LIVE: Tegn abonnement på magasinet Ridehesten

10:05 senest den 20. januar - og få januar måneds magasin gratis med!

Vidste du at…..?

14-04-2018 08:57, af Cecilia Lindahl

Vidste du, at man siger, at hesten har en hvælvet hals, når den bøjer og spænder i halsen og halskammen? Få styr på din paratviden med Ridehesten JUNIOR

Copyright Ridehesten.com

…En valdrap er et stykke ”tøj ”som ligger ovenpå gardehusarernes sadel og lidt af hestene. Det beskytter gardehusarernes uniformer mod at blive slidte og beskidte. Ved gardehusarernes knæ er der broderet vores Dronning Margrethe II´s forbogstav: M ( Margrethe), R (dronning) og 2 (den anden).

…. Hestens lød er dens farve. For eksempel har hesten på billedet en brun grundlød ( har flest hår i den farve) og sorte ben med hvide sokker på bagbenene.

…en dressursadel har ekstra lange klapper, der går næsten lige ned, så rytteren kan få god støtte til sine ben, som skal nå så langt ned omkring hesten som muligt men dog stadig med knæene bøjet. Sådan en slags sadel har også et ekstra dybt sæde, så rytteren har god kontakt til hestens ryg, og bagdelen bliver holdt på plads i sadlen. Gjordstropperne er lange, så spænderne ikke generer rytterens ben.

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kampagnefilm: ”Jeg vil have min bedste ven tilbage”

14-01-2019 10:23, af Mathilde Brejner

Siden 2010 er der rapporteret om mere end 2000 hesterelaterede ulykker på vejene i England. Heraf har 230 heste og 39 ryttere mistet livet. Det er alt for mange, så derfor har universitetsstuderende Holly Woollock lavet en stærk kampagnefilm, der skal sætte fokus på problemet 

Hvordan ryttere bruger penge

14-01-2019 14:29, af Kristine Ulsø Olsen

Har du lige købt et svimlende dyrt vinterdækken til din hest, mens du igen i år må vente med at købe ny vinterjakke til dig selv? Se her 11 påstande om hvordan ryttere bruger deres penge i forhold til almindelige mennesker

Blue Hors Don Schufro er WFFS-positiv

16-01-2019 15:44, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Da flere forhold har peget i retning af, at Blue Hors Don Schufro er bærer af WFFS-genet, har hingstestationen Blue Hors ladet hingsten teste, og han har vist sig at være positiv

Dressursportens fremtid samlet i Tønder (video)

12-01-2019 15:48, af Britt Carlsen

Der er i år 13. gang Toosbuys Fond og ECCO Centeret i Tønder støtter op omkring en talentsamling for de unge dressurryttere - uden hest - og dagen i dag har budt på en høj grad af engagement fra de unge ryttere

Sådan hjælper du din hest med strækøvelser

12-01-2019 08:31, af Cecilia Lindahl

En god træningstime kan faktisk begynde dagen forinden, såfremt man har giver sig tid til at strække hesten godt ud efter endt træning. Gitte Andersen Søby fra Mysir Osteopati og Hestemassage giver en række gode råd til udstrækningsøvelser til hesten, som man kan udføre efter endt træning

Hest aflivet efter World Cup-ulykke

15-01-2019 18:46, af Cecilia Lindahl

Den 13-årige hingst Chagrannus blev skadet under lørdagens World Cup-stævne i Basel. Desværre stod hingstens liv ikke til at redde

Syv WFFS-positive hingste hos Schockemöhle

10-01-2019 23:34, af Charlotte Kondrup

Syv avlshingste hos Schockemöhle er testet positive for genfejlen WFFS

Fokus er målrettet EM (video)

11-01-2019 14:57, af Britt Carlsen

De seneste to dage har landstræner Nathalie zu Sayn-Wittgenstein taget pulsen på de bedste dressurryttere og deres heste ved en træningssamling på Blue Hors - målet i år er EM og den eftertragtede OL kvalifikation

Dufour: Det er hårdt, men det virker (video)

13-01-2019 11:07, af Britt Carlsen

Ved weekendens træningssamling for de unge dressurryttere på ECCO Center i Tønder har rytterne fået input til fysisk træning ved siden af ridning, og OL-rytter Cathrine Dufour fortalte om, hvordan den træning har gavnet hende

Hööks Hestesport solgt