En knap så god nyhed fra mig

18-09-2021 09:02

Rikke Arkesteijn

Det er altid dejligt at fortælle og skrive om de gode historier der er forbundet med mine dejlige heste, men nogle gange skal der også være plads til de knap så glædesfyldte fortællinger. Det er én af de knap så gode nyheder jeg vil dele med jer i dag

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Efter det sidste stævne jeg havde været til med Sadeeq, opdagede jeg en hævelse på hans ene forben. Med det samme mønstrede jeg ham, men der var ikke nogen halthed at se. Når man har med topatleter at gøre, som Sadeeq er, så handler det om at reagere på selv de mindste tegn på ubehag, for det er det der kan være med til at afgøre fremtiden for hesten. Derfor ringede jeg med det samme til min dyrlæge og bestilte tid til en scanning af hans ben. Vi tog afsted og startede med at lave en halthedsundersøgelse på Sadeeq. I bøjeprøven var der ikke noget at se, men da vi fik ham på volte i longen, var det tydeligt at se, at der var noget der plagede ham.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Efterfølgende scannede vi benet, og det viste sig, at Sadeeq havde lavet en lille overbelastning på gaffelbåndet. Dyrlægen sagde, at han måtte fortsætte med at gå på fold med de andre heste, og efter nogle uger måtte jeg skridte på ham. Det gjorde jeg så, og efter et par dage, var der slet ingen hævelse eller varme i Sadeeqs ben mere. Han fik lov til at nyde livet som hest, og en gang imellem blev der tid til en lille skridttur.

Vi havde aftalt at Sadeeq skulle kontrolscannes efter 8 uger, så da de 8 uger var gået måtte vi endnu engang afsted mod doktor dyr. Allerede før vi tog afsted, var jeg sikker på, at Sadeeq nok skulle være i orden, og inde i mit hoved var jeg allerede begyndt at tænke på om vi måske kunne nå et stævne inden årsskiftet. Men skuffelsen var stor, da dyrlægen kunne meddele at skaden slet ikke var helet. Det viste sig altså at delvis ro på folden ikke var nok for Sadeeq, og hans ben har ikke fået nok hvile til at hele igen. Nu havde vi håbet på, endelig at komme ud og lave noget igen, men det må vente lidt endnu. Meddelelsen fra dyrlægen var 8 ugers boksro, med gåture 2 gange om dagen. Udover det, fik Sadeeq en blodbehandling i benet, som skal hjælpe med at hele skaden.
Jeg frygtede at Sadeeq ville blive rigtig træt af at skulle stå inde alene hele tiden, men heldigvis så er han bare super sød og rolig. Der bliver hygget ekstra omkring ham, han nyder sine gåture og så må de 8 uger godt gå rigtig hurtigt.

Læs også

Så har vi været til jysk-fynsk mesterskab

30-07-2021 06:51, af Rikke Arkesteijn

Dette års Jysk-Fynske Mesterskab blev afholdt i de flotte omgivelser i Mols Bjerge. Sadeeq manglede en enkelt MA 80 km inden han var kvalificeret til internationale stævner, og det var til Mols Bjerge Ridtet, at dette skulle ske

Fra distancehest til filmstjerne (video)

05-07-2021 18:22, af Rikke Arkesteijn

Som I alle nok ved, så bliver mine heste til dagligt brugt som distanceheste. En dag fik jeg et opkald fra én af mine gamle klassekammerater fra gymnasiet, og det endte ud i et rigtig spændende projekt

Træning ved Isenbjerg

15-06-2021 17:36, af Rikke Arkesteijn

For ikke så lang tid siden havde vi en træningssamling ved Isenbjerg. Vi var samlet med seks ryttere, og samtidig med at det var min fødselsdag, så havde vi en rigtig hyggelig dag sammen

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Jørgen Hallundbæk er død

Opfinderen, iværksætteren, forretningsmanden og hestemanden, Jørgen Hallundbæk, som sammen med sin familie har begået sig i dansk og international hestesport, er død

Ludger Beerbaum anklaget for dyremishandling

12-01-2022 09:37, af Marie Helene Rigård Rohleder

Det tyske medie RTL har gennem en undercover-journalist filmet den verdensberømte springrytter og træner Ludger Beerbaum. Optagelserne viser, hvordan han bruger den forbudte træningsmetode barring i sin træning, hvor hesten bliver slået på forbenene, idet den springer over en forhindring

Ludger Beerbaum afviser anklager om mishandling

12-01-2022 15:13, af Marie Helene Rigård Rohleder

Den tyske topspringrytter og tidligere OL-guldvinder Ludger Beerbaum er havnet i en sand skandale efter mediet RTL har offentliggjort video med anklager om, at han bruger barring i træningen. Ludger Beerbaum kalder materialet for forkert og æreskrænkende. FEI tager stor afstand til træningsmetoden fra videoen, og det tyske rideforbund er gået ind i sagen

Helgstrands Lollipop tilbage under engelsk rytter

13-01-2022 18:25, af Thomas Bach Jensen

Marianne Helgstrands tidligere Grand Prix-hest Lollipop er solgt til England, hvor han ved stævnet i Vale View skal starte i denne weekend med sin nye rytter Leah Beckett

Katrinelund nytænker i salg af heste