Ny måned, ny start

22-05-2019 15:55, af Rebecca Sofie Larsen

Findes der en bedre måde at starte en måned på, end lettelsen af at have overstået genoptræningen med sin hest? 

Copyright Ridehesten.com

Armantic og jeg ser frem til at komme ordentligt i gang igen, men først vil jeg lige dele ud af, hvad jeg har lært af genoptræningen og hvad jeg ser frem til, når vi nu starter på en frisk.

Efter en længere periode med skader og genoptræning, kan Armantic og jeg nu ENDELIG begynde langsomt at trappe op til dér hvor vi slap. Jeg ser frem til at vi kan starte på en frisk efter denne i mine øjne meget lange periode, hvor vi ikke har måtte lave så meget.  

Hele denne her periode hvor Armantic har været skadet og derefter har været i genoptræning, har lært mig en masse ting, som jeg vil tage med mig i bagagen. For det første har jeg lært, at der er rigtig mange små ting man kan finjustere i fx skridten. For mit/vores vedkommende var der givet rimelig frie tøjler i forhold til hvad vi måtte foretage os i skridt, hvilket jeg udnyttede til at forbedre diverse øvelser, som jeg vidste at Armantic havde svært ved, - som fx sidebevægelser mod venstre og tilbagetrædning. For det andet har jeg lært at være mere tålmodig, da Armantic har været lidt af en mundfuld under dette forløb. Armantic er en hest, der fungerer bedst hvis han ”bruger hjernen” og bliver udfordret i ridningen, hvilket jo har været lidt svært, når han ikke har måttet lave så meget i forhold til trav- og galopøvelserne.  Til sidst har jeg også mere eller mindre fundet ud af, hvordan jeg skal tackle Armantic, når han viser sig fra sin værste side. – Da Armantic jo generelt er en hest, der har behov for at blive aktiveret en anelse mere end mange andre heste, har det været en kæmpe udfordring at have en hest, der ikke har kunnet komme af med den ekstra energi og har derfor reageret meget voldsomt. Jeg har derfor arbejdet ekstra meget med øvelser fra jorden (i skridt) med det formål at aktivere hans hjerne og samtidig opretholde respekt og tillid.

Nu er vi heldigvis færdige med genoptræningen og vi er klar til at starte et nyt kapitel.  Armantic virker allerede til at være godt tilfreds med at komme rigtigt i gang igen, og vi har en masse planer for, hvad der skal ske de kommende måneder. Jeg kan ikke vente med at komme i gang. Lige nu kan jeg dog ikke afsløre så meget, men der vil løbende komme nogle blogs om hvad der skal ske, når det hele er på plads J

Husk på derude, at alt godt kommer til dem der venter.

Læs også

År 2019: Et af de mest turbulente og lærerige år

31-12-2019 18:53, af Rebecca Sofie Larsen

2019 er næsten ovre, og for mit vedkommende har det været et meget turbulent og lærerigt år på mange måder, både i forhold til hestedelen, og på det personlige plan. I denne blog vil jeg kort fortælle om de mest væsentlige ting i forhold til hestedelen, som jeg vil tage med videre i livet, og hvad der har været godt og skidt i løbet af året

Hvad er et godt råd egentlig? Trailertræning – Part 2

07-11-2019 09:29, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og hør hvordan anden del af trailertræningen forløb, samt en god definition på et godt råd - for hvornår er et råd godt, og hvornår er det ikke?

Vær altid to trin foran hesten, trailerlæsning - part 1

28-10-2019 13:32, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og følg med i hvordan hesteekspert i horsemanship, Torben Andersen går til værks, når han skal lære Armantic at gå i trailer + generelle tips og gode råd der er værd at tage med videre

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Iben Salling Syrik formodes dræbt

17-01-2020 18:29, af Thomas Bach Jensen

Springrytteren Iben Salling Syrik, der i december måned blev fundet død i et sommerhusområde i Midtjylland, formodes af sin familie at måtte lade livet ufrivilligt

Ny forskning: Heste reagerer på dine følelser

14-01-2020 08:43, af Merete Haahr

Heste suger vores følelser til sig, og de reagerer meget stærkt og hurtigt på dem. En gruppe fritgående hopper, der ikke tidligere har haft megen kontakt med mennesker, udviste henholdsvis stress eller  afslapning, som reaktion på ”vrede” og ”glade” ansigtsudtryk og lyde

Swarovski får stor erstatning efter Donna Asanas død

12-01-2020 12:51, af Camilla Tiefensee Schrøder

Næsten ti år efter, at DV-hesten Donna Asana e. Don Schufro døde efter et dyrlægebesøg, har hestens østrigske ejer Evely Haim-Swarovski nu vundet retssagen mod dyrlægen og får udbetalt en erstatning på 250.000 euro

Anne-Marie og Kenneth går egne veje

11-01-2020 11:01, af Thomas Bach Jensen

De to Helgstrand-beridere Anne-Marie Hosbond Berthelsen og Kenneth Damgaard åbner egen forretning dagen efter Dansk Varmblods hingstekåring

Flotte Grand Prix-debuter i Esbjerg (video)

17-01-2020 21:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev debutant-heste der tog sig af de bedste placeringer i Grand Prix-klassen ved landsstævnet i Esbjerg i dag, sejren gik til Blue Hors St. Schufro redet af Nanna Skodborg Merrald, mens den bare 8-årige hingst Ferrari placerede sig som nr. 2 med Andreas Helgstrand i sadlen

Henrik Palm Toft ny rytter på Bregnerødgård