Blog: Hvordan får man en hverdag med heste og skole til at hænge sammen?

04-04-2018 16:15

Amira Aasted

Ja, det er ikke altid lige nemt,  og jeg ville aldrig kunne få det til at gå op i større enhed uden min mor, sådan fortæller Amira Aasted i denne måneds blogindlæg

Copyright Ridehesten.com
Nyheden fortsætter efter annoncen

De dage hvor min mor har det bedre, køre hun som regel ud til hestene om formiddagen, og står for mugning, gå ture, longering, massør, smed, gør foder klar, som mash og roepiller osv. 

Sådan ser min uge ud
Mine heste har som regel en dag, hvor de har fri, ellers bliver de skridtet, eller trukket med, og så en dag i longen. Det klarer min mor om formiddagen. Som det er lig nu, har jeg endnu en hest i træning, så jeg har tre heste i stalden. Jeg underviser også en gang om ugen, nemlig tirsdag.

Derudover kører vi til undervisning 1-2 gange om ugen hos Lisbet Seierskilde på Jontrupgården i Lejre. Det tager ca. 1 time og 10 min hver sin vej, så jeg bruger også en del af min tid i bilen.  Men hvert minut jeg har, bliver udnyttet - det vil sige, i bilen på vej til undervisning, skifter jeg både tøj og laver lektier, for min mor kommer og henter mig direkte i skolen med hestetrailer på - også er det ellers bare af sted til undervisning. 

Jeg er så heldig at have en mor, som går lige så meget op i heste som jeg selv gør, ellers kunne alt dette ikke lade sig gøre. Min hverdag med hestene er som regel færdig imellem kl 19-20.00 hver aften, hvor det så hedder lidt lektier - jeg har ikke så mange for, da jeg altid kæmper for at nå det hele skolen, det er kun større ting som projektopgaver,  jeg arbejder med derhjemme.

Jeg er meget opsat på at være rigtigt meget på i skolen, nu elsker jeg også at gå i skole - jeg ved ikke noget bedre end at få opgaver og stræbe videre på.

Copyright Ridehesten.com


Yndlingsfaget er matematik
Matematik er mit yndling fag, jeg elsker det og er også rigtigt dygtigt til det. Jeg har altid nogen andre opgave end de andre i klassen, da jeg er meget længere fremme end dem.

Selvom jeg er ordblind forhindret det mig ikke i at hænge i. I dansk køre det også godt, dog ikke med 12 taller hele tiden, men i matematik får jeg gode karakterer.
 

Et samarbejde med skolen
Når man nu tager ud til alle de større stævner som jeg gør, og er væk i længere tid ad gangen, kræver det et godt samarbejde med ens lærere. Jeg havde rigtigt meget fri fra skole sidste år 2017 pga. stævner, samtidig med meget andet. Det var tit, at jeg var væk fra onsdag og resten af ugen.  Derfor har jeg også den aftale med mig selv, at jeg virkelig vil hænge i, når jeg er i skole - vise at jeg godt kan begge dele, og faktisk også nyde at gå i skole, for det gør jeg!

Nyheden fortsætter efter annoncen

PT er det kun sket 3 gange, at jeg har haft lektier med til stævner, ellers har jeg sørget for at lave dem, inden jeg har taget afsted.

For mig gælder det om at have ja-hatten på, når jeg synes tingene ser ud til, at det ikke hænger sammen, for det kommer jo som regel til at gå meget godt ikke?
 

 

 

For mig er det en glæde at gå i skole, og tage ud til hestene hver dag. Selvfølgelig er der nogen andre ting som jeg må give afkald på, som er mine skole veninder -dem ser jeg ikke så tit. Men de er altid søde, og forhøre mig hvis der er noget, de meget gerne vil have mig med til, hvornår jeg kan og så på passer de det ind. Bedre skoleveninder skal man lede længere efter.

