En god rytter kræver et godt team

31-10-2020 15:24, af Amira Aasted Jespersen

Bag en god rytter er der flere timers hårdt arbejde, som gerne kommer med blod sved og tårer. Når man som rytter gerne vil nå til toppen i ridesporten, kræver det, at man er utrolig dedikeret til sit arbejde, men det kræver også et godt team

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

En ekvipage går igennem utrolig mange hårde perioder, og det er derfor især vigtig både at gå op i hesten og ens egen sundhed. Det kan derfor være en virkelig vigtig del af ens fremgang i sporten at få bygget det rigtige team op bag en. De fleste ryttere har selvfølgelig en træner. Denne træners opgave er hele tiden at kunne holde øje med hvordan ekvipagen udvikler sig, og hvor, at man måske falder lidt tilbage. Jeg synes personligt også en træner har til opgave at prøve at styre en ekvipage i den rigtige retning. Hvis man fx sidder fast i det samme problem igen og igen, kan det være utrolig frustrerende for en rytter. Jeg synes derfor, at en træner kan være god til at give gode råd til hvordan man kan komme ud af dette problem, og hvordan man skal gribe det an. 

Copyright Ridehesten.com

Bag en god rytter står der også mange flere mennesker. Jeg er så utrolig heldig at have en massør som altid står bag mig. For mig har det været vigtigt at finde en som man passe godt sammen med, fordi på den måde kan man få et længere samarbejde. Jeg synes nemlig det er vigtigt, at man måske ikke laver alt for meget om på sit team. Selvfølgelig kan der være brug for forandring nogle gange. Men jeg vil også sige, at det kan være virkelig fedt at have de samme mennesker rundt om dig i længere tid, for på den måde lærer de både dig og din hest at kende på en helt anden måde. Noget som jeg også vægter utroligt højt er, at min hest har en sadel som passer den perfekt, men hvor jeg også føler at min hest føler sig tilpas i. Jeg har før fået specialsyet en sadel fuldkommer til en hest, hvor den bare lå perfekt, men når jeg så har sat mig op i den har jeg kunne mærke at min hest ikke har følt sig tilpas, og dermed ikke gået optimalt. Min mor og jeg har altid været utrolig perfektionister når det kommer til sadler til mine heste. Det har aldrig været vigtigt for os hvilket mærke vores sadel har været. Men har sadel ligget som den skulle og hesten har følt sig tilpas i den så kan den for os koster 10.000 som den kan koste 35.000. 

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

Der findes så mange mennesker i en rytters liv som der er uundværlige. Lige fra familie, til smeden der kommer og sørger for at din hest er top gående.   

Teamet bag en er altså næsten lige så vigtigt som rytteren og hesten. Det er dem der sørger for, at man som rytter kan yde sit bedste og vide at både hesten og en selv er i topform. Det er på den måde en støtte til ekvipagen, så rytteren kan læne sig lidt tilbage og bare nyde følelsen, som vores fantastisk sport kan give os. 

Læs også

Spændende tid og føl på vej

30-06-2020 07:03, af Amira Aasted Jespersen

Selvom der har været corona, som har givet nogle lidt svære omstændigheder i forhold til mange ting, så har jeg haft mange nye oplevelser den seneste tid

En travl hverdag

14-02-2020 15:41, af Amira Aasted Jespersen

Jeg tror alle rytter kender følelsen af at det godt kunne være flere timer på et døgn. Min hverdag køre ihvertfald på højtryk for tiden

Praktik hos Stall Tannenhof i Tyskland

19-11-2019 14:01, af Amira Aasted Jespersen

I sidste uge tog jeg skridtet videre og var i praktik i Tyskland. Det var en helt fantastisk oplevelse, jeg fik en masse med hjem i rygsækken. Selvfølgelig skulle Panda ikke snydes for en tur mere på opleveren, så hun var da også med

Webredaktør

Har du en nyhed eller en god historie?

Thomas Bach Jensen

Webredaktør og nyhedsvagt

Thomas Bach Jensen
20 33 86 83
tbj@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Jonathan spændte stigbøjlerne op (video)

19-11-2020 19:11, af Thomas Bach Jensen

Den danske springrytter Jonathan Hvalsøe Saul, der er i beriderlære hos Böckmann Pferde i Tyskland, måtte for nylig spænde bøjlerne godt op, da han skulle ride staldens ponyhingst til sportstest

Zebraføl mistede livet på grund af fyrværkeri

16-11-2020 07:58, af Thomas Bach Jensen

Zebraføllet Hope, har for mange lokale været et lyspunkt i en svær Corona-tid, men nu er Hope ikke mere. Hun blev fundet død morgenen efter et heftigt fyrværkeri i nabolaget

Springhingst sadles om - til Isabell Werth (video)

18-11-2020 08:44, af Thomas Bach Jensen

Den forbundsejede holstenerhingst Clarksville er netop flyttet ind hos verdens mest succesfulde dressurrytter, Isabell Werth. Allerede ved hingstekåringen i 2016 skilte Clarksville sig ud som en gangartsstjerne

Avlshoppe hurtigt solgt på Ridehesten.com

18-11-2020 13:27, af Thomas Bach Jensen

I weekenden indrykkede en avlerfamilie en salgsannonce på Ridehesten.com, og allerede tirsdag var hesten solgt til en dressurrytter som avlshoppe

Tre dressurhingste omkring 900 point

22-11-2020 14:43, af Thomas Bach Jensen

Ved den afsluttende prøve ved Dansk Varmblods 35-dages test på Tørring Ridecenter har dommerne i dag bedømt 15 dressurhingste. Holdet blevet toppet af tre hingste, der opnåede omkring 900 point

Aagaardens Lianne til Karoline Rohmann

18-11-2020 10:40, af Thomas Bach Jensen

Den charmerende sølvmedaljehoppe Aagaardens Lianne, som Ida Hofman-Bang med succes har uddannet og startet, er nu solgt til familien Rohmann som fremtidig konkurrencehest for Karoline Rohmann

Rosenparade i Hedensted

15-11-2020 20:37, af Kristine Bjørg Frank Bojsen

Som traditionen tro afholdte Hedensted Rideklub i denne weekend Rosenparade, for dressur ponyryttere født i 2004. De havde arrangeret en corona-sikker rosenparade lørdag aften, for de 58 ryttere der falder for aldersgræsen i år. 

Danske hingste i top ved Oldenburger-kåring

21-11-2020 18:47, af Annika Knudsen Lorentsen
Avl|

Der var dansk succes ved hingstekåringen i Oldenburg i Tyskland, hvor fløjhingsten er danskejet, mens en af præmiehingstene er både danskejet og avlet

Hingsten Ferrari OLD er flyttet til sine nye tyske ejere