Når man skal lære at kende sin hest på ny

02-02-2021 18:48

Rebecca Sofie Larsen

Og i en tid der ikke tilgodeser hestens basale behov. I en tid med strenge coronarestriktioner er det svært at imødekomme helt basale behov for heste med særlige udfordringer. I denne blog fortæller jeg om mine overvejelser omkring fremtiden med Armantic

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Som jeg kom ind på i mit sidste indlæg, har Armantic og jeg haft nogle lidt turbulente måneder. 
Efter sidste dressurstævne havde jeg en god snak med min underviser (John red.) om, hvordan jeg skulle forholde mig ift. hvad der skal ske fremover. Jeg er så taknemmelig for at have en underviser der er klar i spyttet og siger tingene som de er, og selvom det kan være hårdt at høre så er det sandt. Det fik mig til at gå i tænkeboks omkring hvad fremtiden skal bringe, om jeg skulle beholde Armantic eller hvad der skulle ske. Der er ingen tvivl om, at der ligger langt mere arbejde i ham end jeg havde regnet med, og jeg havde nok kastet håndklædet i ringen hvis det havde været en anden hest, men jeg vil så gerne have at det lykkes med Armantic for jeg ved, at der er noget mere bag facaden. Jeg har altid lært at jeg skulle gå med min mavefornemmelse, og den siger, at jeg ikke er klar til at give op, men samtidig også, at hvis det her skal lykkes så skal jeg gå 100% ind i det her, og holde alle muligheder åbne, for at løse de problemer der er og opstår undervejs. For at løse de problemer har jeg derfor valgt at supplere med noget specifik adfærdsvejledning, kiropraktik mv., for at imødekomme der hvor problemerne kunne opstå fra så mange perspektiver som muligt.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Coronarestriktionerne har betydet, at jeg ikke har kunne modtage undervisning som vi plejer, og jeg er derfor lige pt. dybt afhængig af den vejledning jeg får fra eksterne fronter, for at tingene kan fungere. Jeg har derfor bl.a. måtte hente hjælp fra Bolette som er adfærdsobservatør. Hun har været/er en god støtte til at supplere på nogle andre parametre. Jeg har altid lidt følt at det bare var mig, der ikke kunne ride ham, men nu har vi fundet frem til, at der er nogle momenter i hans grundridning og grundforståelse der er lidt misforstået og skal laves om. Jeg er derfor nu gået ind i en længere proces for at bygge vores relation på ny, for at give Armantic de bedst mulige vilkår til at slippe de gamle dårlige vaner, når tingene bliver svære. Og for at jeg lære at afværge dem før de opstår. Det er også vigtigt at nævne, at det jo også er mig der skal rette op på nogle fejl, som jeg begår. Derudover har jeg også hentet inspiration fra andre hesteeksperter, og nedenstående opslag kunne meget vel til dels give en forklaring på dele af Armantics personlighed:

Copyright Ridehesten.com

Selvom vi nu er på vej i den rigtige retning, så må jeg ærligt konstatere, at det er en kæmpe udfordring at afdække helt basale behov for en hest under de nuværende restriktioner. Når det så er sagt, glæder jeg mig over at være så privilegeret at have så megen støtte og opbakning fra både underviser, vejledere og generelt, der også hjælper mig til at lukke ørene for hvad andre gør sig kloge på. 

Læs også

Angst kan ramme alle

09-06-2021 18:31, af Rebecca Sofie Larsen

Angst er en tilstand, som de fleste kender til eller har hørt om, men som de færreste snakker om, og endnu færre forstår. Når det kommer til psykiske lidelser er disse ofte et tabuemne som mange helst undgår. I dette indlæg vil jeg åbne op om et sårbart emne i mit eget liv, for forhåbentligt at kunne sætte fokus på, at man ikke er ”forkert” fordi man har angst, og at man godt kan lære at leve med angst

En Grand Prix og en Trophy sejr til Danmark

06-12-2020 21:49, af Kristine Ulsø Olsen

Weekendens Baltic Cup-finaler blev i dag afsluttet med at svenske Malthilda Hansson vandt to Trophy-titler, mens danske Emilia Rebecca Rohde vandt en Grand Prix-klasse og Emma Ponsaing vandt Trophy-titlen for kategori I

Fra succes til fiasko eller fra fiasko til succes?

