Når man skal finde en ny springunderviser

03-06-2019 15:06

Rebecca Sofie Larsen

Lige efter Armantic blev skadet, meddelte vores daværende springunderviser, at han startede et nyt job i Tyskland, hvilket jo betød, at han skulle flytte til Tyskland og at vi nu skulle ud og finde en ny. Dette har dog vist sig at være lettere sagt end gjort… Læs her hvorfor

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Lad os spole tiden tilbage til maj 2015. Det var en helt almindelig onsdag og min gamle pony (Timon) og jeg skulle til springundervisning sammen med min barndomsveninde og hendes pony, men bedst som vi troede, at vi skulle til endnu en hyggelig springtime, ringer telefonen. Min mor tager den. Det var en af de andre fra springholdet, som fortalte at vores daværende springunderviser var kommet meget slemt til skade, og at de på det tidspunkt ikke kunne sige om hun overlevede.  Et par dage efter fik vi en ny melding der lød på, at hun var vågnet, men at hun var i kritisk tilstand, og at det ikke var sikkert, at hun ville komme op at gå igen, da hun havde brækket ryggen et kritisk sted.

Nyheden fortsætter efter annoncen

Det satte tankerne i gang hos mig, for aldrig havde jeg haft en underviser, der forstod mig og min pony som hun gjorde. Der gik rigtigt lang tid, hvor jeg egentlig bare sprang selv uden nogen form for undervisning, men jeg savnede at lære- og videreudvikle mine teknikker, så jagten på en ny underviser gik i gang. Det viste sig dog at være en meget sværere opgave, end jeg troede. Mens jeg stadigvæk var ponyrytter nåede jeg at ride hos 4 forskellige undervisere, men ingen af dem passede til mine visioner og havde ikke tålmodigheden til min pony og pressede os enten for meget eller for lidt. Til sidst opgav jeg og nogle måneder senere solgte jeg Timon, fordi mine ponyår var forbi, og fordi vi ikke havde råd til at jeg både havde en hest og pony. Så stod jeg tilbage med min daværende hest ”Cedric”, som var en ældre herre og måtte derfor kun gå dressur, hvilket passede mig helt fint, men grundet alder (21 år) gik der ikke længe før hans gigt var så slem, at vi desværre måtte aflive ham.

Copyright Ridehesten.com
Min gamle pony Timon og jeg til stævne. Foto: Geeta Zander

Tiden gik og jeg købte Armantic, som jeg har den dag i dag. Det var egentligt ikke meningen at han skulle bruges til andet end dressur, men efter nogen tid blev jeg overtalt til at prøve en springtime hos klubbens nye springtræner. Her fandt jeg endeligt en der passede ind i mine og Armantics behov, og selvom Armantic af og til har sine egne meninger om tingene, har vi virkeligt rykket os siden vi startede. I slutningen af februar fik Armantic en skade som gjorde at han skulle stå stille i nogen tid, og kort efter meddelte vores springtræner, at han havde fået et job i Tyskland. Dette betyder at vi nu igen står uden underviser, og jeg vil gerne snart i gang med springningen igen, men når det kommer til at finde en ny underviser er jeg lidt forsigtig. Jeg håber snart at finde en der passer ind, men lige nu er vores søgen efter en ny springtræner er gået lidt i stå, da jeg gerne vil fokusere på mine eksamener og at Armantic starter stille og roligt op igen.

Læs også

Fra succes til fiasko eller fra fiasko til succes?

29-11-2020 09:57, af Rebecca Sofie Larsen

Det er ikke altid at tingene går som man forventer, og man må tage hver en glæde – stor som lille, med sig og fokuserer på det rigtige. Vi lærer noget nyt hver dag i vores omgang med hestene, men spørgsmålet er, hvornår kan vi snakke om succes og fiasko? Og hvor skal man lægge sit fokus?

