Vidste du at.....?

10-02-2018 08:56, af Cecilia Lindahl

Vidste du at en Hippolog betyder "hestekender", altså en der ved en masse om heste? Få styr på endnu flere begreber inden for hesteverdenen her

Copyright Ridehesten.com

 

Vidste du at....?
.....en hests hjerte vejer omkring 4 kg.? Til sammenligning vejer hjertet hos et menneske ca. 300 g.

 

Copyright Ridehesten.com


.....heste er flokdyr, der altid søger hinandens selskab. Derfor bør de altid have kammerater!

 

Copyright Ridehesten.com


....en hest kaldes en krybbebider, når den sætter tænderne på krybben eller noget andet  vandret og sluger luft ned i maven. Det kan give dårlig fordøjelse eller endda kook. Krybbebidning sker typisk, fordi hesten står og keder sig.

 

Læs også

Vidste du at...?

06-08-2018 21:38, af Cecilia Lindahl

….stråfoder er uundværligt for hestens fordøjelse. Hvis ikke den får tilstrækkeligt med stråfoder, føler den sig ikke mæt, og den kan få kolik af det. Stråfoder er f.eks. hø, græs, wrap og halm

Vidste du at.....?

22-07-2018 21:02, af Cecilia Lindahl

…..En hestehjerne er på størrelse med en gennemsnitlig kartoffel?

Vidste du at....?

18-05-2018 07:26, af Cecilia Lindahl

Vidste du at, det hedder at hesten staller, når den tisser? Hingste og hopper stiller sig næsten ens, når de staller. De skræver med bagbenene lidt skråt bagud, krydset skænkes, og hales løftes højt i vejret. Det foregår altid stående, helst i boksen eller i højt græs

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl

cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Janne Rumbough fylder 75 år

19-02-2019 13:06, af Thomas Bach Jensen

Danske Janne Rumbough, der har boet i Florida siden 1972 og er konkurrencerytter på Grand Prix-niveau, fylder i dag 75 år

Forårsauktion: Nybagt vinder med 74%

16-02-2019 09:09, af Thomas Bach Jensen

Dansk Varmblods Forårsauktion 2019 byder på en fremragende kollektion af 27 unghingste og unge rideheste i alderen 3-8 år. I vores gennemgang af disse lovende unge dressur- og springheste ser vi her nærmere på vidunderhoppen Sorbét

Danskere til internationale stævner - Uge 8

20-02-2019 14:21, af Kristine Ulsø Olsen

Mens Spanien og Portugal og dermed sydens sol stadig lokker mange danske springryttere til, har nogle spring- og dressurryttere i denne weekend valgt at gå i den anden retning og trække nordpå i stedet til Lillestrøm i Norge

Blue Hors Zack ikke til start i Neumünster

16-02-2019 13:30, af Charlotte Kondrup

Det var meningen at Blue Hors Zack skulle have startet Grand Prix i dag i Neumünster, men det satte en hovbyld en stopper for

Aktiver bagbenene med den rigtige vægthjælp DEL 1

22-02-2019 13:10, af Cecilia Lindahl

Jo roligere og jo mere smidigt en rytter sidder, jo bedre reagerer hesten på vægthjælperne. Men hvordan aktiverer du bagbenene med den rigtige vægthjælp?

Hormonforstyrrende kemikalier kan være årsag til EMS

19-02-2019 07:02, af Cecilia Lindahl

Kemikalier som blandt andet pesticider og plast kan spille en rolle i forhold til udvikling af EMS hos heste, sådan lyder konklusionen fra ny amerikansk forskning

Forårsauktion: Den smukke hingst Amperio

18-02-2019 12:14, af Thomas Bach Jensen

Dansk Varmblods Forårsauktion byder den 9. marts 2019 i MCH Messecenter Herning på en stærk sammensætning af 3-årige hingsteemner og talentfulde unge rideheste, der er avlet til fremtidens dressur- og springbaner. En af dem er den 3-årige dressurhingst Amperio

Succes i Norge for Sandgaard-søskende

21-02-2019 07:38, af Kristine Ulsø Olsen

En række ryttere har taget turen til Norwegian Horse Festival i norske Lillestrøm og her har søskendeparret Josefine og Mads-Emil Sandgaard hver redet en sejr hjem

Skal du varme op alt for længe?

19-02-2019 11:57, af Cecilia Lindahl

Har din hest brug for meget lang opvarmningstid? Synes du din hest er ufokuseret/modvillig i starten af en træningsenhed, så overvej, hvad der går galt i kæden af vigtige elementer

Forårsauktion: Den sølvfarvede guldhoppe