Hvad er Talent Syd?

18-02-2020 15:47

Caroline Marker

Talent Syd er skabt med formålet om at fremme springsporten i Distrikt 8 i Sønderjylland. Her skal Talent syd udvikle sporten og dygtiggøre rytterne. Det skal gøres ved at samle distrikt 8's 20-25 bedste springryttere i alderen 12 til 25 år, der rider MB og opefter.

Copyright Ridehesten.com
Hele Talent Syd sammen med Lars Bak Andersen og Sønke Iversen. Foto: Privat

Talent syd er bygget op omkring rideforbundets ”ambition 2022” og dermed de fire strategiske mål:

  1. Fastholdelse og rekruttering
  2. Uddannelse
  3. Frivillighed
  4. Elite

På bloggen fortæller vi om vores dagligdag som ung springrytter og deltager i Talent Syd.

Copyright Ridehesten.com
Caroline Skaarup Marker og Horatio. Foto: Privat

Hvem er vi/Os Bag bloggen?
Jeg hedder Caroline Skaarup Marker og jeg er 18 år. Jeg har springhesten Horatio på 11 år. Jeg har haft Horatio i ca. 2 år og til daglig springer jeg hos Lars Trier Kjøller og rider dressurundervisning hos Anja Petersen. Jeg kommer fra en rigtig hestefamilie, hvor vi altid har haft med heste at gøre og jeg har redet i ca. 15 år. Jeg rider for Gråsten Rideklub af 2004, hvor der primært er dressurryttere og dressurundervisning. Derfor er jeg super glad for at være en del af Talent Syd, hvor jeg får rytterkammerater der også går til springning. 

Copyright Ridehesten.com
Victoria Sophia Hjorth-Madsen og Catwalk W. Foto: Privat

Jeg hedder Victoria Sophia Hjorth-Madsen og er 16 år gammel. Lige nu har jeg 3 konkurrence heste - og 2 unge heste på vej. Sammen med min ene hest Catwalk V har jeg redet 145 i Tyskland, til vores første stævne med det nye talent syd hold. Til dagligt rider jeg undervisning ved Lars Trier Kjøller, derudover får jeg hjælp af min mor til dressuren derhjemme. Min familie er en rigtig hestefamilie, da min mor også har redet siden hun var helt ung og min papfar driver stutteri Schultz. Det betyder også at jeg har rigtig meget opbakning hjemmefra, plus jeg har mulighed for at have mine heste derhjemme. - Talent Syd er for mig en mulighed for at træne med andre, som har samme ambitioner som mig. Udover det, er det også en mulighed for at få et andet perspektiv, og andre hjælpemidler til min daglige træning med hestene.

Træningssamling i januar:
Den første weekend i januar havde vi den første træningssamling. Her var 25 inviteret til at deltage i undervisningen hos Lars Bak Andersen. Den første dag var en slags optagelsesprøve, hvor vi red på hold af 3 ryttere i ca. 1 time. Her oplevede vi, at der var et særligt fokus grundridning og grundgalop. Der blev arbejdet med bomtræning og overgange, med henblik på at få hesten til at arbejde med hele kroppen og især bagparten. Det synes jeg ikke var svært, da det er meget det jeg arbejder på i min egen træning. Efter at undervisningstimen var slut, var vi alle meget nervøse for om vi nu kom med i Talent Syd. Men underviser Lars Bak Andersen var positiv overrasket og næsten alle inviterede ryttere blev en del af Talent Syd.

2 dage før der skulle være optagelsesprøve, blev min egen hest skadet. Jeg stod i et kæmpe problem, eftersom at man skulle ride med for at blive en del af Talent Syd. Heldigvis har jeg verdens bedste træner Lars Trier Kjøller, der gav mig lov til at låne hans søde hest Harskamp også kendt som Holger. Selvom jeg kun havde redet Holger en gang før, var han så sød at have med og klarede opgaven til UG og jeg er nu en del af Talent Syd.

