Tips: Sådan holder du hesten fit

16-10-2017 18:18, af Cecilie Lindahl

Læs om øvelserne her

Copyright Ridehesten.com

Som tidligere nævnt går meget af mit arbejde her i England med at ride hestene og få dem i god form, så de kan holde til at gå terapitimer.  Jeg rider dem så ofte som jeg kan, og får dem gerne til at svede lidt. I dressuren træner jeg meget overgange og temposkift, samt jeg galoperer en del på dem da det styrker dem godt bag til. Jeg ligger også ofte bomme ud, for at træne både deres ben-koordination, men også deres mavemuskler.

Derudover laver jeg gerne nogle øvelser med dem før og efter jeg redet dem, for at ”stramme dem op” og smidiggøre dem som tilføjelse til ridningen. Herunder vil jeg komme med tre forskellige tips, som er nemme at lave før og efter ridning og som er godt for alle heste:

1. Gulerodsøvelser er en klassiker, men den virker! Jeg gør det mindst to gange til hver side og to gange ned mellem forbenene. Når jeg strækker dem til siderne laver jeg gerne forskellige stræk. Du kan få din hest til at strække sig skråt ned mod sine baghove, op mod dens ryg eller hen mod dens flanke. Alle tre stræk er gode, og det strækker forskellige muskler på halsen og skuldrene. Pas dog endelig på ikke at overstrække hesten, altså lave et større stræk end den kan.

2. ”Mavebøjninger” er min yndlingsøvelse, for den er god for alle heste! Afhængig af hvor følsom din hest er under maven, bruger du enten dine negle eller en hovrenser. Øvelsen går ud på, at du kilder din hest under maven med enten neglene eller hovrenseren, som gerne skulle få hesten til at spænde mavemusklerne og løfte ryggen op. I begyndelsen kan du holde presset under maven et par sekunder, indtil din heste vænner sig til det. Efterhånden kan du holde presset længere og længere, så din heste får mere og mere styrker. Husk at gøre det lige mange gange fra hver side, så din hest ikke får skæve mavemuskler.

3. Den sidste øvelse jeg vil forklare om er for hestens lænd. Jeg har lavet den meget med Merkur, da han har en lang lænd og ofte har tildens til at blive spændt der. Her bruger du også neglene eller et par hovrensere (jeg synes du får det bedste resultat med hovrenseren, bare pas på du ikke trykker for hårdt!). Du tager to hovrensere og placerer dem på hver side af hestens rygsøjle helt oppe ved mankestykket. Så kører du med et blidt tryk begge hovrensere hele vejen ned langs rygsøjlen og ned til haleroden. Hesten skulle gerne først svaje i ryggen og derefter krumme ryggen og på den måde strække lænden ud. Det gør jeg mindst to gange, gerne flere. Bare pas på hesten ikke sparker ud, mange af dem kan godt finde det lidt underligt de første par gange.

Jeg har forsøgt at vise øvelserne her på film, så de er lidt nemmere at forestille sig.  Disse øvelser, specielt ”mavebøjningerne” bruger jeg næsten hver dag på alle hestene, da de allesammen trænger til at blive strammet lidt op.

Læs også

Desperados glipper WEG-udtagelse

12-07-2018 10:40, af Thomas Bach Jensen

Næste uges store CHIO-stævne i Aachen er de tyske rytteres sidste chance for at tilkæmpe sig en plads på holdet til WEG i august, og den chance forpasser Kristina Bröring-Sprehe, da Desperados ikke er fit

Kom i form og bliv en bedre rytter

09-03-2018 19:09, af Sussi Hjort Hollensted

Ville man have gode råd til, hvordan man som rytter kunne komme i form, så bød workshoppen med fysioterapeut Lene Theill fra Fit4ride på øvelser og råd til, hvordan man blev fit for ride

Tips: Sådan holder du hesten fit

16-10-2017 12:31, af Cecilia Lindahl

Der findes mange måder, hvorpå at træne smidighed hos hesten. Ridehesten Juniors blogger Stephanie giver her en række gode tips, du kan lave før og efter ridning

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Lisbet har sagt farvel til Nørden

15-02-2019 09:48, af Thomas Bach Jensen

Dressurrytter Lisbet Seierskilde har sendt knap 20-årige Jonstrupgårdens Raneur på sin sidste rejse. På grund af en foldskade i knæet kunne den tidligere danmarksmester og OL-deltager ikke fortsætte sin pensionisttilværelse

Janne Rumbough fylder 75 år

19-02-2019 13:06, af Thomas Bach Jensen

Danske Janne Rumbough, der har boet i Florida siden 1972 og er konkurrencerytter på Grand Prix-niveau, fylder i dag 75 år

Heste kan også smile

14-02-2019 13:11, af Cecilia Lindahl

En ny undersøgelse viser, at heste har specifikke ansigtsudtryk, der afslører positive lykkefølelser, som minder om et smil. Kan du genkende din hests smil?

Forårsauktion: Nybagt vinder med 74%

16-02-2019 09:09, af Thomas Bach Jensen

Dansk Varmblods Forårsauktion 2019 byder på en fremragende kollektion af 27 unghingste og unge rideheste i alderen 3-8 år. I vores gennemgang af disse lovende unge dressur- og springheste ser vi her nærmere på vidunderhoppen Sorbét

Blue Hors Zack ikke til start i Neumünster

16-02-2019 13:30, af Charlotte Kondrup

Det var meningen at Blue Hors Zack skulle have startet Grand Prix i dag i Neumünster, men det satte en hovbyld en stopper for

Danskere til internationale stævner - Uge 8

20-02-2019 14:21, af Kristine Ulsø Olsen

Mens Spanien og Portugal og dermed sydens sol stadig lokker mange danske springryttere til, har nogle spring- og dressurryttere i denne weekend valgt at gå i den anden retning og trække nordpå i stedet til Lillestrøm i Norge

Forårsauktion: Den smukke hingst Amperio

18-02-2019 12:14, af Thomas Bach Jensen

Dansk Varmblods Forårsauktion byder den 9. marts 2019 i MCH Messecenter Herning på en stærk sammensætning af 3-årige hingsteemner og talentfulde unge rideheste, der er avlet til fremtidens dressur- og springbaner. En af dem er den 3-årige dressurhingst Amperio

Hormonforstyrrende kemikalier kan være årsag til EMS

19-02-2019 07:02, af Cecilia Lindahl

Kemikalier som blandt andet pesticider og plast kan spille en rolle i forhold til udvikling af EMS hos heste, sådan lyder konklusionen fra ny amerikansk forskning

Dansk Ride Forbund og Ridehesten i nyt samarbejde

14-02-2019 14:15, af Britt Carlsen

I dag har Dansk Ride Forbund og magasinet Ridehesten indgået et samarbejde til gensidig fordel, et samarbejde der vil øge synligheden for begge parter og gavne forbundets klubber

Skal du varme op alt for længe?

19-02-2019 11:57, af Cecilia Lindahl

Har din hest brug for meget lang opvarmningstid? Synes du din hest er ufokuseret/modvillig i starten af en træningsenhed, så overvej, hvad der går galt i kæden af vigtige elementer