PONYFAR – RegningeR

07-10-2019 11:20, af Thomas Pelle Veng

Regninger er ikke til at komme uden om og da slet ikke i rideverdenen. Uanset om du staver ordet forfra eller bagfra, er resultatet lige nedtrykkende - prøv

Copyright Ridehesten.com

Allerede som førsteårselev i ponyfarskolen burde jeg have luret, at det var en dyr sportsgren, som vores datter havde valgt. Det er nok ikke tilfældigt, at det kaldes et ponyDYR.

Med en reel fare for at blive evighedsstudent i indskolingen på den lokale ponyfarskole, har jeg derfor besluttet mig for at tage sagen i egen hånd. Jeg har kigget nærmere på de mange regninger og på, hvordan de selv nu, hvor jeg er Ponyfar i udskolingen, kan få mig til at føle, at jeg er blevet taget i … bagparten, når jeg ser ride-dimsedutter til 700 kroner, som ligner noget, jeg selv kunne have lavet i sløjd.

Selv om der findes et særdeles fint marked for brugt rideudstyr i Danmark, og min kone og datter er meget fornuftige, når de kaster deres ponydollars efter sadler og stævneskabe. Så er det ikke billigt at gå til ridning. Pengene får hurtigt ben at gå på, også selv om man skifter galoppen ud med tölt. Hvis du er i tvivl om, hvad tölt er, så spørg en ponymor eller din altvidende ponypode.

Jeg kan huske en aften for cirka fem år siden, hvor vi havde et vennepar på besøg. De fortalte, at deres datter var begyndt at gå til gymnastik, og at de var chokeret over, hvad det kostede. Vores datter havde på det tidspunkt gået til hest i lidt over et år, og beløbet, de nævnte, passede fint med det, vi betalte, så vi blev hurtigt enige om at være enige. Og som de leverpostejsdanskere vi nu engang er, var det ikke svært at retfærdiggøre hinandens forargelse. Nå, men snakken gik frem og tilbage om tøj og stævner, og vi var nået pinligt langt ind i samtalen, før det gik op for min kone og jeg, at det beløb, vores venner talte om, var deres årlige omkostning og ikke månedlige. Vi valgte at holde det for os selv - godt min datter ikke går til voltigering, for det må da virkelig være dyrt. Igen, spørg din minirytter.

I vores første ponyår var det som om, at strømmen af regninger ingen ende ville tage, og jeg husker tydeligt den tid, hvor min datter red sløjfestævner. Den gang var der ikke den store forskel på at samle på nyt rideudstyr og rosetter. ”Du har da allerede sådan en min skat”, ”Jah far, men ikke denne her”. Ok, det er nok lidt overdrevet, men du ved formentligt, hvad jeg mener. Det skal retfærdigvis siges, at det var mens hun stadig voksede og red LD-klasser.

Som helt grøn Ponyfar blev jeg tit mindet om, når pigerne kom hjem med endnu et bid, at ridesporten var en udstyrssport. Ja, ja, jeg har forstået det, svarede jeg, men det var, og er, fortsat en sandhed med modifikationer. Den gang for cirka seks år siden havde jeg det nogle gange som om, at der var en hemmelig regel i ponymorklubben om, at desto mere udstyr man havde, desto bedre var ekvipagen (Flot ord = 1 point til Ponyfar). I min verden svarede det til at være stolt over, at få lov til, at sidde ved de populæres bord - på den lukkede afdeling. Det gav ingen mening. Jeg er dog blevet klogere, og i dag ved jeg godt, at ét bid og fire bandager ikke nødvendigvis er nok, til trods for at ponydyret kun har én mund og fire ben.

I forbindelse med at jeg var ved at sætte det sidste punktum i dette blogindlæg den anden aften, spurgte jeg min kone, hvordan det kunne være, at det er så mange måneder siden, hun er kommet hjem med udstyr eller andet til rytter og hest. Hun svarede med et stort smil, at nu havde vi det, vi skulle bruge, og at jeg kunne betragte de første regninger - seks års regninger! - som en startpakke. Sikke en startpakke, men fedt at vi nu er klar til start! .… Nå, men jeg bliver nødt til at smutte, for de kalder på mig ovre fra de populæres bord.

Hilsen Ponyfar

Læs også

Ponyfar - fup eller fakta

20-01-2020 10:15, af Thomas Pelle Veng

Siden min datter begyndte at gå til ridning, har jeg lært rigtigt meget. Min kone og datter har kunnet svare på de fleste af mine mange, mange, mange spørgsmål, men ikke dem alle. I de tilfælde, hvor de ikke har kendt svarene, har jeg fundet dem på internettet

Ponyfar - Tømmermænd og galop uden BH

06-01-2020 11:57, af Thomas Pelle Veng

Der lå jeg så. Klokken var 10, og kalenderen skrev 1. januar 2020. Jeg havde ondt i manken og ånde som en hest. Ærligt talt så virkede det ikke som om, at dagen kunne blive meget værre. Hvor tog jeg dog fejl

Ponyfar – Undskyld er din pony dum eller bare døv?

28-12-2019 11:05, af Thomas Pelle Veng

Forleden dag blev jeg spurgt af en ponymor, om jeg egentligt vidste, hvor mange knogler der er i et hesteskelet. ”Øøøh nej, det ved jeg ikke”, svarede jeg. Hvad er det for et spørgsmål? Man kan da ikke forvente, at Ponyfar nu også skal til at går rundt med den slags paratviden. Jeg har svært nok ved at finde ud af min egen anatomi

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Camilla Tiefensee Schrøder

Webredaktør og nyhedsvagt

Camilla Tiefensee Schrøder
27 14 19 10
cts@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste og ejer medtaget efter trafikulykke

20-01-2020 08:13, af Annika Knudsen Lorentsen

I starten af sidste uge berettede vi om en trafikulykke der var sket på Vestsjælland, hvor en 31-årig mand mistede livet efter han kørte frontalt ind i en firhjulstrækker med hestetrailer. Her blev det meldt ud at hestene i traileren var okay, men virkeligheden er en anden fortæller ejer og fører af firhjulstrækkeren

Iben Salling Syrik formodes dræbt

17-01-2020 18:29, af Thomas Bach Jensen

Springrytteren Iben Salling Syrik, der i december måned blev fundet død i et sommerhusområde i Midtjylland, formodes af sin familie at måtte lade livet ufrivilligt

Sandheden bag de gode grunde til at date en ridepige

21-01-2020 11:57, af Philip Chr. Ulrich

Det er et emne, som der med jævne mellemrum deles lidt om på sociale medier blandt ridepiger: En række gode grunde til hvorfor man skal date en ridepige. Men som med så meget andet propagandamateriale, så er der en sandhed bag de gode grunde og løfter

Agnete Kirk Thinggaard trives i Florida (video)

21-01-2020 07:22, af Thomas Bach Jensen

Blue Hors-dressurrytter Agnete Kirk Thinggaard har gjort status på sit ophold i Florida og fortæller her om, hvordan hun og hestene trives i det vanedannende dejlige klima og om hendes forestående stævnestart med tre avlshingste

Flotte Grand Prix-debuter i Esbjerg (video)

17-01-2020 21:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev debutant-heste der tog sig af de bedste placeringer i Grand Prix-klassen ved landsstævnet i Esbjerg i dag, sejren gik til Blue Hors St. Schufro redet af Nanna Skodborg Merrald, mens den bare 8-årige hingst Ferrari placerede sig som nr. 2 med Andreas Helgstrand i sadlen

Ny forskning: Heste reagerer på dine følelser