Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Copyright Ridehesten.com



Vidste du at.....?

....tölt er en firtaktet gangart med hvert hovslag følgende hurtigt og regelmæssigt efter hinanden i samme rækkefølge som skridt. Der er ingen svævningsmoment i tölt, det vil sige, at hesten altid har mindst ét ben i jorden. De mest berømte töltere er de islandse heste, men gangarten findes også hos mange andre racer bl.a. American saddlebred, Tennessee walking horse, paso fino og peruviansk paso. I virkeligheden har over 70% af alverdens hesteracer anlæg for tölt, eller noget der ligner.

 

Copyright Ridehesten.com


.... den mørke stribe langs midten af manen på fjordhesten kaldes en midtstol. Den mørke stribe hår ned langs ryggen kaldes en ål, og de mørke hår i halen kaldes halefjer.

 

Copyright Ridehesten.com


..... hestens højde kaldes dens stangmål. Dette er også betegnelsen for den stok man bruger til at måle hestens højde med. Stangålet placeres lodret bag det udvendige dragthjørne og parallelt med forpiben. Hesten skal stå i en naturlig stilling og må ikke hvile på det ene ben. Stangmålet aflæses vinkelret på mankens højeste punkt bag lansemærket, og tages fra underste hovrand.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at.....?

01-05-2018 06:42, af Cecilia Lindahl

Få styr på din paratviden om heste med Ridehesten Junior

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl

cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hvordan ryttere bruger penge

14-01-2019 14:29, af Kristine Ulsø Olsen

Har du lige købt et svimlende dyrt vinterdækken til din hest, mens du igen i år må vente med at købe ny vinterjakke til dig selv? Se her 11 påstande om hvordan ryttere bruger deres penge i forhold til almindelige mennesker

Hvad laver hesten egentlig om natten?(Video)

08-01-2019 19:33, af Cecilia Lindahl

Mange er af den opfattelse, at hesten sover hele natten, præcis som os mennesker, men det er langt fra tilfældet

Dressursportens fremtid samlet i Tønder (video)

12-01-2019 15:48, af Britt Carlsen

Der er i år 13. gang Toosbuys Fond og ECCO Centeret i Tønder støtter op omkring en talentsamling for de unge dressurryttere - uden hest - og dagen i dag har budt på en høj grad af engagement fra de unge ryttere

Sådan hjælper du din hest med strækøvelser

12-01-2019 08:31, af Cecilia Lindahl

En god træningstime kan faktisk begynde dagen forinden, såfremt man har giver sig tid til at strække hesten godt ud efter endt træning. Gitte Andersen Søby fra Mysir Osteopati og Hestemassage giver en række gode råd til udstrækningsøvelser til hesten, som man kan udføre efter endt træning

Er hesten "død" for schenklen?

08-01-2019 12:25, af Cecilia Lindahl

Oplever du, at din hest ikke reagerer fremad for en let schenkel understøttet af et slag med pisken? Hasse Hoffmann fortæller her, hvordan du igen får hesten til at reagere for schenklen

Syv WFFS-positive hingste hos Schockemöhle

10-01-2019 23:34, af Charlotte Kondrup

Syv avlshingste hos Schockemöhle er testet positive for genfejlen WFFS

Beslaglagte heste sælges på auktion

09-01-2019 14:53, af Kristine Ulsø Olsen

Den venezuelanske OL-rytter Emanuel Andrade fik sidste år beslaglagt alle sine 14 konkurrenceheste, som følge af hans fars økonomiske kriminalitet. Nu vil alle heste blive solgt på en online auktion, her i blandt en VM og OL-hest

Fokus er målrettet EM (video)

11-01-2019 14:57, af Britt Carlsen

De seneste to dage har landstræner Nathalie zu Sayn-Wittgenstein taget pulsen på de bedste dressurryttere og deres heste ved en træningssamling på Blue Hors - målet i år er EM og den eftertragtede OL kvalifikation

Dufour: Det er hårdt, men det virker (video)

13-01-2019 11:07, af Britt Carlsen

Ved weekendens træningssamling for de unge dressurryttere på ECCO Center i Tønder har rytterne fået input til fysisk træning ved siden af ridning, og OL-rytter Cathrine Dufour fortalte om, hvordan den træning har gavnet hende

Dressurlandsholdet samles på Blue Hors