Når man skal lære at kende sin hest på ny

02-02-2021 18:48

Rebecca Sofie Larsen

Og i en tid der ikke tilgodeser hestens basale behov. I en tid med strenge coronarestriktioner er det svært at imødekomme helt basale behov for heste med særlige udfordringer. I denne blog fortæller jeg om mine overvejelser omkring fremtiden med Armantic

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Som jeg kom ind på i mit sidste indlæg, har Armantic og jeg haft nogle lidt turbulente måneder. 
Efter sidste dressurstævne havde jeg en god snak med min underviser (John red.) om, hvordan jeg skulle forholde mig ift. hvad der skal ske fremover. Jeg er så taknemmelig for at have en underviser der er klar i spyttet og siger tingene som de er, og selvom det kan være hårdt at høre så er det sandt. Det fik mig til at gå i tænkeboks omkring hvad fremtiden skal bringe, om jeg skulle beholde Armantic eller hvad der skulle ske. Der er ingen tvivl om, at der ligger langt mere arbejde i ham end jeg havde regnet med, og jeg havde nok kastet håndklædet i ringen hvis det havde været en anden hest, men jeg vil så gerne have at det lykkes med Armantic for jeg ved, at der er noget mere bag facaden. Jeg har altid lært at jeg skulle gå med min mavefornemmelse, og den siger, at jeg ikke er klar til at give op, men samtidig også, at hvis det her skal lykkes så skal jeg gå 100% ind i det her, og holde alle muligheder åbne, for at løse de problemer der er og opstår undervejs. For at løse de problemer har jeg derfor valgt at supplere med noget specifik adfærdsvejledning, kiropraktik mv., for at imødekomme der hvor problemerne kunne opstå fra så mange perspektiver som muligt.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Coronarestriktionerne har betydet, at jeg ikke har kunne modtage undervisning som vi plejer, og jeg er derfor lige pt. dybt afhængig af den vejledning jeg får fra eksterne fronter, for at tingene kan fungere. Jeg har derfor bl.a. måtte hente hjælp fra Bolette som er adfærdsobservatør. Hun har været/er en god støtte til at supplere på nogle andre parametre. Jeg har altid lidt følt at det bare var mig, der ikke kunne ride ham, men nu har vi fundet frem til, at der er nogle momenter i hans grundridning og grundforståelse der er lidt misforstået og skal laves om. Jeg er derfor nu gået ind i en længere proces for at bygge vores relation på ny, for at give Armantic de bedst mulige vilkår til at slippe de gamle dårlige vaner, når tingene bliver svære. Og for at jeg lære at afværge dem før de opstår. Det er også vigtigt at nævne, at det jo også er mig der skal rette op på nogle fejl, som jeg begår. Derudover har jeg også hentet inspiration fra andre hesteeksperter, og nedenstående opslag kunne meget vel til dels give en forklaring på dele af Armantics personlighed:

Copyright Ridehesten.com

Selvom vi nu er på vej i den rigtige retning, så må jeg ærligt konstatere, at det er en kæmpe udfordring at afdække helt basale behov for en hest under de nuværende restriktioner. Når det så er sagt, glæder jeg mig over at være så privilegeret at have så megen støtte og opbakning fra både underviser, vejledere og generelt, der også hjælper mig til at lukke ørene for hvad andre gør sig kloge på. 

Læs også

Endelig blev det til guld for Emilia Rebecca Rohde

22-08-2021 14:08, af Kristine Ulsø Olsen

Efter 3 år med sølvmedaljer, blev det langt om længe til guld for Emilia Rebecca Rohde, som netop har vundet DRF-mesterskabet i springning for kategori III-ponyer på den velspringende Tovdal's Anais Anais

Succesoplevelse til rid for dommer på Riders Cup

01-08-2021 09:08, af Rebecca Sofie Larsen

En succesoplevelse rigere. En ny milepæl er nået. Læs her hvorfor

Angst kan ramme alle

09-06-2021 18:31, af Rebecca Sofie Larsen

Angst er en tilstand, som de fleste kender til eller har hørt om, men som de færreste snakker om, og endnu færre forstår. Når det kommer til psykiske lidelser er disse ofte et tabuemne som mange helst undgår. I dette indlæg vil jeg åbne op om et sårbart emne i mit eget liv, for forhåbentligt at kunne sætte fokus på, at man ikke er ”forkert” fordi man har angst, og at man godt kan lære at leve med angst

