Hvordan du får lazerfokus på under 10 minutter

21-05-2021 06:46

Anja Nielsen

Oooookayy, ro på Anja. Under 10 minutter? – Skal der ikke mere til? NEJ! – og jo. Lad mig forklare

Copyright Ridehesten.com
Husk på, at til stævner træner vi ikke nye ting, der tester vi formen af og finder ud af om det arbejde vi har lavet derhjemme, op til stævnet, er nok, eller om vi skal hjem og træne det endnu mere.
Nyheden fortsætter efter annoncen

Når jeg har en rytter i forløb hos mig, så arbejder vi hele vejen rundt. 360 graders eftersyn, kan du vel godt kalde det. Vi kigger med andre ord på HELE rytteren, så hun kan lære hvordan hun takler enhver udfordring der kommer hendes vej. Det lærer hun via simple værktøjer og metoder.

Det er med andre ord Powermind Academys hovedfokus. Nemlig at skabe ryttere der kan selv.

Når de skal til stævne, handler det om at have super skarpt fokus og ro i maven. De skal ikke være bange for nerverne og de skal have en klar strategi for, hvad de vil ud og tjekke formen på i dag.

Alt det er noget de lærer i forløbet. Det vildt seje trick er så, at de samtidig har lært at skifte humør, eller tilstand, på meget kort tid. Det kan skifte fra en tilstand til en anden på få minutter.

Så, når jeg skriver både nej og jo, så mener jeg, at når først du har lært det, kan du på få minutter træde ind i en osteklokke og kun have fokus på den opgave du og hesten skal løse.

Du har fuld kontrol over dine tanker og dine følelser og du kan nyde turen rundt på banen, i stedet for at bruge tiden på at håber, at alt går efter planen.

Det er noget sjovere at starte stævner, når man har kontrollen over sig selv og har en klar strategi til at løse opgaven på banen.

Vil du gerne lære én af metoderne?

Her kommer den:

Sæt dig ned og mærk godt efter. Du kender din hest, bedre end nogen anden.

Hvad har den brug for?

Hvilke hjælpere har den brug for, for at kunne præstere maximalt på banen?

Fremdrift?

Rolig hånd?

Eller noget helt tredje?

Find to til tre ting, som du ved din hest har brug for, for at kunne yde sit bedste på banen.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Når du rider ind på banen, skal du fokusere på de to til tre ting, som du kom frem til, at din hest har brug for fra dig.

Det kunne fx lyde sådan her: ”Ro på, ben og sæde”.

Disse fokusord skal gentages under hele turen rundt, og de skal gentages så intenst som du har brug for, for at kunne udelukke alt andet støj omkring dig.

Prøv øvelsen af, næste gang du skal ud at ride.

Det er nemlig vigtigt, at du øver dig på det du skal kunne, når du er til stævne.

Øvelserne skal ikke kun bruges når du er på stævnbanen. De skal trænes derhjemme, så de er vaner når du kommer ud hvor du skal være bedst når det gælder.

Når du træner dit vinder-mindset derhjemme så godt, at det sidder på rygraden når du kommer til stævne, vil du få meget mere stabile resultater. Samtidig har du overskud til at yde en ekstra indsats på ryggen af hesten, fordi du ikke bruger energi på at huske hvad det nu var, at din mentaltræner har fortalt dig.

Øvelserne og metoderne er nemlig, via træning, blevet til vaner, som du helt naturligt gør brug af, når du har behov for det.

Så, husk at træne dit vinder-mindset hver eneste dag. Jo mere du træner det, jo mere er det en vane at tænke på dén måde. Og når du tænker anderledes, agerer du anderledes – og på den måde får du anderledes resultater.

Som Albert Einstein engang sagde; Definitionen på sindssyge er, at gøre det samme igen og igen og forvente et andet resultat.

Med andre ord, gør noget anderledes, så bliver resultatet anderledes.

Så, prøv evt denne metode og se, om den kunne være dit ”anderledes” element ved næste stævne.

God tur

Kh Anja

Powermind Academy

Følg mig på Facebook HER, på Instagram HER og find min hjemmeside HER.

