Ponyfar - røde sløjfer og enefold

08-04-2020 14:20, af Thomas Pelle Veng

Det er nu mere end fire uger siden, at jeg har være ude af min boks. Med undtagelse af nogle lange ture med hundene, og et par ugentlige besøg i den lokale SuperBrugsen, som altid foregår med en rød sløjfe om armen i fuld gallop og med skyklapper på, så er det bare ikke helt det samme som i gamle dage

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Jeg har nu været ponyfar i syv år, så jeg tør godt sige, at jeg har haft min indgræsningsperiode. Faktisk er jeg blevet tilredet så godt, at jeg var begyndt at se frem til de lange og uendeligt mange weekender med stævner og staldvagter, og selv det at skulle være i stævneberedskab fra klokken 04:00 til 22:00 og bakke med en hestetrailer er noget, jeg er begyndt at savne.

Det er efterhånden blevet svært at skelne dagene fra hinanden herhjemme i casa del Ponyfar. Arbejde og fritid er blevet blandet sammen på en måde, som gør det svært at holde  ø-kulleren ude, og selv Ponyfars madpyramide fra bogen En guide til livet som PONYFAR, er begyndt at få overtaget. Gjorden er udvidet med et par huller, og som til ridestævnerne tager jeg nu mig selv i at sidde med en cola i hånden kl. 10 om formiddagen uden at ane, hvor den kom fra.

Blomsterne i haven er som de øl-glade aarhusianere og oste-tossede københavnere fuldstændig ligeglade med statsministerens forbud. De står tæt og i kø i kampen om at mærke forårssolen på deres blade, og som lokkende sirener minder de mig om, hvordan det var at sidde tæt i ridehuset med hvert sit varmetæppe og en dampende kop kaffe. Den del savner jeg virkelig.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Det er dog ikke alt, som er skidt. Facebook er ved at drukne i opdateringer med glade ryttere på skovtur, og for vores egen ponys vedkommende er den nye udendørsbane efterhånden knap så farlig. Aftenerne er også ganske hyggelige, og selv om vi alle tre har rigeligt at se til med arbejde og lektier, så er der nu bare en anden ro om morgenen, og de faste rammer om aftensmaden, som før var bedre timet end en Grand prix-klasse, minder nu mere om et sløjfestævne.

Ironisk nok så ser jeg mindre til ponydyret i disse coronatider end normalt, for den begrænsede adgang til stalden og de faste tider i ridehuset, har ikke kunnet kalibreres med mine onlinemøder på arbejdet, og når nu også stævnerne er aflyst, hvilket er det eneste rigtige, så går der langt mellem mine besøg i stalden.

Hvor jeg dog glæder mig til, at alle har lært at holde sammen, men på afstand, så vi igen kan blive lukket ud fra enefolden, og atter kan opføre os som de flokdyr, vi nu engang er. Jeg glæder mig til, at alt bliver, som det plejer, og vi igen kan få lov til at irritere os over vigtige ting som langsomme opdateringer på Go og de uretfærdige dommere, som ikke kan se bort fra et par sølle nedrivninger, når nu tiden var så flot.

God Påske, og pas godt på jer selv.

Læs også

OL i Tokyo

22-01-2021 19:34, af Thomas Pelle Veng

Denne måneds ”gæst” hedder Kazuki Sado. Kazuki kommer fra Kyoto, cirka 500 kilometer vest for den olympiske by i Tokyo, og er en af de fire dressur-samuraier, som har fået æren af at repræsentere solens rige ved det forestående OL

Ponyfar - Har du talt med din hest i dag?

15-12-2020 07:56, af Thomas Pelle Veng

På vegne af alle de ponyfædre jeg kender, vover jeg nu at stille et spørgsmål, som har presset sig på i alt for lang tid, men som jeg ikke tidligere har turdet stille af hensyn til min egen sikkerhed

Ponyfar & Patrik Kittel

03-12-2020 17:05, af Thomas Pelle Veng

Findes der ponyfædre på den anden side af Øresund højt oppe i de svenske fjelde? For at få svar på det spørgsmål ringede jeg til Dulmen i Tyskland cirka 500 kilometer vest for Berlin. Hmm, nu tænker du måske, at mit Ponyfar-kompas er gået i stykker, men hold lige læsebrillerne an i en parade og giv mig en chance for at forklare

Nyhedsansvarlig

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dufour: Det giver ro i maven

23-01-2021 18:38, af Kristine Ulsø Olsen

For bare tre år siden havde Cathrine Dufour kun Atterupgaards Cassidy som kunne gå Grand Prix, men nu begynder listen af udannede Grand Prix-heste at vokse og det giver både overskud og ro i maven hos Cathrine

Giver du din hest unoder?

20-01-2021 19:41, af Merete Haahr

Det er dybt frustrerende, hvis hesten udvikler dårlige vaner, men studier viser, at måden vi holder hesten på kan være med til at give den unoder og afvigende adfærd

18 heste, 3 lastbiler og 2 ryttere i Portugal

21-01-2021 20:25, af Marie Helene Rigård Rohleder

Martin Dinesen Neergaard og Kasper H. Hansen befinder sig nord for Paris på vej mod et 4-uger langt springstævne i Vilamoura, Portugal. De har 18 heste med sig

Jytte Jarl lever ikke mere