Guld til Sezuan i gyserfinale

09-08-2015 14:34

UVM Verden - Sezuan er verdensmester, igen! Dermed total dansk dominans ved UVM i Verden i år med dobbelt dansk guld og en sølvmedalje

Dorothee Schneider og avlshingsten Sezuan sejrede med to 10-taller for galop og samlet indtryk. - Først havde jeg ingen ord for hvad jeg følte, sidste år fik jeg ham fire måneder før 5-års finalen, nu er vi vokset sammen, og jeg ved, hvad jeg kan forvente af ham, og han ved, hvad jeg forventer han skal gøre. Jeg er god til at have det mentale overskud selvom Beatrice red virkelig godt, så jeg tænke uh. Så jeg måtte ride alt det jeg og Sezuan kan - han er en fantastisk hest og også for fremtiden. Her er en hest for den store tur! Sezuan opnåede ialt 9,72 points. Jeg vil meget gerne ride ham i fremtiden og fortsætte med at uddanne ham. Vi har ikke vist ham så meget det seneste år, og i fremtiden vil vi også vise ham bedst muligt, så han er sund og glad, og måske ved Nürnburger Burg Pokal, løftede Dorothee sløret for. Hun bemærkede også, at hun var så taknemmelig for al den støtte hun fik fra det danske publikum, og så fortalte hun, at Sezuan giver hende en helt ekstraordinær, fantastisk følelse inde på banen.

Beatrice Buchwald, der kom ind på andenpladsen med DSP Belantis e. Bennetton Dream med 9,50 points. - Jeg havde så god en følelse i dag, har aldrig følt sådan på en unghest tidligere. Og så var hun glad for at hun ikke skulle ride sidst, som det var til fældet med Dorothee Schneider.

- Jeg er rolig og vil bare forsøge at ride det bedste jeg kan. Den første dag var han ikke fit, han føltes ikke rigtig, men i dag var han tilbage og føltes fin, fortalte bronzevinder Kirsten Brouwer om Eye Catcher e. Vivaldi. Jeg har fået at vide, at jeg kan fortsætte med at ride Eye Catcher, sagde hun begejstret.

- Der er stort pres på 6-års hestene. jeg må sige jeg var meget glad for at dømme klassen i år. Hele tiden blev klassen bygget op. jeg vil give 10,11 og 12 til rytterne for deres arbejde, virkelig flot arbejde, sagde dommer Maria Colliander, som mente hestene var bedre forberedt og ærligt redet for rytterens hjælpere. 

Jan Pedersen, præsident for WBFSH: - Jeg er ikke en ekspert eller en dommer, men jeg er enig med dommerne i at kvaliteten forbedres år for år. Det har allerede blevetbevist, at der er en stor sammenhæng mellem UVM og topsporten. Det viser os, at det er det rette vi gør med mesterskaberne for unghestene, og at bedømmelsen af dem er den rette.

Claus Miesner: Vi har haft meget flotte finaler med meget velredne heste i toppen i dag. 42% af tidligere heste ved UVM er gået videre til international sport. 

Se resultatet her. 

Læs meget mere om UVM i Verden i næste nummer af magasinet Ridehesten - rytternes reaktioner, og det generelle indtryk af kvaliteten af hestene og ridningen med meget mere

Læs også

Belgien er klar med UVM-hold

17-11-2020 16:35, af Britt Carlsen

Seks heste ialt stiller Belgien med ved UVM i Verden, og der er udpeget et antal reserver. Blandt de udpegede og reserverne er to afkom efter Blue Hors hingste

UVM i Verden uden publikum

07-11-2020 15:29, af Marie Helene Rigård Rohleder

Arrangørerne bag verdensmesterskabet for unge heste i dressur, som afholdes i Verden i december, har meldt ud, at de er klar til afvikle mesterskabet. Det bliver dog uden publikum 

Tyskland har sat et stærkt UVM-hold

20-10-2020 19:42, af Thomas Bach Jensen

For første gang siden 2015 afvikles verdensmesterskaberne for ungheste (UVM) i dressur i Tyskland, hvor det i december løber af stablen i byen Verden. Tyskerne stille med tidligere medaljevindere som Revolution Secret

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

1. Grand Prix-dag – Dufour sluttede som toer

24-07-2021 10:01, af Thomas Bach Jensen

Her beretter vi i løbet af i dag lørdag den 24. juli 2021 om Grand Prix-klassen ved OL 2021 i Tokyo, og vi opdaterer jævntligt med nye kommentarer fra den internationale dressurdommer Susanne Baarup Christensen og med friske billeder af den internationale fotograf Dirk Caremans

DR2 er klar til at sende dressur fra Tokyo

18-07-2021 13:19, af Kristine Ulsø Olsen

Nu er der snart ikke længe til at OL i Tokyo går i gang og diverse TV stationer begynder derfor også at offentliggøre sendetiderne. Lørdag og søndag i næste weekend rides der Grand Prix og det hele bliver sendt direkte på DR2

Patrik Kittels olympiske drøm er bristet

22-07-2021 11:47, af Kristine Ulsø Olsen

Svenske Patrik Kittel stod foran at skulle ride sit fjerde OL om få dage, men da hoppen Well Done de la Roche i går pådrog sig en mindre skade under træningen i Tokyo, har Kittel været nødsaget til at trække sig fra det svenske hold

DR1 sender når medaljerne i dressur bliver uddelt

21-07-2021 08:06, af Kristine Ulsø Olsen

Så er sendeplanen fra DR klar til de næste par dage og den afslører af DR2 sender dressuren fra OL lørdag og søndag den kommende uge, mens det bliver på DR1 når både hold- og individuelle medaljer skal uddeles i næste uge

Her kan man se OL i ridning

03-07-2021 09:57, af Kristine Ulsø Olsen

Lørdag den 24. juli tager dressurrytterne hul på OL og frem til den 7. august hvor springrytterne rider om de sidste medaljer, vil det være muligt at følge med hjemmefra når både DR og Discovery sender ridning i fjernsynet direkte fra Tokyo

Vi er overvældede, glade og euforiske!

24-07-2021 15:15, af Thomas Bach Jensen

Optimismen bobler i den danske dressurlejr ved OL i Tokyo, hvor Cathrine Dufour i dag blev nr. 2, og Nanna S. Merrald blev nr. 9. Ridehesten har talt med den danske holdleder Anne-Mette Binder

Østrig er ude af OL-holdkonkurrencen

24-07-2021 09:09, af Thomas Bach Jensen

Den østrigske dressurrytter Victoria Max-Theurer må i sidste øjeblik trække sig, da hendes hest Abegglen FH plages af et tandrodsproblem – og dermed er Østrig også ude af holdkonkurrencen

Dansk Varmblods-hingsten Glock's Zonik er død

17-07-2021 10:45, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 13-årige hingst Zonik efter Blue Hors Zack er blevet aflivet efter, at han brækkede begge bagben, mens han stod i boksen for at vågne op efter en ellers veloverstået operation 

De danske dressurheste strøg gennem vettjek (opdateret)

23-07-2021 06:43, af Kristine Ulsø Olsen

I de sene nattetimer dansk tid, har der været vettjek for dressurhestene i Tokyo, hvor alle danske heste blev godkendt. Det betyder også at der nu er startlister for de kommende to dage, hvor Cathrine Dufour, Carina Cassøe Krüth og Nanna Skodborg Merrald skal forsøge at kvalificere holdet til den afgørende Grand Prix Special

Første danske rytter på banen kl. 10:09