Ponyfar – Undskyld er din pony dum eller bare døv?

28-12-2019 11:05, af Thomas Pelle Veng

Forleden dag blev jeg spurgt af en ponymor, om jeg egentligt vidste, hvor mange knogler der er i et hesteskelet. ”Øøøh nej, det ved jeg ikke”, svarede jeg. Hvad er det for et spørgsmål? Man kan da ikke forvente, at Ponyfar nu også skal til at går rundt med den slags paratviden. Jeg har svært nok ved at finde ud af min egen anatomi

Copyright Ridehesten.com

Bare fordi jeg har skrevet bogen En guide til livet som Ponyfar, ved jeg ikke en dyt om kødscooterens opbygning. Fire ben, et hoved og en hale, det er det.

Jeg vidste ikke rigtigt, hvad jeg skulle bruge al den tilsyneladende almene viden til, men den fik mig dog til at tænke. Måske burde jeg sætte mig mere ind i hestedyret, og hvad det egentlig er for en størrelse. By the way, svaret på leksi-konens spørgsmål, er 205 knogler.

205 knogler. Jeg ved ikke med dig, men antallet siger mig ikke noget som helst. Det kunne lige så godt have været 2.005, og jeg ville ikke være blevet mere overrasket. Når det er sagt, så er der selvfølgelig en grund til, at jeg bliver ved med at ride i en volte om tallet 205. Kan du gætte, hvor mange knogler der er i rytterens krop? Svaret finder du i den åbne Facebookgruppe, som hedder Ponyfar. Jeg blev meget overrasket, da jeg læste det…. og nej det er ikke 205. Interessen var vækket, og samme aften gik jeg hjem og googlede lidt om emnet.

Vidste du for eksempel, at en hest kan se næsten 360 grader rundt om sig selv? Glem alt om at ”angribe” familiens kæledække fra dens blinde vinkel, for den er så godt som ikke eksisterende. Måske det er grunden til, at de kan være så svære at indfange på folden. Og nej, det nytter ikke noget at klæde sig ud som en busk og bruge 45 minutter på at snige sig ind på den, for med 16 muskler i hvert øre kan de drejes 180 grader.

Hvorfor dælen ”lavede” man ikke en nærsynet og døv pony, dengang man klonede den første hest tilbage i 2003 i Italien?

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Mangler du tips til livet som Ponyfar?

30-03-2020 07:19, af Annika Knudsen Lorentsen

'En guide til livet som PONYFAR' er en letlæselig og humoristisk guide til, hvordan man som mand begår sig bedst i hesteverdenen, for her har forfatteren selv haft en del udfordringer gennem sin oplæring i hesteverdenen

Ponyfar på skolebænken #1

22-03-2020 14:36, af Thomas Pelle Veng

Jeg husker tydeligt min første skoledag i stalden. Håret var nyklippet, jeg havde mine fine hvide sneakers på, og jeg kunne næsten ikke vente med at møde alle min nye klassekammerater

Ponyfar – Ridepiger er dejlige men …

14-02-2020 09:24, af Thomas Pelle Veng

Der er gennem årene skrevet rigtigt meget om, hvordan kærester og ægtemænd skal indordne sig, hvis de ønsker at være sammen med en ridepige

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Vi bygger stort hestemekka i Hobro

01-04-2020 09:04, af Annika Knudsen Lorentsen

I samarbejde med LEGO, MCH og Dansk Varmblod starter vi nu byggeriet af et stort hestemekka i Hobro, som kommer til at huse et stort antal arenaer, hvor der i fremtiden kan holdes de største internationale ridestævner og mesterskaber

Fynsk beslagsmedie hjælper rideklubber

30-03-2020 16:01, af Thomas Bach Jensen

Vi er midt i en svær tid, og for rideklubber, der har måttet indstille aktiviteterne, kan det være særligt hårdt. Fire fynske rideklubber har fået deres elevheste gratis skoet af deres beslagsmed, der gerne vil række en hjælpende hånd frem under krisen

Seierskilde: Sådan takler vi situationen

31-03-2020 14:11, af Annika Knudsen Lorentsen

Kim Lund og Lisbet Seierskilde driver Jonstrupgårdens Rideskole som både har traditionel rideskole, handicap-ridning, kæphest samt mange konkurrenceryttere på højt niveau i dressur. Lisbet fortæller her om nogle af de overvejelser parret har gjort sig i forbindelse med Corona-udbruddet

21-årige Fitou L elsker at få lov at vise sig (video)

31-03-2020 09:01, af Thomas Bach Jensen

Den 21-årige DV-vallak Fitou L er tidligere danmarksmester med sin ejer Lone Bang Larsen, der har ejet ham i næsten 20 år. I dag får Fitou lov at vise Lones 9-årige datter Victoria, hvad han kan

Hest til salg og fremvisning under corona

27-03-2020 09:30, af Annika Knudsen Lorentsen

Som hobby rytter, er der ofte mange ting der spiller ind, når økonomi og heste skal forsøge at løbe rundt, for os er det en hobby man gerne investere i, men hvad med de professionelle og hvad med salg af heste, her i uge 3, af corona-krisen i Danmark?

Blue Hors Fortron midlertidigt ude af avlen

02-04-2020 15:02, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Det er ikke mange dage siden, at vi skrev, at præmiehingsten fra oldenburger-hingstekåringen og fra Dansk Varmblods hingstekåring, Blue Hors Fortron ville blive i Danmark på grund af den tårnhøje efterspørgsel herhjemme - men nu er hingsten midlertidigt ude af avlen meddeler Blue Hors

VIR: Vi har sendt medarbejdere hjem