En opdatering på min daglige træning

26-01-2021 06:57

Johanne Kofod Jensen

Selvom der er ikke sker det helt store på stævnebanerne pt, sker der jo altid noget nyt og spændende, når man arbejder med heste. Så i denne blog vil jeg fortælle jer lidt om min daglige træning

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Lige da jeg kom hjem fra Ecco Cup finalen i slutningen af november fik jeg en ny pony ind i træning. Det er en 3'er pony, som har været noget svær at ride dressur på for sin ejer. Det er en familie, som jeg kender, fordi de i forvejen ejer den første 3'er pony, som jeg uddannede, og jeg ville virkelig gerne hjælpe dem. Ponyen, som jeg har i træning er en super charmerende welsh pony. Men ridemæssigt var han lidt udfordret. 

Jeg besluttede jeg mig for, at jeg allerførst ville tage farten af ham. Jeg ville lære ham at tage i mod en halv parade og lytte til min stemme. Det virkede. Da jeg først havde fået ham til at slappe af gik det fremad. Når jeg træner ham har jeg to ting for øje. Et: Han skal kunne rides af et lille barn – det vil sige, han skal lære at acceptere rytterfejl. Så jeg benytter forskellige former for miljøtræning og lægger små fejl ind, når jeg rider, som han skal lære ikke at gå i panik over. To: Jeg træner målrettet hen mod de øvelser, som han skal kunne i de programmer, som han skal gå. Når han kender øvelserne og er tryg ved dem, vil det blive lettere for en lille rytter at overtage. Jeg er meget stolt over hans udvikling og at se, så meget, som han har rykket sig, og jeg håber virkelig, det lykkes at lave ham til en super dressurpony, som kan rides af en lille rytter. Drømmen er at få ham med i DM 3'er feltet, for han har virkelig meget kvalitet.

Ellers går tiden jo med hjemmeskole og med at træne Frida. På hende har jeg jo selv stadig meget at lære.

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Jeg savner selvfølgelig stævnerne, at møde mine rideveninder og at have noget at træne hen i mod, ligesom I sikkert også gør, men jeg prøver at opsætte delmål. F.eks. ”I denne uge vil jeg træne overgange” eller også tager jeg elementer ud af et program, som jeg forsøger at finpudse. Nogle gange beder jeg min mor om at filme, så jeg selv kan se, hvad jeg laver, når jeg kommer hjem.

Jeg ønsker jer alle rigtig god træning derude, og jeg glæder mig til vi kan mødes igen.

Kærlig hilsen

Johanne

Læs også

Tid til en lille opdatering fra min træning

03-03-2021 09:44, af Johanne Kofod Jensen

Corona nedlukningen trækker ud, og det var som om, det godt kunne være svært at holde motivationen oppe nogle dage, især de dage, hvor der var minus 15 grader om morgenen, når vi kørte i stalden. Men så fik jeg en idé

ECCO-finale med op- og nedture

07-12-2020 07:10, af Johanne Kofod Jensen

I forrige weekend var jeg af sted til Ecco finale på Blue Hors. Jeg var utrolig glad og taknemlig over, at jeg havde fået Wild Card til junior finalen med Frida. Så jeg skulle både have Frida og Aurora med

Johanne Kofod : Jeg havde ikke regnet med det

29-11-2020 12:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Efter en flot Kür lykkedes det i dag Johanne Kofod Jensen at sikre sig sejren i årets ECCO Cup-finale med kategori 2-ponyen Aurora A, og hun fortæller, at det var dejligt, at det kunne lykkes på trods af corona

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste dør på stribe af herpesvirus til stævne i Spanien (video)

28-02-2021 14:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

De danske springryttere ved stævnet i Valencia, Spanien, gennemlever deres livs værste mareridt. Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for deres ni heste efter, at stævnet er blevet ramt af herpesvirus 1. Stævnearrangørerne har ikke taget truslen alvorligt, og der er først i går, at de gav lov til at adskille de raske heste fra de syge (Opdateret med billeder)

Sophie Schwarck: Virussen slog min hest ihjel (video)

02-03-2021 10:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Sophie Schwarck Asmussen mistede i søndags en af sine heste under herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og hendes to andre heste er også ramt af virussen, og kæmper for deres liv. Sophie beskriver forløbet som forfærdeligt, uvirkeligt og fuldstændig ude af kontrol, og så fortæller hun, at på trods af, at hendes heste alle er vaccineret mod virussen, så lader det til, at de ingen beskyttelse har haft

Familien Truelsen: Vi beder for vores hestes liv

02-03-2021 15:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for at redde deres ni heste, som de tog med til springstævne i Valencia, Spanien. Stævnet er ramt af en ekstrem aggressiv variant af herpesvirus 1 og flere heste er døde 

Rikke Andersen om Valencia-tur: Jeg er så lettet!

03-03-2021 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Rikke Andersen var blandt de danske ryttere til start i Valencia, men sammen med sit team nåede hun at forlade stævnepladsen med sine heste i god behold. Hun fortæller, at hun er lettet, men samtidig chokeret over, at hun potentielt kunne have stået i samme situation, som hendes mange rytterkollegaer, der lige nu kæmper for, at så mange heste som muligt overlever virusudbruddet

Udendørs stævner er tilladt igen

27-02-2021 09:22, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hvis du overholder forsamlingsforbuddet på 25 personer, så er det igen muligt at afholde udendørs stævner og afvikle undervisning udendørs. Læs de nye retningslinjer her 

Dyrlæger går imod ændring af købeloven – den danske hesteverden er rystet

25-02-2021 16:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Købelovens forbrugerafsnit har i utallige sager skabt store økonomiske problemer for de danske avlere, når de har solgt heste til private. Nu giver et nyt EU-direktiv mulighed for at undtage handel med levende dyr fra købelovens forbrugerafsnit. Det bakker SEGES Heste og Landsudvalget for Heste fuldt op omkring, men Den Danske Dyrlægeforening går imod en årelang kamp for at ændre købeloven

Fire heste rejste fra Valencia til Doha