Når en ukendt virus vender alting op og ned

12-10-2020 16:48, af Rebecca Sofie Larsen

For en lille måned siden blev Armantic ramt af en kraftig virus i luftvejene, som medførte store temperaturforskelle med bl.a. høj feber, men ingen kunne sige præcis, hvad der var galt på trods af grundige undersøgelser. I det følgende vil jeg fortælle nærmere om den lidt mærkværdige og specielle situation

Sidste springstævne levede ikke op til vores forventninger

13-03-2020 07:31, af Annika Knudsen Lorentsen

Stævnet på Riders Cup i sidste weekend levede langt fra op til vores forventninger, men hvorfor? Læs med i denne blog hvor jeg kommer med min ærlige mening om hvad der gik galt

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Christine Krogh Frausing

Christine Krogh Frausing
Skribent
53 20 02 00
ckf@ridehesten.com

Skriv til os

Mest læste

Næsten alt udstyr stjålet hos Dressurstald Willum Thomsen

17-09-2021 13:01, af Annika Knudsen Lorentsen

I morges var det en realitet, at alle sadler og en stor mængde andet kvalitetsudstyr var blevet stjålet fra sadelrummene hos Rune Willum og Joachim Chr. Thomsen ved Hårlev på Sjælland. Det er ikke nemt at drive en stald uden udstyr og derfor håber de, at det er muligt at finde frem til noget af udstyret ved at dele historien her på ridehesten.com

Dressurhingsten Suarez er solgt og kastreret

20-09-2021 13:46, af Thomas Bach Jensen

Den 6-årige Sezuan-søn Suarez fra Helgstrand Dressage er efter en succesfuld UVM-deltagelse med berider Mette Sejbjerg Jensen solgt til dressurrytter Signe Kirk Kristiansen

Karen Rohde slutter af med tredje fejlfrie runde ved UVM

23-09-2021 16:28, af Annika Knudsen Lorentsen

UVM Zangersheide: Så er de første klasser ved årets UVM på Zangersheide begyndt. Alle danske heste gik fint igennem dyrlægetjekket i går og er derfor klar til start i dag. Følg med i nyheden her, hvor vi løbende vil opdatere omkring danskernes resultater

Little Rock er her ikke mere

21-09-2021 15:47, af Annika Knudsen Lorentsen

Little Rock, som for år tilbage gik World Cup og Nations Cups med Carsten Ganderup, og som de senere år har været aktiv i sporten med ungrytter Kamilla Ladefoged Rasmussen, er blevet aflivet i en alder af 20 år

Teltstald væltede i Sverige under NM i military! (Video)

23-09-2021 20:23, af Christine Krogh Frausing

I dag er ryttere ankommet til stævnepladsen i Hermanstorp, men desværre fik stævnet en ærgelig start, da en hel teltstald væltede. Sidste hest forlod teltstalden et kort øjeblik inden den styrtede sammen

To gange årets bedste dressurføl debuterer i MA

18-09-2021 06:32, af Thomas Bach Jensen

Ved Dansk Varmblods Eliteskue i 2012 hed årets dressurbetonede hoppeføl JJ Filippa, mens årets dressurbetonede hingsteføl var Tailormade Attraction. I dag skal de to debutere sammen i MA ved Kirstinelund Sportsrideklubs C-stævne

Søgaards tophest Slæbækgård's Santino solgt til USA

17-09-2021 09:43, af Annika Knudsen Lorentsen

Efter 12 år som ejer af Slæbækgård's Santino, har Michael Søgaard solgt den velgående Dansk Varmblodshest, som han blandt andet har deltaget ved UVM på og blevet topplaceret ved DM med flere gange

Flotte priser på Følauktion Nord-Syd (video)

18-09-2021 22:22, af Thomas Bach Jensen
Avl|

Som altid er der en rigtig dejlig stemning ved Dansk Varmblods reigonale auktion, Følauktion Nord-Syd, der i aften er afholdt på Vestbirk Ridecenter. Nordentoft Equestrian har købt to føl til 100.000 og 105.000 kr.

Politiet efterforsker sager om skamfering af heste

17-09-2021 12:16, af Annika Knudsen Lorentsen

Hele fem episoder har politiet kendskab til, hvor heste er blevet mishandlet på deres folde nord for Randers i området ved den lille by Mejlby. Politiet efterforsker nu sagen, hvor altså flere hesteejere har opdaget, at deres heste er blevet skåret med skarpe genstande

Werths Weihegold bliver snart pensioneret fra sporten