Læs også

Brug stævnebanen til miljøtræning

21-09-2021 20:47, af Anja Nielsen

Okay, lad os lige begynde fra begyndelsen. Hver dag taler jeg med kvindelige ryttere, som for alt i verden, ønsker at ride stævner hvor de har HELT ro i maven

Når du står i kviksand til halsen

15-09-2021 19:41, af Anja Nielsen

Kviksand, det er en fæl fætter. Og man kan faktisk drukne i det! Når jeg bruger ovenstående sætning, så er det for at skabe at billede for dig. På den måde er det jeg skal til at fortælle dig, meget nemmere at forstå

Brug stævnebanen til miljøtræning

27-08-2021 12:19, af Anja Nielsen

Okay, lad os lige begynde fra begyndelsen. Hver dag taler jeg med kvindelige ryttere, som for alt i verden, ønsker at ride stævner, hvor de har HELT ro i maven. Det er den primære årsag til, at ryttere kontakter mig

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Trine Askjær-Jørgensen

Trine Askjær-Jørgensen
20 24 29 28
taj@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Landmand søger... skikkelig skovturshest

18-10-2021 12:14, af Thomas Bach Jensen

Allan Jensen fra tv-serien "Landmand søger kærlighed", der netop er aktuel på TV2 i denne tid, har også søgt efter en god og rolig skovturshest, og nu har han fundet kærligheden på Vilhelmsborg

Forbilledligt ridelig dressurhoppe tog sejren i 6-års

15-10-2021 15:28, af Thomas Bach Jensen

Sidste indledende dressurklasse ved finalestævnet for Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste var 6-års hestene, hvor der igen blev vist masser af kvalitet, og den meget velgående hoppe RGS Finest Alegra opnåede et 10-tal for ridelighed

Hattrick til Karen Møller Rohde i dag (video)

15-10-2021 22:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde har i dag vundet anden kvalifikation for både 4-, 5- og 6-års, og i den netop overståede 6-års klasse var det i sadlen på den velspringende avlshingst Cassado Ask

Tak for dig, Bjarne – og for de første 50 år (video)

17-10-2021 17:43, af Thomas Bach Jensen

Helt uden Bjarne Nielsens viden var en hyldest for hans 50 års virke som træner sat i værk under dressurfinalerne ved Pavo og Dansk Ride Forbunds Championat for Ungheste på Blue, og det kom helt bag på den meget afholdte træner og højt respekterede dommer

Hold da op! Fuldt fart på fremragende 5-års (video)

16-10-2021 20:51, af Annika Knudsen Lorentsen

Jacob Theodor Schmidt og Bøgegårdens Gladiator lagde stærkt ud i omspringningen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 5-års heste, og selvom de følgende seks omspringningsekvipager gjorde sit, så lykkedes det ingen at slå den 17-årige sønderjyde af pinden

Dramatisk afslutning for vinderen i 4-års kvalifikation (video)

14-10-2021 17:50, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde red den velspringende 4-årige Fi Fi Ask til sejr i første kvalifikation af Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste med en flot runde, som dog sluttede lidt dramatisk, da Karen måtte en tur i sandet lige efter målstregen

Keller tilfreds med hjemmeavlede Galliana KH (video)

15-10-2021 13:50, af Annika Knudsen Lorentsen

Det gør det lidt ekstra sjovt at ride ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championatsfinaler på Blue Hors, når man er til start på et af sine første hjemmeavlede afkom, fortæller Anée Keller, som i går fik fine ord med på vejen fra dommerne efter et fejlfrit ridt på hoppen Galliana KH, som blev belønnet med et 8-tal

Welldone Dallas går på pension

18-10-2021 09:43, af Christine Krogh Frausing

Welldone Dallas går på pension, og skal fra nu nyde sit otium på Grønagergaard. Katrine fortæller om de største øjeblikke i deres karriere, og om hvad der nu skal ske

OL bør ændres mener IDRC

16-10-2021 11:28, af Christine Krogh Frausing

Det seneste OL i Tokyo har vakt interesse, og særligt måden at afvikle dressurkonkurrencerne på, mener The International Dressage Riders’ Club bør revurderes

U2 TD: Fra følauktion til championatsfinale (video)

16-10-2021 09:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Camille Silke Pless købte tilbage i 2017 U2 TD DWB på Dansk Varmblods Elitefølsauktion og i dag kan hun glæde sig over at have præsteret rigtig flot ved finalestævnet i Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste. Camille fortæller, at U2 TD vil gøre alt for hende, ligesom hun vil gøre alt for ham og dette makkerpar kan uden tvivl se frem til mange succesfulde resultater fremover