29-11-2020 09:57, af Rebecca Sofie Larsen

Det er ikke altid at tingene går som man forventer, og man må tage hver en glæde – stor som lille, med sig og fokuserer på det rigtige. Vi lærer noget nyt hver dag i vores omgang med hestene, men spørgsmålet er, hvornår kan vi snakke om succes og fiasko? Og hvor skal man lægge sit fokus?

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Bo K. Møller: Vi har mistet en mand på holdet

10-06-2021 20:56, af Kristine Ulsø Olsen

Det internationale springstævne i Uggerhalne blev i dag skudt i gang  og i morgen tages der hul på EEF Series Nations Cup. Her skal fire danske springryttere repræsentere Danmark, hvor landstræner Bo K. Møller har måttet ændre på holdsammensætningen

Fuld fart fremad og sejr til DK i Nations Cup (video)

11-06-2021 19:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Danmark har netop vundet EEF Series Nations Cup på hjemmebane i Uggerhalne, og dermed sikret sig en plads i finalen ved EEF Series ligafinalen 2021, efter at Zascha Nygaard Andreasen leverede et vanvittigt omspringningsridt

Pony blev ramt af tog, men er tilbage på S-niveau

08-06-2021 18:28, af Annika Knudsen Lorentsen

I december var springponyen Ballybaloo ude for en ulykke, hvor han blev ramt af et tog. Herefter fjernede dyrlægerne hans højre øje, og konstaterede, at han havde fået et mindre kraniebrud. På trods af den voldsomme ulykke er den velspringende pony tilbage i sporten, og han har gået S-klasser flere gange siden ulykken

– Jeg mistede mine to heste til herpes

07-06-2021 18:33, af Marie Helene Rigård Rohleder

Da Stutteri Svalegaard i slutningen af marts blev ramt af den frygtelige herpesvirus 1, blev hesteejer Kirstine Ringsborgs liv ødelagt på blot en uge. Efter et ubarmhjertigt og ødelæggende sygdomsforløb måtte hun aflive sine to elskede heste samme dag 

Landstræner Bo K. Møller: De er mulige OL-deltagere

13-06-2021 16:14, af Annika Knudsen Lorentsen

Den 22. juni udtages den rytter, som forventes at repræsentere Danmark ved dette års OL i Tokyo, og valget bliver mellem Emil Hallundbæk, Andreas Schou og Zascha Nygaard Andreasen - det fortæller landstræner, Bo K. Møller

Tina Lund: EM og OL bliver nok ikke en realitet (video)

11-06-2021 13:30, af Annika Knudsen Lorentsen

Tina Lund rider i denne uge ved Equitour i Uggerhalne, og hun har netop redet en flot placering hjem i 140 cm-klassen. Tina Lund fortæller i et interview til Ridehesten.com, lidt om sommerens stævneplaner, ligesom hun også fortæller, at EM eller OL nok ikke bliver en realitet, da hendes bedste hest er blevet skadet

Søskendepar til dressurstævnet Future Champions

07-06-2021 06:34, af Thomas Bach Jensen

Astrid og Kristian Würtz Green, der er lillesøster og storebror, drager tirsdag afsted til det internationale dressurstævne "Future Champions", der afholdes hos familien Kasselmann i Hagen a.T.W., hvor også det store Horses & Dreams-stævne afholdes

Disse springryttere skal til NM og EM 2021

08-06-2021 16:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Nu har landstræner Bo K. Møller udtaget de unge springryttere, der skal repræsenterer Danmark ved EM i Portugal og NM i Finland denne sommer

Konstantin Künnemann er klar til Nations Cup (video)

11-06-2021 11:48, af Annika Knudsen Lorentsen

Konstantin Deeken Künnemann, som oprindeligt var holdet reserve, fortæller, at han er klar til at ride Nations Cup senere, selvom han er ked af, at han skal overtage pladsen fra Lars Nørgaard Pedersen, som desværre er kommet til skade efter et styrt i gårsdagens klasse

Nis Valdemars talentpris uddelt til tre glade ryttere