For mig er dette livet fremover, og  huske på hvorfor man har valgt dette - og det er  jo at have denne glæde med hestene hver dag, mærke hestene under en arbejde, og se hvor meget de udvikler sig sammen med en. Og så tage af sted til stævnerne for at vise andre, at man har rykket sig, det er fedt! Men når man synes det hele brander på, så tænk lige tilbage på den glæde ens heste har givet en igennem livet, og tag JA HATTEN PÅ.

Mange Hilsner
Amira Aasted

Copyright Ridehesten.com

Info

Om Amira Aasted

Jeg hedder Amira Aasted Jespersen. Jeg bliver 14 år her den 4. Juni, så det er meget snart.
Jeg bor i Skælskør nær Slagelse på Sjælland sammen med min mor og hendes kæreste. Min far og mor er skilt, men det mærker man ikke så meget, da de har det godt sammen, og jeg har som regel også både min mor og far med til de store stævner.

I Januar 2016 fik jeg en dressurpony mere, nemlig ham jeg har nu, Top Tilas kaldet Topper. Han var hingst, da jeg fik ham, men vi fik han kastreret i December 2016, da han blev temmelig hingstet, og jeg kunne ikke styre ham.
Han er 11 år nu.

Så gik det ellers stærk, jeg red ham til B-pony og startede mit første landsstævne i April måned 2016, hvor vi blev nr. 2 med 72% i PRT, og med de % blev han A-pony i et huk, og vi måtte måde ride ECCO Cup og starte Danmarksmesterskabet.
Det var så vildt.

Vi har siden haft international debut, og vundet Nordisk Mesterskab 2017 både for hold og individuelt.

Læs også

Har du hånd i hanke med hestefolkets mærkelige sprog?

18-04-2021 18:45, af Annika Knudsen Lorentsen

Måske har du intet med heste at gøre, måske er du for nylig blevet en del af denne verden, måske rider en i din familie, eller måske er det bare stadig svært at forstå alle de finurlige ord, vi ofte bruger hos Ridehesten – her får du en forklaring på en række hestetermer, som vi ofte bliver spurgt hvad betyder

Føltræning - er det en god ide?

16-04-2021 19:15, af Astrid Sørensen

Hvis du spørger rytter, hestetræner og adfærdsbehandler Linette Christensen, er svaret ja! Føl og plage skal trænes i almindelig håndtering med det formål at sikre veltilpasse, håndterbare og nervefaste heste fra starten af. For hvorfor vente med at håndtere hesten til den skal tilrides?

Ny dyresundhedslov på vej

16-04-2021 13:33, af Annette Boe Østergaard

En ny EU lovgivning er på trapperne, eller faktisk er den ikke så ny endda. I 2016 så en ny EU forordning dagens lys. Forordningen kaldes Dyresundhedsloven eller Animal Health Law (AHL) og samler reglerne på dyresundhedsområdet for mange forskellige dyrearter

Op ad bakke for distance

18-04-2015 15:12, af Britt Carlsen

Distancesporten på internationalt niveau er i skarp modvind på grund af skræmmende billeder fra stævner i Mellemøsten – FEI har suspenderet UAE, men hvordan ser det ud herhjemme?

Herpesudbrud i østrigsk dressurstald

13-03-2021 18:46, af Kristine Ulsø Olsen

Det aggressive herpesudbrud er også nået til Østrig hos familien Haim-Swarovski, hvor 14 af deres 40 heste er blevet syge. Hvordan virussen er kommet ind i stalden er endnu uvist, da ingen af hestene har været til stævner og ingen nye heste ind i stalden

Ridesport fra Paris

15-04-2011 07:23, af Maja Golles
Lørdag og søndag blænder Eurosport op for et af de smukkeste stævner inden for ridebanespringning

Danskere til internationale stævner, uge 26

26-06-2018 18:04, af Camilla Tiefensee Schrøder

I denne uge er Norge det helt store samlingssted, for her gælder det fra på torsdag NM i Drammen for de unge spring- og dressurryttere. Flere andre er til start ved internationale stævner i udlandet i både nær og fjern, hvor der både er springning, dressur og military på programmet

