Merete Haahr
Ulvedalene nord for København er blevet forvandlet til en verden, fyldt med hobbitter, trolde, elverfolk og drager, og ikke mindst de skønneste små ponyer. Det Kongelige Teater opfører deres version af Hobitten, det berømte eventyr af J. R. Tolkien fra 1937, som er forløber for de berømte bøger om Ringenes Herre.
Stykket er instrueret af Kasper Holten, og det fortæller eventyret om den magelige hobbit Bilbo Baggins, som helt uventet bliver involveret i en farefuld ekspedition. Bilbo og de fem dværge begiver sig afsted mod det ensomme bjerg i følgeskab med Troldmanden Gandalf og deres små trofaste ponyer. Målet er at bekæmpe den onde drage og genvinde skatten under bjerget.
Hobbitten er Nordeuropas største teatershow, og det foregår under åben himmel med en imponerende scenografi. I stykket indgår seks meget rolige og stabile shetlandsponyer, specielt udvalgt af instruktøren Kasper Holten og hestenes træner Maja Frederiksen, som har mange års uddannelse og erfaring inden for træning af heste.
– Forestillingen er bygget op på en helt speciel måde med dukker, og derfor egner shetlandsponyer sig rigtig godt til Bilbo og dværgene, fortæller Maja Frederiksen, og fortsætter:
– Ponyerne ser søde ud, de er sjove og fyldt med hår, og det var en af de ting der tiltrak, da de skulle beslutte, hvordan ponyerne kunne indgå i stykket.
Hestene skal trænes til at klare pressede situationer, med uventede lyde og bevægelser, forsætter hun. Det er et stykke med musik, røg og fyrværkeri, der er bjergtrolde og elvere med flagrende kostumer og Gollum, der kommer kravlende ind over scenen. Ifølge Maja Frederiksen kræver det, at man kan stole fuldt ud på sin pony, så man kan holde den under kontrol, uanset hvad man løber ind i.
I forestillingen er der blandt andet en situation, hvor Bilbo skal gå alene med sin pony henover scenen. Når man beder en pony gå helt alene over en stor scene, med en dukke på ryggen og en skuespiller den ikke kender, og samtidig sender den væk fra sin flok, så stiller man store krav.
– For uvidende ser det ud som, at det er en helt enkelt ting, men det er ikke noget man bare lige gør, og det kræver meget forudgående træning, fortæller Maja Frederiksen.
Det Kongelige Teater har haft stor fokus på hestenes velfærd. Shetlandsponyerne og deres trænere har boet i dyrehaven fra midten af april, for at kunne deltage i prøverne.
Maja Frederiksen anbefalede dog at ponyerne fik lov til at gå i løsdrift og kunne være ude fra morgen til aften, så de altid havde hinanden.
– Ponyerne har knoklet hver aften, og gået op og ned ad bakker, fortæller Maja Frederiksen. Derfor har hun også haft hestemassør på for at løsne op for spændinger.
– Hvis vi skal have lov til at inddrage dyr i teaterforestillinger, så skal vi sikre dyrevelfærden og gøre det ordentligt, mener hun. Hver dag kommer der næste 3000 mennesker og ser forestillingen, og der er meget opmærksomhed på, om dyrene har det godt, siger Maja Frederiksen.
Lederne af prøverne har fra starten gjort det klart at Maja Frederiksen skulle tale ponyernes sag. Hvis hun kunne mærke at ponyerne ikke kunne holde til mere en dag, og havde brug for en pause, så lukkede de prøverne, og lavede noget andet.
Skuespillerne har også været utrolig glade og meget søde overfor ponyerne. Når forestillingen er i gang og skuespillerne er i færd med deres arbejde, så slutter de altid af med at takke hestene. De klør lige hestene på halsen og siger lige så stille tak, inden de går ned og spiller videre, fortæller Maja Frederiksen. Ponyerne er ikke bare en rekvisit på teateret, men en vigtig del af forestillingen, og hun har mødt så mange gode mennesker på teateret, der ønsker at ponyerne får en god oplevelse.
Det Kongelige Teater spiller forestillingen resten af juni, men hvis du ikke når at se det i år, bliver forestillingen gentaget i på Moesgaard Museum t i Århus til næste år.