Vidste du at.....?

05-02-2018 09:41, af Cecilia Lindahl

Vidste du at begrebet "sadeltøj" dækker over det udstyr, man skal bruge, når man rider? Få styr på endnu flere begreber inden for hesteverdenen her

Copyright Ridehesten.com

Vidste du at.....?

.....en bagpartsvending og en halvpirouette faktisk er det samme? Øvelsen går ud på, at hesten skal vende halt omkring sig selv. Hestens forpart bevæges rundt om bagparten, men bagparten skal blive på næsten samme sted under hele øvelsen. I halvpirouetten skal hesten bare være mere samlet.

Copyright Ridehesten.com


....en Hippolog betyder "hestekender", altså en der ved en masse om heste. Ordet kommer fra græsk.

 

Copyright Ridehesten.com


....przewalskihesten er den sidste overlevende vilde hesterace. Man mener, den forsvandt i naturen i 1940´erne, men zoologiske haver i forskellige lande havde fået fat i nogle eksemplarer. I 1980´erne satte man nogle przewalskiheste fri i den franske og russiske natur. Hestene på billedet er fotograferet i Givskud Zoo.

Copyright Ridehesten.com

Læs også

Har du styr på paraden?

20-12-2018 17:45, af Cecilia Lindahl

I de stående øvelser; parade, tilbagetrædning, for- og bagpartsvending gælder det, at både rytter og hest hele tiden skal tænke fremad, for at få det bedst mulige resultat ud af øvelsen. Øvelserne bruges dels til at gymnasticere hesten, og samspillet mellem de forskellige hjælpere er en kontrol af, at man er på rette vej. Men hvordan laver man en god parade? Det giver Hasse Hoffmann svaret på

Vidste du at.....?

10-02-2018 08:56, af Cecilia Lindahl

Vidste du at en Hippolog betyder "hestekender", altså en der ved en masse om heste? Få styr på endnu flere begreber inden for hesteverdenen her

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl

cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Janne Rumbough fylder 75 år

19-02-2019 13:06, af Thomas Bach Jensen

Danske Janne Rumbough, der har boet i Florida siden 1972 og er konkurrencerytter på Grand Prix-niveau, fylder i dag 75 år

Forårsauktion: Nybagt vinder med 74%

16-02-2019 09:09, af Thomas Bach Jensen

Dansk Varmblods Forårsauktion 2019 byder på en fremragende kollektion af 27 unghingste og unge rideheste i alderen 3-8 år. I vores gennemgang af disse lovende unge dressur- og springheste ser vi her nærmere på vidunderhoppen Sorbét

Danskere til internationale stævner - Uge 8

20-02-2019 14:21, af Kristine Ulsø Olsen

Mens Spanien og Portugal og dermed sydens sol stadig lokker mange danske springryttere til, har nogle spring- og dressurryttere i denne weekend valgt at gå i den anden retning og trække nordpå i stedet til Lillestrøm i Norge

Blue Hors Zack ikke til start i Neumünster

16-02-2019 13:30, af Charlotte Kondrup

Det var meningen at Blue Hors Zack skulle have startet Grand Prix i dag i Neumünster, men det satte en hovbyld en stopper for

Aktiver bagbenene med den rigtige vægthjælp DEL 1

22-02-2019 13:10, af Cecilia Lindahl

Jo roligere og jo mere smidigt en rytter sidder, jo bedre reagerer hesten på vægthjælperne. Men hvordan aktiverer du bagbenene med den rigtige vægthjælp?

Hormonforstyrrende kemikalier kan være årsag til EMS

19-02-2019 07:02, af Cecilia Lindahl

Kemikalier som blandt andet pesticider og plast kan spille en rolle i forhold til udvikling af EMS hos heste, sådan lyder konklusionen fra ny amerikansk forskning

Forårsauktion: Den smukke hingst Amperio

18-02-2019 12:14, af Thomas Bach Jensen

Dansk Varmblods Forårsauktion byder den 9. marts 2019 i MCH Messecenter Herning på en stærk sammensætning af 3-årige hingsteemner og talentfulde unge rideheste, der er avlet til fremtidens dressur- og springbaner. En af dem er den 3-årige dressurhingst Amperio

Succes i Norge for Sandgaard-søskende

21-02-2019 07:38, af Kristine Ulsø Olsen

En række ryttere har taget turen til Norwegian Horse Festival i norske Lillestrøm og her har søskendeparret Josefine og Mads-Emil Sandgaard hver redet en sejr hjem

Skal du varme op alt for længe?

19-02-2019 11:57, af Cecilia Lindahl

Har din hest brug for meget lang opvarmningstid? Synes du din hest er ufokuseret/modvillig i starten af en træningsenhed, så overvej, hvad der går galt i kæden af vigtige elementer

Forårsauktion: Den sølvfarvede guldhoppe