- Caroline

Læs også

Årets sidste samling i Talent Syd

16-11-2020 19:11, af Caroline Marker

Det var med kort varsel, at styregruppen fik arrangeret årets sidste træningssamling i Talent Syd. Det var 24. og 25. oktober. Vi nåede heldigvis at afholde træning inden corona lockdown 2.0

Samarbejde mellem avler og rytter i Talent Syd

06-08-2020 06:20, af Caroline Marker

Karina Prinds, Stald Landlyst, efterlyste en talentfuld rytter til en af sine heste og kontaktede derfor styregruppen hos Talent Syd

Anden træningssamling i Talent Syd

30-07-2020 12:07, af Caroline Marker

Den 12. juli var der træningssamling for springrytterne i Talent Syd. Denne gang blev samlingen afholdt på Louiselund Ridecenter i Haderslev. En dag vi alle havde ventet spændt på, da corona har fyldt en del på det sidste. Efter lidt bøvl med at finde en træningsdag blev den 12. juli endelig aktuel

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bo K. Møller: Vi har mistet en mand på holdet

10-06-2021 20:56, af Kristine Ulsø Olsen

Det internationale springstævne i Uggerhalne blev i dag skudt i gang  og i morgen tages der hul på EEF Series Nations Cup. Her skal fire danske springryttere repræsentere Danmark, hvor landstræner Bo K. Møller har måttet ændre på holdsammensætningen

Fuld fart fremad og sejr til DK i Nations Cup (video)

11-06-2021 19:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Danmark har netop vundet EEF Series Nations Cup på hjemmebane i Uggerhalne, og dermed sikret sig en plads i finalen ved EEF Series ligafinalen 2021, efter at Zascha Nygaard Andreasen leverede et vanvittigt omspringningsridt

Pony blev ramt af tog, men er tilbage på S-niveau

08-06-2021 18:28, af Annika Knudsen Lorentsen

I december var springponyen Ballybaloo ude for en ulykke, hvor han blev ramt af et tog. Herefter fjernede dyrlægerne hans højre øje, og konstaterede, at han havde fået et mindre kraniebrud. På trods af den voldsomme ulykke er den velspringende pony tilbage i sporten, og han har gået S-klasser flere gange siden ulykken

– Jeg mistede mine to heste til herpes

07-06-2021 18:33, af Marie Helene Rigård Rohleder

Da Stutteri Svalegaard i slutningen af marts blev ramt af den frygtelige herpesvirus 1, blev hesteejer Kirstine Ringsborgs liv ødelagt på blot en uge. Efter et ubarmhjertigt og ødelæggende sygdomsforløb måtte hun aflive sine to elskede heste samme dag 

Landstræner Bo K. Møller: De er mulige OL-deltagere

13-06-2021 16:14, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 22. juni udtages den rytter, som forventes at repræsentere Danmark ved dette års OL i Tokyo, og valget bliver mellem Emil Hallundbæk, Andreas Schou og Zascha Nygaard Andreasen - det fortæller landstræner, Bo K. Møller

Tina Lund: EM og OL bliver nok ikke en realitet (video)

11-06-2021 13:30, af Annika Knudsen Lorentsen

Tina Lund rider i denne uge ved Equitour i Uggerhalne, og hun har netop redet en flot placering hjem i 140 cm-klassen. Tina Lund fortæller i et interview til Ridehesten.com, lidt om sommerens stævneplaner, ligesom hun også fortæller, at EM eller OL nok ikke bliver en realitet, da hendes bedste hest er blevet skadet

Søskendepar til dressurstævnet Future Champions

07-06-2021 06:34, af Thomas Bach Jensen

Astrid og Kristian Würtz Green, der er lillesøster og storebror, drager tirsdag afsted til det internationale dressurstævne "Future Champions", der afholdes hos familien Kasselmann i Hagen a.T.W., hvor også det store Horses & Dreams-stævne afholdes

Disse springryttere skal til NM og EM 2021

08-06-2021 16:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Nu har landstræner Bo K. Møller udtaget de unge springryttere, der skal repræsenterer Danmark ved EM i Portugal og NM i Finland denne sommer

Konstantin Künnemann er klar til Nations Cup (video)

11-06-2021 11:48, af Annika Knudsen Lorentsen

Konstantin Deeken Künnemann, som oprindeligt var holdet reserve, fortæller, at han er klar til at ride Nations Cup senere, selvom han er ked af, at han skal overtage pladsen fra Lars Nørgaard Pedersen, som desværre er kommet til skade efter et styrt i gårsdagens klasse

Nis Valdemars talentpris uddelt til tre glade ryttere