Severo: Derfor stopper jeg hos Helgstrand

01-05-2020 13:08, af Marie Helene Rigård Rohleder

Ridehesten har talt med Severo Jurado Lopez på hans første arbejdsdag som selvstændig. Den spanske dressurrytter har altid haft en drøm om at drive sin egen træningsstald. Efter syv år hos Helgstrand Dressage tør han tage springet 

9 tips til succes på dressurbanen

01-12-2014 15:54, af Nina Marie Villadsen

Horse and Hound har talt med den femstjernede dressurdommer Isobel Wessels, og har fået ni tips til, hvordan du kan få mere succes til dressurstævnerne

Kom til springclinic hos Firkløverets springakademi

22-11-2019 08:34, af Camilla Tiefensee Schrøder

Denne weekend holder Firkløverets Springakademi springclinic på Barthahus Rideklub. Der er lagt op til tre spændende dage med træning af Bo K. Møller, Maria Gretzer og Bjørn Carlsson – og alle, der har lyst, er velkomne til at komme og kigge

Nyhedsvagt

Har du en nyhed eller en god historie?

Annika Knudsen Lorentsen

Annika Knudsen Lorentsen
25 28 60 63
akl@wiegaarden.dk

Skriv til os

Mest læste

Reaktion på Helgstrands nyhedsbrev i dag

13-04-2021 17:26, af Kristine Ulsø Olsen

Nyhedsbrevet ”Opdatering vedrørende manglende indsyning af 3-års hingste” fra Helgstrand Dressage i dag har medvirket til at Dansk Varmblod nu har lavet en redegørelse af forløbet omkring 10-dages testen fra deres side

Farvel til en danmarksmester i paradressur

12-04-2021 09:56, af Kristine Ulsø Olsen

Sidste års danmarksmester, Tina Chabert Jensen, mistede i sidste uge sin mesterskabshest og bedste ven, da Ælling måtte aflives grundet akut tarmslyng

Dorothee Schneider mister hest og er selv indlagt

19-04-2021 08:52, af Annika Knudsen Lorentsen

I forbindelse med præmieoverrækkelsen ved stævnet i Pforzhein faldt tyske Dorothee Schneider af sin hest Fohlenhofs Rock'n Rose, da hoppen kollapsede og døde formodentligt som følge af et brud på hovedpulsåren

Mistede hest til kolik: Transportør fandt en ny

16-04-2021 10:45, af Marie Helene Rigård Rohleder

For tre uger siden mistede Preben sin bedste ven på operationsbordet på Højgaard Hestehospital. Det var hestetransportør Jens Overgaard, som kørte hesten til hospitalet, og bagefter besluttede han at hjælpe med at finde en ny rolig koldblodshest til Preben, som bor på et bosted. I går flyttede shiren Kong Arthur ind 

Fra narkohandler i Spanien til ridehest i Danmark

18-04-2021 12:00, af Marie Helene Rigård Rohleder

Mette Weye tog til Spanien for at arbejde og fandt ved et tilfælde sin drømmehest Alondra, som var blevet konfiskeret fra en 16-årig narkohandler. Hun tog Alondra med hjem til Danmark, men det var ikke helt uden besvær 

Per Vintersbølle og Michellino genforenet

11-04-2021 09:09, af Thomas Bach Jensen

I forbindelse med elitehingsten Michellinos 30-års fødselsdag manden, der importerede hingsten, Per Vintersbølle, aflagt Michellino besøg på Østergaard

Sodashi – det hvide lyn fra Japan (video)

15-04-2021 10:45, af Thomas Bach Jensen

I japan kniber det for alle galopheste med at følge med den hvide hoppe Sodashi, der foreløbigt er ubesejret

Tre Grand Prix-heste med til Hagen