Ponyfar - fup eller fakta

20-01-2020 10:15, af Thomas Pelle Veng

Siden min datter begyndte at gå til ridning, har jeg lært rigtigt meget. Min kone og datter har kunnet svare på de fleste af mine mange, mange, mange spørgsmål, men ikke dem alle. I de tilfælde, hvor de ikke har kendt svarene, har jeg fundet dem på internettet

Copyright Ridehesten.com

Jeg har for eksempel lært, at verdens højeste hest er 210 cm høj, og at heste kun sover 2.5 til 3 timer i døgnet. Men eftersom en stor del af min viden om rideverdenen kommer fra internettet, har jeg også fået tilegnet mig en masse, lad os bare sige det som det er, fuldstændig ubrugelig viden.

Faktisk er nogle af de informationer, jeg har samlet op på vejen, så underlige, at jeg tvivler på, om de er sande. Jeg har delt dem op i tre grupper:

  • ZOO
  • Almen viden… eller noget
  • “Hestelove” i USA

Måske du ved, hvad der er op og ned på udsagnene nedenfor, for jeg er i tvivl:

ZOO
Elefant: Man siger, at heste har en bedre hukommelse end elefanter. Hvorfor dælen kan de så ikke lære, at den der irriterende plastikpose, som fra tid til anden finder vej til stævnepladsen, ikke er farlig.

Giraf: Samme Kloge-Åge har også pointeret, at en giraf løber hurtigere end en hest... doh. Selvfølgelig løber den hurtigere. Dens ben er jo ligesom også en kilometer lange. Hvor lang tid mon det tager at lægge bandager på sådan en bandit? Og held og lykke med at få biddet i.

Almen viden… eller noget
Hastighed:
Ifølge internettet kan en hest løbe op til 88 km/t. Det er 8 km/t hurtigere, end jeg må køre med hestetraileren. Jeg føler mig lidt til grin.... er der nogen, som vil købe en hestetrailer?

Farveblind: Hestens farvesyn minder om det, man finder hos mennesker med rød-grøn farveblindhed. Det er måske derfor, de er ligeglade med, om rosetten er rød, blå eller grøn.

Australien: Der har kun været heste i Australien i 232 år, og de australske heste har ry for at være blandt de mest hårdføre heste i verden. Lad os håbe, de overlever brandene, som hærger landet i disse måneder.

“Hestelove” i USA
Grim hest: I byen Wilbur risikerer du at få en bøde på 300 USD, hvis du rider på en ”grim hest”. ;0)

Pony på pub: I byen Burns er det tilladt for heste at komme ind på byens pubber sammen med deres ejere - hvis altså ejeren har betalt for dens indgang.

Paraply: I byen New York er det ulovligt at slå en paraply op under tilstedeværelsen af en hest. Det giver god mening, men ligefrem at gøre det ulovligt.

Badekar: I Oklahoma er det ulovligt at lade et æsel sove i et badekar efter klokken 19.00 ... jeg ved ikke, hvad jeg skal sige.

Nå hvad siger du? Er der hold i udsagnene, eller er de det rene fup?

Hvis du kender til flere mærkelige udsagn, som dem ovenfor, og du ønsker at dele dem med os andre, er du meget velkommen til at præsentere dem i den åbne Facebookgruppe, som hedder Ponyfar.

Jeg kan ikke love dig, at du bliver klogere. Men jeg kan godt garantere, at du bliver sjovere at stå ved siden af til det næste stævne.

Hilsen

Ponyfar

Læs også

Ponyfar - På jagt med Severo Jurado Lopez

13-08-2020 08:02, af Thomas Pelle Veng

I min evige jagt på historien om den sjældne, men stolte og muligvis udrydningstruede race, har jeg valgt at vende kikkerten mod syd. Findes denne smukke race overhovedet uden for Danmarks grænser? Og hvis det er tilfældet, hvordan adskiller den sig så fra sin halvskallede og topmavede artsfælle her i Danmark?

Ponyfar - Tour De Dufour

05-07-2020 06:35, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar". Her kan du læse om Ponyfars møde med Cathrine Dufour

Ponyfar - Digital stalking to Go!

26-06-2020 16:55, af Ponyfar

Ponyfar, kender du de to apps, der hedder ”DRF Dressur” og ”Equipe”? Hvis ikke så er det vist på tide....

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Ejer til aflivet hoppe i Holbæk: Det er jo sindssygt

14-09-2020 16:40, af Marie Helene Rigård Rohleder

I fredags på Holbæk Rideklub blev den drægtige Ågerupgårds Carli aflivet som følge af voldsomme skader i endetarmen. Skader som ikke er opstået naturligt. Ridehesten.com har talt med ejeren Stina Myrholm, som gennemlever sit livs ondeste mareridt 

Kronprinsessen dansede igennem sin debut (video)

12-09-2020 16:43, af Kristine Ulsø Olsen

H. K. H. Kronprinsesse Mary havde i dag sin stævnedebut i Frederiksværk, og hvilken debut det blev. Med over 72% red Kronprinsessen sig direkte ind i placeringerne blandt flere beridere

DRF siger farvel til holdleder Helle Krasnik Trolle

15-09-2020 11:40, af Annika Knudsen Lorentsen

Pr. dags dato har Dansk Ride Forbund valgt at afslutte samarbejdet med den nuværende holdleder for seniorlandsholdet i dressur, Helle Krasnik Trolle, som fratræder stillingen med umiddelbar virkning

Drægtig hoppe skudt af jæger: Sådan forløb sagen

15-09-2020 15:50, af Annika Knudsen Lorentsen

For knap et år siden berettede vi om, at avlshoppen Calicia Møgelvang blev skudt på sin egen mark af en jæger. Her et år efter er det en nedtrykt hoppeejer der står tilbage med en meget lille sum penge i erstatning for den hoppe han var meget glad for

Kan du genkende mulig gerningsmand?

16-09-2020 14:05, af Marie Helene Rigård Rohleder

Politiet har offentliggjort overvågningsbånd fra Holbæk Rideklub, hvor fjordhesten Ågerupgårds Carli blev aflivet i fredags på grund af voldsom mishandling. Politiet beder offentligheden om hjælp til at identificere manden 

Forsamlingsforbud: Hvad betyder det for stævnerne?

18-09-2020 16:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Forsamlingsforbuddet er sænket til 50 personer, og det får heldigvis ikke betydning for en stor andel af stævnearrangører, men der er desværre nogle stævner der bliver ramt, og som er nødt til at foretage justeringer i deres planlagte stævner, meddeler Dansk Ride Forbund

Vandt championatskvalifikation efter 4 mdr. i sadlen