Det startede med Stallone

02-05-2020 19:58, af Johanne Kofod Jensen

Rigtig mange drømmer nok om at få flag på ridejakken og få lov til at ride for Danmark

Det lykkedes for mig, selvom mine forældre ikke er rige, og i den her blog vil jeg prøve at komme med 10 gode råd, som har hjulpet mig, og som måske kan hjælpe dig, der synes, at drømmen er langt væk, fordi dine forældre ikke har millioner i banken.

Jeg købte Meraviglioso Stallone for mine egne penge. Jeg fandt ham i Den blå avis. Han var næsten helt rå og jeg red ham op og red DM på ham og solgte ham. For de penge købte jeg en toer pony, sådan forsatte jeg, og nu er jeg netop rykket op på hest.

Hvis man vil det, så gælder det om allerførst at droppe offerrollen! Der er altid nogen som har råd til en dyrere pony end din. Drop misundelsen og glæd dig over din egen pony og de andres.

Køb en pony med en god grundkvalitet i alle tre gangarter og byg den op. Vær villig til at sælge, når nogen vil købe, selvom det er hårdt. Det er også fedt at se din pony klare sig godt med den nye rytter.

Ting tager tid. Opstil mål og delmål for din træning. Det er klart at en pony på 4 ikke går NM næste år.

Det er aldrig ponyens skyld. Har du meget temperament og stævnet ikke lige gik som du håbede på og tro mig – det oplever vi alle sammen, så stig ned og damp af. Du er nødt til at have et hold omkring dig, du klarer ikke rejsen alene.

Søg hen og træn et sted, hvor andre er dygtigere end dig og træn sammen med dem. Ridning er ikke en sport, hvor vi får et diplom, hvor der står udlært på, man kan altid blive bedre.

Del ud af din viden, hvis du tror du har et trick, der kan hjælpe og lyt til hvad andre har af viden.

Få et arbejde. Mug ud, sadel op tilbyd din hjælp. Da jeg var lille hjalp jeg til i en salgsstald og fik undervisning til gengæld. Jeg lærte sindssygt meget af at ride de mest mærkelige ponyer.

Det vigtigste er det du rider på, ikke det du rider i. Mærketøj er fedt, men det er jo altså ikke det der afgør resultaterne.

Vær villig til at ofre noget. Der er ting du må sige nej til, og ting du ikke kan.

Succes indenfor vores sport er hverken held eller tilfældighed, det er hårdt arbejde, udholdenhed, læring og først og fremmest kærlighed til det vi elsker – hestene.

Held og lykke på rejsen.

I kan følge min træning  på @jkj.dressage

Kærlig hilsen

Johanne

Læs også

Ny rytter til Aurora

26-04-2020 10:21, af Johanne Kofod Jensen

I en tid hvor verden er sat i stå, og det meste af min tid går med hjemmeundervisning, Zoom møder og træning er der alligevel sket en hel del nyt hos mig. Jeg har nemlig fundet en skøn lille ny rytter til Aurora.

Midt i en Corona tid

24-03-2020 18:56, af Johanne Kofod Jensen

Sidst jeg skrev, regnede jeg med, at jeg skulle fortælle jer om vores første Ecco kvalifikationsstævne i år i denne blog, men puha hvor har tingene forandret sig meget siden

Højt til hest

02-03-2020 15:31, af Johanne Kofod Jensen

I weekenden har det igen været stævnetid. Jeg har været så heldig at få lov til at låne en hest på rideskolen, hvor mine ponyer står opstaldet

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Lyager: Jeg har fået mere blod på tanden

02-06-2020 14:28, af Kristine Ulsø Olsen

Som bare 17-årig blev Anne-Mette Lyager selvstændig med egen salgsstald. Det var et stort projekt at være så ung og samtidig være gårdejer, men her 3,5 år efter går det mere end godt for den unge dressurrytter

Daniel Bachmann Andersen - Ponyfar & Danmarksmester

30-05-2020 14:00, af Thomas Pelle Veng

Thomas Pelle Veng, kendt fra sine blogindlæg som Ponyfar, møder flere af ridesportens profiler til en snak om deres "ponyfar" og enkelte af dem, er selv ponyforældre i dag. I denne nyhed møder Ponyfar Daniel Bachmann Andersen

Tredje gang er lykkens gang for moderløse Corleo

29-05-2020 12:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

Et moderløst føl, en minitature til tante, tre ammehopper og masser af lange vågne timer. Dyrlæge Heidi Nielsen og føllets ejer Trine Larsen har sammen med dygtige hjælpere kæmpet med at finde en ammehoppe til moderløse Corleo

 

Hosdam havde stalden fuld fra første dag

03-06-2020 09:56, af Thomas Bach Jensen

Beriderparret Anne-Marie Hosbond Berthelsen og Kenneth Damgaard har kunnet melde om fyldt stald fra første åbningsdag i marts i deres nyetablerede virksomhed sydvest for Randers, hvor de har realiseret deres drøm om at få foden under eget bord

DRF: Fra 9. juni igangsættes stævner og aktiviteter

05-06-2020 16:32, af Annika Knudsen Lorentsen

Dansk Ride Forbund har netop meddelt, at det fra 9. juni igen er muligt at afholde stævner, da regeringen har givet en ny melding i forhold til forsamlingsforbuddet og reglerne for sportsarrangementer, ligesom Rigspolitiet har ændret deres måde at fortolke forsamlingsforbuddet på

Haps - af med kørekortet!

30-05-2020 11:09, af Britt Carlsen

Hvis man ikke lige er opmærksom, når man køre bil, så kan det blitze. Så hjælper det ikke at have dommertække - hos dressurdommerne, for det er en anden dommer, der siger: af med kørekortet!

Normale heste til almindelige mennesker

04-06-2020 06:56, af Thomas Bach Jensen

Majbrit Lindblad Lissau, 60, driver Stutteri Lissau, og hun fik købt så godt ind af stamhopper, at hun har oplevet en start på første klasse med masser af flotte resultater, men hun holder fast i sit avlsmål om at avle normale heste til almindelige mennesker 

Vi har tid til at nørde