Første tur til Herning

28-10-2019 09:30, af Tine Gutfelt

Forrige lørdag, var vi så heldige at blive inviteret til at overvære World cup’en i Herning af Ridehesten

Copyright Ridehesten.com

Dette var dermed også min datters første tur til Herning. Nu var det jo så en lidt mere ”light” version, end hvad jeg forbinder med ”Herning”, men det var fint at se, om hun overhovedet fandt det interessant, og om det gik med så mange mennesker osv.

Allerede på parkeringspladsen fornemmede jeg straks, at det her ikke var en dum ide. Barnet udbrød ved synet af Boxen ”WAUW!! Hvor er det flot og stort”. Dette gentog sig i foyeren, og BAG tilskuerrækkerne, inde i Boxen.

Da vi havde fundet vores pladser, var hun stærkt imponeret over at der var ”stort fjernsyn”, at der var så mange mennesker, og at hestene var SÅ flotte.

Jeg må faktisk indrømme, at jeg synes det var ret lækkert, at opleve sådan et stort hestearrangement med hende, for jeg blev selv mindet om, hvor fantastisk det egentlig er.

Jeg har selv kommet til Hingstekåringen i snart 20 år, så man er vel efterhånden lidt blind, for nogle detaljer, men min datter fik pointeret ALLE detaljer.

Copyright Ridehesten.com

Efter vi havde set lidt dressur, gik vi på shoppingtur, og her viste det sig, at barnet var mere voksent, end den voksne. Jeg susede rundt med holdningen ”den her kan vi måske også bruge..” og kiggede på de (få) ting, der kunne have relevans for vores byggeri. Barnet derimod blev ved med at sige ”den har vi ikke brug for mor”.

I forhold til messens størrelse, synes jeg der var et fint udvalg. Men jeg havde håbet på flere inventar- og foderleverandører. Der var nogle få, men ikke mange var rigtig ”på” desværre. Så for første gang nogensinde brugte jeg lige akkurat 0 kroner på messen. Barnet virkede tilfreds med, at messen var hurtigt overstået.

Vi fik også set en speed springning, hvor især Tina Lund imponerede barnet med sin iver og store smil.

Vi røg tilbage til Boxen, for at se selve world cup klassen. Og her var jeg måske lidt bekymret for om en 9 årige pige, med krudt i måsen, mon gad at sidde og se flere timers dressur. Endda præcis sammen program igen og igen.

Men jeg skulle slet ikke have været bekymret. Først var hun svært imponeret. Så snakkede vi en masse om hvorfor de mon ikke rider letridning i GP og hvorfor man red den øvelse og den øvelse, osv osv. Da de emner var ved at være udtømmet, så begyndte hun at tage billeder. Hun tog så mange billeder, at hendes ellers helt opladte mobil, døde under præmieoverrækkelsen (efter lidt ladning i bilen, var de billeder så også fantastisk underholdning på vej hjem igen, da de jo skulle redigeres).

Copyright Ridehesten.com

Eftermiddags showet var også en kæmpe succes. Både six bar springning, hvor vi næsten sad og holdte os for øjnene til sidst, friheds dressur og kørsel, var i virkelig høj kurs. Men også indslaget med pararytterne (hvor min datter har fået undervisning et par gange, af en af dem, så der blev vinket), og især ponyrytterne, vakte stor begejstring.

Min datter har en kæmpe ambition om at komme til at ride DM engang, så da hun så de 4 flotte ekvipager, blev jeg igen bombarderet med spørgsmål om hvordan man nåede dertil… Og de fortsatte hele vejen hjem.

Så jeg må sige, at turen var mere end en succes! Vi var godt underholdt, og fik set og snakket en masse!

Også glæder jeg mig til marts, hvor hun skal opleve Hingstekåringen for første gang! Det bliver spændende!

Læs også

Dufour på tv

21-10-2019 08:39, af Britt Carlsen

Der har været god interesse for de hjemlige dressur- og springryttere fra tv-stationernes side under World Cup Herning - se et godt indslag fra TVMidtVest her i nyheden

Svensk sejr i Pony Grand Prix

20-10-2019 17:03, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev svensk sejr i stævnets sidste springklasse, Pony Grand Prix, mens det blev danske piger på anden-, tredje- og fjerdepladsen

88% til Cathrine Dufour og en sikker World Cup-sejr

20-10-2019 16:59, af Britt Carlsen

Igen i dag var det en absolut nydelse og en stor fornøjelse at se Cathrine Dufour og Bohemian danse til sejr i FEI Dressage World Cup i Herning med godt 88%

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Kristine Ulsø Olsen

Webredaktør og nyhedsvagt

Kristine Ulsø Olsen
20 24 29 25
kuo@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Dufour og Rasmine Laudrup indgår samarbejde

04-12-2019 10:22, af Annika Knudsen Lorentsen

Springrytteren Rasmine Roesdahl Laudrup har indgået et samarbejde med den danske dressurstjerne Cathrine Dufour, og det betyder at Rasmine vil drive et mindre staldafsnit med springheste hos Cathrine

Tilfældig byttehandel endte i stor succes

04-12-2019 13:21, af Annika Knudsen Lorentsen

Rigtig mange benytter sig af vores salgsside for heste her på Ridehesten.com og en af dem er springrytter Maria Mols Jakobsen, som for nogle år siden lavede en meget succesfuld byttehandel da hun satte sin pony til salg i håbet om at skaffe penge til hendes kommende springhest

Dufour er 5'er på verdensranglisten

05-12-2019 06:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Weekendens vinder af Saab Top-10, Cathrine Dufour, er kravlet endnu længere op ad FEI Longines Ranking i dressur med hendes makker Atterupgaards Cassidy, og er nu nummer 5

OL-ryttere på startlisten i Aalborg (video)

07-12-2019 18:47, af Britt Carlsen

I denne weekend afvikler Sportsrideklubben Aalborg Jysk Mesterskab i dressur. Og det med OL-ryttere og World Cup-finalister på startlisten, men det var Charlotte Heering som sikrede sejren i dagens Grand Prix

To hestemænd med en fælles mission

06-12-2019 10:30, af Thomas Bach Jensen

Under titlen “One Moment in Time” vil to af verdens dygtigste hestemennesker, spanske Severo Jurado Lopez og australske Will Rogers, føre publikum ind i deres træningsunivers i torsdags aftens showclinic under Dansk Varmblods Hingstekåring 2020 i MCH Messecenter Herning. Den ultimative julegaveidé?

Hjælp Maria Claumarch – hun mangler et rideben

03-12-2019 11:04, af Camilla Tiefensee Schrøder

For et år siden fik Maria Claumarch amputeret sit ene ben pga. en hospitalsfejl. Hun har siden da forgæves forsøgt at få bevilget et rideben, så hun kan komme tilbage i sadlen og til sit daglige arbejde med heste. Hendes veninder har nu startet en indsamling for at hjælpe hende

Aquino og Jeanette tog forsiden

06-12-2019 12:17, af Thomas Bach Jensen

For 20 år siden prydede den nykårede vinderekvipage af dressurchampionatet for 4-års, Aquino og Jeanette Sund, forsiden af magasinet Ridehesten. Hvad der sidenhen blev af denne ekvipage, hvar vi snakket med Jeanette Sund om

Blue Hors-hingste på vej mod varmere himmelstrøg