Vidste du at.....?

01-05-2018 06:42, af Cecilia Lindahl

Få styr på din paratviden om heste med Ridehesten Junior

Copyright Ridehesten.com


Vidste du at....?

....bandager anvendes som beskyttelse, støtte og forebyggelse eller i forbindelse med en behandling. Det kræver øvelse at lægge en bandage på, så trykket fordeler sig jævnt, og bandagen bliver liggende uden, at den er for stram. Man lægger altid et bandageunderlag under bandager, fordi de fordeler trykket. Et bandageunderlag kan være fremstillet af forskellige materialer og fås i de fleste rideudstyrsbutikker. Det velcro eller bindebånd, man fæstner bandagen med, må aldrig være strammere end selve bandagen. Bandagen skal altid være lukket på den udvendige side af hestens ben, så hesten ikke skubber lukningen op, hvis den rammer sig selv på benet.

 

Copyright Ridehesten.com

 

.... det underlag, hesten går på, kaldes for bunden? Bunde kan være meget forskellige, men oftest er bunden i et ridehus blød, og f.eks. asfalt betegnes som hård. Hvis underlaget er meget mudret, så hesten synker ned i det, siger man, at bunden er tung. Det er meget vigtigt, at bunden på ridebanen eller i ridehuset er hævn og hverken for blød, hård eller tung, for ellers kan hesten få skader i benene.

 

Copyright Ridehesten.com


.....Grand Prix er betegnelsen for den sværeste klasse ved internationale ridestævner indenfor både spring og dressur. Ved hvert stævne må det kun være én Grand Prix for hver disciplin. Den lidt sværere dressurklasse, der senere er kommet til, hedder Grand Prix Special. Forhindringerne i en Grand Prix springning er mellem 1,50 m og 1,60 m. høje.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl

cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Hvordan ryttere bruger penge

14-01-2019 14:29, af Kristine Ulsø Olsen

Har du lige købt et svimlende dyrt vinterdækken til din hest, mens du igen i år må vente med at købe ny vinterjakke til dig selv? Se her 11 påstande om hvordan ryttere bruger deres penge i forhold til almindelige mennesker

Hvad laver hesten egentlig om natten?(Video)

08-01-2019 19:33, af Cecilia Lindahl

Mange er af den opfattelse, at hesten sover hele natten, præcis som os mennesker, men det er langt fra tilfældet

Dressursportens fremtid samlet i Tønder (video)

12-01-2019 15:48, af Britt Carlsen

Der er i år 13. gang Toosbuys Fond og ECCO Centeret i Tønder støtter op omkring en talentsamling for de unge dressurryttere - uden hest - og dagen i dag har budt på en høj grad af engagement fra de unge ryttere

Sådan hjælper du din hest med strækøvelser

12-01-2019 08:31, af Cecilia Lindahl

En god træningstime kan faktisk begynde dagen forinden, såfremt man har giver sig tid til at strække hesten godt ud efter endt træning. Gitte Andersen Søby fra Mysir Osteopati og Hestemassage giver en række gode råd til udstrækningsøvelser til hesten, som man kan udføre efter endt træning

Er hesten "død" for schenklen?

08-01-2019 12:25, af Cecilia Lindahl

Oplever du, at din hest ikke reagerer fremad for en let schenkel understøttet af et slag med pisken? Hasse Hoffmann fortæller her, hvordan du igen får hesten til at reagere for schenklen

Syv WFFS-positive hingste hos Schockemöhle

10-01-2019 23:34, af Charlotte Kondrup

Syv avlshingste hos Schockemöhle er testet positive for genfejlen WFFS

Beslaglagte heste sælges på auktion

09-01-2019 14:53, af Kristine Ulsø Olsen

Den venezuelanske OL-rytter Emanuel Andrade fik sidste år beslaglagt alle sine 14 konkurrenceheste, som følge af hans fars økonomiske kriminalitet. Nu vil alle heste blive solgt på en online auktion, her i blandt en VM og OL-hest

Fokus er målrettet EM (video)

11-01-2019 14:57, af Britt Carlsen

De seneste to dage har landstræner Nathalie zu Sayn-Wittgenstein taget pulsen på de bedste dressurryttere og deres heste ved en træningssamling på Blue Hors - målet i år er EM og den eftertragtede OL kvalifikation

Dufour: Det er hårdt, men det virker (video)

13-01-2019 11:07, af Britt Carlsen

Ved weekendens træningssamling for de unge dressurryttere på ECCO Center i Tønder har rytterne fået input til fysisk træning ved siden af ridning, og OL-rytter Cathrine Dufour fortalte om, hvordan den træning har gavnet hende

Dressurlandsholdet samles på Blue Hors