Første tur til Herning

28-10-2019 09:30

Tine Gutfelt

Forrige lørdag, var vi så heldige at blive inviteret til at overvære World cup’en i Herning af Ridehesten

Copyright Ridehesten.com

Dette var dermed også min datters første tur til Herning. Nu var det jo så en lidt mere ”light” version, end hvad jeg forbinder med ”Herning”, men det var fint at se, om hun overhovedet fandt det interessant, og om det gik med så mange mennesker osv.

Allerede på parkeringspladsen fornemmede jeg straks, at det her ikke var en dum ide. Barnet udbrød ved synet af Boxen ”WAUW!! Hvor er det flot og stort”. Dette gentog sig i foyeren, og BAG tilskuerrækkerne, inde i Boxen.

Da vi havde fundet vores pladser, var hun stærkt imponeret over at der var ”stort fjernsyn”, at der var så mange mennesker, og at hestene var SÅ flotte.

Jeg må faktisk indrømme, at jeg synes det var ret lækkert, at opleve sådan et stort hestearrangement med hende, for jeg blev selv mindet om, hvor fantastisk det egentlig er.

Jeg har selv kommet til Hingstekåringen i snart 20 år, så man er vel efterhånden lidt blind, for nogle detaljer, men min datter fik pointeret ALLE detaljer.

Copyright Ridehesten.com

Efter vi havde set lidt dressur, gik vi på shoppingtur, og her viste det sig, at barnet var mere voksent, end den voksne. Jeg susede rundt med holdningen ”den her kan vi måske også bruge..” og kiggede på de (få) ting, der kunne have relevans for vores byggeri. Barnet derimod blev ved med at sige ”den har vi ikke brug for mor”.

I forhold til messens størrelse, synes jeg der var et fint udvalg. Men jeg havde håbet på flere inventar- og foderleverandører. Der var nogle få, men ikke mange var rigtig ”på” desværre. Så for første gang nogensinde brugte jeg lige akkurat 0 kroner på messen. Barnet virkede tilfreds med, at messen var hurtigt overstået.

Vi fik også set en speed springning, hvor især Tina Lund imponerede barnet med sin iver og store smil.

Vi røg tilbage til Boxen, for at se selve world cup klassen. Og her var jeg måske lidt bekymret for om en 9 årige pige, med krudt i måsen, mon gad at sidde og se flere timers dressur. Endda præcis sammen program igen og igen.

Men jeg skulle slet ikke have været bekymret. Først var hun svært imponeret. Så snakkede vi en masse om hvorfor de mon ikke rider letridning i GP og hvorfor man red den øvelse og den øvelse, osv osv. Da de emner var ved at være udtømmet, så begyndte hun at tage billeder. Hun tog så mange billeder, at hendes ellers helt opladte mobil, døde under præmieoverrækkelsen (efter lidt ladning i bilen, var de billeder så også fantastisk underholdning på vej hjem igen, da de jo skulle redigeres).

Copyright Ridehesten.com

Eftermiddags showet var også en kæmpe succes. Både six bar springning, hvor vi næsten sad og holdte os for øjnene til sidst, friheds dressur og kørsel, var i virkelig høj kurs. Men også indslaget med pararytterne (hvor min datter har fået undervisning et par gange, af en af dem, så der blev vinket), og især ponyrytterne, vakte stor begejstring.

Min datter har en kæmpe ambition om at komme til at ride DM engang, så da hun så de 4 flotte ekvipager, blev jeg igen bombarderet med spørgsmål om hvordan man nåede dertil… Og de fortsatte hele vejen hjem.

Så jeg må sige, at turen var mere end en succes! Vi var godt underholdt, og fik set og snakket en masse!

Også glæder jeg mig til marts, hvor hun skal opleve Hingstekåringen for første gang! Det bliver spændende!

