Ponyfar – Undskyld er din pony dum eller bare døv?

28-12-2019 11:05

Thomas Pelle Veng

Forleden dag blev jeg spurgt af en ponymor, om jeg egentligt vidste, hvor mange knogler der er i et hesteskelet. ”Øøøh nej, det ved jeg ikke”, svarede jeg. Hvad er det for et spørgsmål? Man kan da ikke forvente, at Ponyfar nu også skal til at går rundt med den slags paratviden. Jeg har svært nok ved at finde ud af min egen anatomi

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Bare fordi jeg har skrevet bogen En guide til livet som Ponyfar, ved jeg ikke en dyt om kødscooterens opbygning. Fire ben, et hoved og en hale, det er det.

Jeg vidste ikke rigtigt, hvad jeg skulle bruge al den tilsyneladende almene viden til, men den fik mig dog til at tænke. Måske burde jeg sætte mig mere ind i hestedyret, og hvad det egentlig er for en størrelse. By the way, svaret på leksi-konens spørgsmål, er 205 knogler.

205 knogler. Jeg ved ikke med dig, men antallet siger mig ikke noget som helst. Det kunne lige så godt have været 2.005, og jeg ville ikke være blevet mere overrasket. Når det er sagt, så er der selvfølgelig en grund til, at jeg bliver ved med at ride i en volte om tallet 205. Kan du gætte, hvor mange knogler der er i rytterens krop? Svaret finder du i den åbne Facebookgruppe, som hedder Ponyfar. Jeg blev meget overrasket, da jeg læste det…. og nej det er ikke 205. Interessen var vækket, og samme aften gik jeg hjem og googlede lidt om emnet.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Vidste du for eksempel, at en hest kan se næsten 360 grader rundt om sig selv? Glem alt om at ”angribe” familiens kæledække fra dens blinde vinkel, for den er så godt som ikke eksisterende. Måske det er grunden til, at de kan være så svære at indfange på folden. Og nej, det nytter ikke noget at klæde sig ud som en busk og bruge 45 minutter på at snige sig ind på den, for med 16 muskler i hvert øre kan de drejes 180 grader.

Hvorfor dælen ”lavede” man ikke en nærsynet og døv pony, dengang man klonede den første hest tilbage i 2003 i Italien?

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Ponyfar - Fra curlingfar til bowlingfar

17-02-2021 09:53, af Thomas Pelle Veng

Har du nogen sinde hørt om en bowlingfar? Hvis ikke så lad mig tage dig med på en kort evolutionær rejse gennem tiden

OL i Tokyo

22-01-2021 19:34, af Thomas Pelle Veng

Denne måneds ”gæst” hedder Kazuki Sado. Kazuki kommer fra Kyoto, cirka 500 kilometer vest for den olympiske by i Tokyo, og er en af de fire dressur-samuraier, som har fået æren af at repræsentere solens rige ved det forestående OL

Ponyfar - Har du talt med din hest i dag?

15-12-2020 07:56, af Thomas Pelle Veng

På vegne af alle de ponyfædre jeg kender, vover jeg nu at stille et spørgsmål, som har presset sig på i alt for lang tid, men som jeg ikke tidligere har turdet stille af hensyn til min egen sikkerhed

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste dør på stribe af herpesvirus til stævne i Spanien (video)

28-02-2021 14:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

De danske springryttere ved stævnet i Valencia, Spanien, gennemlever deres livs værste mareridt. Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for deres ni heste efter, at stævnet er blevet ramt af herpesvirus 1. Stævnearrangørerne har ikke taget truslen alvorligt, og der er først i går, at de gav lov til at adskille de raske heste fra de syge (Opdateret med billeder)

Sophie Schwarck: Virussen slog min hest ihjel (video)

02-03-2021 10:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Sophie Schwarck Asmussen mistede i søndags en af sine heste under herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og hendes to andre heste er også ramt af virussen, og kæmper for deres liv. Sophie beskriver forløbet som forfærdeligt, uvirkeligt og fuldstændig ude af kontrol, og så fortæller hun, at på trods af, at hendes heste alle er vaccineret mod virussen, så lader det til, at de ingen beskyttelse har haft

Dyrlæger går imod ændring af købeloven – den danske hesteverden er rystet

25-02-2021 16:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Købelovens forbrugerafsnit har i utallige sager skabt store økonomiske problemer for de danske avlere, når de har solgt heste til private. Nu giver et nyt EU-direktiv mulighed for at undtage handel med levende dyr fra købelovens forbrugerafsnit. Det bakker SEGES Heste og Landsudvalget for Heste fuldt op omkring, men Den Danske Dyrlægeforening går imod en årelang kamp for at ændre købeloven

Familien Truelsen: Vi beder for vores hestes liv

02-03-2021 15:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for at redde deres ni heste, som de tog med til springstævne i Valencia, Spanien. Stævnet er ramt af en ekstrem aggressiv variant af herpesvirus 1 og flere heste er døde 

Rikke Andersen om Valencia-tur: Jeg er så lettet!

03-03-2021 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Rikke Andersen var blandt de danske ryttere til start i Valencia, men sammen med sit team nåede hun at forlade stævnepladsen med sine heste i god behold. Hun fortæller, at hun er lettet, men samtidig chokeret over, at hun potentielt kunne have stået i samme situation, som hendes mange rytterkollegaer, der lige nu kæmper for, at så mange heste som muligt overlever virusudbruddet

Udendørs stævner er tilladt igen

27-02-2021 09:22, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hvis du overholder forsamlingsforbuddet på 25 personer, så er det igen muligt at afholde udendørs stævner og afvikle undervisning udendørs. Læs de nye retningslinjer her 

FEI aflyser europæiske stævner i marts på grund af virusudbrud