Når man skal finde en ny springunderviser

03-06-2019 15:06, af Rebecca Sofie Larsen

Lige efter Armantic blev skadet, meddelte vores daværende springunderviser, at han startede et nyt job i Tyskland, hvilket jo betød, at han skulle flytte til Tyskland og at vi nu skulle ud og finde en ny. Dette har dog vist sig at være lettere sagt end gjort… Læs her hvorfor

Copyright Ridehesten.com

Lad os spole tiden tilbage til maj 2015. Det var en helt almindelig onsdag og min gamle pony (Timon) og jeg skulle til springundervisning sammen med min barndomsveninde og hendes pony, men bedst som vi troede, at vi skulle til endnu en hyggelig springtime, ringer telefonen. Min mor tager den. Det var en af de andre fra springholdet, som fortalte at vores daværende springunderviser var kommet meget slemt til skade, og at de på det tidspunkt ikke kunne sige om hun overlevede.  Et par dage efter fik vi en ny melding der lød på, at hun var vågnet, men at hun var i kritisk tilstand, og at det ikke var sikkert, at hun ville komme op at gå igen, da hun havde brækket ryggen et kritisk sted.

Det satte tankerne i gang hos mig, for aldrig havde jeg haft en underviser, der forstod mig og min pony som hun gjorde. Der gik rigtigt lang tid, hvor jeg egentlig bare sprang selv uden nogen form for undervisning, men jeg savnede at lære- og videreudvikle mine teknikker, så jagten på en ny underviser gik i gang. Det viste sig dog at være en meget sværere opgave, end jeg troede. Mens jeg stadigvæk var ponyrytter nåede jeg at ride hos 4 forskellige undervisere, men ingen af dem passede til mine visioner og havde ikke tålmodigheden til min pony og pressede os enten for meget eller for lidt. Til sidst opgav jeg og nogle måneder senere solgte jeg Timon, fordi mine ponyår var forbi, og fordi vi ikke havde råd til at jeg både havde en hest og pony. Så stod jeg tilbage med min daværende hest ”Cedric”, som var en ældre herre og måtte derfor kun gå dressur, hvilket passede mig helt fint, men grundet alder (21 år) gik der ikke længe før hans gigt var så slem, at vi desværre måtte aflive ham.

Copyright Ridehesten.com
Min gamle pony Timon og jeg til stævne. Foto: Geeta Zander

Tiden gik og jeg købte Armantic, som jeg har den dag i dag. Det var egentligt ikke meningen at han skulle bruges til andet end dressur, men efter nogen tid blev jeg overtalt til at prøve en springtime hos klubbens nye springtræner. Her fandt jeg endeligt en der passede ind i mine og Armantics behov, og selvom Armantic af og til har sine egne meninger om tingene, har vi virkeligt rykket os siden vi startede. I slutningen af februar fik Armantic en skade som gjorde at han skulle stå stille i nogen tid, og kort efter meddelte vores springtræner, at han havde fået et job i Tyskland. Dette betyder at vi nu igen står uden underviser, og jeg vil gerne snart i gang med springningen igen, men når det kommer til at finde en ny underviser er jeg lidt forsigtig. Jeg håber snart at finde en der passer ind, men lige nu er vores søgen efter en ny springtræner er gået lidt i stå, da jeg gerne vil fokusere på mine eksamener og at Armantic starter stille og roligt op igen.

Læs også

År 2019: Et af de mest turbulente og lærerige år

31-12-2019 18:53, af Rebecca Sofie Larsen

2019 er næsten ovre, og for mit vedkommende har det været et meget turbulent og lærerigt år på mange måder, både i forhold til hestedelen, og på det personlige plan. I denne blog vil jeg kort fortælle om de mest væsentlige ting i forhold til hestedelen, som jeg vil tage med videre i livet, og hvad der har været godt og skidt i løbet af året

Hvad er et godt råd egentlig? Trailertræning – Part 2

07-11-2019 09:29, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og hør hvordan anden del af trailertræningen forløb, samt en god definition på et godt råd - for hvornår er et råd godt, og hvornår er det ikke?

Vær altid to trin foran hesten, trailerlæsning - part 1

28-10-2019 13:32, af Rebecca Sofie Larsen

Læs med her og følg med i hvordan hesteekspert i horsemanship, Torben Andersen går til værks, når han skal lære Armantic at gå i trailer + generelle tips og gode råd der er værd at tage med videre

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Iben Salling Syrik formodes dræbt

17-01-2020 18:29, af Thomas Bach Jensen

Springrytteren Iben Salling Syrik, der i december måned blev fundet død i et sommerhusområde i Midtjylland, formodes af sin familie at måtte lade livet ufrivilligt

Ny forskning: Heste reagerer på dine følelser

14-01-2020 08:43, af Merete Haahr

Heste suger vores følelser til sig, og de reagerer meget stærkt og hurtigt på dem. En gruppe fritgående hopper, der ikke tidligere har haft megen kontakt med mennesker, udviste henholdsvis stress eller  afslapning, som reaktion på ”vrede” og ”glade” ansigtsudtryk og lyde

Swarovski får stor erstatning efter Donna Asanas død

12-01-2020 12:51, af Camilla Tiefensee Schrøder

Næsten ti år efter, at DV-hesten Donna Asana e. Don Schufro døde efter et dyrlægebesøg, har hestens østrigske ejer Evely Haim-Swarovski nu vundet retssagen mod dyrlægen og får udbetalt en erstatning på 250.000 euro

Anne-Marie og Kenneth går egne veje

11-01-2020 11:01, af Thomas Bach Jensen

De to Helgstrand-beridere Anne-Marie Hosbond Berthelsen og Kenneth Damgaard åbner egen forretning dagen efter Dansk Varmblods hingstekåring

Flotte Grand Prix-debuter i Esbjerg (video)

17-01-2020 21:37, af Annika Knudsen Lorentsen

Det blev debutant-heste der tog sig af de bedste placeringer i Grand Prix-klassen ved landsstævnet i Esbjerg i dag, sejren gik til Blue Hors St. Schufro redet af Nanna Skodborg Merrald, mens den bare 8-årige hingst Ferrari placerede sig som nr. 2 med Andreas Helgstrand i sadlen

Henrik Palm Toft ny rytter på Bregnerødgård