Når man skal lære at kende sin hest på ny

02-02-2021 18:48

Rebecca Sofie Larsen

Og i en tid der ikke tilgodeser hestens basale behov. I en tid med strenge coronarestriktioner er det svært at imødekomme helt basale behov for heste med særlige udfordringer. I denne blog fortæller jeg om mine overvejelser omkring fremtiden med Armantic

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Som jeg kom ind på i mit sidste indlæg, har Armantic og jeg haft nogle lidt turbulente måneder. 
Efter sidste dressurstævne havde jeg en god snak med min underviser (John red.) om, hvordan jeg skulle forholde mig ift. hvad der skal ske fremover. Jeg er så taknemmelig for at have en underviser der er klar i spyttet og siger tingene som de er, og selvom det kan være hårdt at høre så er det sandt. Det fik mig til at gå i tænkeboks omkring hvad fremtiden skal bringe, om jeg skulle beholde Armantic eller hvad der skulle ske. Der er ingen tvivl om, at der ligger langt mere arbejde i ham end jeg havde regnet med, og jeg havde nok kastet håndklædet i ringen hvis det havde været en anden hest, men jeg vil så gerne have at det lykkes med Armantic for jeg ved, at der er noget mere bag facaden. Jeg har altid lært at jeg skulle gå med min mavefornemmelse, og den siger, at jeg ikke er klar til at give op, men samtidig også, at hvis det her skal lykkes så skal jeg gå 100% ind i det her, og holde alle muligheder åbne, for at løse de problemer der er og opstår undervejs. For at løse de problemer har jeg derfor valgt at supplere med noget specifik adfærdsvejledning, kiropraktik mv., for at imødekomme der hvor problemerne kunne opstå fra så mange perspektiver som muligt.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Coronarestriktionerne har betydet, at jeg ikke har kunne modtage undervisning som vi plejer, og jeg er derfor lige pt. dybt afhængig af den vejledning jeg får fra eksterne fronter, for at tingene kan fungere. Jeg har derfor bl.a. måtte hente hjælp fra Bolette som er adfærdsobservatør. Hun har været/er en god støtte til at supplere på nogle andre parametre. Jeg har altid lidt følt at det bare var mig, der ikke kunne ride ham, men nu har vi fundet frem til, at der er nogle momenter i hans grundridning og grundforståelse der er lidt misforstået og skal laves om. Jeg er derfor nu gået ind i en længere proces for at bygge vores relation på ny, for at give Armantic de bedst mulige vilkår til at slippe de gamle dårlige vaner, når tingene bliver svære. Og for at jeg lære at afværge dem før de opstår. Det er også vigtigt at nævne, at det jo også er mig der skal rette op på nogle fejl, som jeg begår. Derudover har jeg også hentet inspiration fra andre hesteeksperter, og nedenstående opslag kunne meget vel til dels give en forklaring på dele af Armantics personlighed:

Copyright Ridehesten.com

Selvom vi nu er på vej i den rigtige retning, så må jeg ærligt konstatere, at det er en kæmpe udfordring at afdække helt basale behov for en hest under de nuværende restriktioner. Når det så er sagt, glæder jeg mig over at være så privilegeret at have så megen støtte og opbakning fra både underviser, vejledere og generelt, der også hjælper mig til at lukke ørene for hvad andre gør sig kloge på. 

Læs også

En Grand Prix og en Trophy sejr til Danmark

06-12-2020 21:49, af Kristine Ulsø Olsen

Weekendens Baltic Cup-finaler blev i dag afsluttet med at svenske Malthilda Hansson vandt to Trophy-titler, mens danske Emilia Rebecca Rohde vandt en Grand Prix-klasse og Emma Ponsaing vandt Trophy-titlen for kategori I

Fra succes til fiasko eller fra fiasko til succes?

29-11-2020 09:57, af Rebecca Sofie Larsen

Det er ikke altid at tingene går som man forventer, og man må tage hver en glæde – stor som lille, med sig og fokuserer på det rigtige. Vi lærer noget nyt hver dag i vores omgang med hestene, men spørgsmålet er, hvornår kan vi snakke om succes og fiasko? Og hvor skal man lægge sit fokus?

Når en ukendt virus vender alting op og ned

12-10-2020 16:48, af Rebecca Sofie Larsen

For en lille måned siden blev Armantic ramt af en kraftig virus i luftvejene, som medførte store temperaturforskelle med bl.a. høj feber, men ingen kunne sige præcis, hvad der var galt på trods af grundige undersøgelser. I det følgende vil jeg fortælle nærmere om den lidt mærkværdige og specielle situation

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Heste dør på stribe af herpesvirus til stævne i Spanien (video)

28-02-2021 14:57, af Marie Helene Rigård Rohleder

De danske springryttere ved stævnet i Valencia, Spanien, gennemlever deres livs værste mareridt. Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for deres ni heste efter, at stævnet er blevet ramt af herpesvirus 1. Stævnearrangørerne har ikke taget truslen alvorligt, og der er først i går, at de gav lov til at adskille de raske heste fra de syge (Opdateret med billeder)

Sophie Schwarck: Virussen slog min hest ihjel (video)

02-03-2021 10:27, af Annika Knudsen Lorentsen

Sophie Schwarck Asmussen mistede i søndags en af sine heste under herpesvirusudbruddet på stævnepladsen i Valencia, og hendes to andre heste er også ramt af virussen, og kæmper for deres liv. Sophie beskriver forløbet som forfærdeligt, uvirkeligt og fuldstændig ude af kontrol, og så fortæller hun, at på trods af, at hendes heste alle er vaccineret mod virussen, så lader det til, at de ingen beskyttelse har haft

Familien Truelsen: Vi beder for vores hestes liv

02-03-2021 15:10, af Marie Helene Rigård Rohleder

Kirsten Rie Truelsen og hendes familie kæmper for at redde deres ni heste, som de tog med til springstævne i Valencia, Spanien. Stævnet er ramt af en ekstrem aggressiv variant af herpesvirus 1 og flere heste er døde 

Rikke Andersen om Valencia-tur: Jeg er så lettet!

03-03-2021 12:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Rikke Andersen var blandt de danske ryttere til start i Valencia, men sammen med sit team nåede hun at forlade stævnepladsen med sine heste i god behold. Hun fortæller, at hun er lettet, men samtidig chokeret over, at hun potentielt kunne have stået i samme situation, som hendes mange rytterkollegaer, der lige nu kæmper for, at så mange heste som muligt overlever virusudbruddet

Udendørs stævner er tilladt igen

27-02-2021 09:22, af Marie Helene Rigård Rohleder

Hvis du overholder forsamlingsforbuddet på 25 personer, så er det igen muligt at afholde udendørs stævner og afvikle undervisning udendørs. Læs de nye retningslinjer her 

Dyrlæger går imod ændring af købeloven – den danske hesteverden er rystet

25-02-2021 16:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Købelovens forbrugerafsnit har i utallige sager skabt store økonomiske problemer for de danske avlere, når de har solgt heste til private. Nu giver et nyt EU-direktiv mulighed for at undtage handel med levende dyr fra købelovens forbrugerafsnit. Det bakker SEGES Heste og Landsudvalget for Heste fuldt op omkring, men Den Danske Dyrlægeforening går imod en årelang kamp for at ændre købeloven

Fire heste rejste fra Valencia til Doha