Derfor bruger jeg limsko på mine distanceheste

30-10-2020 06:56, af Rikke Arkesteijn

Du har måske set, at mine heste nogle gange har nogle boots på, men det ligner alligevel ikke helt boots. Jeg bruger limsko på mine heste, hvilket jeg er rigtig glad for. I dette blogindlæg vil jeg fortælle mere om, hvad det er for nogle sko, og hvorfor jeg er glad for dem

Nyheden fortsætter efter annoncen

Jeg har egentlig altid brugt de klassiske jernsko til mine heste, og har som sådan ikke undersøgt markedet for alternativer til det. For nogle år siden kom én af vores norske venner på besøg, og hun fortalte at hun var ved at udvikle en ny sko. Først tænkte jeg, at det var noget mærkeligt noget, og at jeg hellere ville holde mig til det, som jeg kendte, men min mor havde en anden holdning. Hun mente absolut, at vi skulle prøve det her, og i dag er jeg egentlig meget glad for det.

Vi var så heldige, at den norske veninde kom forbi i forbindelse med et stævne, og hun viste os, hvordan man sætter skoene på hesten. Siden da har jeg brugt limskoene på mine heste, og har været rigtig glad for dem.

Limskoene er en videreudvikling af boots, som nogle måske bruger til deres heste. Boots tager man af og på, som man skal ud at ride, men sådan er det ikke med limskoene. Dem limer man på efter smeden har været der, og så bliver de permanent siddende i omkring 6 uger.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Det, jeg godt kan lide ved disse sko er, at de er lavet af gummi. Man køber den størrelse sko, som passer til hesten, men når hesten har fået skoen på, så former den sig yderligere efter hestens hove. Under skoen er der et mønster, ligesom der er dækmønster på bilens dæk. Det gør, at man står bedre fast på underlaget, uanset hvilket man rider på. Jeg har især oplevet en stor fordel når jeg har reddet i mudder og på asfalt. I mudder står skoen supergodt fast, og det er sjældent at jeg oplever, at hesten glider. Når man rider på asfalt med jernsko, kan det være farligt, da hesten nemt glider på asfalten, især hvis skoen er en smule slidt. Når man rider med gummi på asfalten, så står man helt fast, og det gør også at man kan ride hurtigere og mere sikkert på asfalten, da man ikke skal være bange for at glide og falde.

Når man rider, tænker man ofte på hestens sikkerhed, og hestens velvære, men det er også vigtigt at tænke på sig selv en gang imellem. Når jeg rider med limsko føler jeg mig sikker, og er ikke bange for at glide eller falde, samtidig med, at jeg ved at min hest er komfortabel med skoene.

Jeg har lavet en video, hvor jeg viser, hvordan man sætter skoene på, da det som udgangspunkt godt kan være lidt uoverskueligt at starte med. Skriv endelig til mig på Facebook på vores side ”Endurance Team Arkesteijn”, hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp.

Læs også

Vigtigheden ved sunde hove

27-11-2020 07:21, af Rikke Arkesteijn

Du har måske hørt ordsproget ”ingen hov, igen hest” før, men hvad betyder det egentlig, og er der noget om snakken? I søndags havde jeg elever fra Dansk Hovbeskærer skole forbi, hør her hvordan det gik

Ny hest i teamet

23-09-2020 07:32, af Rikke Arkesteijn

I lang tid har jeg tænkt over, at jeg skulle have en hest mere. Og nåh ja… man kan vel aldrig få for mange heste, vel? Så der var egentlig ikke nogen undskyldninger for, at jeg ikke skulle have én til

Toilet paper challenge (video)

10-04-2020 09:13, af Rikke Arkesteijn

I disse tider, hvor alle klubaktiviteter er aflyst, kan det være svært at holde motivationen oppe, og det er derfor vigtigt at huske at lave lidt sjov med hestene. Selvom mine heste normalt er distanceheste, skal der selvfølgelig også være plads til sjov og spas indimellem

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Tre dressurhingste omkring 900 point

22-11-2020 14:43, af Thomas Bach Jensen

Ved den afsluttende prøve ved Dansk Varmblods 35-dages test på Tørring Ridecenter har dommerne i dag bedømt 15 dressurhingste. Holdet blevet toppet af tre hingste, der opnåede omkring 900 point

Jørgen Ravn fylder 70 år i dag

24-11-2020 14:02, af Thomas Bach Jensen

En af dansk ridehesteavls helt store profiler, den succesfulde opdrætter Jørgen Ravn, kan i dag fejre sin 70-års fødselsdag

Dansk rytter testet positiv i doping – foder under mistanke

24-11-2020 16:36, af Britt Carlsen

FEI har meddelt Dansk Ride Forbund, at militaryrytter Maibrit Laustsens hest Lillifee Ajk er testet positiv i en dopingtest foretaget ved UVM i Frankrig – foder er under mistanke

Over 2 millioner for dyreste hingst i Oldenburg

22-11-2020 21:08, af Annika Knudsen Lorentsen

Auktionen i forbindelse med kåringen i Oldenburger Pferdezuchtverband i Vechta er netop afsluttet, og dyreste hammerslag faldt på en dressurpræmiehingst e. For Dance, som blev solgt for over 2 millioner danske kroner

Danske hingste i top ved Oldenburger-kåring

21-11-2020 18:47, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Der var dansk succes ved hingstekåringen i Oldenburg i Tyskland, hvor fløjhingsten er danskejet, mens en af præmiehingstene er både danskejet og avlet

Brandslanger reddede islænder op af mudder

21-11-2020 08:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Midt på ugen lykkedes det brandvæsnet på Falster at redde en islænder op af et mudderhul, som hesten sad ubehjælpeligt fast i

Auktionsføl vandt 35-dages testen (video)

22-11-2020 11:33, af Thomas Bach Jensen

Otte springhingste har i dag gået den afsluttende prøve ved Dansk Varmblods 35-dages test på Tørring Ridecenter. Vinderen af prøven i springning blev hingsten Cordento II DWB

Jonathan spændte stigbøjlerne op (video)

19-11-2020 19:11, af Thomas Bach Jensen

Den danske springrytter Jonathan Hvalsøe Saul, der er i beriderlære hos Böckmann Pferde i Tyskland, måtte for nylig spænde bøjlerne godt op, da han skulle ride staldens ponyhingst til sportstest

10 grunde til ikke at lægge dækken på