Tavsheden brydes om licenshesten

30-09-2017 10:47

Johannes Langkilde er nu tilbage i Danmark efter sin tid som Washington-korrespondent. Et job, der også skabte stor ballade, da Langkildes kones hest blev fragtet til USA. For første gang siden har Langkilde nu udtalt sig om hele episoden 

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

En stor mediestorm ramte Danmark, da licenshesten som hesten Jazz så populært blev kaldt, da det kom frem, at DR havde brugt næsten 70.000 kr. på at flyve Washington-korrespondent Johannes Langkildes kones hest til USA.

For første gang siden mediestormen, hvor både danske licensbetalere og politikere var vrede, åbner Langkilde nu op om hele episoden. Det gør han i et interview med Alt for Damerne, der dog måtte stille lidt kringlede spørgsmål, for at få svar.

Og da Langkilde blev spurgt om, hvordan han husker hele den tid, er det også et kort svar journalisten får tilbage.

- Jeg kan godt forstå, du spørger, og det eneste, jeg kan sige i den forbindelse, det er, at da vi flyttede til USA, foregik alt nøjagtigt, som DR ville have, at det skulle. Det vigtigste for mig var, at min familie kom med på en god måde. At det så endte med en såkaldt "sag", det tror jeg ikke, der er nogen, der er glade for.

Men hvordan husker du dagene omkring debatten?

– Det har jeg faktisk ikke nogen interesse i at snakke om. Derfor så er det, jeg lige har sagt, det, jeg har lyst til at sige.

 Du er jo et meget korrekt og professionelt menneske. Tog det ikke ekstra hårdt på en som dig at blive mødt af den her folkedomstol?

Nyheden fortsætter efter annoncen

– Du er god, siger Johannes og klukker lidt.

Hvordan var det for dig at møde den fordømmelse?

– Johannes fniser, og jeg begynder at forstå, at jeg nok ikke kommer det mange mulehår nærmere. Men jeg giver det lige et skud mere.

Følte du dig misforstået?

– Da DR udstationerede mig og min familie, så foregik det nøjagtigt, som de ville have, det skulle foregå. Og jeg har aldrig rigtig følt, at den specifikt havde noget med mig at gøre, den såkaldte "sag". Derfor kan jeg heller ikke se, at jeg skulle have en interesse i at gøre den til det.

DRs nyhedsdirektør Ulrik Haagerup tog dog den konsekvens af hele balladen og slå fast, at det var en fejl at lade licensbetalerne financiere fragten af en hest til USA. Derfor kom Johannes Langkilde også til selv at betale for turen tilbage til Danmark

/alt.dk 

Læs også

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Landsstævnedebut til Kronprinsesse Mary (video)

09-05-2021 13:25, af Kristine Ulsø Olsen

For blot otte måneder siden, red H. K. H. Kronprinsesse Mary sit første dressurstævne, og i denne weekend tog hun skridtet videre og debuterede med Blue Hors Edelman ved landsstævnet i Frederiksværk

Fra sorg til solstrålehistorie

06-05-2021 14:14, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Hos Stald Lindballe ved Holstebro har foråret budt på en svær foling, der efterfølgende har ført til store komplikationer for hoppen, der til sidst måtte aflives. Da slaget for at redde hoppen var tabt, handlede det om at finde en ammehoppe til føllet, og det krævede flere forsøg og til sidst en hel masse køresygetabletter

Lazantas føl skal have ny mor

04-05-2021 12:12, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Hanne Elisabeth Bøggild og Tommy Rasmussen har måttet lade deres eneste avlshoppe aflive efter en hårdomgang med børdrejning, foling før termin, tilbageholdt efterbyrd og til sidst hård forfangenhed. Nu forsøger de at give det overlevende hoppeføl en ny mor

26-årige Kermo’s White Talisman er død

04-05-2021 14:14, af Thomas Bach Jensen

Dansk Varmblodshingsten Kermo’s White Talisman, der er kendt i flere lande for sin store personlighed og sit smukke ydre, er død i en alder af 26 år i sit hjem i Schweiz

Molslaboratoriet har mærket modvind

04-05-2021 20:02, af Thomas Bach Jensen

Den sidste uges tid har Molslaboratoriet mærket modvind fra hesteelskere og andre danskere med respekt for dyr, for mange privatpersoner har rettet stærkt kritik mod Molslaboratoriet i en særlig sag med en højdrægtig hoppe, der var stærkt generet af  et GPS-halsbånd

Flere flotte debuter i Frederiksværk (video)

07-05-2021 20:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Landsstævnet hos Frederiksværk Rideklub startede i dag med en sejr til Liva Addy Guldager Nielsen i MB1, mens Cathrine Dufour red en sejr hjem i den 7-årige Eternitys Prix St. Georg-debut. Anne Troensegaard tog sejren i Intermediaire II, mens Nadja Aaboe Sloth red sig til en andenplads i sin debut i Intermediaire med den 8-årige Favour Gersdorf

Dufour og Vamos Amigos dansede i aftensolen (video)

08-05-2021 22:22, af Kristine Ulsø Olsen

Der blev vist dressur på særdeles højt niveau ved dagens landsstævne i Frederiksværk, hvor der blev redet alt fra MB0 til Bundgaard Byg Cup og afslutningsvis Grand Prix, som Cathrine Dufour og Vamos Amigos trak sig sejrsrigt ud af med over 77%

Nogle heste kravler bare ind under huden

05-05-2021 18:15, af Marie Helene Rigård Rohleder

Camilla Rask på 16 år driver sammen med søster Julie Rask og resten af familien en mindre salgsstald ved Silkeborg. Især shetlændere er en stor del af stalden, men stalden har et bredt udvalg af både heste og ponyer. Selvom hun godt ved, at hestene skal sælges igen. Så knytter man alligevel et helt særligt bånd til hver enkelt hest

Springbank II VH og Valverde solgt til Tyskland