Læs også

Jens Trabjerg takker af som arrangør af Equitour

08-01-2021 11:50, af Kristine Ulsø Olsen

Efter fire år i spidsen som eventarrangør for Equitour Danmark, har Jens Trabjerg valgt at hellige al sin tid til World Cup Herning og ikke mindst VM 2022

Vilhelmsborg tager godt imod de unge

05-10-2020 14:26, af Britt Carlsen

Agria DRF-mesterskab i springning for pony og children har levet en omtumlet tilværelse med to flytninger grundet problemer med Covid-19 – nu er planerne på plads, og World Cup Herning ApS glæder sig til at lave et godt mesterskabsstævne for børnene

Det kan du opleve ved World Cup

06-09-2020 10:30, af Britt Carlsen

Interessen for at opleve World Cup dressur og European Trophy er overvældende, Vilhelmsborg danner rammen om det internationale dressur- og springstævne i uge 42 og billetsalget åbner mandag kl. 16

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Efter 6 års tvist: Retfærdigheden har sejret

02-05-2021 15:39, af Thomas Bach Jensen

Den norske hesteejer Kristin G. Andresen har endelig vundet retssagen om KWPN-fløjhingsten Handsome O, som hun købte på auktion til sin datter Alexandra Andresen for over 6 år siden, og som viste sig at have hanetrit. Den hollandske sælger Jan Brouwer er dømt til at tage hesten retur og refundere køber alle udgifter med renter

Fra sorg til solstrålehistorie

06-05-2021 14:14, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Hos Stald Lindballe ved Holstebro har foråret budt på en svær foling, der efterfølgende har ført til store komplikationer for hoppen, der til sidst måtte aflives. Da slaget for at redde hoppen var tabt, handlede det om at finde en ammehoppe til føllet, og det krævede flere forsøg og til sidst en hel masse køresygetabletter

Farrell-hoppeføl med to nye mælkemødre

01-05-2021 17:44, af Thomas Bach Jensen
Avl|

På Stutteri Sartor er foråret for Karina Sartor Westergaard bedre end juleaften, for der ankommer føllene. Det har i år haft en noget anderledes start med en del dramatik omkring at få hopper og føl til at knytte bånd

Lazantas føl skal have ny mor

04-05-2021 12:12, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Hanne Elisabeth Bøggild og Tommy Rasmussen har måttet lade deres eneste avlshoppe aflive efter en hårdomgang med børdrejning, foling før termin, tilbageholdt efterbyrd og til sidst hård forfangenhed. Nu forsøger de at give det overlevende hoppeføl en ny mor

26-årige Kermo’s White Talisman er død

04-05-2021 14:14, af Thomas Bach Jensen

Dansk Varmblodshingsten Kermo’s White Talisman, der er kendt i flere lande for sin store personlighed og sit smukke ydre, er død i en alder af 26 år i sit hjem i Schweiz

Molslaboratoriet har mærket modvind

04-05-2021 20:02, af Thomas Bach Jensen

Den sidste uges tid har Molslaboratoriet mærket modvind fra hesteelskere og andre danskere med respekt for dyr, for mange privatpersoner har rettet stærkt kritik mod Molslaboratoriet i en særlig sag med en højdrægtig hoppe, der var stærkt generet af  et GPS-halsbånd

Nogle heste kravler bare ind under huden

05-05-2021 18:15, af Marie Helene Rigård Rohleder

Camilla Rask på 16 år driver sammen med søster Julie Rask og resten af familien en mindre salgsstald ved Silkeborg. Især shetlændere er en stor del af stalden, men stalden har et bredt udvalg af både heste og ponyer. Selvom hun godt ved, at hestene skal sælges igen. Så knytter man alligevel et helt særligt bånd til hver enkelt hest

Drægtig hoppe solgt på 24 timer på Ridehesten

01-05-2021 10:02, af Thomas Bach Jensen

Sidste lørdag aften satte hobbyavler Lone Westergaard Wollesen en drægtig hoppe efter Clarimo til salg på Ridehesten.com. Søndag morgen havde hun hoppens nye ejer i telefonen

Flere flotte debuter i Frederiksværk (video)

07-05-2021 20:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Landsstævnet hos Frederiksværk Rideklub startede i dag med en sejr til Liva Addy Guldager Nielsen i MB1, mens Cathrine Dufour red en sejr hjem i den 7-årige Eternitys Prix St. Georg-debut. Anne Troensegaard tog sejren i Intermediaire II, mens Nadja Aaboe Sloth red sig til en andenplads i sin debut i Intermediaire med den 8-årige Favour Gersdorf

Forrygende dansk indsats i Prag (video)

02-05-2021 22:22, af Thomas Bach Jensen

De danske springryttere har leveret flotte resultater ved det internationale springstævne i Prag i denne uge, hvor Adam Sparlund Olesen og Rikke Haastrup netop har opnået placering i en 160 cm klasse