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Trine Askjær-Jørgensen

Trine Askjær-Jørgensen
20 24 29 28
taj@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Landmand søger... skikkelig skovturshest

18-10-2021 12:14, af Thomas Bach Jensen

Allan Jensen fra tv-serien "Landmand søger kærlighed", der netop er aktuel på TV2 i denne tid, har også søgt efter en god og rolig skovturshest, og nu har han fundet kærligheden på Vilhelmsborg

Forbilledligt ridelig dressurhoppe tog sejren i 6-års

15-10-2021 15:28, af Thomas Bach Jensen

Sidste indledende dressurklasse ved finalestævnet for Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste var 6-års hestene, hvor der igen blev vist masser af kvalitet, og den meget velgående hoppe RGS Finest Alegra opnåede et 10-tal for ridelighed

Hattrick til Karen Møller Rohde i dag (video)

15-10-2021 22:20, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde har i dag vundet anden kvalifikation for både 4-, 5- og 6-års, og i den netop overståede 6-års klasse var det i sadlen på den velspringende avlshingst Cassado Ask

Tak for dig, Bjarne – og for de første 50 år (video)

17-10-2021 17:43, af Thomas Bach Jensen

Helt uden Bjarne Nielsens viden var en hyldest for hans 50 års virke som træner sat i værk under dressurfinalerne ved Pavo og Dansk Ride Forbunds Championat for Ungheste på Blue, og det kom helt bag på den meget afholdte træner og højt respekterede dommer

Hold da op! Fuldt fart på fremragende 5-års (video)

16-10-2021 20:51, af Annika Knudsen Lorentsen

Jacob Theodor Schmidt og Bøgegårdens Gladiator lagde stærkt ud i omspringningen i Pavo og Dansk Ride Forbunds championat for 5-års heste, og selvom de følgende seks omspringningsekvipager gjorde sit, så lykkedes det ingen at slå den 17-årige sønderjyde af pinden

Dramatisk afslutning for vinderen i 4-års kvalifikation (video)

14-10-2021 17:50, af Annika Knudsen Lorentsen

Karen Møller Rohde red den velspringende 4-årige Fi Fi Ask til sejr i første kvalifikation af Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste med en flot runde, som dog sluttede lidt dramatisk, da Karen måtte en tur i sandet lige efter målstregen

Keller tilfreds med hjemmeavlede Galliana KH (video)

15-10-2021 13:50, af Annika Knudsen Lorentsen

Det gør det lidt ekstra sjovt at ride ved Pavo og Dansk Ride Forbunds championatsfinaler på Blue Hors, når man er til start på et af sine første hjemmeavlede afkom, fortæller Anée Keller, som i går fik fine ord med på vejen fra dommerne efter et fejlfrit ridt på hoppen Galliana KH, som blev belønnet med et 8-tal

Welldone Dallas går på pension

18-10-2021 09:43, af Christine Krogh Frausing

Welldone Dallas går på pension, og skal fra nu nyde sit otium på Grønagergaard. Katrine fortæller om de største øjeblikke i deres karriere, og om hvad der nu skal ske

OL bør ændres mener IDRC

16-10-2021 11:28, af Christine Krogh Frausing

Det seneste OL i Tokyo har vakt interesse, og særligt måden at afvikle dressurkonkurrencerne på, mener The International Dressage Riders’ Club bør revurderes

U2 TD: Fra følauktion til championatsfinale (video)

16-10-2021 09:04, af Annika Knudsen Lorentsen

Camille Silke Pless købte tilbage i 2017 U2 TD DWB på Dansk Varmblods Elitefølsauktion og i dag kan hun glæde sig over at have præsteret rigtig flot ved finalestævnet i Pavo og Dansk Ride Forbunds championater for ungheste. Camille fortæller, at U2 TD vil gøre alt for hende, ligesom hun vil gøre alt for ham og dette makkerpar kan uden tvivl se frem til mange succesfulde resultater fremover