Så har vi været til jysk-fynsk mesterskab

30-07-2021 06:51

Rikke Arkesteijn

Dette års Jysk-Fynske Mesterskab blev afholdt i de flotte omgivelser i Mols Bjerge. Sadeeq manglede en enkelt MA 80 km inden han var kvalificeret til internationale stævner, og det var til Mols Bjerge Ridtet, at dette skulle ske

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Klokken var 04:30 da vækkeuret ringede lørdag morgen, og så var det op og i gang, for vi skulle køre kl. 5:00. Starten på MA’en gik kl. 8, og vi skulle være til indledende dyrlægekontrol kl. 7, og så begynder dagen jo tidligt.

For at kvalificere sig til internationale stævner skal hesten gå 2 x MA, og Sadeeq manglede som sagt én for at være klar til CEI1*, som er 100 km lang. Da jeg meldte til stævnet, havde jeg ikke tænkt over, at det også var det jysk-fynske mesterskab, så det var egentlig ved et tilfælde, at jeg også deltog i det.

Sadeeq har gået både en LB (40 km.) og en LA (60 km.) i Mols Bjerge, så det var helt på sin plads at han også skulle gå en MA i samme område.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Vi var kun 3 ryttere i klassen, og blev hurtigt enige om, at det var mest fornuftigt at følges ad, i hvert fald det meste af vejen. Én af rytterens hest kunne bedst lide at gå forrest, så det fik den lov til, jeg red i midten, og den sidste rytter red bagerst. Hestene gik rigtig godt sammen, og det gjorde rytterne også. Vores hjælpere var aldrig i tvivl, om vi var i nærheden, for de kunne høre vores ”knævren” på laaaang afstand.

Copyright Ridehesten.com

Vejrudsigten havde lovet regnvejr det meste af dagen, så vi havde pakket næsten uendelige mængder af regnjakker, dækkener, ekstra sko og ridetøj. At jeg så glemte halvdelen derhjemme er en anden ting, men tanken var der i hvert fald. Heldigvis regnede det kun lidt på første loop, og ellers var det tørvejr.

På de to første loops, red vi alle sammen samlet. Vi red relativt langsomt, men det er også et lidt udfordrende ridt med en masse bakker og små stier. Derudover red vi alle for at gennemføre, så det var dumt at sætte farten for højt. Da vi var på vej ud på sidste loop, som var 16 km, sagde jeg til de andre, at jeg ville ride foran dem, da jeg gerne ville teste, om Sadeeq kunne gå lidt hurtigere på sidste runde. Så vi galopperede afsted, og Sadeeq føltes stadig frisk og fremadgående på den sidste runde. Over målstregen kom vi, og så var det bare det sidste dyrlægetjek der skulle til, før vi kunne kalde os Jysk-Fynske Mestre, og vi er kvalificerede til internationale stævner. Sadeeq så heldigvis super godt ud, og fik ingen anmærkninger overhovedet. Vi var alle sammen helt vildt glade for, at det var gået så godt, og nu glæder vi os bare til at komme til næste stævne igen.

Det var 6 år siden jeg sidst deltog i Jysk Mesterskab, og der blev jeg nummer to. Jeg kan tydeligt huske hvordan jeg gav ham som vandt, en ordentlig røvfuld vand, for det skal man jo have når man vinder. Han havde (u)heldigvis heller ikke glemt det, og jeg nåede næsten ikke se mig om før jeg fik det koldeste vand udover mig. Men jaja, det hører jo med. At jeg så havde glemt alt skiftetøj hjemme, var knap så heldigt, men herregud, solen skinnede jo.  

Copyright Ridehesten.com

Læs også

En knap så god nyhed fra mig

18-09-2021 09:02, af Rikke Arkesteijn

Det er altid dejligt at fortælle og skrive om de gode historier der er forbundet med mine dejlige heste, men nogle gange skal der også være plads til de knap så glædesfyldte fortællinger. Det er én af de knap så gode nyheder jeg vil dele med jer i dag

Fra distancehest til filmstjerne (video)

05-07-2021 18:22, af Rikke Arkesteijn

Som I alle nok ved, så bliver mine heste til dagligt brugt som distanceheste. En dag fik jeg et opkald fra én af mine gamle klassekammerater fra gymnasiet, og det endte ud i et rigtig spændende projekt

Træning ved Isenbjerg

15-06-2021 17:36, af Rikke Arkesteijn

For ikke så lang tid siden havde vi en træningssamling ved Isenbjerg. Vi var samlet med seks ryttere, og samtidig med at det var min fødselsdag, så havde vi en rigtig hyggelig dag sammen

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Christine Krogh Frausing

Christine Krogh Frausing
Skribent
53 20 02 00
ckf@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Næsten alt udstyr stjålet hos Dressurstald Willum Thomsen

17-09-2021 13:01, af Annika Knudsen Lorentsen

I morges var det en realitet, at alle sadler og en stor mængde andet kvalitetsudstyr var blevet stjålet fra sadelrummene hos Rune Willum og Joachim Chr. Thomsen ved Hårlev på Sjælland. Det er ikke nemt at drive en stald uden udstyr og derfor håber de, at det er muligt at finde frem til noget af udstyret ved at dele historien her på ridehesten.com

Isabell Werth går på pension

14-09-2021 20:04, af Christine Krogh Frausing

Isabell Werth har nu offentliggjort hvornår hun har tænkt sig endegyldigt at hoppe ud af sadlen, til German Press Agency. Der er et par mål inden hendes pension, men tidspunktet er dog sat fast

Individuel EM-sølv i Kür til Dufour og Bohemian (video)

11-09-2021 17:14, af Kristine Ulsø Olsen

EM i dressur i Hagen: Det var ridning i absolut verdensklasse, som vi var vidne til under seniorenes kür-finale ved EM. Bohemian satte nærmest ikke en hov forkert til tonerne af les miserables, og dermed lykkedes det for Cathrine Dufour at opnå seniorkarrierens første individuelle sølvmedalje

Søgaards tophest Slæbækgård's Santino solgt til USA