Vidste du at.....?

20-02-2018 09:00, af Cecilia Lindahl

Vidste du at det er tegn på tandproblemer, hvis hesten taber foderet ud af munden. Hvis den gør det, er det tid til at bestille et dyrlægebesøg

 

Copyright Ridehesten.com

Vidste du at.....?

 

...at det højeste punkt bag på sadlen hedder "bagsvidslen"

 

Copyright Ridehesten.com

 

....betegnelsen bryggerhest er meget gammel. Den danske forfatter Holbjerg brugte den allerede i 1739. En bryggerhest trak vogne for bryggerierne, så den skulle være meget stærk. Der er f.eks. blevet brugt bryggerheste af racerne belgier og oldenborg. Mest kendt er nok de jyske heste, der trak vogne for Carlsberg næsten frem til år 2000.

 

Copyright Ridehesten.com

 

....en hoppe er drægtig i 11 måneder, inden hun foler

 

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Kanonslag slog min hest ihjel

08-12-2018 11:20, af Cecilia Lindahl

Torsdag eftermiddag skræmte 2-3 drenge livet af to heste, da de fyrede kanonslag og hjemmelavet fyrværkeri af blot ti skridt fra de to heste. Det endte med at få fatale konsekvenser, og en hest måtte aflives efter at have mistet følingen i bagparten

Severo Jysk Mester i Grand Prix