Første tur til Herning

28-10-2019 09:30, af Tine Gutfelt

Forrige lørdag, var vi så heldige at blive inviteret til at overvære World cup’en i Herning af Ridehesten

Copyright Ridehesten.com

Dette var dermed også min datters første tur til Herning. Nu var det jo så en lidt mere ”light” version, end hvad jeg forbinder med ”Herning”, men det var fint at se, om hun overhovedet fandt det interessant, og om det gik med så mange mennesker osv.

Allerede på parkeringspladsen fornemmede jeg straks, at det her ikke var en dum ide. Barnet udbrød ved synet af Boxen ”WAUW!! Hvor er det flot og stort”. Dette gentog sig i foyeren, og BAG tilskuerrækkerne, inde i Boxen.

Da vi havde fundet vores pladser, var hun stærkt imponeret over at der var ”stort fjernsyn”, at der var så mange mennesker, og at hestene var SÅ flotte.

Jeg må faktisk indrømme, at jeg synes det var ret lækkert, at opleve sådan et stort hestearrangement med hende, for jeg blev selv mindet om, hvor fantastisk det egentlig er.

Jeg har selv kommet til Hingstekåringen i snart 20 år, så man er vel efterhånden lidt blind, for nogle detaljer, men min datter fik pointeret ALLE detaljer.

Copyright Ridehesten.com

Efter vi havde set lidt dressur, gik vi på shoppingtur, og her viste det sig, at barnet var mere voksent, end den voksne. Jeg susede rundt med holdningen ”den her kan vi måske også bruge..” og kiggede på de (få) ting, der kunne have relevans for vores byggeri. Barnet derimod blev ved med at sige ”den har vi ikke brug for mor”.

I forhold til messens størrelse, synes jeg der var et fint udvalg. Men jeg havde håbet på flere inventar- og foderleverandører. Der var nogle få, men ikke mange var rigtig ”på” desværre. Så for første gang nogensinde brugte jeg lige akkurat 0 kroner på messen. Barnet virkede tilfreds med, at messen var hurtigt overstået.

Vi fik også set en speed springning, hvor især Tina Lund imponerede barnet med sin iver og store smil.

Vi røg tilbage til Boxen, for at se selve world cup klassen. Og her var jeg måske lidt bekymret for om en 9 årige pige, med krudt i måsen, mon gad at sidde og se flere timers dressur. Endda præcis sammen program igen og igen.

Men jeg skulle slet ikke have været bekymret. Først var hun svært imponeret. Så snakkede vi en masse om hvorfor de mon ikke rider letridning i GP og hvorfor man red den øvelse og den øvelse, osv osv. Da de emner var ved at være udtømmet, så begyndte hun at tage billeder. Hun tog så mange billeder, at hendes ellers helt opladte mobil, døde under præmieoverrækkelsen (efter lidt ladning i bilen, var de billeder så også fantastisk underholdning på vej hjem igen, da de jo skulle redigeres).

Copyright Ridehesten.com

Eftermiddags showet var også en kæmpe succes. Både six bar springning, hvor vi næsten sad og holdte os for øjnene til sidst, friheds dressur og kørsel, var i virkelig høj kurs. Men også indslaget med pararytterne (hvor min datter har fået undervisning et par gange, af en af dem, så der blev vinket), og især ponyrytterne, vakte stor begejstring.

Min datter har en kæmpe ambition om at komme til at ride DM engang, så da hun så de 4 flotte ekvipager, blev jeg igen bombarderet med spørgsmål om hvordan man nåede dertil… Og de fortsatte hele vejen hjem.

Så jeg må sige, at turen var mere end en succes! Vi var godt underholdt, og fik set og snakket en masse!

Også glæder jeg mig til marts, hvor hun skal opleve Hingstekåringen for første gang! Det bliver spændende!

Læs også

Dufour på tv

21-10-2019 08:39, af Britt Carlsen

Der har været god interesse for de hjemlige dressur- og springryttere fra tv-stationernes side under World Cup Herning - se et godt indslag fra TVMidtVest her i nyheden

Svensk sejr i Pony Grand Prix

20-10-2019 17:03, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev svensk sejr i stævnets sidste springklasse, Pony Grand Prix, mens det blev danske piger på anden-, tredje- og fjerdepladsen

88% til Cathrine Dufour og en sikker World Cup-sejr

20-10-2019 16:59, af Britt Carlsen

Igen i dag var det en absolut nydelse og en stor fornøjelse at se Cathrine Dufour og Bohemian danse til sejr i FEI Dressage World Cup i Herning med godt 88%

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Cecilia Lindahl

Webredaktør og nyhedsvagt

Cecilia Lindahl
26 87 57 90
cli@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste og ejer medtaget efter trafikulykke

20-01-2020 08:13, af Annika Knudsen Lorentsen

I starten af sidste uge berettede vi om en trafikulykke der var sket på Vestsjælland, hvor en 31-årig mand mistede livet efter han kørte frontalt ind i en firhjulstrækker med hestetrailer. Her blev det meldt ud at hestene i traileren var okay, men virkeligheden er en anden fortæller ejer og fører af firhjulstrækkeren

Iben Salling Syrik formodes dræbt

17-01-2020 18:29, af Thomas Bach Jensen

Springrytteren Iben Salling Syrik, der i december måned blev fundet død i et sommerhusområde i Midtjylland, formodes af sin familie at måtte lade livet ufrivilligt

Sandheden bag de gode grunde til at date en ridepige

21-01-2020 11:57, af Philip Chr. Ulrich

Det er et emne, som der med jævne mellemrum deles lidt om på sociale medier blandt ridepiger: En række gode grunde til hvorfor man skal date en ridepige. Men som med så meget andet propagandamateriale, så er der en sandhed bag de gode grunde og løfter

Agnete Kirk Thinggaard trives i Florida (video)

21-01-2020 07:22, af Thomas Bach Jensen

Blue Hors-dressurrytter Agnete Kirk Thinggaard har gjort status på sit ophold i Florida og fortæller her om, hvordan hun og hestene trives i det vanedannende dejlige klima og om hendes forestående stævnestart med tre avlshingste

To topplaceringer til Agnete Kirk i Wellington

23-01-2020 18:28, af Camilla Tiefensee Schrøder

Agnete Kirk Thinggaard red i dag sin første Grand Prix ved Global Dressage Festival i Wellington med Blue Hors Olymbrio og Blue Hors Zatchmo, og hun sluttede i top-4 på begge heste

Flotte Grand Prix-debuter i Esbjerg (video)

17-01-2020 21:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev debutant-heste der tog sig af de bedste placeringer i Grand Prix-klassen ved landsstævnet i Esbjerg i dag, sejren gik til Blue Hors St. Schufro redet af Nanna Skodborg Merrald, mens den bare 8-årige hingst Ferrari placerede sig som nr. 2 med Andreas Helgstrand i sadlen

Ny forskning: Heste reagerer på dine følelser