach Jensen

Natten til torsdag havde en 28-årig mand skaffet sig adgang til en stald, men blev af staldens ejer afsløret i at berøre en af hestene. Efter en halvtimes jagt kunne Nordsjællands Politi anholde manden, der står over for en række alvorlige sigtelser, herunder overtrædelse af dyreværnsloven

50 år siden Røde Fane måtte lade hovedet (video)

29-01-2020 10:40, af Thomas Bach Jensen

For 50 år siden skabte en hændelse i den danske kunstverden røre blandt folket, da kunstner Bjørn Nørgaard den 30. januar 1970 for åbent kamera dissekerede hoppen Røde Fane og lod dens hoved udstille. Det skete i protest mod vold

Retssag om hestehandlers død afgjort

29-04-2019 21:04, af Kristine Ulsø Olsen

I dag faldt der afgørelse i retssagen mod den kvinde, som var tiltalt for at have udøvet vold med døden til følge mod hestehandleren Lars Chr. Frederiksen fra Skibby

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste dør på stribe af herpesvirus til stævne i Spanien (video)

28-02-2021 14:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

De danske springryttere ved stævnet i Valencia, Spanien, gennemlever deres livs værste mareridt. Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for deres ni heste efter, at stævnet er blevet ramt af herpesvirus 1. Stævnearrangørerne har ikke taget truslen alvorligt, og der er først i går, at de gav lov til at adskille de raske heste fra de syge (Opdateret med billeder)

Sophie Schwarck: Virussen slog min hest ihjel (video)

02-03-2021 10:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Sophie Schwarck Asmussen mistede i søndags en af sine heste under herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og hendes to andre heste er også ramt af virussen, og kæmper for deres liv. Sophie beskriver forløbet som forfærdeligt, uvirkeligt og fuldstændig ude af kontrol, og så fortæller hun, at på trods af, at hendes heste alle er vaccineret mod virussen, så lader det til, at de ingen beskyttelse har haft

Familien Truelsen: Vi beder for vores hestes liv

02-03-2021 15:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for at redde deres ni heste, som de tog med til springstævne i Valencia, Spanien. Stævnet er ramt af en ekstrem aggressiv variant af herpesvirus 1 og flere heste er døde 

Rikke Andersen om Valencia-tur: Jeg er så lettet!

03-03-2021 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Rikke Andersen var blandt de danske ryttere til start i Valencia, men sammen med sit team nåede hun at forlade stævnepladsen med sine heste i god behold. Hun fortæller, at hun er lettet, men samtidig chokeret over, at hun potentielt kunne have stået i samme situation, som hendes mange rytterkollegaer, der lige nu kæmper for, at så mange heste som muligt overlever virusudbruddet

Det går fremad i Valencia - også for de danske heste

04-03-2021 17:21, af Kristine Ulsø Olsen

Det begynder så småt at gå fremad for de heste som er fanget i herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og det gælder også for familien Truelsen, som nu kun har en hest tilbage der har brug for ekstra pleje

Fire heste rejste fra Valencia til Doha

04-03-2021 09:54, af Kristine Ulsø Olsen

I den kommende weekend er der sæsonpræmiere på Longines Global Champions Tour i Doha, hvor verdens bedste ryttere samles. Fire heste kom fra herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia og til stævnet i Doha, hvor én af dem er testet positiv for den farlige virus

To positive dopingprøver ved kåringen i Westfalen

04-03-2021 13:14, af Kristine Ulsø Olsen

Forleden kom det frem at reservefløjhingsten Darling’s Dream var blevet testet positiv i dopingprøven ved hingstekåringen i Westfalen, og det viser sig nu at det også er tilfældet for hingsten Ferrari Superfast

Kevin Lemke i fokus for mishandling (video)

07-03-2021 07:30, af Thomas Bach Jensen

Den amerikanske dyreværnsforening PETA har sat fokus på springrytter Kevin Lemke, der under et springstævne i Californien piskede sin hest hårdt flere gange for at refusere og tvang hesten til at forcere en forhindring, som den ikke var i stand til at springe

Four Oaks investerer i endnu en top DV-hest